Gå til innhold
Arkivverket

[#42015] Køhler-saken

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Søpler

Siden saken nå har snudd retning atter engang,nå i retning Preussen og Sachen.Har jeg nå tillatt meg å koble på 2 tyske etterforskere, nemlig Stefan Harry Klein. Om ikke annet enn å gi etterforsker JFJ litt konkurranse under etterforskningen.Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Må ein ikkje no ha klart for seg at å vera köhler (trekolframstellar) var eit svært vanleg yrke i Tyskland, og at det difor også finst uhorveleg mange med etternamnet Köhler. Eit søk i tysk wikipedia finn tre, ein optikar, ein barnehagepedagog og ein gevernør i Togoland. I tysk telefonkatalog finn ein 35.743 med namnet Köhler, av dei 24 August. Eg vil tru at ein vesentleg større del av Köhler-ane heitte August på slutten av 1800-talet. Med andre ord, det er vel nødvendigvis 'vår' Köhler det er snakk om i den tyske lista?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Ein Steckbrief er i utgangspunktet en plakat med etterlysning av en forbryter. Lister med slike etterlysninger ble rutinemessig sendt ut fra politimyndighetene i Preussen. Så nylig en etterlysningsliste fra Sachsen. Der var også flere med navn August Köhler-uten at det trenger referere til 'vår' August Köhler. Tviler dessuten på at Hugo Köhlers far het August til fornavn. På dåpsattesten stod det at faren var ukjent. Og etternavnet Köhler kom vel fra morssiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(1058), ja, derfor gjorde ikke jeg noe mer med det den gangen jeg fikk svar fra dem om August Köhler.(1057); HEU=Königlich Preußisches Central-Polizei-Blatt (früher: Mittheilungen des Königlich Preußischen Polzei-Präsidii zu Berlin, zur Beförderung der Sicherheitspflege)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Jan Oldervoll: Nei, det er ikke nødvendigvis 'vår' Köhler det er snakk om, og det er vel heller ikke bevist at faren virkelig var en August Köhler(?). I denne sammenheng synes jeg faktisk det er ganske uvesentlig hva faren måtte ha foretatt seg ettersom han (Hugo) var født utenfor ekteskap, og mest sannsynlig ikke vokste opp med ham. Vi kan vel heller ikke bruke opplysningene til å konstatere at han var en durkdreven løgner pga dårlige gener, eller for den saks skyld annet fornuftig enn å finne ut om Hugo kjente sin far, og evt hvor de måtte ha oppholdt seg. Kanskje vi burde konsentrere oss om å finne moren. Hadde han f.eks søsken?Er det noen som har opplysninger om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Siw (1061) Jeg stillte det samme spørsmålet for et par hundre innlegg siden.I følge JFJ hadde han ikke det, men om han har undersøkt det eller ikke, se det erikke godt å si.Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Hvor har det blitt av JFJ? Sitter han bare og leser innlegg her,uten å lete? Det virker nå som om enkelte tar på seg det meste av arbeidet. Er det det som er meningen?Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

I forespørselen min til Genealogische Gesellschaft e.V. i Leipzig for to dager siden stilte jeg bl.a. spørsmål om det var noen referanse til Hugo Köhler etter moras eller bestemoras død. Dersom Hugo Köhler hadde søsken, skulle det vel komme fram ved et eventuelt arveskifte. - Dere skal få beskjed så snart svaret kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

I forespørselen min til Genealogische Gesellschaft e.V. i Leipzig for to dager siden stilte jeg bl.a. spørsmål om det var noen referanse til Hugo Köhler etter moras eller bestemoras død. Dersom Hugo Köhler hadde søsken, skulle det vel komme fram ved et eventuelt arveskifte. - Dere skal få beskjed så snart svaret kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Dag: Det spiller vel ingen rolle. det er jo slik han har drevet 'etterforskningen' hele tiden etter hva jeg har forstått. La ham lese og slippe å lete. Hvis vi kan finne de endelige bevisene for at Hugo var Hugo så kan vi legge debatten død, skrive historie og hindre mer flau norgesreklame i Østerrike ,samt å gi de som måtte være interesserte i det sannheten om Hugo Köhlers liv og laden. (noen vil muligens aldri ta sannheten innover seg).Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Tja,noen har vel litt tyngre for det enn andre.Det spiller ingen rolle for meg heller om Hugo Køhler var Johan, paven eller Anastasia for den saks skyld.Så lenge JFJ ikke har fått blodtappa hele Habsburg-klanen,er jeg redd or at etterforskeren ikke vil gi seg.Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Ilmelding fra Abteilung für DNA-manipulirung und Konzspiratiasion in Hals-Linze an den schönen blauen Donau:Johann Orth måtte skife navn siden han hadde gått tom for schilling. DNA-prøver viser at det er vanskelig å skille på Ører og (keiser)kroner,så saken er fortsatt under etterforskning.Vi vurderer å flytte videre til andre steder, siden vi stadig blir overvåket av SVU (Sachertorte Vereinte Union) samt muligens noen fra Heise-Zuppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Da er det bare å vente på svar fra Danmark og Tyskland, og så blir det svært spennende å se hva Berit og Benn finner ut. Så flott at det fantes kapasiteter her inne som evnet å gjøre dette sirkuset om til skikkelig slektsforskning. Takk til dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Attåt det, finst alle dokumenta frå 'bevisopptaka' i 1945 intakte, m.a. dottera si, under eid, uttale om at faren kan hende mangla både ein skruve og to. Det var nemleg ikkje folk utanfor slekta som fyrst hevda at AHK kan hende var gal, men dottera hans! Dét har ikkje JFJ teke seg bryet med å fortelja verda, eller har han - i alt virvaret? Men det kjem uansett - etter kvart - det òg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Det Bjørn Davidsen skriver i (1072) slår beina under det JFJ svarte meg i (939): 'Det er derimot noe annet å komme med karakteristikker av et familiemedlems psykiske helse uten å ha belegg for dette.' Belegget finnes altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Kan noen hjelpe meg å tyde hva adressen ved dødsfallet til datteren Alfhild Hjørdis Solveig skal være?Adressen ved hennes begravelse ser ut til å være Kopv.(Kofer) 7? i Kristiansand MINI, og Kransev. 7 ? i Kristiansand KLOK Kilde: Kristiansand MINI A20, 1898-1908, s.487, nr.93 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1015&idx_id=1015&uid=ny&idx_side=-478>LenkeKristiansand KLOK B20, 1906-1915, s. 191, nr. 93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.