Gå til innhold
Arkivverket

[#53786] Hvor kjøpte David ølet? - Ord og utrykk fra daglig tale.

Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Også eg har høyrd noko liknande som det Reidar gjengjev i siste innlegget. Hos oss vart det ofte sagt noko slikt som; 'Det er då ingen vits i å ta med seg fisk til Lofoten'. Det vart oftast nytta i situasjonar der ein vart spurd om ein hadde med seg kvinnfolk til dømes på ei fest (underforstått at det var flust med flotte kvinnfolk der frå før). Like ofte vart det sikkert brukt for å løyna at ein ikkje hadde noko kvinnfolk å ta med deg (med andre ord for å kjekka seg). Om kvinnfolka nytta det same uttrykket veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Artig tema her! :-)Til 73 (Det rette skal vel være at: 'den som gjev til han tigg, skulle ein slå til han ligg'.):Dette ordtaket er kjent i Tyskland slik: 'Wer den Kindern gibt das Brot, und selber leidet Not, den schlage man beizeiten tot.' (Den som gir brødet til barna og selv lider nød bør slås ihjel i tide.)Til 203 ('Folk spår, men Gud rår,'):Dette ordtaket er også kjent i Tyskland: 'Der Mensch denkt, Gott lenkt'.Man har lekt seg litt med kommaplasseringen, slik at meningen blir noe annerledes: 'Der Mensch, denkt Gott, lenkt' (Mennesket, tenker Gud, styrer). Og denne skal forfatteren Berthold Brecht visstnok ha lansert: 'Der Mensch denkt Gott lenkt' (Mennesket tror at Gud styrer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Den engelske versjoen har vi og, 'Man proposes, God disposes'.Til 231: denne kommer fra Aesops fabler om reven som ikke rakk opp til druene. Da sa han at de var nok ikke modne/de var sure og gikk fornöyd sin veg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var vel det de sa i Sunnhordland og når jeg tenker meg om-:)Det hörest absolutt mer logisk ut enn det jeg sa!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

'Det er håp i hangande snøre' er vel en men den er kanskje her fra før, og 'Den enfoldige kan spørre mer enn ti vise kan svare'. Så er det vel en del ordtak rundt jordbruk da, bl.a. denne 'Mai kulde gjør bondens lader fulle', vet ikke om den er aktuell alle steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Slekta er verst, sa reven om de røde hundene. Om personer som er trege og seine i avtrekket er hørt sagt: Han rider ikke den dagen han saler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Tar med denne til slutt i kveld, jeg husker mor og far hadde besøk av en kar for mange år siden som var veldig slagferdig i sine replikker, så sa han og jeg husker det også: 'Den verste perioden i livet er den mellom barnetrygda og alderstrygda'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Tror jeg skal korrigere den i 260 litt, jeg lurer på om den er slik: 'En dåre kan spørre mer enn ti vise kan svare', og tar med denne i samme slengen,'Det er av barn og fulle folk en hører sannheten'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Som apropos til nr 234, har jeg hørt denne tvilsomme versjonen sett fra et dyrevernsynspunkt: God redskap gjør godt arbeid, sa kjerringa ho sopte golvet med katta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Vet ikke om dette er bare min svigerfars uttrykk, men nokså artig: Du skal aldri vise en halvgjort narr et arbeid. Han mente: kritisèr ikke et halvferdig arbeid.mvh.Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

'God vin er en god venn, når den blir brukt på rett måte'. Har noen kjennskap hvem som kom med den? Denne sa de ofte i Nordland: 'Si meg hva du spiser, og jeg skal si deg hvem du er.' Eller denne: 'Vennskap gagner bestandig, kjærlighet skader av og til'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Så eit utrykk frå Sunnmøre i desse førejulstider: 'Det er betre god mat slengje enn buk sprengje' eller skal det kanskje vere omvendt: 'Det er betre buk sprengje enn god mat slengje'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Nok eit visdomsord frå Ytre Søre, men som har vorte 'meiningslaust' med våre endra kommunikasjonar og overgang frå båt til veg og bil: 'Det er fjord mellom frende'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.