Gå til innhold
Arkivverket

[#42015] Køhler-saken


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg så at mitt innlegg var kommet to ganger, -ikke vet jeg hvorfor. Likefullt blir mitt spørsmål: Vil du fjerne uønskede innlegg på din nye hjemmeside om Køhler og Orth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg vil i utgangspunktet ikke fjerne noen innlegg.Men innlegg som går på meg som person i negativ betydning vil enten bli fjernet helt eller delvis.Saklige innlegg,gjerne med kritikk av innhold og arbeide vil bli stående.Men som sagt det som går på person/integritet i negativ retning ønsker jeg ikke la bli stående.Ha en fin kveld Arnfrid.Fint bilde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ok, men siden du har fjernet Storakers epostadresse og nettsidelink, ønsker jeg at du også fjerner tilsvarende i mitt innlegg. Jeg var i utgangspunktet ikke klar over at de ville bli synlige på gjestesiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

I bunn og grunn så vet vi jo ikke om det finnes noen DNA-prøve overhode.Men siden JFJ hevder så, får vi kanskje tro det. Noe resultat vil nok aldri bli publisert her allikevel.Saken er forlengst avklart, så dette blir å diskutere pavens skjegg (evt.DNA).mvh DAG (uten nebb)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Wiener-valsen er nok en bedre musikk på hjemmesiden enn den tyske ompa-marsjen.Dessuten: selve siden er jo både fin og oversiktlig.mvh DAG (som ikke er ironisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ein kan lage kor flotte sider ein vil, og dine blømer. Men på sida for slekta til Köhler, ser ein at du nemner 'steborna' hans. Dei har ei mor, men ikkje ein far! Tidlegare innlegg her på DA syner at faren til desse borna hette Hugo Köhler og var litograf! Kvifor har du halde det unna?Det er her den logiske bristen er i oppstyltet ditt. Medan du skriv at Hugo Köhler (som levde til 1945) var fødd 1861, vil du framleis ha oss til å tru at han var Orth (fødd?).Er han du skriv om - som død 1945 - fødd 1861, er han jo ikkje Orth, for han var vel fødd føre det?Det er godt historiehandverk å nytta kjende årstal i oppstyltinga til personar som vil vera noko - og serleg personar som vil vera meir enn dei er. Difor er årstal viktig i denne saka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Her på forumet har privatetterforskeren gjort et nummer av at det han egentlig prøver å bevise, (til tross for de stadige glippene i den framstillingen her i tråden og på hjemmesidene)er at Køhler IKKE er Orth.Jeg har en fornemmelse av at det ikke er helt slik han presenterer oppdraget sitt for de Køhler-etterkommerne han har tatt med seg til Østerrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

JFJ: Plager det ikke deg at flertallet av de du kaller 'kverulantene,de ironiske skadefrydere og harselantene' er meget dyktige slektsforskere? Hvis du slutter å irritere deg over ei ironisk form og heller ser på realitetene i innholdet, vil du kanskje lære noe om metoder og teknikker i slektsforskning. Det vil du sjøl tjene på. Du har nemlig gang på gang ufrivillig avslørt at til tross for den erfaringa du sier at du har, så er det nokså tomt i verktøykista di på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hvis Keiseren er uten klær, kan det hende at skredderen manglet nål og skomakeren hadde forlatt sin lest. Skal historien henge i hop videre bør man trolig også skiftet ut snekkeren uten hammer.Skal se det er marked for å tilby begynnerkurs i metodisk slektsforskning. Verktøyet vil i så fall være oppøvelse av forståelse og innføring i kildekritikk, samt en dose logikk og vitenskapsteori.Jeg har lenge forfektet vitenskaplig krav i denne debatten, men innser nå at ting kan svikte lenge før slektshistorie gjør krav på vitenskaplighet. Det er jo selve håndtverket som står i fare for å diskreditteres her. Saken ble med ett svært alvorlig.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg kan ikke se at det er grunnlag for å påstå at jeg ikke har valgt rigtig metode og teknikk i etterforskningen i denne saken.Jeg har kun fremlagt en rekke dokumentasjon i debattene uten å påstå at Køhler= Orth.Rett vitenskap i denne sak er DNA!Per Helge skriver 'Jeg har en fornemmelse av at det ikke er helt slik han presenterer oppdraget sitt for de Køhler-etterkommerne han har tatt med seg til Østerrike.'per Helge tar grundig feil.Køhler familien er blitt moine personlige venner og jeg gjør det som står i min makt for å finne svar.Goodnight

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg er ikke det minste i tvil om at du prøver å finne svar. Det er spørsmålene dine jeg har fornemmelser om.For øvrig håper jeg at denne tråden aldri tar slutt. Det er en knakende god komedie, med muligheter for å lære noe både om livet og slektsforskning innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

JFJ, til (786): Det aller meste av det du kaller dokumentasjon, har vært irrelevante eller feilaktige opplysninger. I en tidligere diskusjon presenterte du 'bildebevisene', men da de blei analysert og avfeid av andre, skreiv du noe sånt som at 'jeg er egentlig ikke så opptatt av øreflipper og sånt lenger' (sitert etter hukommelsen). Det var ett av eksemplene på at du ikke hadde valgt 'rigtig metode og teknikk i etterforskningen i denne saken'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Nå har du jo mer enn nok stoff til å skrive en roman.Glem opplegget med å bevise at Ort var Køhler eller motsatt. Lettere underholdning/spenning burde passe bra.Her er det jo et bra plott med identitetsbytte,forsvunne hertuger,livsløgner, spioner, slott i Østerrike, DNA-test og mye annet. Kommer inspirasjonen fra Varg Veum eller er det Hardy-guttene?DAG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Johan I. Borgos

Eller kanskje ei vise? Samme melodi som 'Tre søte småbarn med øyne blå':Genealoger i sør og nord hører at steiner blir snudd for spor, leser at snart blir det slutt på tvil, når man får gjort DNA-profil. Venter på svar, venter på svar. Leser Brukarforum og venter på svar.Aller mest venter en optimist, håper å rope et 'Takk for sist!' til dem som bobler av sur kritikk - nå kan han kanskje få siste stikk. Venter på svar, venter på svar. Henter ivrig posten og venter på svar.Keiserens ættlinger i sitt slott synes det hele er riktig flott. Gratis reklame og spalteplass trekker turister i store lass. Venter på dem, venter på dem. Skuer imot Norden og venter på dem.Blekker i Bergen og Kristiansand håper at mølla får mere vann. Oppslag om adel og keiserhoff gjør seg bestandig som lesestoff. Venter på mer, venter på mer. Kjæler tastaturet og venter på mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Sangen bør jo fremføres med etterfølgende fortelling av eventyret: Hertugen og privatetterforskeren - en berettning i ymse episoder.DAG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Og jeg som trodde at denne debatten allerede hadde alt, men der tok jeg skammelig feil. Sangtekster og kryptiske besvergelser var elementer jeg ikke forutså. Hva blr det neste?Skal se noen vil være så infame å komme trekkende med enkeltopplysninger som vil avgjøre spørsmålet om Kølers opphav en gang for alle. Nei, det er jo sant, vi har jo alle nødvendige opplysninger allerede, men noen har fått det for seg at genealogi skal bedrives med metoder knyttet til medisinsk forskning og arkeologi. Er det kanskje derfor vi står i stampe? Fordi det hersker forvirring hvordan sannhetsbegrephet egentlig skal forstås i en moderne verden?Mens vi venter på svar, er det en viss fare for at noen allerede har glemt spørsmålet.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

1.Jeg er overbevist om at jeg er noe.2.Jeg tror jeg er like meget som dere.3. Jeg tror jeg er like klok som dere4.Jeg tror jeg er like bra som dere.5. Jeg tror jeg vet vel så meget som dere.6.Jeg tror at jeg er like stor som dere.7. Jeg tror absolutt at jeg duger til meget.8.Jeg tar meg den frihet å le av dere.9. Jeg ikke bare tror men VET at MANGE bryr seg om meg.10. Jeg er overbevist om at jeg kan lære dere meget Fit for fightJan Frode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Жизнь к краткости для того чтобы сделать сдуру вещи.Dasvidanje, gaspadini i gaspasji!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.