Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Juni 16, 2007 Del Skrevet Juni 16, 2007 Da denne tråd er blitt treg og tungrodd er det vel best at debatten fortsetter under Køhler-saken II Lenke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Oddbjørn Johannessen Skrevet Juni 16, 2007 Del Skrevet Juni 16, 2007 Jeg var, inntil i fjor, knyttet til Fædrelandsvennen (på frilansbasis) i rundt 20 år, men må innrømme at jeg nå forstår mindre og mindre både av journalistikken og denne debatten. For hva slags kryptisk kommunikasjon er det som foregår - og hva slags oppsøkende journalistikk er det som blir demonstrert her? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Siw Merethe Sværholdt Skrevet Juni 16, 2007 Del Skrevet Juni 16, 2007 OddbjørnDet var det jeg skulle forsøke å fortelle deg, men du var ikke interessert.Siw Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Bjørn Davidsen Skrevet Juni 16, 2007 Del Skrevet Juni 16, 2007 Til JFJ: Kva meiner du med utsegna 'så du får en truck 16 tilbake'? Ligg der i dette ein trussel om valdsbruk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Allis-Elin Rokkones Skrevet Juni 16, 2007 Del Skrevet Juni 16, 2007 Når det gjelder 'Trøkk 16', er det et gammelt bergensk uttrykk. En trussel uten mening bak. Noe som vi bergensere sier på 'gøy'. Ellers så følger jeg med i debatten, men har ingen kompetanse for å blande meg inn. Mvh Allis-Elin Rokkones Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Siw Merethe Sværholdt Skrevet Juni 16, 2007 Del Skrevet Juni 16, 2007 Til alle:Iflge Bjørn Davidsen så har jeg ikke blitt 'bedt' om å blande meg, altså kan dette ikke kalles en offentlig debatt åpen for alle lengre. Jeg har etter beste evne forsøkt å gi saklig kritikk ang. tonen i debatten. Dette har mislyktes fullstendig. Har også prøvd å bidra med det lille jeg tydeligvis har av evner for å få saken ut i medier på en mer nøktern og korrekt måte enn det som har vært tilfelle hittil. Det har også mislyktes.Dersom denne debatten ikke er åpen for amatører som meg, men kun kan benyttes av de selvutnevnte bessserwisserne, så foreslår jeg (hvis det er lov) at amatørene lager sin egen debatt, eller at noen fra DA griper inn.Jeg har svart Bjørn Davidsen privat fordi jeg synes tonen her inne er altfor stygg. Der har jeg gjort rede for mine handlinger/skriverier på en forhåpentligvis konstruktiv måte.Ellers så vil jeg ønske alle debattanter lykke til videre. Tusen takk til de snille menneskene som har skrevet hyggelige meldinger på mail. Ikke lett å være liten amatør i en GGG verden;-) *dere som har fulgt med en stund vet hva jeg mener med GGG*Til Bjørn Davidsen: Dette var ikke en gåte, GGG betyr Gretne Gamle Gubber.En siste ting vil jeg si. Hvis noen nå har fått stoltheten sin såret og vil gi tilbakemeldinger, så foreslår jeg at dere gjør det på mail. Jeg kommer ikke til å delta her inne mer, og det er ikke pent å angripe noen som ikke vil/kan forsvare seg.siw.merethe@gmail.comvennlig hilsen Siw Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Johan I. Borgos Skrevet Juni 16, 2007 Del Skrevet Juni 16, 2007 Debatten er spinnvill og full av digresjoner, så jeg hekter på en kommentar om 'trykk seksten'. Joda, det betyr nok i vår tid et hardt slag, helst med en knyttneve. Men opprinnelig sikta det til den krafta som måtte til for å trykke 16-siders oktav-ark i ei god gammeldags handpresse. Og det skulle det makt til for å klare. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Sissil Bruun Sørensen Skrevet Juni 16, 2007 Del Skrevet Juni 16, 2007 Til Siw Merethe innlegg nr. 481: I en annen debatt tok du fra oss bøttene og spadene, og ba oss komme ut av sandkassen. Kanskje du selv bør vurdere det samme? Du skal få litt hjelp til vurderingene: Er ikke en debatt offentlig med mindre du blir bedt om å delta?Det er mulig at du selv opplever at du har argumentert saklig og gjort rede for dine handlinger/skriverier på en konstruktiv måte. Men det er ikke dermed sagt at andre opplever det slik. For mitt vedkommende opplever jeg at du går inn i debatter og forsøker å sette premissene for hvordan debattene skal foregå. Du glemmer at mange av de du moraliserer for har deltatt i debattene her på DA fra åpningen i 1999, og i tillegg er godt trent i denne typen debatter om tilsvarende tema fra andre fora. For å unngå misforståelser bør jeg kanskje være mer direkte: det oppleves som om du ønsker å trekke all oppmerksomhet rundt din person framfor å diskutere saken. Det er sjelden man når fram med sine argumenter med et slikt utgangspunkt - både hos amatører og mer profesjonelle.Du gjør dette til en konflikt mellom amatører og selvutnevnte besserwissere. Hvis du ikke takler at det er folk her som har bedre kompetanse enn deg, foreslår jeg at du holder deg til debattene som er tilpasset ditt 'nivå' angående temaet. Du kan da ikke forvente at alle skal glemme det de har ervervet av kunnskap gjennom et langt liv for å tilpasse seg din kompetanse? Du oppfordrer DA til å gripe inn. Hva vil du at de gjøre? Stenge debattene for folk med kompetanse utover videregående skole? Eller folk med mer enn fem års erfaring med slektsforsking?Jeg kommer ikke til å sende mitt innlegg som mail til deg - slike oppfordringer smaker mer av forsøk på maktkamp enn jeg setter pris på. Et offentlig innlegg bør kommenteres offentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet Juni 16, 2007 Del Skrevet Juni 16, 2007 Genealogisk Pressepool (GPP): Representanter for Guinness Rekordbok er på vei til Kristiansand for å utføre målinger i den hensikt å fastslå om Fædrelandsvennen er i ferd med å lage verdens største presseoppslag om Køhler & co., eller i hvert fall Norges største, eller i hvertfall det største i Kristiansand og omegn, eller i hvert fall det største noensinne på side åtte og deromkring i lørdagsbilaget til Fævennen. - Vi vil i tillegg måle om oppslaget blir det minst sanne oppslaget i Fævennens historie, og dessuten vil vi prøve - i den grad måleutstyret vårt strekker til - å se om vi klarer å måle det største egoet noensinne registrert. Vi regner i hvert fall ikke med at det vil by på problemer å finne frivillige til denne siste målingen, heter det fra Guinness-hold. - Nokon kjem til å komme, eg veit at nokon kjem til å komme, nokon berre kjem til å komme, eg er viss på at nokon kjem til å komme, heter det i et kodet debattinnlegg i forbindelse med de kommende målingene. - Og eg er vass, heter det i et heller ukodet tilsvar.Havnevesenet i Kristiansand etterlyser eierne av 16 trucker som er ankommet med et skip man trodde forlengst hadde forlist utenfor kysten av Sør-Amerika. Truckene er visstnok adressert til etterkommerne av en Hugo Køhler, men på den aktuelle adressen er det eneste som står på ringeklokka 'Johann Orts eftf.' Beboerne er visstnok på ferie i Østerrike. -xxx- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Oddbjørn Johannessen Skrevet Juni 16, 2007 Del Skrevet Juni 16, 2007 'Jeg kommer ikke til å sende mitt innlegg som mail til deg - slike oppfordringer smaker mer av forsøk på maktkamp enn jeg setter pris på. Et offentlig innlegg bør kommenteres offentlig' (Sissil Bruun Sørensen - innlegg 483).Det var nettopp det som også var mitt poeng, Siw, da jeg avslo tilbudet ditt om å bli informert pr. e-post.PS! Ingen av de 16 truckene er mine, men jeg har kikkerten klar her jeg sitter - fritt og ukodet - med blikket vendt mot Kristiansand havn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Knut Fjogstad Skrevet Juni 16, 2007 Del Skrevet Juni 16, 2007 Uansett omkring hvem, hva og hvor i dette temaet og i de tidligere samme, kan man glede seg over følgende:Innlegget til Sissil nr. 483 og at utgave II er fjernet.Mvh Knut Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Siw Merethe Sværholdt Skrevet Juni 16, 2007 Del Skrevet Juni 16, 2007 Sissil: Innlegget ditt er så ufint at det får tale for seg selv. Jeg bare lurer på en eneste ting: Får du en sadistisk glede av å oppføre deg slik? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Finn Oldervik Skrevet Juni 16, 2007 Del Skrevet Juni 16, 2007 Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skulle være så mye å glede seg over at Køhler II er fjernet. De stakkars deltakerne som enda mangler breiband trenger jo snart på timevis å laste ned denne debatten, på grunn av de mange bildene. Nå er heldigvis ikke jeg blandt disse lenger, men jeg husker likevel godt hvordan det var. Om debatten absolutt skal holde frem på denne tråden, så burde i det minste også alle unødvendige bilder fjernes, slik at det kunne lette nedlastingen for de med ISDN-linje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Ronny Rismyhr Haugen Skrevet Juni 16, 2007 Del Skrevet Juni 16, 2007 Til (488):En grunn til å glede seg over at Køhler II er fjernet, er at denne tråden dermed vil fortsette å vokse og knuse rekordene mht. antall innlegg og antall leste (hvis rekordene allerede ikke er knust). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Yngve Nedrebø Skrevet Juni 16, 2007 Del Skrevet Juni 16, 2007 Jeg har satt passiv den såkalte 'Køhler II' bl.a. fordi den faktisk er den sjuende 'Køhler'-debatten.Det er min oppriktige mening at det i den grad denne 'saken' noen gang har kunnet oppfattes som et seriøst tema, for svært lang tid tilbake er utdebattert.Jeg har lenge ventet på at denne tråden skulle dø ut av mangel på ny næring, og jeg ser i hvert fall ikke noe poeng i at vi skal få en sjuende debatt med de samme opplysningene, de samme meningene og de samme meningsløshetene! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Sissil Bruun Sørensen Skrevet Juni 16, 2007 Del Skrevet Juni 16, 2007 Til Siw Merethe innlegg nr. 487: Jeg brukte din egen teknikk i første avsnitt: moralisering og hastige konklusjoner. I resten av teksten ber jeg deg legge merke til at jeg beskriver hvordan JEG OPPLEVER dine innlegg, i tillegg til at jeg STILLER SPØRSMÅL ved de påstandene du har framsatt. Jeg er enig i innlegget mitt var ufint, og jeg ville aldri ha skrevet noe slikt til debattanter som selv holdt en fin tone. Når du høvler over respektable og kunnskapsrike debattanter på den måten du gjør, valgte jeg å prøve å realitetsorientere deg om hvordan dine utspill KAN oppfattes. Hvis du velger å se på det som sadisme skal ikke jeg hindre deg i det. I såfall kan jeg bare anbefale deg å åpne 'innboksen' slik at den blir minst like stor som 'utboksen'. Det hender nemlig at andre også kan si noe klokt iblant. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Finn Oldervik Skrevet Juni 16, 2007 Del Skrevet Juni 16, 2007 Til 489Om det er rekorder det skal gjelde, så viser jeg til 484. 'GPP' vil sikkert registrere denne også.Til 495Eg er heilt samd med deg i sak, slik eg har gjeve uttrykk for i tidlegare innlegg. Einaste innvendinga mi er at ved å halda fram denne debatt-tråden vil dei med ISDN ha store vanskar med å lasta ned 'meningsløshetene' som du så treffande kallar det. Sjølv om dei ikkje går glipp av noko, så ligg det no ein gong i mennesket sin natur å vera nysgjerrig. Av den grunn meinar eg det mest demokratiske ville vera å stengja denne og opna for Køhler II. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Siw Merethe Sværholdt Skrevet Juni 16, 2007 Del Skrevet Juni 16, 2007 Sissil: Jeg har aldri 'høvlet' over noen,og jeg vil påstå at jeg er en av de her inne som har holdt en høflig tone.Tror du skal gå litt i deg selv og tenke over at det er mennesker av kjøtt og blod du skriver til.Nå håper jeg at jeg slipper flere innlegg mot meg som person. jeg ønsker å forlate denne debatten hvis det går an uten at det blir stemplet som en maktkamp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kenneth Holter Skrevet Juni 16, 2007 Del Skrevet Juni 16, 2007 Skulle ikke denne debatten handle om Køhler? Kan så ikke de som ønsker å diskutere journalistikkens forfall gjøre det i dertil egnede fora? Om noen vil diskutere (med) Siw Merethe Sværholdt, kan de gjøre det på e-post. De som ønsker å krangle ytterligere kan ta en tur til nærmeste barnehave.Det er på tide at denne tråden igjen handlet om Køhler, og ikke alt mulig annet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Juni 16, 2007 Del Skrevet Juni 16, 2007 Jeg kan opplyse om at det kommer helt sikkert noen utsagn fra GGG i Fævennen neste Lørdag. Helt enig med at det er for mange GGG her inne Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet Juni 16, 2007 Del Skrevet Juni 16, 2007 Genealogisk Pressepool (GPP):---En fraksjon av Sadistiske Genealogers Fellesfront har i løpet av helgen kidnappet en av deltagerne i den pågående Køhler-debatten, og debattanten holdes nå fanget på ukjent sted i debattforumet. Debattanten skal en rekke ganger ha forsøkt å unslippe Køhler-debatten, men foreløpig uten å lykkes. Det er ikke oss! Vi er tvert imot villige til å gjøre hva det skal være for å få vedkommende ut, sier en representant for Gretne Gamle Gubber (GGG) til GPP. Representanten opplyser at han for sin del gjerne donerer 16 trucker han er blitt lovet, dersom han klarer å få dem frigitt fra Kristiansand havn, der de står feiladressert. ---Forsøket på å opprette en bakkanal for å få fortgang i Køhler-debatten mislyktes i ettermiddag, da Digitalarkivet fjernet debatten fra forumet. Det vil nå bli opprettet en kontakt med det norske utenriksdepartementet - via det habsburgske adelsnettverket og en østerrisk turistsjef - for å utnytte deres erfaringer med bakkanaler i Midt-Østen til å få opprettet en ny Køhler-kanal.- Det blir verdens største Køhler-kanal hittil! Følg med! heter det i en høylytt kommentar fra initiativtakerne. -xxx- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore H Vigerust Skrevet Juni 16, 2007 Del Skrevet Juni 16, 2007 Jan Frode, hvilken beviskraft er det i de tre-fire madonnaene du viste frem tegninger av ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Juni 17, 2007 Del Skrevet Juni 17, 2007 Tore, det er ingen beviskraft i bilde av madonnaene. Madonnaene er bare et blandt mange bilder av hva jeg viste fram på Rådhuset i Gmunden, fra Berlinerauksjonen 1912.Disse tingene tilhørte Johann Orth.Erkehertug Markus Habsburg-Lothringen mente pengene fra Auksjonen gikk til Johann Orth fordi han trengte penger !!! 1 år etter at Monarkiet i Østerrike hadde ærklert Johann Orth for død !!!Nå viser det seg også at Hugo Køhler har lånt bort 2 milloner Nkr til Konsulen i Kristiansand !!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore H Vigerust Skrevet Juni 17, 2007 Del Skrevet Juni 17, 2007 498: Hvor har du fått tak i kopier av tegninger som ble solgt på auksjon i Berlin 1912 ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Juni 17, 2007 Del Skrevet Juni 17, 2007 Jeg har fått kopiene av en venn av meg som har jobbet endel med Køhler/Johann Orth saken.De er bestillt fra utlandet,kanskje Biblioteket i Wien? Det er ikke tegninger,men fotografier.Ved biblioteket i Wien er det jo en Johann Orth Samling også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts