Gjest Yngve Nedrebø Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 De samme fem døtrene ( Flora Alexandra, Fanny Eleonora, Elisabeth Pauline Helga, Haldis Alexandra Anna og Alfhild Hjørdis Solveig) blir ført som utmeldte av St. Paul menighet 1. oktober 1906. De bodde fortsatt i Østre Skostredet 10B. Nå var de 'Flyttet til kath. menighed i Kristiansand'. (St. Paul Menighetsprotokoll 1892-1949, oppslag 52. SAB.)Det ble holdt konfirmasjon i St. Paul i Bergen 22. oktober 1899. Seks jenter og tre gutter ble konfirmert, Flora Alexandra Köhler var IKKE blant de konfirmerte i St. Paul i Bergen i 1899! Den forrige registrerte konfirmasjonen var 20. juni 1897. Hvor ble hun da konfirmert, og skjedde det den 23. april i 1899?Hva viser så dette - ut over at de bodde i Østre Skostredet 10B?Det viser først og fremst et svært lavt presisjonsnivå på de opplysningene som er gitt. Og det viser at man bør sjekke både menighetsprotokollene for den katolske kirken i Trondheim, der Fanny Eleonora (og kanskje Flora Alexandra) kan være konfirmert. Og det kan være opplysninger å hente i menighetsprotokollen for den katolske menigheten i Kristiansand.I tillegg til dette ville det vært svært spennende å lese søknaden fra Hugo Køhler i 1900 om bevilling for nytt ekteskap. Der må han ha gitt en del opplysninger som så langt kanskje ikke er blitt inkludert i denne føljetongen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Hei Yngve :o)I forbindelse med at datteren Flora Alexandra (disse fornavnene går rundt hverandre hele tiden) inngår ekteskap står konfirmasjonen hennes nevnt.I Kristiansand MINI A20, 1898-1908, s.355, nr.46, sies hun å være konfirmert 23.april i Bergen, i Den katolske kirke. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1015&idx_id=1015&uid=ny&idx_side=-355>Lenke I Kristiansand KLOK B19, 1905-1914, s.198, nr.32 som konfirmert 1900(?) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Da begynner dette jammen å bli tråden om lurendreieren Hugo Køhler. Han er det interessant å finne ut mer om! For en elegant kapring!Hvor finner vi søknaden om bevilling for nytt ekteskap? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Oddbjørn Johannessen Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Jeg ser at det i anmerkningsfeltet i ministerialboka for Kristiansand (se 1. lenke i Rigmors innlegg 1002) også henvises til en konfirmasjonsattest som skal ha vært framlagt fra den katolske kirke i Bergen, datert 23/4 1899. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Om søknaden befinner seg i statsarkivet for Bergen, er det kanskje mulig å be Yngve Nedrebø om å se etter den? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Oddbjørn Johannessen Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Eller kanskje den fremdeles befinner seg i København?• 3.mai 1900 Datert København 3.mai 1900. Kongelig bevilling til inngåelse av nytt ekteskap (Rigmors oversikt i innlegg 813). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Hei :o)Legger inn denne. Det er Forlovererklæringer, Korskirken II 5.7, s.104 på høyre sidedel. Lenke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Yngve Nedrebø Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Søknaden er nok i Rigsarkivet i København. Der ligger sikkert også søknaden om skilsmisse med tilhørende bevilling.Hva kan vi lese ut av den manglende konfirmasjonen i Bergen? En forfalsket attest? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Oddbjørn Johannessen Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Kanskje det? Det er vel heller ingenting i veien for at litografen kan ha produsert en 'tilpasset' skilsmissebevilling selv? Det ser vel i hvert fall (jf. forlovererklæringen) ut til at et eller annet papir har vært lagt fram forut for forlovelsen/vielsen i Bergen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Her er vielsen: Korskirken MINI D4, 1883-1904, s.136, nr.36 LenkeSer jeg har slurvet litt med henvisningene i oppsettet mitt.*Smil* fra Rigmor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Dag Søpler Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Virker jo nærliggende å tro det,uten å påstå at jeg vet det.På en annen side, så flytta jo denne karen rundt så mye og ofte at det er mulig han etterhvert gikk surr i hvor konf. hadde vært.Kanskje han allerede på slutten av 1890-tallet begynte å tenke på å lage seg en ny historie. DAG Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Her flytter Anna Aleksandra Haldis Køhler inn til Kristiansand 1906 (Står under 1915)Kristiansand MINI A21, s.183 nest nederst på siden LenkeJeg har lett for å finne de andre, men har ikke lyktes med det.Jeg har en følelse av at nettet snører seg mer og mer sammen.*Smil* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Berit Frank Pagh Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Hej,Ansøgningen i Rigsarkivet i København - den tager jeg gerne, hvis I kan vente et par dage.Det går jo stærkt her. : )Jeg undrer mig bare over, hvorfor Køhler får kongelig bevilling i Danmark.Hilsen, Berit Pagh. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Oddbjørn Johannessen Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Kanskje det da også snører seg mer og mer sammen rundt en ganske dreven falskspiller? De hyppige flyttingene kan vel også leses som et uttrykk for at han stadig hadde noe å flykte fra? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Aleksander Hugo Køhlers datter Fanny Eleonore/Eleonore Fanny dødsfall.Kristiansand KLOK B20, 1906-1915, s.232, nr.88Lenke*Smil* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Konditor Køhler, - den var ny! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Veldig bra Berit (1013) om du kan skaffe til veie den attesten ;o)*Smil* fra Rigmor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tove Ellingsund Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Rigmor, finnes der et sammendrag over denne historien? En plass hvor en har oppsummert hva man har kommet frem til så langt? Dette virker spennende!Mvh Tove Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Hei Tove ;o)Ikke stort annet en det jeg har skrevet i innlegg 183. Hvis ikke må du lese gjennom alle debattene og innleggene, og det er myyyyye. Jeg vet det, for jeg har gjort det.Jeg har også laget meg en oversikt som dreier seg om Johann Orth for å ha å sammenligne med versus A.H.K, og jo mer ser ser sammenhengen i det hele, desto mer overbevist blir jeg om at dette er svindel, eventyr, fantasi e.l. fra ende til annen.Men vi må vel kanskje snu noen flere steiner først :)Arnfrid: At han var Konditor når datteren Fanny Eleonore døde, står i oppsettet mitt.*Smil* fra Rigmor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Oddbjørn Johannessen Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Rigmor!Du mente vel innlegg 813? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Takk skal du ha Oddbjørn :o) Selvfølgelig var det det jeg mente. Det går nok litt i surr innimellom. Altså innlegget med oppsummering er 813..Og i mellomtiden undres Prosessfullmektigen videre http://www.123hjemmeside.no/hugo-koehler/10757223*Smil* fra Rigmor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Øystein Bredal Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Jeg har kanskje ikke fulgt godt nok med, og ber om unnskyldning hvis dette er gammelt nytt:Så vidt jeg registrerer er ikke far til Hugo Köhler navngitt i Rigmors oversikt, ei heller på Johansens hjemmeside. Men ved vielsen i korskirken (lenke gitt av Rigmor Waler Iversen i innlegg (1010)) oppgis da vitterlig et navn. Det er mulig at dette er kjent fra før, men det var i alle fall nytt for MEG. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Hei Øystein ;o)Jeg har skrevet det under vielsen 17.juli 1900.Dette er første og eneste gang jeg har sett farens navn August nevnt.*Smil* fra Rigmor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Dag Søpler Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Det er jo igrunnen synd at Køhler ikke fant sammen med 'Anastasia'.Duverden for en sak det hadde blitt. I grunnen hadde det vært interessant å finne ut hvorfor han stadig vekk var på flyttefot. DAG Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 For ordens skyld legger jeg også inn dåpen til Aleksander Hugo Køhlers barnebarn Hugo Ragnvald 17.mai 1908.Kristiansand MINI A20, 1898-1908, s.238, nr. 64. Lenke Ifølge Asbjørn Karlsens hjemmeside står barnebarnet som nr.4 i arverekken når Køhler dør,grunnet at hans mor Flora Alexandra døde før 1914 og søsteren Fanny Eleonore i 1911. (Før sin far Aleksander Hugo Køhler)*Smil* fra Rigmor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts