Gå til innhold
Arkivverket

[#42015] Køhler-saken


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg vil bare få si tusen takk for de rosende ordene som har blitt gitt meg, og jeg takker også for tilliten som Tore viser meg.Hvis du mener det er hold for å få det trykket, så skal jeg helt seriøst overveie det. Må nok bearbeides litt først.Mange takk og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det ville vært svært bra, Rigmor, om du kunne klare å få det til. Vi er mange som i tilfelle vil støtte deg.Nå er jeg forøvrig grundig lei denne Køhler-saken, - den tar jo fokus bort fra det vi burde drøfte her på forumet. Det er jo galskap.Stå på Rigmor!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Privatetterforskeren kaller døtrene Køhler hadde med fru Levin for stedøtre. I følge privatetterforskerlogikk er ikke dette løgn, fordi kilden er kvinnen Køhler giftet seg med senere, altså stemoren til Køhlers barn med fru Levin. Og dermed er de jo kildens stedøtre! Ergo er jo framstillingen så kildetro som man får den!Hva var det nå jeg skulle ha sagt igjen..? Jo! Eureka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Lurer på om ikke hr Køhler har våkner til liv igjen; nå som Tysklands President (Horst Köhler).Til Per: Det kan være vanskelig å holde styr på forskjellen på stedøtre og andre døtre, særlig i etterforskningsbransjen.Åjo. Dette er også ironisk ment.Hilsen DAG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Rigmors innlegg (813) kan tjene som en kronologisk disposisjon til en biografisk artikkel om A. H. Køhler.En slik artikkel må imidlertid skrives som et sammenhengende narrativ, altså som en sammenhengende tekst fra a til å, for at denne skal kunne trykkes i et tidsskrift.Dette virker nå som en reell mulighet idet Rigmor har gjort en langt bedre jobb med å presentere de opplysninger vi har om Køhler, enn noen andre har gjort.Om en slik artikkel ønskes publisert i Genealogen imøteser jeg et utkast til manus med det første. Detter utkastet kan sendes til genealogen@genealogi.noLykke til med det videre arbeidet.Vennlig hilsen Are S. GustavsenRedaktør Genealogen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Bare et spørsmål:Er det kjent om Hr Køhler hadde noen søsken? Det hadde kanskje vært en ide å prøve å finne eventuelle? MVH DAG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

God morgen Dag.Det er ikke kjent om 'den' Hugo Køhler som var født i Eilenburg i 1861 hadde søsken.Vi har kun en korrespondanse fra Tyskland å forholde oss til foreløpig, nemlig et postkort datert 1936 fra en mann i Leipzig ved navn Frantz Müller.jeg har gjort henvendelser til Tyskland vedr. denne mannen for å finne en evt. link til Køhler , men de fant ikke relevante opplysninger.Spørsmål til mine meddebattanter: Hvordan vil dere forholde dere til en positiv DNA test av eksperter på dette? Hvordan vil dere evt. måtte revurdere deres skråsikre påstander? mvhJan Frode Johansen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg får enda en gang takke for rosende ord, og for Ares invitasjon til å presentere/publisere en biografisk artikkel i Genealogen, om `Litografen A. H. Køhler som mente han var Erkehertug´.Jeg skal bearbeide det materialet jeg har og sende et utkast, og håpe på at redaktøren blir fornøyd med det han får.Jeg ønsker ikke å gjøre skam på et fortreffelig tidsskrift.Om det ønskes kontakt med meg for tips eller råd i anledning saken, så er min mail adresse rig-mor(snabel-a) online.noMange hilsener og *Smil* fra Rigmor på en solskinnsdag i Drøbak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Beklager at jeg forstyrrer debatten, men ville bare nevne som et apropos fra sidelinjen at det i siste nr. av Familien (nr.23-2007) er reportasje om Keiserinne Elisabeth av Østerrike, og at det i reportasjen dukker opp navn som også gjenkjennes i denne debatten, som Mayerling, Habsburg f. eks., men ellers ingen relasjoner til temaet da det er en helt annen sak. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

En snøfull januardag i totusenog seks , jeg fikk en telefon med intressant beskjed Et oppdrag om en hertug om han var samme mann Som en som levde fredfullt i blide Kristiansand !Jeg startet på mitt arbeid med sang og godt humør,jeg tenkte dette oppdrag var ikke som de’ før, jeg dro til Statsarkivet som entusiast med glød, Og gjennomgikk papirer og Hof-Kalender som var rød !Min iver bare økte , opplysninger jeg fikk, og hjelp fra gode venner som hjalp meg uten nikk, Vi tok kontakt med Tyskland og Statsarkiver der , men vi ble ikke klokere for vi fant mer her !Aviser begynte skrive om slottsmysterier , om hertuger og skipsforlis og Milly Stubel med , De lette og de lette men ingen Orth de fant , de stemplet ham som død i 1911 ., mon tro om det var sant?Vi fikk invitasjoner til slotter og palass , og knyttet oss kontakter med hertugslektens menn, De visste nokså mye, kunne ikke si alt, Man må jo ha noen familiehemmeligheter tross alt.På digitalarkivet det blåste opp til storm , og mine debattanter likte slett ikke min form, Vitenskapens metoder jeg hadde manko på , det mente hvertfall noen ,og at jeg ikke så, En forskjell på de bilder som forelå.Men kjuagutten Frode fra byen blant syv fjell, han lot seg ikke knekke av majoriteten selv! Han mente at han måtte få undersøkt litt mer,før han bombastisk avviste som mange andre flere.Nå er det slik i verden at laksen har den skikk, at den går mot strømmen og sannelig er kvikk, Tross alt jeg er en gladlaks,tross flengende kritikk , men de som forandret verden var også det de fikk.Så får vi se da venner hva svaret blir tilslutt , er det et fata morgana eller blir det stor salutt. Om det blir det siste da tenker jeg det blir, mange bøyde hoder og veldig lite flir.Formiddagsdikt av Gladlaksen Jan Frode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Nå er ikke alle innleggene til 'gladlaksen Jan Frode' på rim. Jeg legger ut et debattinnlegg jeg igår mottok på sms, ettersom jeg synes debatten bør holdes i dette forumet slik at alle kan følge med på alt som kommer fram:'Til Per Helge Seglsten f. 1968: Nå begynner jeg å bli skikkelig lei av dine syke innlegg på debattforum. Har du ikke noe å fare med så klapp igjen! Min tålmodighet er over Mr. Bjørnemyrveien 43' Jeg går ut fra at koblingen mellom 'min tålmodighet er over' og 'Mr. Bjørnemyrveien 43', er en omskriving av 'Vi vet hvor du bor', og at jeg dermed skal frykte at det jeg har skrevet om habsburgske mørke Mercedeser med sotete ruter vil gå troll i ord.Jaja, du har i alle fall fått vist at du er i stand til å spore opp levende personer, men når det gjelder min framtidige deltagelse i denne tråden, er jeg redd jeg fortsatt kommer til å behandle ditt forblindede forsøk på å bevise at to vidt forskjellige mennesker er samme person, som den herlig surrealistiske komedien det faktisk er.Kommer du med en dna-test som viser at Køhler og Orth faktisk var samme mann, ja da lover jeg å krype rødmende i støvet som det sømmer seg. Men jeg har ikke hentet fram arbeidsbuksa ennå, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Når det er sagt, så vil jeg gjerne få legge til at det jo er ting i denne tråden som henvender seg mer til hodet enn lattermusklene. Rigmors gjennomgang av Køhlers omflakkende liv var både imponerende og interessant. Den oversikten burde være langt mer verdifull for hans håpefulle etterkommere enn det privatetterforskeren har gitt dem. Selv om det sikkert er morsomt å få intimguiding og middager i staselige slott langt nede på kontinentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Ingen kan vel komme og si at det er kjedelig å holde på med slektsforskning.Her får man i fullt monn servert både eventyr, dikt og trusler som sendes til forskjellige mobiler som sms meldinger og e-poster.Prinsippet hele veien er: ”Den som ikke er med meg, er mot meg”! – Ikke prøv på noe tull. Jeg vet hvor jeg finner dere. Vi har fått grei beskjed ved flere anledninger: Meg kødder dere ikke med! – Pass deg, jeg har mektige venner – Aviser som vil navngi oss etc.Det er ikke første gang JFJ gjør dette. Han har også gjort det i tidligere debatter om Køhler. JFJ benytter internett flittig til å tråle skattelister og telefonkatalogen, for å finne ut av sine meddebattanters alder og hvor de bor.Det skal kanskje gi inntrykk av at vi har med en svært så oppegående etterforsker å gjøre, men han tenker kanskje ikke over at det virker motsatt.Jeg trodde ikke det var mulig å kunne synke så dypt som dette. Det er et lavmål som mangler sidestykke. Vi står kanskje på en liste og blir huket av med rødt for hva som tolereres. Meddebattanter som uttaler seg negativt blir tilsendt skjulte trusler på sms.Du har i likhet med saken du fremmer, et forklaringsproblem.Nå er vi i den heldige situasjonen at JFJ har forklart selv i diverse sammenhenger hvem han er, så en slipper å gjøre noen undersøkelser om man hadde ønsket det.Jan Frode Johansen er 41 år gammel familie far. Hans utdannelse er folkeskole og 2 år på bibelskole. Han har holdt på med slektsforskning i 25 år av sitt liv og trålet arkiver siden han var 14 år gammel.Køhler saken har han holdt på med siden januar 2006, hvor også første debatt ble lagt inn her med spørsmål om hjelp. Avisen OÖ Nachtrichten skrev 17.mars 2007 følgende: `. Seit fünf Jahren untersucht der erfahrene norwegische Ahnenforscher Jan Frode Johansen den Fall Johann Orth´.Han tar imot slektsforskeroppdrag på `profesjonell´ basis, og uttallige spørsmål om hjelp er blitt stilt her på DA. Han har en imponerende mengde titler å smykke seg med: Kriminaletterforsker, Privatetterforsker, Privatdetektiv, Prosessfullmektig, Slektsgransker, Slektsforsker, Privat Oppdager, (hva nå enn det måtte være) Forfatter og Dikter, vil sikkert bli lagt til listen den lange listen etter hvert.Han taler Roma midt imot og snur hver eneste stein ifølge ham selv. Til tross for denne imponerende CV`n han kan skilte med, så har jeg ikke latt meg imponere, men jeg vil ikke forklare hvorfor.`Fytterakker`n'! (Det var det styggeste jeg kom på i farta. Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I Gjesteboken på http://www.123hjemmeside.no/hugo-koehler er der 3 innlegg nå, et av Harald Søren Storaker, et av Fritz Höltzner og et av Kapt Vom, - hvem nå de to siste er...Mitt innlegg er fortsatt fjernet fra Gjesteboken, -det har tydeligvis blitt for sterk kost for JFJ. Så du bedriver altså sensur... Men ta det for all del ikke inn igjen!Nå er du også begynt å sende utidige SMSer til de som sier deg i mot.På AF har jeg i dag et innlegg:'Min påstand er at Køhler-debattene er ødeleggende for debattfora hos Digitalarkivet. Jeg er fullstendig klar over at jeg har bidratt selv, men like fullt, - nå er det bare tull og tøys. Forsøker noen å komme med noe som er ment seriøst, er der andre som ironiserer også det. Fint om Rigmor, i samarbeid med bl a Tore og Are, kan få gjort noe med dette tullet.Ellers er det et kjent knep i adferdspedagogikken, noe jeg selv har praktisert med god effekt mang en gang overfor vanskelige elever, OVERSE og IGNORER! Når den oppmerksomhetskrevende ikke får oppmerksomhet, avtar den negative adferden og etterhvert vil den i en del tilfeller forsvinne helt.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Og noe nytt og revolusjonerende vil jo ikke dukke opp i denne saken de neste 100 åra.Regner vel med at 'debatten' vil fortsette minst like lenge.Det at JFJ tydeligvis ikke liker kritikere og andre useriøse debatanter, er jo i bunn og grunn hans eget problem.Det er jo lett å skifte kart når det overhode ikke stemmer med terrenget, men da er det jo en fordel å ha et kart.DAG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har overhodet ikke kommet med noen for for trusler.For noe Tøys !Jeg forbeholder meg derimot ytringsfrihetsretten til å la kverulanter få sitt pass påskrevet. Forøvrig har jeg ellers ingen kommentar.For noe tull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Ytringsfrihet er bra det, men det er vel ingen vits i å sende meg SMS for¨å fortelle meg når jeg er født og hva jeg heter.Til den jobben trengs det ingen privat etterforsker av den enkle grunn: JEG VET DET ALT.Jeg vet også at 'jeg var sent på banen', det er det heller ingen vits i å fortelle meg.Men det å prøve å stoppe meg i å kommentere denne saken,er direkte dumt.Har du egentlig tenkt over hvorfor denne saken har endt ut i den reineste parodien?DAG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Jeg har tenkt over det Dag. Nå er det lenge siden jeg har deltatt i forumet, og har nettopp brukt en times tid på å lese tråden her. Like sinnsyk som alle de andre trådene med noen unntak.Grunnen til at saken har 'endt ut i den reineste parodien', for å bruke dine egne ord, er jo soleklar. JFJ provoserer bevisst, og vi biter på gang på gang på gang. Jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen, mannen er ikke riktig klok, uansett hva han selv måtte mene og ramse opp i sine 10 punkter.Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Jeg trodde faktisk at denne debatten skulle dø ut av seg selv, men stadig nye brukere av Digitalforumet dukker opp og har lyst til å gi uttrykk for sin mening ved å gjenta alt som er blitt skrevet før.Faktisk så har jeg lyst til å ta Jan Frode Johansen i forsvar, -- ikke hans standpunkter og meninger, men som menneske.Han tillater seg å ha meninger som går på tvers av ”den kompakte majoritet” sine, noe det kreves mot til. Noen har oppdaget at han er et takknemlig ”mobbeoffer” (unnskyld uttrykket Jan Frode), og benytter hver en mulighet for å fortelle hvor håpløs han er. Han skal gjøres så liten som mulig for en hver pris. Jeg undres på om disse debattantene tror de blir større mennesker selv ved å gjøre andre små. Selv har jeg aldri truffet et menneske som har blitt større på den måten, i alle fall ikke i mine øyne.Jeg vet ikke om dette er en tendens i tiden og dessverre ser vi mye av det samme i politikken også, ofte med journalister som de som leder an i mobbingen.Dette ble en avsporing, men debatten er vel så grundig avsporet fra før at litt til eller fra gjør vel ikke så mye. Til slutt vil jeg bare tilføye at emnet som sådan er for meg fullstendig uten interesse og hvem som eventuelt får rett en gang i fremtiden gir jeg fullstendig blaffen i. Men jeg leser likevel tråden, nå mest fordi jeg lurer på hva som fremdeles er usagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Kun en ting å si: Flott Finn, jeg tror tross alt at det tause flertallet støtter deg i ditt innlegg.Uansett hvor 'dum' og 'sta' og 'alt mulig annet' JFJ måtte være:Jeg skammer meg over mange av dere!Godt mulig at dere saklig har rett, men ettersom dere er så mye større, klokere og alt mulig annet enn JFJ:Om deres argumenter ikke går inn hos JFJ burde dere heller trekke på skuldrene og holde dere unna en 'idiotisk' sak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Takk Finn for forståelse.Debatten sporet av allerede tidlig.Usaklige dumheter og vittigheter tok saken ut av fokus.Selv har jeg måttett høre 'er det lov å kalla ein idiot for ein idiot' 'vi kan jo ikkje banka han opp' osv osv. Det referes til at jeg tar betalte oppdrag her på forumet.Jeg har selv fått tilbud om hjelp vedr. min oldefar som var politi i Oslo.Mettre Værnes tok betalt for å sjekke opp oppsninger. Det er flere enn meg som tar betalt.Ta en titt på prisene på Vigerust sin hjemmeside.Ja ikke bare ham men mange flere enn dere tror. Det er leit at debatten har gått av sporet.Jeg sier meg også lei for uhøflige fraser jeg har skrevet til folk i sinne.Trist,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Finn: Jeg er moralsk sett enig med det du skrev i innlegget ditt, men vil bare minne om 'snillisme'-debatten som raste for noen år tilbake. Hvem skal definere hva, hvem eller hvordan et mobbeoffer er om ikke offeret selv. Er man et offer når man til stadighet fyrer opp nye diskusjoner, og til alt overmål sender ut sms'er med...ja, jeg vet ikke engang hva man skal kalle innholdet, trusler? Ordrer om munnkurv? Om ikke *det* går på person, ja, så vet ikke jeg. Ellers så forsøkte jeg meg med støtte til 'mobbeofferet' for en tid tilbake og fikk kritikk fordi jeg stakkarsliggjorde JFJ. Nå kaller jeg en spade for en spade, og mener faktisk han bør tåle det.mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.