Gjest Are S. Gustavsen Skrevet Juli 10, 2007 Del Skrevet Juli 10, 2007 Slik jeg ser det dreier ikke denne debatten seg om JFJ har rett eller, men derimot om hvorvidt det er greit å engasjere et helt nettsamfunn i villedende metodiske tilnærmininger.De metodiske tilnærminger JFJ hittil har demonstrert, har ingenting med vitenskap å gjøre. Derfor kan han heller ikke pretendere å finne ny viten. Han kan ved et lykketreff finne rett svar, men det vil ikke bringe vitenskap fremover.La meg benytte en sportsallegori, f.eks fra fotballverdenen. Der vi andre respekterer regler og dommeravgjørelser, bedriver JFJ løkkefotball etter tupp og kleiv-prinsippet. Og på samme måte som unggutter (og jenter) lett blir skadet uten voksent tilsyn, vil deltakerne i sleksforskningens tupp og kleiv-lek stå i fare for å pådra seg mentale idrettsskader. :-)For all del, lek er sunt for kropp og sjel. La det bare ikke bli for alvorlig. Noen kan jo bli skadelidende.Are Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Are S. Gustavsen Skrevet Juli 10, 2007 Del Skrevet Juli 10, 2007 Det datt ut et vikitg ord. Første setning skal selvfølgelig være: 'Slik jeg ser det dreier ikke denne debatten seg om JFJ har rett eller [ei], (...)'.Forøvrig mener jeg at Karthago burde brennes!A Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Juli 10, 2007 Del Skrevet Juli 10, 2007 Rigmor: Innholdet i bagasjen: Vet ikke Hvem festet pappmedaljer: Vet ikke Vedr. Våpenskjoldet: Vet ikke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kenneth Holter Skrevet Juli 10, 2007 Del Skrevet Juli 10, 2007 Jan Frode: «Når det gjelder min tese om at Køhler kan ha skrevet noe for å avlede skyldes dette at Johan Orth hadde behov for å skjule seg».Dette blir for dumt. Hvis han hadde behov for å skjule seg, så hadde han vel ikke skrevet i almanakken i det hele tatt? Om noen som Orth måtte skjule seg for skulle komme til å lese almanakken, så var det vel allerede for sent.(Tenker du i det hele tatt gjennom disse «tesene» dine?) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet Juli 10, 2007 Del Skrevet Juli 10, 2007 Jan Frode :)Du var jo på tur til Gmunden, hvor en av `arvingene´ uttalte at våpenskjoldet han fikk se var identisk med det som hadde hengt på veggen hjemme hos Køhler.Noen av disse fra familien bør vel vite hvor tingene befinner seg.Så skriver du at familien Habsburg bekrefter at bagasjen til Johan Orth ble satt av i Argentina og forsvant sporløst der.Hvordan og på hvilket vis kan familien Habsburg bekrefte dette? Fant de etterlatt bagasje etter Orth, burde de vel ha tatt vare på den? Hvem fra familien Habsburg fant denne bagasjen?Hvorfor befant noen fra familien Habsburg seg i Argentina da Johan Orth reiste med `Mille´?Du må stille spørsmål JFJ ved fremstillingen av saken.Jeg har hele veien forsøkt å forholde meg til fakta. Det syns jeg du også skal gjøre og jobbe ut fra det.*Smil* fra Rigmor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Juli 10, 2007 Del Skrevet Juli 10, 2007 Kenneth: Mine teser er teorier.Muligheter.Foreløpig arbeider vi ut ifra at Hugo køhler faktisk kan være identisk med Johan Orth.Dette er omstridt og jeg forstår godt skepsisen.Men uansett vil vi belyse saken nærmere og det skader ingen.Det er et svar vi ønsker.Derfor arbeider jeg nå på to forskjellige sider ved saken.Undersøkelser vedr. DEN Hugo Køhler som ble født 22.januar 1861 i Eilenburg i Tyskland. oppgis å være konfirmert 23/3 1875 i Schønfelder bei Leipzig.Farens navn er ved vielsen i Bergen 1900 oppgitt å være August Køhler.Det har vært vanskelig å få arkivet i Leipzig til å finne de rette dokumentene.De har lett i dokumenter som Vigerust bl.a mener ikke er vesentlige.Problemet mitt er språket og at jeg pr.tiden overhode ikke har muligheter for å dra til Leipzig.Kanskje en ide å skaffe meg en kontakt der nede og betale ham?Jeg er spesiellt intressert i Militære Dokumenter,adresser,Skattelister,passutstedelser,utdanning som Lithograf(Kartograf?)og ikke minst hans bevegelser.På andre siden er det andre som tar seg av DNA. Det er en annen side av saken.Da snakker vi om 'vår' Køhler.Rigmor: Vi vet ikke hvor det er blitt av våpenskjoldet.Fam . Habsburg bekreftet i Østerrike at Johan Orth's bagasje ble satt igjen i Argentina og at den forsvant.Jeg har ingen kjennskap til at noen fra Habsburgfamilien befant seg i Østerrike i 1890.Eneste jeg vet er at Johan Orth's mor sendte ut krigsskip for å lete etter han.Hele historien er mystisk.Dødsfasllet på Mayerling. Skrinet som Rudolf leverte til Marie Larisch-Wallersee , Johan's forsvinning.Det lyder for fantastidsk at alt dette skulle være noen tilfeldighet.Noen vet noe mer om dette enn vi har fått voite-det er 100% sikkert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet Juli 10, 2007 Del Skrevet Juli 10, 2007 Genealogisk Pressepool (GPP): I en bekreftelse bekrefter Habsburgerne nå at Johan Orths bagasje er bekreftet etterlatt i Argentina. Dette bekrefter i følge habsburgerne at bagasjen ble etterlatt i Argentina, og det er i følge bekreftede bekreftelseseksperter en bunnsolid bekreftelse på at bagasjen er bekreftet etterlatt der. Habsburgerne bekrefter videre at de har sendt ut denne bekreftelsen, og bekrefter dessuten også at de gjerne sender ut en bekreftelse på at de har bekreftet bekreftelsen dersom noen skulle mene at bekreftelsen i seg selv ikke bekrefter det den skal bekrefte.--- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore H Vigerust Skrevet Juli 10, 2007 Del Skrevet Juli 10, 2007 Jan Frode, jeg kan umulig ha ment at visse kilder ikke er vesentlige - - - og kan du ikke redusere bruken av store forbokstaver ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Are S. Gustavsen Skrevet Juli 11, 2007 Del Skrevet Juli 11, 2007 Apropos dette med krigsskip og Johan Orths mor: Er det noen som kjenner til hvor Østerrikske flåtebasen ligger?Are Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per H Skaug Skrevet Juli 11, 2007 Del Skrevet Juli 11, 2007 Are (659): Østerrike’s (eller rettere sagt, Østerrike-Ungarn’s) flåtehovedstad lå i Pola i det nåværende Kroatia. Østerrike var noe større den gangen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet Juli 11, 2007 Del Skrevet Juli 11, 2007 Jan Frode:)I innlegg 656 skriver du at: `Johan Orth's mor sendte ut krigsskip for å lete etter han´.Ifølge dine teorier overlevde Johan Orth forliset, men lot ikke sin mor få vite at han var i live. Ei heller kontakter han sin hustrus nærmeste. Litt av en type det der!Nei, det Johan Orth gjør iflg. det som er fremkommet er å kjøpe en tuberkuloserammet manns familie (papirer). Denne mannen, (Hugo Køhler) ønsker å redde sitt eget skinn og selger både kjerring og unger til Johan Orth.Denne diskusjonen kan du holde gående i det uendelige. Det virker som om du ikke er interessert i å vurdere de motforestillingene du er blitt møtt med. Det preller av som vannet på gåsa.Personlig syns jeg du stiller for få spørsmål når det gjelder denne saken, og det kan synes som om du befinner deg i en labyrint og ikke finner veien ut.Ha en god dag!*Smil* fra Rigmor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Juli 11, 2007 Del Skrevet Juli 11, 2007 Kjære Rigmor ! :)Istedet for at debattantene gjentar de samme spørsmål om nese-øreflipper-pappmedaljer osv. kunne det kanskje være intressant å komme med nye momemter.Jeg har tidligere sagt at overnevnte momenter vil bli tatt med i en totalvurdering av saken.At jeg tilsynelatende ikke tar disse momenter til ettererettning er feil.Men de er ikke sterke nok indisier og slett ikke noe fullgodt bevis.Derfor er DNA en mulighet for å sette et endelig punktum i identitetspørsmålet og det vil alle parter tjene på.Om jeg mot formodning skulle ta feil- ja hva så?Ingen problemer med å si da: Jeg beklager , jeg tok feil, jeg hørte ikke etter på deres argumewnter og kjørte mitt sololøp- sorry! Men før vi vet mer kan jeg ikke si slikt.Det er for mange 'hvis og hva ' i denne mystiske og for all del sprennende historie.En bok vil nok bli en skikkelig triller !Men nå er jeg mest opptatt av å samle inn konkrete fakta rundt Hugo køhler f. 1861 i Eilenburg.Jeg imøteser med glede hjelp fra debattantene til å finne ham i tidsrommet 1861-1882.Tips, råd vedr. dette imøteses med en stor takk!Med hilsen glagutten Jan Frode :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet Juli 11, 2007 Del Skrevet Juli 11, 2007 Jan Frode :)Det er mer enn nese, øreflipper, pappmedaljer, våpenskjold, årstall etc. som ikke stemmer i det som har fremkommet.Jeg skrev tidligere at jeg legger meg langflat om denne historien holder vann, og har ingen problemer med å si unnskyld. `Du hadde rett og jeg tok feil´.Enn så lenge velger jeg å tro at det overhodet ikke har rot i virkeligheten.Leste du mitt innlegg 661?En fortvilet mor sender ut en `armada´, for å finne sin forsvunnede sønn, men Johan Orth gir tydeligvis blaffen i både egne og andres familie.Fint at du er en ´gladgutt´ Jan Frode. Godt humør er viktig, og gjør hverdagen litt enklere.Stort *Smil* fra Rigmor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Benn Limann Skrevet Juli 11, 2007 Del Skrevet Juli 11, 2007 JFK i innlegg 62. 'Men nå er jeg mest opptatt av å samle inn konkrete fakta rundt Hugo køhler f. 1861 i Eilenburg.Jeg imøteser med glede hjelp fra debattantene til å finne ham i tidsrommet 1861-1882.Tips, råd vedr. dette imøteses med en stor takk!'Kanskje Leipziger Genealogische Gesellschaft e.V. kunne være et sted?© 1998-2007 Leipziger Genealogische Gesellschaft e.V. Internet: http://www.lgg-leipzig.de - E-Mail: info@lgg-leipzig.de Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Juli 11, 2007 Del Skrevet Juli 11, 2007 Mange takk Benn for tipset.Jeg prøver dette å ser hva som kan komme ut av dette.Positivt av deg å komme med konkrete råd- i likhet med Vigerust , istedet for idiotiske innlegg av klasse lavmål.Rigmor: Hvem vet- kanskje hans mor fikk vite noe før hun døde i 1898.Hans far var død tidligere.I østerrike holder man faktisk muligheten åpen for at han kan ha overlevd og endog at pengene fra Berlinerauksjonen i 1912 og 1913 gikk til Johan Orth! Merkelig at Norske slektsforskere skal være mer vitenede og mer på hugget enn folk med inside information i Østerrike! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Johan I. Borgos Skrevet Juli 11, 2007 Del Skrevet Juli 11, 2007 JFJ skriver i 665: 'Merkelig at Norske slektsforskere skal være mer vitenede og mer på hugget enn folk med inside information i Østerrike!'Hvis dette stemmer, hvorfor har ikke østerrikerne løst denne gåta for lenge siden? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet Juli 11, 2007 Del Skrevet Juli 11, 2007 For det første Jan Frode, så kjenner jeg ikke deg som person. Du er sikkert en helt grei gladgutt fra Bergen, og fortsett med det.Hvis det er slik at slektsforskere i østerrike sitter på annen informasjon enn hva som er fremkommet her, burde du linket til det.Ja, jeg stiller mange spørsmål, og det syns jeg du også burde.Jeg tror ikke at hverken Johan Orths mor eller `Milles´ mor fikk noen svar.De døde nemlig der sammen med 22 andre. Det er min mening, og den må jeg få lov til å ha.*Smil* fra Rigmor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Juli 12, 2007 Del Skrevet Juli 12, 2007 Kjære Rigmor ! Jeg sier ikke at slektsforskere i Østerrike sitter på annen informasjon enn oss i Norge.Jeg sier at det finnes folk i Østerrike som jeg har samtalt med som åpent og rett ut sier til meg at visse ting i denne saken om Johan Orth kan de ikke fortelle noe om,visse ting må 'få ligge i fred' med andre ord.Jeg svarte dem at jeg respekterte at de ikke kunne si noe om disse ting som de visste om, men ikke kunne la komme fram.Det jeg mener er at historikere i Østerrike ikke er så bombastiske i sine uttallelser.Flere ser nok på saken med stor skepsis,men dog interessann!Jeg respekterer din oppfattning av hva som skjedde med Johan Orth og besettningen.Du har faktisk nærtt sagt hele verden i ryggen!Så jeg har ingen problemer med å forstå din tvil og skepsis.Helt ærlig skal jeg være,jeg har flere spørsmål enn svar i denne saken.Det er derfor jeg jobber videre med den for å finne svar.Saken kan helt plutselig få en ny vending.Hvem vet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Siw Sværholdt Skrevet Juli 13, 2007 Del Skrevet Juli 13, 2007 Jan Frode. I innlegg 656 skriver du: 'Det lyder for fantastidsk at alt dette skulle være noen tilfeldighet'Har du ikke hørt ordtaket om at hvis noe ser ut til å være for fantastisk, så er det nettopp det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Juli 18, 2007 Del Skrevet Juli 18, 2007 Spionsak 1917 -Hugo KøhlerJeg har motatt fotostatkopier fra Generalstabens arkiv med materiale fra Køhler's mappe.Intet i den hemmeligstemplede mappe skulle indikere at Hugo Køhler skulle ha vært Tysk spionagent.Konklusjonen viser at 'det er ingen særlig grunn at Mistænke Hugo Køhler for spionage'Dermed er vår Køhler sålangt frikjent fra mistanker fra urolige og overnervse mennesker i Kristiansand under 1. verdenskrig.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Yngve Nedrebø Skrevet Juli 18, 2007 Del Skrevet Juli 18, 2007 Under første verdenskrig ble det solgt opplysninger om norske skipsavganger til tyskerne, slik at tyske ubåter kunne ligge utenfor kysten og senke fartøy etter fartøy.Dette førte til at det ble startet etterforskning for om mulig å finne spionene. I Bergen førte dette til at det ble tatt ut tiltale mot seks personer. De ble dømt, men dommene ble ganske milde (til manges store irritasjon).Dette er en av Nordahl Griegs utgangspunkt for skuespillet 'Vår ære og vår makt'.Det er med dette som bakgrunn ikke så underlig at man ville holde under oppsikt en tysker med utsikt til Kristiansand havn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet Juli 31, 2007 Del Skrevet Juli 31, 2007 Franz Joseph Otto Robert Maria Anton Karl Max Heinrich Sixtus Xaver Felix Renatus Ludwig Gaetan Pius Ignatius von Habsburg, 95 år, har også vært på tur i vår:LenkeMvh Arnfrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Juli 31, 2007 Del Skrevet Juli 31, 2007 Heisann Arnfrid ! Intressant at du løfter opp Køhler-Saken etter heller stillstand i juli.Ferietider kanskje? Vel , jeg arbeider jo videre med saken og har kontakt med den store avisen Nachtrichten og en journalist som forteller meg at saken fortsatt har stor interesse i Østerrike.Jeg legger ved en link med en liten oversikt fra Asbjørn Karlsens hjemmeside Lenkemvh Jan Frode Johansen Privat Etterforsker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet August 20, 2007 Del Skrevet August 20, 2007 Det kommer mer her om saken etterhvert , men for de som vil se min nye blogg så er dette adressen:http://www.slektifokus.blogspot.com/mvh Jan Frode Johansen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet September 12, 2007 Del Skrevet September 12, 2007 Imorgen Torsdag 13.september kommer en reportasje med meg i Bergensavisen vedr. Køhler saken Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts