Gå til innhold
Arkivverket

[#53197] Heidal-Sel-N.Fron-Vågå


Gjest Kai M Kveum
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Det er vel ikke feil at gården har 4 husmannsplasser 1801, når det er 5 siden. Anntall plasser var jo ikke konstant. Toppen ble vel i dette området nådd omkring 1865 eller litt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det var forøvrig mange Haugen-gårder i Vågå hovedsogn, kanskje nærmere 10 stykker. Det var også en del plasser Grindstuen; disse lå dels under gnr. 84, Prestgarden, og dels under gnr. 14, Øvre Snerle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

På Sel, Haugen 277/1; 2 Sagdalen, 3 ?, 4 GRINDSTUEN, 5 Aabakken. I FT 1801 i Vågå hovedsogn er det en gard som er selveier. En av dem KAN være 16/1 Haugen nørdre i Holongsøyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg snublet litt i ordene, da det var en Haugen som var selveier der. Tore H. nevner 10 bruk, men da må det være 9 som er husmannsbruk og som heter noe med Haugen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Med fare for å trå feil. I mine opplysninger er Anders Hansen f.1805 sønn til Hans Arnesen (Andersen) som er ført opp på linje 42, s.50. Hans Arnesen er også kalt Hans Grindstuen.. De bodde som folk på Grindstuen (husmannsplass under Hougen. Dette er den Hougen som er nevnt i FT1801 under Heidal og altså feilplassert. I o m at de er plassert under Haugen (som er feil ihht vår konklusjon) hadde jeg i det minste ventet å finne husmannsplassen Grindstuen som en av de fire. Når så ikke er tilfelle kan det være at de andre husmennene under Hougen også er feilplassert. FT 1801 for Vågå inneholder kun 2 Hougen garder. Ovennevnte under Heidal annex og den andre under Vågå. Ingen garder heter Haugen. I min private liste finnes ingen Hougen, verken i Heidal eller Vågå. Derimot finnes 9 Haugen hhv gnr 43,66,277,276,15,16,12,52 og 51. Selvfølelig kan disse gnr`ene ha kommet til etter 1801 og da blir resultatet for 1801, null garder med navnet Hougen/Haugen i Heidal/Vågå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Grindstuen i Heidal. I innlegg 50 skriver du Kai at det er ingen Grindstuen under Åseng 180/. Men jeg sitter med FT 1865 utført av Dovre Dataarkivfor Heidal og der står GRINDSTUEN under AASENG ØVRE 186a (Hans Hansen 63 husmann med jord ....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Joda, jeg har Grindstuen under Aaseng g.nr.1, har tom en familie til før Hans Hansen. Mangler opplysninger fra 1801 tom 1865 og etter 1875. Vet du bruksnummeret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det var plasser Grindstuen under Åseng nedre 180.4 (186b), Grindstuen under Øygarden 275.1, Grindstuen 276.3 (Storarnestuen), under løpenr. 322 (mellom Otta og Lalm) var det 1865-75 hele 8 plasser Grindstuen, så var det Grinstuen (= Sørenstuen?) løpenr. 324.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Overføringen av innlegg 62 hengte seg opp, slik at det ble dobbelt. Gard nr 51 skal også være bruk nr. 1. Vi har altså 5 Haugen i Vågå som har bruksnr. 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Haugen i hovedsognet, ofte stavet Hougen, obs obs navnene Hågå / Hagen ble også ofte skrevet Hougen, men selvsagt også Hagen.I Finntrya: 12.1 nedre eller søre Haugen, 16.1 nordre Haugen, 25.1 Sundhågån ofte skrevet Hauge, 32.2 Haugen eller Lilleøygarden, 40.1 Hågån ofte stavet Haugen, 43.1 Haugen (2 bruk), 44.2 Synstenghaugen, også kun skrevet Haugen (f eks i matrikkelen 1888), 51.1 søre Haugen, 52.1 nørdre Haugen. I Nordherad mm: 106.1 Fluguhaugen, 120.1 Haugen, 130.1 og 130.2 Saghaugen, 157.2 Haugen under Pillarvikje, 166.1 Skjellhaugen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det var et solidt stykke arbeid om Haugen du la frem, Tore H. Men hvilken Hougen er den som står i FT 1801 ? Hvorfor er vi kommet dithen at dette spørsmål reises ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Holdes alle småhaugene borte, står vi igjen med de to gårdene som er nevnt i innlegg 35. Av disse to er Haugen i Heidal annex besluttet å være en feilplassering. Vi står da igjen med Hougen i Vågå med g og bnr. 43/1. Min kjære Anders Hansen f.1805 skal ihht opplysninger innhentet fra Nordalasarkivet være sønn til Hans Hougen (Andersen) også kalt Grindstuen. Se FT1801 Hougen sogn i Hedalen, der familien står som husmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Haalaasæter

Hougen 'i Heidal' er i Sel, som også tilhørte Vågå i 1801. Det er altså en Hougen i Nord-Sel og en Hougen i Vågå hovedsogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Selv om husmannsbrukene med navn Hougen ikke var benevnt i FT 1801, kunne de vel være oppgitt i kirkelige handlinger såsom dåp og vigsel ? Ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hva er det mere vi leter etter her ? Familien finner vi som tredje husmannsfamilie under Hougen på Nord-Sel og Grindstuen var husmannsplass under Hougen. Til og med i vår tid er Grindstuen 277/3 matrikulert under Haugen 277/1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Plassen Grindstuen under Haugen på Sel kan vel være identisk med Sørenstuen som står i FT 1900, jf mitt innlegg 48 ovenfor (bruker Sigvart Sørensen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Da ble det bare et foreløbig punktum. I Norske Gardsbruk 1998 for Sel står det Sørenstuen i parantes for denne Grindstuen. (Jeg var selv medarbeider for gamle Sel kommune i NG)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

For å svare konkret på første spørsmål i innlegg (47) så er de fire husmannsplassene under Haugen i 1801 følgende:Syver Tordsen brukte Reiten;[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f10515&gardpostnr=120&personpostnr=2675&merk=2675#ovre>LenkePeder Olsen brukte Sagdalen; LenkeHans Arnesen brukte Grindstuen; Lenkeog Jacob Arnesen brukte også en plass kalt Grindstuen;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.