Gå til innhold
Arkivverket

[#52871] Vinger : Kaptein Grundts enke Marthe Thorsdatter


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Sollien

(24)Jeg forholder meg til den måten som presten har skrevet i kirkeboka når det gjelder FLOED. Sognepresten selv og hans bror krigskommisæren var faddere til Lilla Christiane som ble døpt 8. juli 1819 (side 25 i klokkerboka 1818-1834). Handlende med fødevarer Tord Arnesen og FT i 1801. Kongsvinger-lier er nok galt. Her må en se mikrofilm av de originale tellelistene. Det er uten tvil Leiren under Kongsvinger festning det gjelder. Det finnes branntakst som er oppbevart i Statsarkivet i Hamar. Fra hvilken tid vet jeg ikke. Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Takk for svaret, Finn. Poenget var Flood/Floed i motsetnign til Floer, mao. at det såvidt vites ikke er noen knytning mot (Frantz Frantssøn) Flor, men til familien Flood (Aker/Vestfold/Telemark/Aust-Agder) (se [url="http://www.nermo.org/slekt/d0031/g0000044.html#I3533>Lenke).Det var tydeligvis ikke Christiane Lilla Flood (f. 21 Sep 1779 i Kolbjørnsvik) (som dåpsbarnet ser ut til å være oppkalt etter) som var fadder den 6. (!) juli 1819, men hennes ektemann, gårdbruker og krigskommissær Christian Ludvig Scheidt Rynning (1770-1845) (og dennes bror), samt foreldrene (?), 'Jomfruerne Birk på Overud' (?) og 'Molbech på Skinderbøl'. Hvem var disse (Birk og Molbech), mon tro ?Barnet som ble døpt denne dagen døde altså allerede 4. okt. 1819, og hennes navnesøster ble døpt 18 jan. 1821 (se Lenke). Her er det vanskelig å lese fadrenes navn, synes jeg :Krigskommisær Chr. L. Rynning var fadder her også, samt en Preutz (?), en ... O. Gaarder Rynning (Ole?, sønn av sognepresten Sigward Rynning og Ursilla Gaarder ?), samt en Mentz Ramm (som vel må Mentz Rynning Ramm f. 1799, sønn av sogneprestens søster Karen Kirstine Rynning (som i 1817 var fadder for dåpsbarnets søster Oline Marthea) og gen.major Hans Hendrich von Ramm), dernest 'Lieutenant Thomas Engelhardt's frue Anna Thea' (?), en Engelhart er så overstrøket, og sluteligen 'Jørgine (Josefine ?) Christiane Floed' (?). (Jeg ville være takknemlig for hjelp til å tyde fadrenes navn her !).En Constantius Flood (1837-1908) var femmenning av Christiane Lilla Flood (f.1779) sine barn. Han er forfatter av boken 'Under Krigen 1807-1814' (1892), som bl.a. omhandler arrestasjonen av rittmester Fredrik Alexander Bratt (1768-1867) af Höglunda på Pramhus i 1808. Constantius Flood er etterkommer (4 gen. etter) Peder Pedersen Flood (1680-1727). Christiane Lilla Flood (f.1779) var fadder 1814 til Thea Randine Bjerkbæk, Lilla's eldre søster.Grunnen til at Thea Randine Larsdatter Bjerkebæk sin svigerfar rittmester F. A. Bratt af Höglunda bosatte seg i Norge skal ha vært en strid med 12 år eldre bror og overordnede Major Niels Gabriel Bratt, som han skal ha gitt en ørefik under en parade i Stockhom i 1802. Han ble arrestert, men flyktet til Norge, der han kjøpte gården Pramhus i Eidskog i 1805.Da svenske styrker under krigen (1807-14) rykket inn på Pramhus den 17/4-1808 skal F. A. Bratt visstnok ha latt seg true/overtale til å vise svenskene veien til de norske stillinger ved Lier/Kongsvinger. For dette ble han 1808 kortvarig internert på Akershus Festning. (Han ble imidlertid ikke dømt). Som svenske i Norge hadde F. A. Bratt (før/under krigen ?) måttet avgi en troskapsed til den norsk/danske konge, men denne ser han altså ut til å ha brutt.Bratt skal visttnok ha fått en mindre enn hjertelig velkomst (ble skamslått) av bøndene i Eidskog da han (1808/1809) vendte tilbake til Pramhus. I mellomtiden hadde hans hustru Eva Maria Heltberg (1782-1851) skrevet et bønneskrift til Kongen om løslatelse av hennes mann fra arresten på Akershus. (Dunker, Conradine: Gamle dage. Erindringer og tidsbilleder. 1909).Eva Maria Heltberg var i 1804 husjomfru hos Foged Høegh på Kongsvinger da rittmester F. A. Bratt kom til Pramhus. Bratt var husvenn hos Høegh, og giftet seg med Eva. (I 1845 var Eva Maria (Bratt) fadder til sin dattersønnen Fredrik A. Bratt Voigt i Christiania (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

(27) Faddere slik jeg tolker det: Krigskommisair L.Rynning. Regimentsquartermester? Preutz, Student O.Gaarder Rynning. Om det skal være overstryking er jeg usikker på. Neste er, mulig at det står Styrmand Mentz Ramm. Liutenant Thomas Engelharts hustru Thea. Overstrøket Frøken Engelhart. Den siste er Jomfrue Christiane Tod. FT 1801 Kongsvinger festning med brakker er tatt inn i boka Vakten ved Kongsvinger festning 1682-1807, forfatter Per Erik Rastad. Per Erik Rastad har skrevet 3 bøker: Kongsvinger Festnings historie, den som jeg henviser til er en av disse 3. Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hvilke opplysninger er det som er gitt med henvisning til (en av) Per Erik Rastad's 3 bøker om 'Kongsvinger Festnings historie' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Ref.fadderne i 1821. Vet ikke om dette har relevans, men blar litt i Ovenstad og finner en Preuss,Johan Caspar. Procurator, regimentkvartermester og auditør ved Akersh. Skarpskytterretgiment 1814. Ellers ingen biografiske data. Finner også en Thomas von Westen Engelhart. født 25.7.1791 i Vinger,døpt 5.8. s.år. Sønn av overkrigskomm. Nicolai Engelhart. Han er Pr.leutn ved Akersh. inf.brigade fra 1818.Bopel i 1835 Lier pr.Kongsvinger. Død 29.1.1858 på sin gård Lier. Gift med Dorothea Maria Stabell, f. 30.12. 1792 ,død 15.7.1861. Datter av gen.Friderich Wilhelm Brüneck Stabell og Helene Vogt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Står det noenting hos Ovenstad om kaptein Hans Jacob Grundt (1757-1811) og major Lars Tøgersen Bjerkebæk (1782-1851), som begge såvidt jeg vet var kommandanter ved Kongsvinger festning ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(28:) Kjennes opphavet til 'Jomfrue Christiane Tod' ? Kan det være snakk om etternavnet 'Thode', tro ?(Christiane Lilla Flood's søster Helvig Jacoba Flood f.1777 var g.m. Jens Gran (Gram ?) Thode, told- og kornmagasinforvalter, død i Christiania)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(33:) Hvor står hun oppført som 'Hans Jacob Grundt's enke' ved sin død ? Hun var jo ved sin død Lars Tøgersen Bjerkebæk's enke !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Her er det som (iflg. Ola Morken) står i Ovenstad:Grundt, Hans Jacob. f. ca.1757, døpt i Eidsvold. Sønn av prokurator ??. Elev ved den matematiske skole i Kr.ania 1.10.1773 til jan.1777. Sersj. til 16.7.1783 da han ble sek.ltn a la suite ved 1.Opl.najsonale inf.rgmt's Ringebuske komp. Virk. ske.ltn ved Stangeske komp 25.1.1788. Pr.ltn ved samme rgmt's Løitenske komp. 22.8.1788. Vakt.ltn og garn.aud ved kongsvinger festn. 16.1.1789. Kpt fra 13.4.1792. Tillike postmester på Kongsvinger. Avskjed i nåde 12.12.1802 fra 1.1.1803.Bjerkebekk, Lars Tøgersen (Torgersen) f. 2.3.1782 i Norge. Sønn av gårdbruker i Aremark Tøger Larsen Bjerkebekk og Anne Mikkelsdtr. Hadde i des. 1807 tjent i 10 år. Jeger 1.1.1800. Overjeger. Furer ved norske jegerkorps 25.2.1803. Fenr. 2.11.1804. reservert sek.ltn ved korpsets lette nasj.batj 11.4.1806. Pr.ltn ved Solørske komp. 14.11.1808. Ridder af Danebrog 28.6.1809. Fortsatt til Akersh. Skarpskytter regmts 2.gev.komp 1.7.1810. kapt. v samme rgmt og chef for Ullensakerske komp 7.3.1812. Hadde Solørske komp fra 9.6.1815. Ridder Sverd ordenen. Fra 1.1.1818 ansatt ved 1.Akersh. inf.brigade, også nu som chef for Solørske komp. Bopel Overud i Vinger. Major 26.1.1839. Avskjed 9.1.1843. Død 12.7.1851(1852?) på Overud.Fikk 22.4.1812 tillatelse til ekteskap med kpt Hans Jacob Grundt's enke Martha (Margrethe) Thoresen, død 25.2.1878 i Arvika 92 1/2 år gml.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Rita Hole

Takk for hjelpen jeg har fått !Per, jeg har sett på hjemmesiden din at du har Lars Joensen Strøm gift med Eli Tøgersdatter Bøen. Det med at Eli Tøgersdatter kom fra Bøen må være feil. Hun er datter av Tøger Nilsen Østre Østensvig. Det skal ha vært skifte etter Tøger Nilsen 7 april 1734 , dette er nevnt ved salg av Ø.Østensvig i 1753. - Jeg Jens Joensen boende paa Strøm udi skiftebrev 7 april 1734 etter min afdøde morfader Tøger Nielsen. Jeg Lars Joensen boende på Mellem Bierchebech. Jeg Joen Larsen ( deres far )boende paa Strøm paa mine 2 børn ( deres søsken ) Svend Joensen og Marthe Joensdatter.Hvem Tøger Nielsen var gift med ? I 1711 Østensvig Øvre : Tøger Nielsen qvinde 2 barn og 1 tienestedreng. + Sal. Aads børn Barbara, Christense og Jens.Lars Tøgersen gift med Martha Grundt. Hans foreldre Tøger Larsen og Anne Michelsdatter som var datter av Michel Hansen og Olaug Andersdatter, hun var datter av Anders Nielsen Fossbye og Pernille Olsdatter som var datter av Ole Brynildsen Aslakstrøm og (Olaug Gullichsdatter tror jeg ? ) Kort fortalt.Olaug Andersdatter født 1736 på Fossby er søster til ' min ' Niels Andersen født 1739 på Fossby.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg skrev at jeg ikke visste hvem Tøger Nilsens kone var, men det vet jeg jo. Hun het Berthe Sørensdatter og døde hos sin yngste datter Johanne Tøgerdatter Holmgild i 1744, 101 år gammel.Tøger Nilsens barn :1) Eli Tøgersdatter gift med Joen Larsen Strøm.2) Sønni Tøgersdatter gift med Hans Aslachsen Søndre Riwe, de solgte gården i 1742 til Capt.Johan Hübner Holst og kjøpte gården Medbørød , Torpedalen i Berg.3) Mari Tøgersdatter gift med Hans Larsen Berger.4)Johanne Tøgerdatter gift med Jacob Brynildsen Holmgild. Død 1738, 53 år. Gift 2 gang med Peder Olsen Halvorsrød i Øymark, 22 nov 1740, de bodde på Holmgild.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Rita/40:) Mange takk skal du ha ! Jeg hadde som du påpeker Eli (feilaktig, tydeligvis) som d. av Thøger Thorsen Bøen (Bøen Søndre, Aremark) og kona Chritense. Men stemmer det at disse hadde en datter Anne (g. Jens Larsen Strøm), eller er hun også d. av Tøger Nilsen Østre Østensvig ? (Eli's ektemann var forøvrig John/Joen Larsen Strøm, ikke 'omvendt').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(40/42:) Foreldre til brødrene Jens og John/Joen Larsen Strøm var såvidt jeg vet Ellen Jensdatter Øvre Østenvig (død 1730) og Lars (Lauritz) Johnsen Strøm (1663-1719). Ellen's far Jens f. 1608 hadde broren (tvilling ?) Thor Tøgersen Østenvig f.1608, hvis sønn Thøger (1658-1721) er identisk med omtalte Thøger Thorsen Bøen (Bøen Søndre, Aremark).Hvordan er disse Østenvig'ene ev. i slekt med Eli's far Tøger Nilsen Østre Østensvig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Foreldrene til brødrene Jens f. 1608 og Thor Tøgersen Østenvig f.1608 var altså en Thøger. Finnes mer informasjon om ham ?Nevnte Thor Tøgersen Østenvig f.1608 sin kone skal ha vært 'Fr. Andersdatter Bøen' fra Bøen Søndre. Hva var hennes fornavn ? (Hun skal ha hatt brødrene Amund død 1646 og Reer (Reidar ?) født 1626).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(41:) Av dette ser det ut til at Eli Tøgersdatter Østensvig er f. ca. 1680 (død 1755) og dermed ca. 10 år eldre enn sin ektemann John Larsen Strøm (c1690-1763). Av deres barn Lars (1719-1778), Jens, Svend og Marthe ser de to yngste ut til å være født etter 1728 (umyndige i 1753). Stemmer dette, tro ?Lars' sønn Tøger (1753-1809) (bonde på Bjerkebekk) sin svigerfar var altså Michel Hansen (ikke Michael Andersen på Spondalen (under Fossby), som jeg, tydeligvis feilaktig, hadde trodd).Var denne Michael Andersen (g.m. Berthe Larsdatter) en (yngre ?) bror av Michel Hansen's kone Olaug Andersdatter f. 1736 og dennes bror Niels f.1739 ? (Hvor er Fossby, der Olaug og Niels kom fra, og foredrene Anders Nielsen/Pernille Olsdatter bodde ?)Er forresten 'Østenvig Øvre' og 'Østensvig Østre' samme plassen (i Aremark) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk for rettelsen,uff ! Øvre og Østre er det samme. Bøenslekten er nok riktig bortsettfra nevnte Joen Larsen Strøm som var gift med Eli/Elen Tøgersdatter Østensvig. Jeg skal se om jeg har noe mere om Bøen, evt. komme tilbake med det.Det er ikke lett å finne ut slektsforholdene i Aremark, pantebøkene begynnet 1738 med et avbrudd på 20 år mellom 1755 - 1755, skifteprotokoller begynner først 1808 !Jeg vet at det er en forbindelse med nabokommunen Berg, spesielt ang. Østensvig og Medbø ( Berg ). Jeg kan ikke gi deg sikre svar på det du spør om ( foreløbig ? ) I 1730 kjøper Jens Aadsen Ugiestbye i Berg 2 skind udi Øvre Østenvig av Niels Thøgersen som da bodde på Sund i AremarkRita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hvem var svigerforeldre til Joen Larsen Strøm's bror Jens Larsen Strøm (1693-1729) fra Strøm i Aremark ? (Kona hans het Anne Tøgersdatter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Ugjesteby ligger i Asak, Berg. Rygh mente at navnet kommer fra det gamle mannsnavnet Ulfgestr. Ikke vet jeg. I dag er navnet forenklet til Gjesteby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.