Gå til innhold
Arkivverket

[#43592] Gjertrud Hagerup i Fuglvåg, var ho av same slekt som Gjertud Søfrensdtr. Remmem?

Gjest Finn Oldervik
 Del

Recommended Posts

(Arnstein/60:) Du skriver her at Jon Augustinussøn, f. ca. 1604 (60 år i 1664) (bos. på Halse) sin 1. sønn var Augustinus [Jonsen] f. ca. 1634 (30 år i 1664).Jeg klarer ikke finne noen av disse to i 1664 på DA. Noen som kan hjelpe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hornemann har vel da selvsagt bladd i de 'originale' manntallsbøkene, og ev. funnet ting der som ikke ser ut til å framgå av det som nå er lagt ut på DA som søkbart materiale fra tellingen 1663-1666. For der finner iallefall ikke jeg disse to !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Halsa (lensmannsgården) bor altså i 1665 lensmann Christen Sørensen [Halse] (45 år), Jon [Augustinussen Halse] (60 år) og hans sønner Augustinus (30), Hofflich (14) og Niels (12).Hvis Finn har rett (ref. innlegg #67) så er det altså IKKE ovennevnte Augustinus Jonsen [Halse] (f. ca.1634) som i 1678 hadde tatt over gården Skålvik etter Jon Pedersen Skålvik (skifte 13 Mai 1678), men istedet dennes nest eldste sønn Augustinus Jonsen [skålvik] (nevnt i skiftet).Da gjenstår det vel å finne Jon Pedersen Skålvik i 1665-tellingen, samt han sønner Peder og Augustinus. (Finner du disse også, Aud ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det må vel være disse, og hvis Finn har rett (igjen) i at Augustinus Jonsen Skålvik (f. ca.1657) sin hustru (kanskje født ca.1660?, g. ca.1680?) var en 'Knutsdatter' (siden sønn nr. to het 'Knut', 16 år i 1701), så er kanskje 'Tommess Knudsen, 8 år' (1665) Augustinus sin kommende svoger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er slik Finn mener, at det er denne Augustinus Jonsen Skålvik (f. ca.1657) som bor på Skålvik i 1701, så stemmer det jo dårlig det som står i innlegg #60 over (fra Hornemann ?), at han var ''60 aar i 1701'' men han skal jo ha hatt ''sønnene a) Joen f ca 1681 (20 aar i 1701). b) Knud f ca 1685 (16 aar i 1701). c) Augustinus f ca 1696 (5 aar i 1701. d) Isach f ca 1700 (1 aar i 1701).''Augustinus Jonsen Skålvik er jo bare ca. 43-44 år i 1701, ikke '60 aar'. Augustinus Jonsen [Halse], derimot, ville vært ca. 67 år i 1701.En kontroll av oppføringen i 1701-tellingen for Skålvik ('Scholvig') vil antakelig avklare dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

For et års tid siden laget jeg kopier fra microfilm med flere av 1701-manntallene for Nordmøre. Selv om jeg har noen søkbare avskrifter til eget bruk, sjekket jeg nå selve kopien for å være helt sikkert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis alderen (60 år) på Augustinus Jonsen [skålvik] i 1701 er korrekt, så stiller det jo unektelig Finn's teori i et 'tvilens lys', siden Augustinus Jonsen (8 år i 1665), som vel er den som er nevnt i skiftet på Skålvik i 1678, bare ville vært 43-44 år i 1701.Kan det altså likevel være slik at at det var Augustinus Jonsen Halse (f. ca.1634) som havnet på Skålvik, og ble far til Jon 20 år, Knud 16 år, Augustinus 5 år og Isach 1 år (alder i 1701) ?Vi får vente i spenning på Finn's kommentar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg trur det same som eg trudde før, at Jon Augustinusson held til på Halsa heile tida, medan Jon Pedersson held til i Skålvik. Så lenge originalkjeldene ikkje veit om nokon Jon Augustinusson i Skålvik så trur eg vi skal la vera å dikta opp nokon. Aldersoppgåvene i desse teljingane er svært upåliteleg. Truleg var Augustinus Jonsson på Skålvik atskilleg eldre enn 8 år ca 1664. Faren var jo 76 etter same manntalet, noko som helst også er feil? Dessutan er slike runde tal som vi ser i manntalet for 1701 også svært upåliteleg.Sjølv om Vaagland skriv at Jon Augustinusson vart gardbrukar på Vågland, så skriv han seinare under Halse (s 266) at Jon Augustinusson held fram som brukar av den eine parten av garden fram til ca 1680.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn, tror du Vaagland (forfatter av Halsa-bøkene) her omtaler Vågland 'som gård' (indre/ytre) eller 'bygda Vågland', som vel hovedsaklig omfatter områdene på nordsida av Skålvikfjorden. Skålvik-gårdene ligger lenger ut (nord) i fjorden (enn Ytre Vågland). (For Jon Augustinusson var vel ikke bruker på noen gård 'Vågland' ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det vart ei lita samanblanding med forfattarens namn og gardsnamnet i det forrige innlegget mitt. Det skulle sjølvsagt vera Skålvik, ikkje Vågland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.