Gå til innhold
Arkivverket

[#53197] Heidal-Sel-N.Fron-Vågå

Gjest Kai M Kveum
 Del

Recommended Posts

• 3 uker senere...
Gjest Oddmund Rekstad

Selv om det er en stund siden debatten ble avbrutt her, tar jeg sjansen på et innlegg. Det ble visst ikke enighet om hvem som var far til Anders Hansen, døpt 17.mars 1805. Det står ikke bopel Haugen ved konfirmasjonen hans, men jeg er ikke i stand til å tyde hva det står (kirkeboken for Vågå 1815-1827 side 478/klokkerboken 1815-1827 side 486, konfirmasjon 27.aug.1820, konfirmant nr.7). Kan dette stedsnavnet si noe om hvem som er faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Anders Hansen er plassert to ganger i Heidal, dåpen 17/3-1805 i HK og konfirmasjonen i HK 27/8-1820. For at familien på Grindstuen u/Hougen i FT1801 skal være hans familie, må de ha flyttet til Heidal etter 1801. Pr i dag har ikke jeg funnet familien i Heidal. Noen andre som har opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Hei Kai,Jeg har nå sett litt mer på denne familien, og er kommet til at Hans Arnesen og kona Mari Olsdtr. på Grindstuen under Haugen ikke fikk sønner i det hele tatt.Det synes som at det er datteren Marit f. 1792 som overtok i Grindstuen etter foreldrene.Hun ble i 1815 gift med John Markusen Bekkerusten. Sønnen Hans f. 1822 overtok i sin tur Grindstuen.Hans Johnsen Grindstuen ble i 1846 gift med Sigrid Eriksdtr. Nilstad f. 1824. Vi finner familien på Randen i 1865: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f60515&gardpostnr=1080&merk=1080#ovre>LenkeDette virker noe forvirrende, for de hadde en sønn Erik til dåpen dette året, og er da hjemfestet til Grindstuen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Kai M Kveum

Takk for svar. Jeg har nå fått fatt i en håndskreven kopi av kirkeboken. For side 147 lyder avskriften: Dpt. 17.03.1805 Anders Hansen Far: Hans (Arnesen) Hougen Mor: (Mari Olsdtr) Faddere: Ole Lien, Hans Løken, Poul Ekre, Eldri Andersdtr, Marit Haugen, Anne EkreFor side 143 lyder avskriften: Dpt 29.01.1804 Anders Hansen Far: Hans (Hansen) Uksvolden Mor: Ragnhild Torsdtr Faddere: Thord Olstad, Ole Bræken, Paul, Mari og Kari Formoe, Imbjør Øygarden.I tillegg finnes en Anders Hansen som er dpt i 1910.Jeg for min del lar Anders ligge en stund fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Faddere fra Haugen i Heidal: Det er ikke noen Haugen nær Ekre, MEN vi har Sørhaugen og Norderhaugen som husmannsbruk under Ekre. Til den andre dåpen, som er på Sel, er å si at det skal være Ulsvolden (ikke med k inne i ). Den, Øygarden og Bræken er rimelig nære Hougen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.