Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

HanneTakk for utfyllende informasjon. Nå kan vi jo selvsagt ikke vite med sikkerhet om dette er rett person, siden det ikke ser ut til at han er meldt utflyttet til Norge. Jeg har jo heller ikke funnet noen innflyttingsregistrering på ham i norske kirkebøker.Her er han i ft. 1900: LenkeSønnens navn, Georg Waldemar, er nok dessverre ikke noe brukbart spor. Det ser nemlig ut til at han kan være oppkalt etter en av moras slektninger - som het nøyaktig det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Lene og HanneJo, det er rett mann dere har funnet. Bravo! Han giftet seg borgerlig i Holt 20/3 1900 (se vielse nr. 2): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Pettersen

Hei Inger, joda, jeg har lest den boken, men får det ikke til å stemme med mine opplysninger. Rart, igrunn, for navnet Træff er ett uvanlig navn og det er nok en forbindelse her, men jeg finner ikke ut av det. Vennlig hilsen Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Pettersen

Ang. Træff familien. I boka Slekter i Østfold, Bohuslen og Alvsborgslen, skal det være en forbindelse til følgende navn: Christina Olsdatter f. 1806, vet ikke hvor, Olof Bryngelsson f. 1779-død 1804, Bryngel Jansson f.ca 1746, gift i 1776 med Kerstin Børjesdotter f.1755-død 1804. Disse skal være født i Artemark, Ormansbyen utenfor Mallerud, Alvsborgslen. Noen som har tips om hvor jeg kan finne ut mer? Vennlig hilsen Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger J Elsebø

Tone. Hvis du mailer meg på min adresse ingjohelseathotmail.com har jeg en del mer opplysninger ang Gustav Fredrik Svenssons familie (min morfars bror).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1303 forts.Så viser det seg at Johan August Johansens svigermor også var svensk. Kona, Klara Margrethe Jørgine, var nemlig datter til sagmester Ole Jørgen Olsen (f. i Mandal) og Margrethe Wilhelmine Lundgreen (f. i Sverige). Disse opplysningene går fram av kirkeboka for Holt da paret giftet seg der 25/5 1873. Margrethe Wilhelmines fødested er dessverre ikke oppgitt, men hun var 22 1/2 år ved vielsen, og farens navn var Johan Lundgreen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Lundgren, Margareta Wilhelmina Flickan (kvinna)f. 6/12 1850 i Umeå landsförs, Västerbottens län (Västerbotten)Utvandrad 1/9 1869 från Sandbacka, Umeå stadsförs, Västerbottens län (Västerbotten) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 421Emibas emigrationsakt: Umeå stadsförs AC 1869 004Onormerade namnformer:Födelseförsamling: Umeå Land

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Lundgren, Thekla Dorothea Ogift kvinnaf. 19/5 1852 i Umeå landsförs, Västerbottens län (Västerbotten)Utvandrad 1/9 1869 från Sandbacka, Umeå stadsförs, Västerbottens län (Västerbotten) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 421Emibas emigrationsakt: Umeå stadsförs AC 1869 005Onormerade namnformer:Födelseförsamling: Umeå Land

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Står en annen fødtselsdag MARGARETHA WILHELMINA LUNDGREN Pedigree FemaleEvent(s): Birth: 01 DEC 1850 Christening: 03 DEC 1850 Umea Stad, Vasterbotten, SwedenParents: Father: JOHAN LUNDGREN Family Mother: ANNA CATHARINA PEHRSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

THECLA DOROTHEA LUNDGREN Pedigree Female Birth: 19 MAY 1852 Christening: 24 MAY 1852 Umea Stad, Vasterbotten, Sweden Death: Burial:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Daniel MADSEN THENGELSEN Birth: 27 APR 1849 Lauget, Tvedestrand, Aust-Agder, Norway Christening: Marriage: 18 MAR 1870 Umea Lands, Vasterbotten, Sweden Death: 29 FEB 1888 Burial: Father: Stian TENGELSEN Family Mother: Anne CHRISTINE BIE Wife Thekla LUNDGREEN Pedigree Birth: 19 MAY 1852 Umea, , Vasterbotten, Sweden Christening: Marriage: 18 MAR 1870 Umea Lands, Vasterbotten, Sweden Death: Burial:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg også innflyttingen til Holt for søstrene Lundgreen (3. oktober 1869). Tekla Dorothea har, til tross for sin unge alder (17 1/2 år), oppgitt at hun flytter 'for at giftes', mens søsteren følger med henne: Lenke (nr. 37 og 38).Ved Daniel Madsen Thengelsens død i 1888 er han kontorist - men 'tidligere sømand'. Han har nok truffet Tekla mens han har vært i Østersjø-fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HanneJa, den Johan Lundgreen (sønn til Johan Lundgreen) som giftet seg i Holt i 1874 med Gunhild Andersdtr. kan muligens være en bror? Lenke (se nederste vielse)I ft. 1900 bor paret i Dypvåg, og da står det riktignok Piteå på Johans fødested...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen Anne Lena,denne gangen trenger jeg hjelp til å finne ut hvem konen til Generaldirektør Granholm i Stockholm var. Hun skal etter sigende ha vært en datter Krog fra Nordland, f mellom ca 1871 og 1882.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helen lypart møller

Hej Hanne Ludvigsen. (1231, 1247)Har du mulighed for at hjælpe mig med en kirkebogsoplysning fra Alnö 1827?Det drejer sig om Isak Isaksson. I husförhör 1861-1870, Hässjö står der, han er født d. 23 juli. Hos Family Search finder jeg en, der er født d. 18 juni.Det vil være en stor hjælp, hvis du kan opklare, om der er tale om en eller to personer. -Og se hvem forældrene er.Venlig hilsen Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

ArnfridGranholm f. Rüst-Krog, Magdalena KatarinaOrvar Odds väg 45Död 18/9 1953.Kyrkobokförd i Sankt Göran, Stockholms stad (Stockholms stad, Uppland).Född 12/2 1870 i Norge.Änka (6/7 1951). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Sankt Göran, Stockholms stad (Stockholms län, Uppland)Födelseförsamling i källan: NorgeKällor: DA, PA / DOR 52-60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Granholm, Axel MagnusOrvar Odds väg 45Död 6/7 1951.Kyrkobokförd i Sankt Göran (Stockholms stad, Uppland).Född 19/8 1872 i Norrbärke (Kopparbergs län, Dalarna).Gift man (24/3 1903). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Sankt Göran, Stockholms stad (Stockholms län, Uppland)Födelseförsamling i källan: Norrbärke (Kopparbergs län)Källor: DB, IL / DOR 50-51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hanne, er det også mulig å finne ut noe om Magda Krog Granholms bror, Jacob Krog / Krogh? Han skulle være kjøpmann i Tornehamn rundt år 1900.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tom EliassenDu sier ikke noe om ca hvilken tid du lurer på, men jeg har tilgang på Eda ja, så det bør gå greit.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.