Gå til innhold
Arkivverket

[#42015] Køhler-saken

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

(498)' Auksjonen gikk til Johan Orth fordi han trengte penger... 'Kanskje Køhler hadde kidnappet Johan Orth og at dette var løsepenger. Køhler tok deretter livet av ham og levde som hans person ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Det var fint å se at det rettes et kritisk blikk på saken av Christian Dickinger i OÖ.Så får vi håpe at norske journalister også gjør det samme og ikke kjører løpet med JFJ.Jeg håper de norske journalistene også vil klare å få fram den massive kritikken, som er som er fremkommet her i forbindelse med Køhler-saken.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Ja, og dei kan jo kalla det for det det er, noko også Nachrichten har starta med: 'Die geschichtliche Schnitzeljagd einer norwegischen Familie'Flott uttrykk, Schnitzeljagd:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

En liten reiseberettning'Så var endelig dagen her.Torsdag den 7 juni 2007 ankom jeg og journalisten Kjevik lufthavn i Kristiansand med destinasjon Gmunden, en liten by på omlag 15.000 innbyggere i Østerrike.opptakten til denne turen startet en kald januardag i 2006 da jeg ble oppringt og fikk et oppdrag: Å finne ut om Hugo Køhler var identisk med Johan Salvatore von Toscana.Jeg hadde nå arbeidet med saken i nesten 18 måneder i med og motgang.Innsamling av data og informasjon omkring hugo Køhler og Johan Orth , som Johan salvatore senere kallte seg.Diskusjoner,personangrep,latterliggjøring hmm...var det verdt det? Ja, utvedtydig ja runget det gjennom hele meg!Endelig var dagen kommet da vi med egne øyne og på egne ben skulle vandre i Johan Orth's fotspor!Da vi ankom Kjevik traff vi deler av Fam. Køhler.det ble et godt møte og vi var alle like spente !Turen bar videre til Gardermoen , hvor vi tok fly til Wien , bare 2 timer og 15 minutter unna.Så et fly til.Til Salzbürg, Mozarts fødeby.Der traff vi resten av Journalistene fra Norge og flere fra Køhler familen.Hotelldirektøren med sitt brede pene smil hentet oss og kjørte oss rett til Hotellet hvor vi skulle tilbringe de neste 3 netter og dager.Hotellet lå i sentrum av Gmunden,faktisk en av de eldste bygningene i byen,fra 1500 tallet.Men inne var alt nyopppusset og nydelig !Vi var samlet sammen med Turistsjef Andreas Murray til en fortreffelig middag hvor vi kunne velge på øverste hylle.Her ble ikke spart på noe.Vi fikk muligheten til å slappe av og blli kjent med hverandre.under middagen kom siste representant for Køhler familien, og noen hadde aldri truffet hverandre før.Det ble et varmt og godt møte.Jeg tok en tidlig kveld før midnatt og våknet frisk og opplagt til frokost dagen etterpå.Idag skulle vi beskue sjøslottet Orth fra loft til kjeller.Da vi ankom broen som førte ovewr til sjøslottet ble vi møtt av et 20 talls Østerrikske journalister, hvorav det var minst 2 TV kanaler representert.De måtte smøre seg med tålmodighet, for nå skulle vertinnen , fru Murray vise oss slottet.Det ble en gripende opplevelse for oss alle, og spesiellt for noen.Ingen dører var stengt for oss,vi tok en masse bilder.Det var spesiellt å stå inne på Johan Orth's kontor.Jeg var meget vel klar over at Gmunden så dette besøket som en fantastisk reklame for byen og slottet.Men det syntes jeg var fint.Her burde flere komme!Etter en mengde intervijuer på radio,Tv og aviser skulle vi spise lunsj på Villa Toscana som Johann Ort også eide.Vi fikk ikke mulighet for å beskue landslottet til Orth innvendig,som lå like ved siden av sjøslottet, men praktfullt var det å se det !Da vi vandret opp den grusbelagte veien opp til Villa Toscana, som i sin tid ble bygget av foreldrene til Johan Orth- Leopold og Maria, kom vi forbi Johan Orth's alle'.Inne i Villa Toscana var det ikke vanskelig å se at den var Italiensk inspirert.De kom jo fra Toscana i i Italia , før de måtte flykte til Østerrike. Johann's liv startet med flukt og endte også derved.På Villa Toscana inntok vi en mektig og ytterst delikat lunsj i 30 varmegrader !Ikke rart vi gledet oss til båttur på Traunsee etterpå.Men det kom en tlf og meddeltew oss at en Erkehertug ventet oss på Hotellet.Erkehertug Johann Habsburg-Lothringen satt og ventet på oss.Det ble et godt møte der vi fikk avklart mye.Etterpå ble det båttur med 'Poseidon' på Traunsee.Det var herlig å sitte på øvre dekk å kjenne den friske vinden i sommervarmen.Turen tok i underkant av 1 time.Så slappet vi av før dagen ble avsluttet med en herlig middag på kvelden.Så var Lørdag den 9. juni kommet.Vi skulle møte på rådhuset kl. 9:45. Utenfor rådhuset stod Soldater fra Monaco,under kommando av mann til Prinsesse Stephanie av Monaco.Erkehertug Markus Habsburg-Lothringen ble hilst av hærføreren på etke Monarkisk vis hvorefter det ble skutt salutt.I rådhusets hall var Journalister, Borgermester og Erkehertuger representert foruten meg og fam. Køhler.Etter en kort introduksjon fikk jeg ordet.Jeg fremla diverse dokumenter og presiserte at saken for Bewrgen byrett i 1945 var ikke spørsmål om identitet, men gjaldt ektheten av dokumentetene og Gotha-Kalenderen etter Hugo Køhler.Jeg sa også at det var YTTERST få Norske slektsforskere som støttet meg i mitt syn på saken.Men hva var mitt syn? De fleste trodde jo at jeg hadde bestemt meg for at Hugo Køhler var Johan Orth uansett.Men som jeg sa til en jornalist , fivfty-fivfty ! I det ligger det at jeg holdt alle muligheter åpne.Faktisk er mitt syn på saken underordnet.Det må beviser til, m.o.a i form av DNA for å være 100% sikker.jeg vil karakterisere møte i rådhuset som vellykket.En av Erkehertugene mente, etter at jeg hadde diskutert Berlinerauuksjonen i 1912, at pengene gikk til Johan Orth!!!Fordi han trengte penger!!! 1 år etter å ha blitt ærlert for død da han ikke hadde vist seg på 20 år !!! Etterpå spiste vi på byens besyte Hotell, hvorefter vi ble personlig invitert av Markus Habsburg til Franz Josefs smmerresidens, som eies av erkehertug Markus habsburg-Lothringen.Vi ble personlig vist rundt av ham og hans bror Johann der.Det var et nydelig sted http://www.kaiservilla.at Jeg stod en meter fra Franz Josef's kontorpullt hvor han i 1914 undertegnet krigsærkleringen mot Serbia, kort tid etter at Ferdinand ble skutt i Sarajevo.Det ble som kjent begynnelsen til 1. Verdenskrig.Etterpå hadde vi fortrolige og gode samtaler.Vi gav gaver og ble gitt gaver !Om noen engang er i Gmunden MÅ dere bare dra ut til Bad Isle !!! På kvelden hadde vi et fantastisk måltid og vår misjon i Østerrike var over - for denne gang...Tidlig neste morgen dro vi til Flyplassen i Slzbürg med destinasjon Norge.Hva hadde vi bevist? Ingenting.Men vi hadde likevel fått utrettet mye!Knyttet gode kontakter! DNA garanti!Opplevd Gmunden og BAD Isle ! Fått mersmak....Nå lå det virkelige arbeidet foran oss.Noe som er viktigere enn avisoppslag og headlines på Østerriks hovedkanal!Nesten som jeg må si med Churchill: Blod, svette og tårer....Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Som sagt: Schnitzeljagd.Særleg lesarvenleg er dette ikkje, forøvrig.Men det eg lurer på er kva DNA-garanti er for noko. Og du greier deg med anten blod, sveitte eller tårer. Alle tre er ikkje naudsynte:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

'Utenfor rådhuset stod Soldater fra Monaco,under kommando av mann til Prinsesse Stephanie av Monaco.Erkehertug Markus Habsburg-Lothringen ble hilst av hærføreren på etke Monarkisk vis hvorefter det ble skutt salutt.I rådhusets hall var Journalister, Borgermester og Erkehertuger representert foruten meg og fam. Køhler.'Ja pompøst må det jo være når adelige møter hverandre.Gallauniformer med papp- og plastmedaljer også kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg sier 'God Scnitseljakt'!!!!!!Nei vi skal vel ikke fleipe, men jeg orket ikke lese det du skrev, JFJ, uten linjeavstand og avsnitt. Det blir for tøft for en middelaldrende bergenstøs!!!Når kommer det noe i 'Fævennen'?'Arnfrid paa Bierget'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Ja det har nok vært en fin tur Jan Frode. Grunnlaget for turen er vel det de fleste stusser over.I innlegg 434 uttaler du: `Vi, jeg og Marcus Habsburg har tilbrakt timer sammen i fortrolige samtaler´. (etc)Hvordan fikk du tid til å tilbringe så mange fortrolige timer sammen med Marcus Habsburg? Iflg. ovenstående reiseskildring høres det ikke slik ut, at det skal ha latt seg gjøre, og ikke nevner du det heller.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

'Utenfor rådhuset stod Soldater fra Monaco,under kommando av mann til Prinsesse Stephanie av Monaco'Denne tviler jeg sterkt på.1) Monaco har vel et par tropper til seremoniell bruk, men låner dem neppe ut til Østerriske byer spesielt ofte.2) Prinsesse Stephanie er siden 2003 gift med Adans Lopez Perez, sirkusmann og trapesartist. Sånn sett hadde jo evt. 'soldater' han har under sin kommando passet svært godt inn i situasjonen :-) Men han og Stephanie skal visstnok være separert, i følge de seneste rykter fra Das Bild...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Kjære Vakre søte snille Arnfrid! Jeg narrer dere ikke! Foressten må du kjøpe Fædrelandsvennen på Lørdag(Narvesen i Bergen?)da blir det førstesideoppslag + 6 helsider !!!!!!!!!!Følg også med i BA mot helgen og til neste uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk Jan Frode. Vakker, ja kanskje, jeg lignet litt på Prinsesse Stephanie i min ungdom. Lurte av og til på om vi kunne være i slekt. Bare tuller!Bergenstøsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Når 'den håpefulle' har strevd fram en besvarelse på stiloppgaven ''fortell om en reise du har gjort'' så er det neppe hensiktsmessig at 'pappa' radbrekker innholdet, latterliggjør skildringer og kritiserer tegnsetting, mv. Man bør forutsette at 'den håpefulle' har anstrengt seg så langt evner, kunnskap og tid har strukket til. Så også her, de rådende forhold tatt i betraktning ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Peer Gynt:Vel sandt, - min Forkundskab er ikke grundig, /P og Historiens indre Mekanik underfundig; /P men pytt; hvor Udgangspunktet er galest, /P blir tidt Resultatet originalest. - - /P Hvor løftende dog, at sætte sig et Maal, /P og drive det igjennem som Flint og Staal! /P paa alle Kanter og Ender, /P de Baand, som binder till Hjemstavn og Venner, - /P sprænge i Luften sin Rigdoms Skatt, - /P sige sin Kjærlighedslykke Godnatt, - /P alt, for at finde det sandes Mysterium, - /P ( tørrer en Taare af Øjet.) *det er den ægte Forskers Kriterium! - /P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I innlegg 530 skriver JFJ: ''godt møte der vi fikk avklart mye.''Hva ble avklart i disse samtalene - bortsett fra at man skulle holde kontakten videre ? At dette var god PR for byen og slottet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Ikke godt å vite det, Jo Rune, men jeg vil anta at det er en garanti gitt av Det Norske Arbeiderparti. Og siden de nå sitter i regjeringen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen
http://forum.de.selfhtml.org/archiv/2004/7/t84167/Nåda nåda, gutter og piker. Ad tysk oversetting er nok Lars på villspor. På nevnte sait finnes både fakta og mye artig (for dem som leser tysk). Der er jo noen muntlige former, som 'bei ner' istedenfor det korrekte 'bei einer'.En 'Schnitzeljagd' drives iblant av såkalte geocachere. Ved en slik jakt følger man et spor, som kan bestå av uthengte tøystrimler - 'noe avskåret' er grunnbetydninga av schnitzel. Ved sporets ende premieres man kanskje med for eksempel en boks med noe verdifullt eller kanskje bare noen (barne)leketøy inni.Men moro var det lell, synes sikkert de fleste av deltakerne uansett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Jeg tenkte nå mest på lykkejegerne som samler seg rundt maktsentra som for eksempel Det norske arbeiderparti. I så måte er åtseldyr selvsagt ingen direkte oversettelse, men en litt mer vulgær og lettforståelig allegori. Jeg føler altså ikke at jeg er på noe villspor her, akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Schnitzeljagd aus Wikipedia. Eine Schnitzeljagd (in Thüringen auch Schnipseljagd) ist ein Geländespiel, bei dem eine Gruppe von Personen Hinweisen folgt, die von einer anderen Gruppe oder auch einem Veranstalter ausgelegt wurden, um entweder die zweite Gruppe zu treffen oder eine Belohnung an einem Zielort zu finden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Da lurer jeg på hva som blir belønningen for Køhler-familien med JFJ ? Æresturistsjefer i Gmunden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.