Gjest Dag Søpler Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Og det ser ut som om sytråden blir tynnere og tynnere.DAG Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Tore Vigerust: At Hugo køhler var blitt 'klippet' bort som fadder ved Ragvald Hugo Jørgensen's dåp i 1908 var ikke noe bevisst forsøk på uærlighet.Nå er Hugo på plass iblandt faddere.Takk for at du minnet meg på dette.Jeg har også satt hermetegn rundt stedøtre og henvist til at dette var Fru Anna køhlers uttalelse til pressen.Jeg er imøtekommende overfor alle som oppdager feil i faktiske opplysninger på min hjemmeside slik at disse kan justeres.At det har vært liten bevegelse på denne hjemmesiden har sin årsak i at jeg har flere prosjekter jeg arbeider med samtidig og jeg kan ikke sitte på data hele døgnet.dersom du vil skrive i gjesteboken,gi meg tips så er altså siden å finne her:http://www.123hjemmeside.no/hugo-koehler Vennlig hilsen Jan Frode :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Den siden er vel ikke den mest interessante når det gjelder å finne ut av hemmeligheten til Hugo Køhler. Men følger du med her på forumet, kan det jo være du får mer stoff til siden din etterhvert. Her gjøres det jo mye bra privatetterforsking for tiden. Nå blir det spennende å se hva Berit finner i København. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Dag Søpler Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Det er kanskje mulig at det finnes noen opptegnelser om denne karen i andre arkiver i Danmark og i Sverige? Finnes det noe mer av unteresse i Tyskland,noe som kan forklare noe om hvorfor han stadig var på flyttefot?Dag Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 til (1029)Jeg har for lang tid tilbake vist til JFJ mangelfulle oppfølging i nevnte land (Danmark og Sverige) hvor det etter all sannsynlighet finnes langt bedre kilder og langt mer informative kilder enn husförhör som aldri er noe mer enn et hjelpemiddel. Jeg tilbød engang t.o.m. JFJ tips om hva han kunne finne hvor i Sverige, men han var ikke interessert og syntes svarene han fikk på sine upresise spørsmål til svenske arkiv var gode nok. Og som man roper i skogen får man svar, minste motstands vei for arkivet var å finne frem og referere fra hva som stod i husförhör, eventuelt også flyttelängder (av alle kilder!). Jeg tror ikke JFJ vet hva som finnes hhv. på et landsarkiv, på et riksarkiv og på et krigsarkiv. Det er en ærlig sak, og et snev av ydmykhet hadde hjulpet ham langt på vei (uten at jeg tror han hadde likt hva han hadde funnet). Siden den gang (noen avsluttede debatter siden), har jeg ikke giddet mer, saken i seg selv interesserer meg ikke, 'utviklingen' av debatten derimot og innleggene leser jeg de fleste av. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Men nå handler jo ikke denne tråden lenger så mye om ønskedrømmene til privatetterforskeren, ettersom det de siste dagene er blitt lagt fram oppstillinger og opplysninger som faktisk vil gjøre det mulig å tegne opp Køhlers liv og virke fra han forlot Tyskland og endte i Kristiansand tre ekteskap og mange krumspring (som han etter hva det ser ut til, ikke var helt hypp på å vedstå seg fullt ut senere).Så kanskje kan denne tråden fra nå av dreie seg om fakta og forskning, eventuelt krydret med fantasifulle hypoteser fra sidelinjen - som vi selvsagt kan velge å overse totalt eller åpne for, avhengig av om de med noe snev av sannsynlighet holder vann eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Dag Søpler Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Får vel se hva som ikke dukker opp her fra JFJs side.Siden han ikke har noen spesiell lyst til å oppsøke danske og svenske kilder,blir det nok lite med nye opplysninger her.Hva bakgrunnen for AHK ymse krumspring kan vi nok bare gjette oss til. (Om han holdt på og forfalsket dokumenter er jo ikke direkte usannsynlig). DAG Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Berit Frank Pagh Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Til 1029:Man skulle tro, at det var muligt at finde oplysninger om Køhlers tid i Randers og Aarhus på Landsarkivet i Viborg. Toppen ville være at finde en håndskreven ansøgning, som kunne sammenlignes med ting skrevet efter 1891. : )Og ligeså fra tiden i Odense på Landsarkivet der.Spørgsmål: Er jeg den eneste, der synes, at det virker lidt underligt, at en mand, der bor i Norge, skal have kongelig bevilling fra Danmark - i 1900?Skilsmisseattest fra de danske myndigheder - det er til at forstå. Men tilladelse til at gifte sig igen i Norge?Har jeg overset noget her? Statsborgerskab?Hilsen, Berit Pagh. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Siw Merethe Sværholdt Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 PRESSEPRESSEPRESSEPRESSEPRESSEPRESSEPRESSEPRESSEDe siste dagers hendelser i konditorsaken har nå tatt en dramatisk vending. Privatetterforskerens argeste kritikere, medlem i PHS (Pre Humoristisk Sammenføyning)har besluttet å tre til side for en mer seriøs og forskningsbasert debatt.Europeisk Institutt for Logiske Slutninger i Linzen an der Heisse-Zuppe sier i en kommentar til Konditorforeningens tidsskrift 'torte und svie' at det er meget beklagelig. Følg saken videre! PRESSEPRESSEPRESSEPRESSEPRESSEPRESSEPRESSEPRESSE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Dag Søpler Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Det er jo merkelig at han har skilsmissepapirer fra Danmark,hvis de finnes.Men det kan jo hende han var dansk.Hvis de er forfalskede er det mulig han tenkte at det var vanskeligere å kontrollere dem i Danmark.Noen andre tanker om dette?DAG Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Berit Frank Pagh Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Til 1035:Nej, det er ikke mærkeligt, at han skulle have skilsmisseattest fra Danmark, hvor han havde været gift og var blevet skilt.Til 1034:Husk nu på åndsverksloven. : )Hilsen, Berit Pagh. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Yngve Nedrebø Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Hugo Køhler hadde bodd i Danmark i mange år. Kanskje var han og døtrene kommet til Norge i 1899 (om det er rett at konfirmasjonen skjedde i Norge i aprilk 1899), kanskje kom han ikke før ved årsskiftet 1899/1900.Men skilsmissen hans var dansk, og ved en skilsmisse den gang kunne man risikere å bli nektet rett til å gifte seg på ny, i hvert fall den 'skyldige' i skilsmissen. Og det kan jo unektelig se ut til at det var en slik skilsmisse han hadde. Og da ville han være nødt til å skaffe en bevilling før han kunne gifte seg på ny. Siden skilsmissen var dansk, måtte også bevillingen være dansk, ettersom det var der man kjente innholdet i saken.Vi synes å være mange som vil være Berit Frank Pagh stor takk skyldig om bevillingen og skilsmissepapirene blir funnet. Kanskje finner vi opplysninger der som vil avsløre Hugo Køhler, som Hugo Køhler! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Berit Frank Pagh Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Tak for opklaringen vedrørende bevillingen.Jeg skal gøre, hvad jeg kan. : )Hilsen, Berit Pagh. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Harald Søren Storaker Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Eg har prøvd å finne Køhler i folketellinga 1. feb. 1890 i Danmark http://www.ddd.dda.dk/ - utan å lykkas. Er folketellinga komplett? Er den digitale inntastinga komplett? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Her står det litt.Det var ikke bare bare før i tiden. http://www.fou.uib.no/drgrad/1998/532001/*Smil* fra Rigmor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Berit Frank Pagh Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Til 1039:Her kan man se, hvor langt indtastningen er kommet.http://www.dis-danmark.dk/kipkort/index.phpHilsen, Berit Pagh. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Dag Søpler Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 En hemmelig underorganisasjon i konditoruniunen SVU (Sachertorchte Vereinte Union) ser med bekymring på at Hr Køhler har utgitt seg for å være konditor. 'Vi håper han holdt seg til fyrstekaker', sier talsmann for organisasjonen Wiener Krantz Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Königlich Preußisches Central-Polizei-Blatt (früher: Mittheilungen des Königlich Preußischen Polzei-Präsidii zu Berlin, zur Beförderung der Sicherheitspflege):Köhler, August Ferdinand, aus Nordhausen, Steckbriefgesuch im Koenigreich Preussen im 19.Jahrhundert, HEU, Jahrgang XXXIX. (1857), Seite 2 Köhler, August, aus Driberhausen, Steckbriefgesuch aus dem Koenigreich Preussen im 19.Jahrhundert, HEU, Jahrgang XLII. (1860), Seite 284 Köhler, August, aus Gollme, Steckbriefgesuch im Koenigreich Preussen im 19.Jahrhundert, HEU, Jahrgang XXXIX. (1857), Seite 25 Köhler, August, aus Schöna bei Schandau, Nennung in einer Regierungsbekanntmachung aus Sachsen, OGF, Jahrgang XXI. (1857), Seite 242-243 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Siw Merethe Sværholdt Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Arnfrid: Betyr dette at faren kan ha vært etterlyst? Jeg er ikke kjempestø i Tysk, men forstår det meste utenom Steckbriefgesuch. (gesuch er vel å søke/etterlyse), men Steckbrief?Siw Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Ja. Men vet vi med sikkerhet at faren eller morfaren het August, -her er det jo så mange løgner og så mye fantasi....Nr 4 på listen er forresten fra et annet arkiv; OGF, Karl Eduard Fischer (Herausgeber): Leipziger Kreisblatt, erschienen in Leipzig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Om Køhler var i Randers 1. februar 1890, er det en stund til han er å finne i den søkbare delen av 1890-tellingen (i følge DIS-Danmarks oversikt). Men om han var i Odense da, så ser det ut til at det nærmer seg ferdigregistrering. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Det er ikke alltid at babelfish duger som oversetter, men med input 'steckbrief' spyttet fiske ut 'warrant of apprehension', og det høres vel tilforlatelig ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Steckbriefgesuch betyr vel kort og godt etterlysning, selv om det ser ut for at det er kjøtt på flesk, da steckbrief vel betyr etterlysning og gesuch kan bety ettersøke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 eMail til HEU og OGF: defoka krøllalfa web dot de Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Dag Søpler Skrevet November 4, 2007 Del Skrevet November 4, 2007 Jo,og da var det vel neppe for å utgi seg for å være kongen av Preussen? Går det an å finne ut hva han var etterlyst for?Dag Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts