Gå til innhold
Arkivverket

[#52871] Vinger : Kaptein Grundts enke Marthe Thorsdatter


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Jeg skal prøve å forklare, så godt jeg kan.Østensvig Ø.1664 skylder 2 huder : Jens Tøgersen 58 år bruker 2 huder. ( ingen sønner ført opp her )1711 var det 2 oppsittere, Tøger Nielsen og Sal.Aads barn Barbara, Christense og JENSDenne Jens Aadsen må ha bodd på Ugiesteby som hans svigerfar eide. Jens var gift med Lensmand Gude/Gaute Tiøstelsen ( Ugiestebye ) Ytre Bøen i Aremark sin datter Kirsti Gudesdatter. De hadde 2 barn, Aad og Dorthe. ( Sønnen/broren Syver Gudesen overtok Ugiestebye )Sund : Tøger Nielsen og Berthe Sørensdatters yngste datter Joanne var som før nevnt gift med Jacob Brynildsen Holmgild. Johanne og Jacob hadde en datter Anne som var gift med Peder Corneliussen Sund. Tøger Nielsen og Berthe har trolig bodd hos dem. Denne Peder Corneliussen var Berthe Sørensdatters laugverge i 1741 ang.arv etter hendes død og hendes sal. mands eiendom Østre Østensvig etter skiftebrev 27 april 1734.Jeg kommer tilbake med hva jeg har ang. Bøen og Strøm.- Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Berthe Sørensdatter døde i 1744 begravet 25 sep. ( høyre side ) : [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7464&idx_id=7464&uid=ny&idx_side=-59>Lenke Leser jeg riktig,står det at hun holdt sitt annet brylupp i 1733, 90 år gammel ?Det ser ut som at jeg ikke kan hjelpe deg på dine spørsmål ang. S.Bøen og Strøm, jeg har prøvd men... Jeg vet at Martha Østensvig i boken ' Gamle slekter fra Marker ' har med disse gårdene. Hun er ikke helt feilfri, men avskriftene vedrørende disse gårdene bør være riktige. - Per, hvor har du fått dine opplysniger fra ?Jeg ser at vi ikke er helt enige vedrørende Anne Michelsdatters far ( eller om du bare har feilskrevet ham som Andersen ? ) Jeg mener at hun er datter av Michel Hansen Spondalen 1724 - 1797( 12 mai ), sønn av Hans Joensen og Thore Michelsdatter Spondalen u/ Fossbye. ANNE f.1763 døpt 25 mars. Om du ser på broren Anders f. 1774 døpt 11 sep. så står det Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Nei, jeg nok ikke bare har feilskrevet Michel Spondalen som Andersen, for jeg har også en annen kone, nemlig Berthe Larsdatter, som Ane's mor. Men det kan være feil.Min kilde for disse linjene er såvidt jeg husker en etterkommer av major Lars Tøgersen Bjerkebæk i Vinger som har lest kirkebøkene (tror jeg), men det er lenge siden .....Har du altså ikke mulighet til å se om Eli Tøgersdatter Østensvig (Øvre) (c1680?-1755) (g. Joen Larsen Strøm 1690-1763) hadde en søster Anne eller om stemmer at hun (Anne, g.m. Joen's bror Jens 1693-1729) kom fra Bøen Søndre, slik jeg har trodd ? (ref. innlegg 42)Er den Nils som rundt 1655 bor på Øvre Østensvig (far til Tøger Nilsen Østenvig c1650-c1734, g.m. Berte Sørensdatter) en bror av Thor Tøgersen Østenvig f.1608 (g.m. Fr.(?) Andersdatter Bøen og far til Thøger 1658-1721, Anders og Peder) og Jens Tøgersen Østenvig f.1606/1608 (far til Ellen, g.m. Lars/Lauritz Johnsen Strøm 1663-1719) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Anne Michelsdatter notert som født i 1761. Nederst på høyre side i 1761 (Lenke) døper Michel Spondalen og Olaug Andersdatter en 'Anna', gjør de ikke ? Er dette en eldre søster av Tøger Larsen Bjerkebæk's kone, som kanskje er død før 25 Mars 1763 ? Bodde Michel og Olaug i Spondalen før de kom til Kopperød ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar en ting først : Jeg kjenner til navnene Michel Andersen og Berthe Larsdatter. Constabel Michel Andersen Fange var 3 gang gift med Berthe Larsdatter, hun døde 1753, 34 år gammel.Anne født 1761 på Spondalen døde 1762 17 uker gammel. De bodde trolig på Spondalen før de flyttet til Kopperød. Pantebøkene mangler for dette tidsrommet, åren mellom 1755-1775 mangler.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per, dine aner blir vel slik : 1 ) JOEN Steenersen Strøm i 1664, 70 år i 1666, 80 år ? Hvem han var gift med ? Hun var tydligvis mye yngre enn sin mann. Barn i 1666 :Steener 12 år, Svend 5 år, LAURITZ ( LARS ) 3 år.2 ) LARS Joensen f. 1663 Strøm g.m ELI Jensdatter fra ?3 ) JOEN Larsen f. 1690 Strøm død 1763 på Mellem Bierchebech. g.m. Eli Tøgersdatter Østensvig. Datter av Tøger Nielsen Østenvig Skifte 1734 og Berthe Sørensdatter(?)død 1744, 101 år.4 ) LARS Joensen 1719 - 1778 Mellom Bierchebech og Kirsti Hansdatter f. ? De giftet seg okt. 1751, hun var da enke etter Halvor Brynildsen Mellom Bierchebech.- Jeg mangler noen årstall og Kirsti Hansdatters foreldre vet jeg ikke hvem er. Barna til Lars og Kirsti har du sikkert.Jeg har fjernet Bøen, siden Eli Tøgersdatter var fra Østensvig. Men det er ikke usannsynlig at vi kan få Bøen til Østenvig :) 1664 : Østensvig N. Christen Tøgersen 52 år. På Østensvig Ø. Jens Tøgersen 58 år. På Bøen var Toer Tøgersen 57 år. Denne Toer eide i 1650 2 skind i Østensvig. Muligheten er tilstede for at disse 3 var brødre.Det er fint du finner ut mere om Østensvig, da har vi jo en Niels i 1655. Han må da være far til Tøger Nielsen.Beklager, hjernecellene min har fått influensa :) Du spør om Anne Tøgersdatter, hun var nok fra Bøen. Etter Joen Larsen Strøms død giftet hun seg med Iver Hovelsen fra Qvisler. Hun har brødrene Henrich Tøgersen, Thor Tøgersen og Lars Tøgersen. Trenger du info om dem ?Kommer tilbake senere med det jeg vet om Fossby. - Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rita, kjenner du foreldrene til Bøen-søsknene Anne Tøgersdatter (f. ca. 1700 ?), Henrich Tøgersen, Thor Tøgersen og Lars Tøgersen fra Bøen Søndre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Per, disse Jenser , Joenser og Larser har visst helt gått i surr for meg og det er mange av dem.Faren heter Tøger Torersen var 8 år i 1666. Morens navn ? Har sett på navnoppkallingen , Lars Tøgersen( hans første datter ) og søsteren Anne Tøgersdatter hadde en datter som het Christense, så kanskje...Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du navnet på mora til Tøger Torersen (på Bøen Søndre) som var 8 år i 1666 ? Jeg har sett hennes navn forkortet til ''Fr. Andersdatter Bøen'' og hun var g.m. Thor Tøgersen Østenvig (han som var 57 år på Bøen (Søndre ?) i 1664) (og altså eide 2 skind i Østensvig i 1650).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå funnet kopier som jeg har tatt fra Martha Østensvig bok som omhandler gården Søndre Bøen med skattelister ol.: fra langt tilbake og til 1720. Jeg har mest tilkytning til den andre eieren Reer Andersen 39 år i 1666, men jeg ser nå at Torer/Thoer Tøgersen 57 år i 1666 også er aktuell ! Martha Østensvig er enig med deg, Toer Tøgersen er sannsynlig gift med Reer Andersens søster. Ingen navn på henne.Torer Tøgersen kom til S.Bøen i 1647. 1647 skylder Reeder Bøhn 1 1/2 skippund 2 1/2 lispund. Samme år er gården delt i 2 bruk. Bønn : Torre og Reer påboer skylder til Bonden 3 huder. Til Aremark Presteboell 3 skind. Taksert for 18 Rdl.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det har falt ut noen ord for meg ( det har skjedd før også ' lapptoppspøke ')..Søndre Bøen med skattelister ol. fra langt tilbake, nevnt 22 juli 1366 og til 1720...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Bøns Jordguotz :I 1624 var brukeren Anders eier av to parter i S. Bøen. Samme Anders var også eier av eiendommene Hien (Hie) i Rakkestad 1 skinn, Espelund 20 lp korn, Snetsrød 1 1/2 lp. Leksrød 20 lp, Eng i Øymark 2 lp 1 reetmaal.I 1626 : Ehr i bønn Han paabohr 21 sk.danske - Noch ij Samme gaardtt 16 Kalfskind - Udj Ljie i Rachestad Sogenn 1 Kalfskind - Udj Espelund i Aremarch Sogen 1 pund Korn - Udj Snetzrøed 2 Lispund - Udj Lexrøed i Arem. 1 pund - Udj Sag i Øemarch Sogenn 2 Lisp. 1 Remen. - Der aff giffvet till Kongl.Maytz. den Tiende Part, er Penning 1 1/2 dlr. 1 ort 1 sk.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brev av 22 juli 1366 ( oversatt )' Likledes vil vi to kunngjøre eder at vi to var på Klemetsby, som ligger i Aursmark ( Rødenes )på den salige Maria Magdalenas dag i det ellevte regjeringsår til vår verdige Håkon, av Guds nåde konge over Norge og Sverige. - Vi så og hørte da at de holdt hendene sammen, Halvard Fonnessønn på den ene side og på den annen side Birger Thoressønn og Arnbjørg, hans hustru, da den før nevnte Halvard overlot Bøen som ligger øverst i Aremark, den vestre gård, for sin far Fonnes drap,da han drepte Sæbjørn Arnulfssønn uforsettlig, og 7 stikker klæde frelst og hjemlet for hver mann med alle lutter og lunder som tilligger eller har tilligget fra fordom og nu,utengårds og innengårds, til før nevnte jordeiendom.Hvis noen bryter denne ( overenstkomst )eller menn kommer med påstander derimot, da skal det være som om han hadde brutt fortrolighet og 12 manns dom eller lagmanns kjennelse. Var de da fullt forlikt om før nevnte betaling. Og til vidnesbyrd setter vi våre segl for dette brev, som blev skrevet dag og år som før sies 'Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per, jeg drøyer litt med Fossby,vil gjerne at det er HELT riktig før jeg legger det ut, jeg har noen ?. Kommer tilbake, jeg prøver å finne svar i panteboken. - Navnet Christense er på Østensvig også.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.