Gå til innhold
Arkivverket

[#42015] Køhler-saken


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Benn Limann

I tilknytning til innlegg 723 gjengir jeg et par innlegg fra Anbytarforum i Sverige fra en tid tilbake. Det blir der sagt litt om hvordan man blir litograf, og det nevnes noen svenske grafiske anstalter. Det kunne kanskje være relevant å kontakte Gunnel Hedberg som holder på med en avhandling om litografiske anstalter. Muligens har hun støtt på navnet Alexander Hugo Köhler? Av Barbara Wall – måndag den 29 dec 2003 kl. 00.35: [Ändra]Är det någon som vet om man kunde studera litografi eller industriell konst i Stockholm eller Göteborg mellan 1898-1905 och i så fall var? Var kunde man få arbete som lithograf?-------------------------------------------------------------------------------- Av Barbara Wall – söndag den 10 okt 2004 kl. 17.15: [Ändra]Stort tack till Gunnel Hedberg (gh@ihe.se) i Malmö som håller på med en avhandling om litografiska anstalter (dvs fabriker, tryckeriinrättningar).Hon berättade för mig bl a att det vid den tiden var vanligt att man vid rätt tidig ålder (kanske redan kring 13-14 år) började som springpojke och allt efterhand reste vidare till andra anstalter för att arbeta och få mer yrkeserfarenhet.I Stockholm fanns det flera sådana ställen, bl a Centraltryckeriet, och en anstalt som senare såldes till Centraltryckeriet vid namn Schachter och Cedorf (rätt stavning?). I Jönköping fanns Jönköpings Litografiska Anstalt, i Norrköping en liknande och i Gävle en som hette Rosenblads. Även i Göteborg fanns det Göteborgs Litografiska Anstalt.Om det finns Rötterfolk som har något att berätta v g kontakta henne via mailadressen ovan eller tel 040-611 34 86.Med vänlig hälsning, Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jan Frode.Din kommentar til mitt innlegg 723, syns jeg du hoppet elegant over som lite å bry seg med.Denne arbeidskameraten overtok tross alt Køhlers arbeide i 1893 i Hagen og Siversen trykkeri i Odense, så det skulle vel la seg gjøre å finne ut av om det stemmer. Kanskje Limanns innlegg 726 med telefonnummer du kan ringe kunne gitt deg noen svar?Dessuten nevner også denne arbeidskameraten at Køhler fortalte om sin soldattid i Tyskland. At Køhler hadde avtjent verneplikten på den siste av de nevnte måtene. - Altså 1 år.Du skriver bl.a i innlegg 722 `Jeg har en teori,(bare en teori) om at muligens kjente denne A.H.K. Johan Orth.Muligens kan han ha vært i Østerrike i Militærtjeneste. Kaptein Bøttker fra Østerrike kjente iflg. rettspapriene fra 1945 i vitnutsagn´ og litt lenger ned skriver du `Spørsmålet er da hvor en skal lete og hvem en skal henvende seg til´.Du må selvfølgelig starte i Tyskland! Køhler var tysk og det er vel nærliggende å tro at han avtjente sin militærtjeneste der, og ikke i Østerrike slik du gjerne kunne ønsket.Syns ikke du bare skal avfeie hva denne arbeidskameraten sier,fordi du har en teori.Det er nemlig ikke alle som liker rampelyset så godt.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Rigmor: Dersom det er korrekt det denne mannen uttaler om Køhler så er det nærliggende å anta at han vokste opp hos sin Bestemor i eilenburg, dvs. Friederika Køhler's mor.Da må jeg nok ta flere henvendelser til Eilenburg.Jeg syntes Benn limanns innlegg var konstruktivt,og jeg er enig med Benn og Rigmor om at jeg bør taforeta en hewnvendelse til Gunnel HedbergMvh Jan Frode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har idag kontaktet Gunnel Hedberg pr. e-post og kommer tilbake til hans svar så snart sm mulig.mvhJan Frode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Selvsagt...ja selv en Privat Etterforsker gjør sine misstak.jeg tittelerte henne som Herr Gunnel Hedberg i e-posten ...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Nei sendte en ny igår uten Hr. betegnelse!FW: Lithograf Alexander Hugo Köhler f. 1862 22/1 i Eilenburg,Sahcsen i Tyskland Fra: Jan F Johansen (janfjohansen@msn.com) Sendt:10. oktober 2007 15:00:28 Til: gh@ihe.se Kära Gunnel Hedberg,Jäg har fått veta att ni har mycket kunnskap om Lithografer. I den forbindelse har jäg en fråga som ni kansje kann hjälpa mej med.Det gäller en Tysk lithograf vid namn Alexander Hugo Köhler fødd 1861 22/1 i Eilenburg , Preussen (Sahchsen) i Tyskland. Han kom til Sverige i april 1882, tills Malmö,bodde där en kort tid ,reste så tills Jönköping,Norköping,Landskrona i Sverige mellan ca. 1882-1890Han reste så tills Randers i Danmark,senare vid 1890 åren tills Odense, så tills Århus och Köbenhavn.I 1900 bodde han i Norge, i Trondheim.1905/1906 i Bergen og så tilsist i Kristiansand.Han var gift med Josefina Levin.Under hela denna tid verkade han som Lithograf.Har ni kommit åt denna msannen i dina forskningsuppgifter?Kann ni fortella mig nogot om denna person jäg varit svært tacksam. Bästa hälsning , Jan F. Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Oppropet fra Eilenburg er i og for seg 'gammelt nytt'.Jeg velger likevel å frembringe det på nytt her på brukerforum-oversatt til Engelsk,da jeg vil anta at en stor del av brukerne mester Engelsk langt mer enn Tysk.dette viser jo at vi har gjort noen fremstøt mot Eilenurg.God fornøyelse!Mysterioeses from city archives A Norwegian looks for member of Alexander Hugo charcoal burner from hurrying castle. Murder - Toskana - hurrying castleA Eilenburger and the power plays of the dominant ones:Recently city archives achieved a mysterioese inquiry made of Norway into some emigrant a role important made of hurrying castle played. A Norwegian wanted to get to know more over one of his ancestors. The search for relatives it encountered on Alexander Hugo charcoal burner from hurrying castle. But in sequence.In the year 1852 a duke Johan of Toskana in Firenze (Italy) was born. Its family was related to emperor Franz Joseph (Austria).Duke Johann was with its cousin, emperor Franz Josephs son Rudolph Franz Karl Joseph, and one baron-eats Maria Alexandra Freiin of Vetsera friendly. Rudolph and baron-eats 1889 under work-worthy circumstances on lock Meyerling was killed. At that time it was not clear whether it concerned murder or suicide. Also rumors circulated that duke Johann and Rudolph were complicated in komplott against emperors Franz a Joseph.To the fact a theory means that Rudolph, the son of the emperor, remain king by Hungary and baron-eat queen become should. And still during lifetimes of the emperor. The emperor banished duke Johann anyhow after death Rudolphs and baron-eats for twenty years. Allegedly the duke disappeared thereafter to South America. In the year 1911 the duke for dead was explained. As to show up should - a fallacy. The duke of Toskana did not disappear under any circumstances to South America. Here the Eilenburger Alexander Hugo charcoal burner, if one wants so, steps 'into the world happening'. Alexander Hugo charcoal burner was born 1861 in hurrying castle. He learned the handicraft of a Kartografen. He emigrated. Its trace can be pursued to Hamburg.1881 crossed the life ways of both in Hamburg. The duke 'acquired' the identity of Alexander Hugo charcoal burner and moved as this to Scandinavia. Only deficiency; the new Hugo charcoal burner had to spend itself as Lithograf, since it did not understand anything about cartography. The 'new' Hugo charcoal burner lived in different places in Sweden, Norway and Denmark, among them also Malmoe, Copenhagen, Drontheim and Bergen. Last in Kristiansand, where it died 1945 and today still its grave to be found is.By the way. The 'new' Hugo charcoal burner created a family in Norway. Only on the dead bed it revealed the secret of its true identity. And the 'murder!?'.In addition the duke, alias, wrote Hugo charcoal burner in his diary: 'if I death am, am admit to be made. Rudolph and some Hungary were entangled into a history, in which Rudolph king would remain of Hungary, while uncle Franz Joseph still lived. It wished itself that Maria Koenigin should become. Rudolph arranged a large Champagnerfest on that both would fight. It took Champagnerfla and threw it with large strength after Rudolph. Rudolph fell down and died after in-own minutes. The servant roasting fish fell in here and in this tumult against Maria a shot was fired. Some said it prince Phillip of Saxonia was, others it was count Bounbella, who shot at Maria. I point it was Rudolphs servant Loschek. He came with a smoking gun in the hand by the door. It was Rudolphs servant.'Summary!Would be a Eilenburger seizes in Habsburger Familienzwistigkeiten was entangled... And the 'original' Hugo charcoal burner? Its trace loses itself after that Hamburg identity change. It stands firmly only that he died in Egypt.Who knows references tooAlexander Hugo charcoal burner, born on 22 January 1861 in hurrying castle, by occupation Kartograf, emigrated 1881, the latter occupy station Hamburg, deceased in Egypt, give?Etc. refers to please on: City museum hurrying castle, Torgauer STR. 40, 04838 hurrying castle; Tel.: 03423/652222 Fax: 03423/652225 Mail: c.gruner@eilenburg.de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Dette var da alldeles umulig å lese, og jeg pleier ikke ha vansker med å lese engelsk. Har du brukt et oversettingsprogram fra nettet? Det at navnet Køhler er oversatt med 'charcoal burner' kan tyde på det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

ja, Astrid, som når vi vestlendinger gjerne sier 'slåe' om lås.JFJ, du skriver, '-oversatt til Engelsk,da jeg vil anta at en stor del av brukerne mester Engelsk langt mer enn Tysk.' Hæ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Hansen

Etter å fulgt denne debatten i lang tid, tror jeg sannelig JFJ driver ap med hele brukerforum, dette kan umulig være seriøst. Han driver å resirkulerer historiene sine bare for å løfte opp sakene og skape blest om seg selv. Jeg vil anmode alle om å legge denne tråden død, så fremst det ikke framkommer ny informasjon. Med å legge død mener jeg å ikke bidra til å de blir løftet videre opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg må innrømme at jeg fikk meg en god latter etter å ha lest oversettelsen(forøvrig oversatt av Alta Vista's side).'hurrying castle'og 'charcoal burner'= Trekullbrenner.Ha,ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Med andre ord er det slik at det er Alta Vistas skyld at noe blir oversatt galt.Er det kanskje samme metode som benyttet for å fastslå at Kølher = Orth og at ørene er like lange når vinteren er på det kaldeste? Er det også Alta Vista som skal foreta DNA-analysen? Vel å merke betryggende oversatt til minst tre anerkjente vitenskaplige språk?Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

JFJ - til innlegg (742): Leste du ikke 'oversettelsen' før du lasta den opp på Brukarforum? Eller er det enda et eksempel på at andre måtte avsløre 'bevisene' dine før du oppdaga bommerten sjøl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

For å si det sånn- dette er noe av den mer interessante engelsken jeg har sett på lenge.MEN det er jo alltid kjekt å ha noen å skylde på. Lykke til (Luck to)God Day

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Nei jeg leste ikke oversettelsen først-jeg stolte blindt på Alta Vista.jeg har aldri prøvd et slikt oversettelses program før.Men jeg syntes det var hysterisk moro å lese etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Her fra Google:Mysterious from the city archivesEin Norweger sucht Angehörige von Alexander Hugo Köhler aus Eilenburg. A Norwegian seeks relatives of Alexander Hugo Koehler from Eilenburg.A Eilenburger and the power games of the rulers: Recently, the city reached an archive mysterious request from Norway in which an emigrant from Eilenburg played an important role. The Norwegians wanted to learn more about one of his ancestors in experience. Looking for relatives he met Alexander Hugo Koehler from Eilenburg. But the series.In 1852, a Johan Duke of Tuscany in Florence (Italy). His family was with Kaiser Franz Joseph (Austria) related. Johann Herzog was with his cousin, Emperor Franz Joseph's son Karl Rudolph Franz Joseph, and a Baroness Mary Vetsera Alexandra Freiin friends.Rudolph and the Baroness was in 1889 under circumstances at castle MayerLing killed. It was not clear whether it was murder or suicide acted. Even kursierten rumors that Duke Johann and Rudolph in a conspiracy against Kaiser Franz Joseph were implicated. This implies a theory that Rudolph, the son of the emperor, king of Hungary and the Baroness will be queen. And even in the lifetime of the emperor. The emperor least banished duke after the death of Johann Rudolph and the Baronesse for twenty years. Allegedly the Duke then disappeared to South America.In 1911 the Duke was declared dead. The Duke of Tuscany disappeared in no way to South America. At this point enters the Eilenburger Alexander Hugo Koehler, if you like, 'in the world.' Alexander Hugo Koehler was 1861 in Eilenburg born. He learned the craft a cartographer. He emigrated. His track is to Hamburg. 1881 crossed the two ways of life in Hamburg. The Duke 'acquired' the identity of Alexander Hugo Koehler and when it moved to Scandinavia. The only drawback; The new Hugo Koehler had to spend as a lithographer, as he understood nothing of cartography. The 'new' Hugo Koehler lived in various locations in Sweden, Norway and Denmark, including Malmö, Copenhagen, Bergen and Trondheim. Last in Kristiansand, where he died in 1945 and his tomb still be found. The 'new' Hugo Koehler founded in Norway a family. Only on his deathbed he revealed the secret of his true identity. And the 'murder! ? . 'Then wrote the Duke, alias Hugo Koehler, in his diary: 'If I am death, which should be made known. Rudolph and some Hungarians were implicated in a story in which Rudolph King of Hungary would remain, while Uncle Joseph was alive. He wanted to be Queen Mary. Rudolph arranged a big celebration champagne on the two would fight. She took a champagne bottle and threw it with great force after Rudolph. Rudolph dropped out and died after of some minutes. The servant frying fish crashed herein and in this turmoil was against Maria a shot fired. Some said it Prince Phillip had been of Saxony, and others it was Bounbella Graf, who shot at Maria. I know it was Rudolph servant Loschek. He came with a smoking gun in his hand through the door. It was Rudolph servant. 'Resume!Where would be an Eilenburger in Habsburg Familienzwistigkeiten been ... And the 'original' Hugo Koehler? His track after losing the Hamburg identity change.It is only that he died in Egypt.Who can references to Alexander Hugo Koehler, Born on 22 Januar 1861 in Eilenburg, In January 1861 Eilenburg, From professional cartographers, Emigrated in 1881, last occupied station Hamburg, Died in Egypt, Hints, etc. please contact: Stadtmuseum Eilenburg, Torgauer Str. 40, 04838 Eilenburg; City Museum Eilenburg, Torgauer Str 40, 04838 Eilenburg; Tel.: 03423/652222 Tel: 03423/652222 Fax: 03423/652225 Fax: 03423/652225 Mail: c.gruner@eilenburg.de Mail: @ c.gruner eilenburg.de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Legg merke til følgende setning, kopiert fra JFJ's nye nettsted:'Her er biografien om Alexander Hugo Køhler alias Johan Salvator von Habsburg.'Rene ord for pengene. Nå vet vi i alle fall hvorfor alt preller av på JFJ: Han har bestemt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.