Gå til innhold
Arkivverket

[#45269] Hvem er brura (II) ? Hedmark 1881


Gjest Christian Arentz
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Spangen har også rett. Alle tre snakker om samme dama. Navnet varierer for faren var f på Trønnes (Tronhus). Bestefaren var også på Trønnes. Oldefaren var født på Kveberg. Noen sier Hveberg, men forstavelsen Hv finnes ikke nord for Akershus. Jeg mener å huske at Kveberg er nevnt i det gamle Hedmark slektshistorisk tidene.Jeg har ikke tenkt å gå dypere i materien. Såg på dette for 15 år siden og det tar for mye tid å gå tilbake. Trenger du ytterligere informasjon, ta kontakt. Du har adressa mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Fridrich Jacobsen Tronhuus og Ane Michelsdatter gift 6.11 1766,Fridrich Jacobsen Blæstad og Ane Michelsdatter har disse barna:Ole døpt 4 Advent 1767, Blæstad Marte d. 19p Trinit 1769, Blæstad Michel d. 4p Trinit 1771, Blæstad, en av fadderne er Christian Jacobsen Tronhuseie Elie d. Bededag 1773, Blæstad Jacob d. 2 i Faste 1775, Finberud Michael d. 16 Octbr 1778, Finburud Inger d. 5 aug 1781, FinburudJeg støtter også det Thor skriver ved dåpen Fridrich Jacobsen Tronhuus døpt 15p Trinit 1744, sønn til Jacob Larsen Tronhuus og Marthe Pedersdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Til Asbjørn og Thor: Hjertelig takk, begge to, for avklaringen vedr. Fredrik Jakobsen og Ane Mikkelsdatters familie.Jeg avventer forøvrig svar fra RA i Oslo på hva som måtte stå i original FT 1865 vedr. Gønner Larsdatter / Gønner Mikkelsdatter.Ellers oppgir Spangen at Jakob Jakobsen Skjeseth f. 30. april 1730 g.m. Eli Larsdotter Gålås hadde søsknene Ragnhild døpt 18. des. 1712, Lars døpt 12. aug. 1714, Gønor døpt 23 mai 1717 og Erik døpt 9. juli 1721 (som alle døde unge), men Lars Ove finner ikke hans fødsel under 1730. Da søsknene er ca. 10-18 år eldre, kan det kanskje være en feilskrift av 1730 istdf. 1720?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen,

Det var ikke så enkelt for en enkel kar fra Eidsvold å se at det sto Jacob her. Men det var i 1730Mvh Lars Ove

bilete2076.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jeg er svært glad for at du prøvde igjen Lars Ove, og klarte å finne ut av disse kråketærne. Selv skjønner jeg ikke bæret av det som står, og håper derfor noen andre kan trå til med en kjapp transkripsjon av detaljer som f.eks. foreldre og faddere. Foreldre skal visstnok være Jakob Eriksen Skjeset (Thor har: f. ca 1676?, Spangen har: f. ca. 1652 og d. 1732), g. 23. aug. 1711 m. Eli Larsdatter Gålås (Thor har: f. 1691 Øvre Gålås, Furnes, Ringsaker). Jakob skal (iflg. Spangen) ha vært sønn av Erik Simensen Skjeseth f. ca. 1618, Nedre Skjeseth (Thor har: på Blystad?). Nå skulle jeg svært gjerne hatt verifisert disse dataene, om mulig v.h.a. kirkebøkene på Vang.P.S. Tusen takk Thor, for at du har delt dine opplysninger med meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiPrøvde å justere litt, men tror kanskje det er best å legge inn eget 'transkriberings'-tema?Mvh Lars Ove

bilete2125.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Takk for det, Lars Ove, som sagt så gjort: Lenke. Da kan kanskje andre fortsette her med verifisering av dataene i innlegg (55) over?(Beklageligvis har jeg foretatt en feilskrift i (53): Det skulle stått 'Ellers oppgir Spangen at Jakob Jakobsen Skjeseth f. 30. april 1730 g.m. Eli Knutsdatter Gudsås' og ikke g.m. Eli Larsdatter Gålås. Eli Larsdatter Gålås skal ha vært hans mor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Det som står i dåpen av Jacob i 1730 er:Dom. 3a Pasch d: 30 AprilJacob Skisæts Søn døbt, og Kaldet Jacob;Vid: Lars Melbye, Jens Hoel, Lars Jensön Hoel, Johanna Rye, Berthe Lier, og Berthe Rye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Takk igjen, Asbjørn, en god ting kan ikke sies for ofte!En annet spørsmål, vet vi noe mer om denne Erik Simensen Skjeseth f. ca. 1618, Nedre Skjeseth (på Blystad?)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Beklager, jeg har ikke noe om Erik men istedet har jeg dødsfallet til Eli Larsdatter i 1755, begravd 13.nov, 64 år.Jacob Erichsen Schisæt døde i 1732, begravd 18. mai, men alderen må jeg sjekke nærmere, jeg har nemlig registrert 59 år og 5 måneder noe som tilsier født ca. 1672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Ja, Asbjørn, da har vi jo tre ulike fødselsår oppgitt på Jacob Erichsen Schisæt, så det ville være fint om du får sjekket det ut. Ellers har jeg fått Eli Larsdatters foreldre oppgitt av Thore. Fint om du sender meg en mail på hcarentz@aol.com dersom du har noe på henne også, som event. kan lede bakover mot Dobloug - Ålstad - Hummer - Bratt. Kan det etter din mening være noe i en slik slektslinje? mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Thor Böhmer

Ælis besteforeldre var fra hhv Doglo og Ålstad. Erik far til Jakob var etter min oppfatning enten bruker en periode eller f på Blystad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Tusen takk, Asbjørn! Da noterer jeg at Jacob Erichsen Schisæt antaes å være født ca. 1672, skjønt den alderen som opplyses ved begravelser vanligvis ansees som svært usikre.Vedr. din opplysning, Thor, om Eli Larsdatter Gålås besteforeldre, gjelder vel dette morssiden med morfar Ole Anstensen Doglo (Dobloug) og mormor Sidsel Nilsdatter Ålstad, og det er vel Sidsels mormor igjen, Karen Sevaldsdatter (f. 1550 på Storhåve, Fåberg, d. ca. 1618), som var datter av Sidsel Østensdatter Bratt. Er dette en sannsynlig eller sågar sikker slektslinje? Og vet dere hva en eventuell konklusjon måtte være fra Brattseminaret for to uker siden m.h.t. Sidsels far, Østen Guttormsen Bratts avstamning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Thor Bøhmer

Har ikke sett siste innlegg før nå. Det siste Bratt-seminaret på Otta konkluderte vel egentlig med at dette var rimelig sikkert og at hun i neste ekteskap ble gift til Busvol i Romedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Christian Arentz

Takk for svaret ditt, Thor!Kjenner vi forøvrig noe mer sikkert om væpner og lagrettesmann i Vågå Østen Guttormsen Bratts (ca. 1475-1550, Bjølstad) avstamning nå, etter seminaret?Jeg har tidl. notert at han er N. 1518 (1493?)-1543, og at han benyttet et våpen med en skråstilt stokk m. tre avkappede grener på hver side og fire fritthengende liljer - tre over og en under stokken, praktisk talt samme segl som mag. Torbjørn Olavsson Bratt (H. Sollieds kopi av Klevenfeldts våpenbøker i Nasjonalbiblioteket, ms 8° nr. 1515 I, våpen I 181).Kanskje noe av dette tyder på at han var sønn av Guttorm Endridesson Bratt (ca.1437-1530, Bjølstad) og Cecilie Petersdatter Skiaker (1432 Skjåk-1509 Bjølstad)?Med hilsen om en god påske der på Hedmarken, til både deg, Asbjørn og Lars-Ove, her fra Middelhavets hvite strender!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.