Gå til innhold
Arkivverket

[#53197] Heidal-Sel-N.Fron-Vågå


Gjest Kai M Kveum
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Jeg finner hverken Rannei eller Marit i dåpslista, men både Rønnaug og Ragnhild står oppførte som Hans Grindstuens barn, døpt i Vågå/Sel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Aud i innlegg 2 og også jeg har pekt på at datalistene dine er feil. Denne Hougen er på Nord-Sel og ikke i Heidal, og de 4 tilhørende husmannsplassene er også registrert til Heidal sammen med hovedbølet. Kirkeanneksene/tellingskretsene var sikkert basert på tallkoder, og da skulle det ikke mere til enn at ett siffer i registreringen ble tastet feil, og så ble DUP-tasten brukt for husmannsplassene også (DUP: dupliser/kopier), og alle ble feilregistrert. (De satt altså ikke og punchet Heidal Hovedsogn i Vaage, men kun 1 til 2 siffer i en tallkode)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Hvis dette egentlig dreier seg om opphavet til Anders Hansen som finnes på Torsenplassen i Heidal i 1875: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f70517&gardpostnr=139&personpostnr=988&merk=988#ovre>Lenke, og vel den samme vi finner på Sæteren i 1865: Lenke så mener jeg han må være sønn til Hans Olsen og kona Kari Andersdtr. som bodde på Sørhaugen i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Kanskje jeg har et lite forklarings problem. I flere år har jeg samlet opplysninger om folk i Heidal og prøvd å plassere dem ut på de respektive gårder og plasser. Begynner å få bra oversikt og mente selv at jeg hadde med det som var av gårder og plasser i Heidal helt til det ble på tide å forfølge Anders Hansen f.1805. (Det foregår en samtidig diskusjon i DIS slektsforum.) Det er to, kanskje tre, Anders Hansen f.1805 å velge mellom. Hvis den Anders som er nevnt her , dpt 17/3-1805 i Hedalen kirke, kommer fra Grinsdtuen under Hougen nede ved Sjoa, så mangler jeg denne garden og folkene. Er det som Aud sier så er det greit. En stund var jeg overbevist om at Hougen tilhørte Vågå og da Heidal annex, innlegg 16 siste linje. Så kom innlegg 21 og slo bena under det. Hadde et lite håp om å løse saken ved å finne ut hvor barna på Grindstuen var født, hvilken kirke. I hht Aud innlegg 25 står det kun Vågå/Sel. Siden jeg selv har spekulert rundt det Aud skriver i siste innlegg kan jeg lett akseptere den løsningen, men er det riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

En gang til: Det var ikke noe selvstendig bruk og med husmannsplasser under seg i Heidal som het Hougen. Grindstuen i Heidal hørte til Øvre Åseng. Dette må da ha i materialet ditt. Haugen-brukene var husmannsplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Kai; kjenner du opphavet til Kari Andersdatter, kona til Ole Hansen jeg viser til i innlegg (29) og antagelig mor til Anders Hansen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Joda, jeg har Grindstuen under Aaseng midtre (nordre)GrindstuenIngri Hansdtr. Kaggerudhagen f.1816, g.1854 m. Ole Eriksen Rustbakken f.1803 Ingri er søster til Hans Hansen under. Ingri hadde et barn før ekteskap med: Henrik Arnesen Ulebergeie f.1822 FT 1875 Hans Hansen Kaggerudhagen f.1803, d.1882, g 1831 m Ane Iversdtr. Harlougeie f.1804, d.1861 Hans er bror til Ingri Hansdtr ovenfor.Bortsett fra de respektive barna er dette hva jeg har.Sørhaugen: Har ikke mer om Kari Andersdtr f.1773, d.1846 Har to ledd til på Hans Olsen f.1774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Når man først begynner å bla så finnes det en gård til i Vågå med navnet Hougen. Se FT1801 for Vågå s.28, linje 7. Kona til mannen heter Ragnild Jørgensdtr, 49 år gammel i 1801. Kan dette være søster til Engebret Jørgensen 66 år i 1801? Engebret er ført som Hougen i Heidal og Ragnild som Hougen i Vågå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ok, Kai, jeg spurte om du visste noe om opphavet til Kari Andersdtr. i håp om at du hadde kommet frem til den samme antagelsen som meg.Da Hans Olsen og Kari Andersdtr. giftet seg i 1799, var Anders Veggum og Christen Kjøpanger kausjonister. Dette får meg til å tro at Kari var datter til Anders Syversen Veggum.Ved dåpen til hvert av de barna jeg har registrert på Hans og Kari Sørhaugen/Haugen; Ole f. 1800, Mari f. 1803, Anders f. 1805 og Marit f. 1810 - finner vi ei Eldri Andersdatter som fadder. Dette må være Kari's søster, og dermed den personen som knytter Anders Hansen dpt som Hans Haugens barn, til denne familien.Eller hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

En annen ting jeg så nå, var at Kari Andersdtr. er oppført 76 år gammel da hun døde i 1846.Anders Syversen Veggums datter Kari var født i 1771, så dette stemmer jo helt på året når man tar hensyn til måten de regnet alder på den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Kai,Kan du opplyse om de to siste leddene du har for Hans Olsen (Sørhaugen) født 1774 (Innlegg 34) ?Som foreldre til Ingrid Hansdatter Kaggerudhagen født 29.9.1816 (Innlegg 34) har jeg registrert Hans Olsen og Gunhild Enersdatter. Har du flere opplysninger om disse to ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Under Faukstadeie u/Øvre har jeg en kandidat, som deg. Anders Syversen N.Weggum f.1735, d.1802, g 1768 m Marit Syversdtr Aasaaren f.1749 Barn: 1. Siver f.1770 2. Kari Andersdtr f.1771 3. Ole f.1778Har også ei Kari Andersdtr f.1774 med foreldre: Anders Larsen Sæteren f., d.før 1801, gm Anne Ellefsdtr f.1749, men dessverre er hun g 1796 m Iver Pedersen f.1769 Da er det bare en igjen og det må bli Kari Andersdtr f.1771.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det var greit at du selv fant beviset på at Hougen ført til Heidal i virkeligheten er til Sel. (Årbok 1952 side 55) som du henviser til i innlegg 36. I innlegg 40 kommer du inn på mine aner fra Veggum. Iflg min kilde Synnøve Solbakk var det ikke på N. Veggum de bodde, men Jordet, som vi kun her og nå kan kalle Øvre Veggum. Etter Ofsen i 1789 flyktet familien til Heidal. Tilleggsbarn etter Siver 1770 og Kari 1771 kom en Siver til, som døde ung. Deretter Ole f 1778, Eldri 1783 og Syver 1786, min tippoldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Hvis det er så at Hougen gardene er plassert feil, hvorfor er det ikke rettet opp? Folketellingen her i Brukarforumet er lik papirutgaven. Finnes det et sted hvor slike feil registreres og blir gjort tilgjenglig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Interessant at du nevner at plasseringen også forekommer i papirutgaven. Med den forstår jeg at det dreier seg om kopi av den originale tellinga?Dette gjelder jo også fem andre gårder (nevnt i innlegg (2)), og for meg er denne plasseringen helt ubegripelig. Den Haugen som er ført under Heidal sokn i 1801, ligger jo i nordre Sel, ikke langt fra grensa til Dovre anneks i Lesja, nå Dovre kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det er nok samme registreringen på papirutgaven som i Digitalarkivet foretatt av UiB. Det ville i høyeste grad vært urasjonelt å registrere det samme to ganger - Jeg er ikke kjent med at det har vært eller er, noen rutine for at eksterne (feks. vi) skulle ha tilgang til rutiner for rettelser. Se forøvrig mitt innlegg nr 28 hvor jeg kort prøver å forklare tallregistreringer og feilmuligheter. Se på FT så ser dere at det opereres med kretsnr så og så. Det skrives ikke inn Waage sogn Hedalen og Skovbygdens anneks,hver gang, men kanskje noe sånt som 5164 (0516-04)for hver person. Dette er en enkel form for en såkalt relasjonsdatabase. Det lagdes en egen fil/register for kretsene som søkes (navnene) og så er kommunenr+kretsnummer det som brukes til å få fram navneteksten. Navnetekstene lagres for seg og familieopplysningene for seg. Nøkkelen til navneteksten er i dette tilfellet 0516-04. Denne er det som er felles i de to filene. Så kunne de ved en feiltagelse ha skrevet inn 0516-05. Denne feilen kunne dupleres/kopieres til alle personene på en gard og hovedbølet m/ husmannsbruk ble passert i feil krets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Gjengir litt av forordet til Folketelling 1801 for Vågå: Målsetjinga var å laga ei bokstavrett utgåve av originallista. Men me veit vel at denne målsetjinga ikkje vart oppnådd. Her er skrivefeil. Dette gjeld truleg særleg gardsnamn. Dette har ei svært prosaisk årsak. Teljinga vart skriven av etter fotostatkopiar. Da originallistene vart kopierte kom gardsnamnet i bøyen i boka og var difor svært ofte dårleg kopiert. Men også andre opplysningar vil sjølsagt vera feilskrivne. Me hadde rett og slett ikkje ressursar til å kontrollera så godt me gjerne ville.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det må ha vært minst 5 husmannsplasser:Haugen 277.1: 1865FT Haugen, 324, Ole Simens. 1875FT Haugen, 324a, Simen Ols. 1900FT Haugen, 277/1, Mari Jakobsd.Åbakken: 1865FT Aabakken, Ole Peders. 1875FT Aabakken, 324a, Ole Peders. 1900FT Aabakken, Under 277/1, Anders Hanss.Dokken. 1900FT Dåkken, Under 277/1, Thorsten Jakobs.Sagdalen. 1900FT Sagdalen (Plads), Under 277/1, Elen Syversd.Vesllykkja. 1900FT Lilleløkken, 277/1, Jakob Thorstens.Sørenstuen. 1900FT Sørenstuen, Under 277/1, Sigvart Sørens. Sørenstuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Betyr det at de 4 husmannsplassene som er registrert under Hougen i FT1801 er feil? Jeg hadde forventet å finne Grindstuen som en av plassene. Har for lenge siden lagd en oversikt over garder og plasser i Vågå og de er: 66/4 Grindstuen, 275/1 Grindstuen (plass), 11/1 Grindstuen nordre, Grindstuen se Storarnestuen, 11/1 Grindstuen søndre. Altså ingen Grindstuen under Aseng 180/ selv om jeg har en der. Denne Anders Hansen f.1805 som er på Tordsplassen har foreldre fra Grindstuen (husmannsplass under Hougen). Er det mulig å finne frem til hva som er rett? Vi er en 3,4,5 personer som har kommet med spørsmål og innlegg og det er kommet inn 700-800 treff på emnet. Det er tydelig at flere har problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.