Gå til innhold
Arkivverket

[#53786] Hvor kjøpte David ølet? - Ord og utrykk fra daglig tale.


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingvild Hansen

For mange år siden hadde familien i Norge besøk av slektninger fra København. Til middagen ble det servert vin, og så skulle det skåles. Den københavnske småpige på 11-12 år løftet glasset - historien forteller ikke hva hun hadde i sitt glass - og sa: 'Skål mens vi kender hinanden!'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Betre bør ber du ikkje i bakkane enn mannavit mykje, er et klokt ord. Om været har jeg hørt; Østa glette gir våt hette, vesta klare vil lenge vare. Fra skoledagene husker jeg også dette rimet om været; Ser du sola du Ola, ser du månen du Per - det lyser bak vola, det blir annaslags ver. Ad omskrivinger; Dråpen som får begeret til å flyte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her var det mykje artig. Det vil alltid vere mange gode ord og uttrykk både lokalt og elles. Eg har samla ein del ord uttrykk frå Austevoll.F.eks.: 'ka e da du grisla me'. eller 'eg gjorde d i høversko' (ø'en uttales som ein mellomting mellom æ og ø'Å grisla er kanskje ett meir vanleg ord, det betyr å bale med (eller ka gjere du på). Å gjere noko i høversko, vil seia at du ikkje var heilt med då du gjorde det eine eller hitt. Eller at du kanskje ikkje var heilt våken då du gjorde det eller hint.Ein oppglødd person vart før i tida kalla for ein 'fjåg' person.Er det andre som kjenner til uttrykket: Åstavisandes. Eg har fått opplyst at det er å bere fram eit ærend på viseleg vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til Terje, jeg tenkte at 'översko' kanskje var en lokal uttale av 'örsko' - som vi sier på Bömlo! 'Ka grisla du me', det kjenner jeg og til.Det er sant at det er artig å lese alle disse innlegga-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Som eit apropos til (171) 'fint skal det være sa kjerringa, ho fikk ei mahognyflis i baken'. Vi har noko liknade vi brukar på våre trakter om noen som gjerne vil gjøre seg litt finere enn de er. På mi dialekt høres det slik ut; 'Fint skal det værra om halve ræva stekk tu'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Nr. 154: Sunde synger vel også: 'du måkke komme her og være kær' - eller som de sier i Odalen: 'du må'tte kåmma hær å vera kær' (du må ikke tro du er noe). 'Jenne for meg, om a Marte vil, å hu skær vilja,' sa'n Per husmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Artigt å høyre at dialektuliskapane ikkje har vore overkomelege mellom Foll- og Gudbrandsdal :-) 'Fint ska dø værra umm halve røvve heing uttum!'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Seint på laurdagskvelden som det er, ein annan form for skål som mi bestemor nyttar: 'Skål, å gjift ska du bli!' (som regel med etterfylgjande; 'Å bli du kjø gjift, ska du få me!'). Dette er sikkert eit nokså nasjonalt forankra ordtak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg får gjenta 95 på dialekta også så blir den litt mer ekte(slik mor brukte å si):'n`lyt burt for å høyre nytt frå heime'. Får ta med en til også som er hørt: 'Upp som ei løve og ned som ein skinnfeill'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Min bestemor i Skjørdal'n (Stjørdal) sa når hun var sjokkert over tingenes tilstand: Ke tebbola læll!Først da jeg så i Trønderordboka, fikk jeg vite opprinnelsen: ein tilburd - fæl hending; tilstand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Her kommer noe i tre varianter:'Kjærlighets øye ser aldri så nøye''Kjærleiken løyner mange lyte''Det som er kjært er alltid vakkert'Hilsen Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Kristin Grøthe

Eg trur ho bestemor sa noko slikt som 'Utà rank og inà krank', eller var det 'utà blank og inà krank' . Eg er ikkje sikker. Utà tyder utanpå og inà tyder inni. Eg skjønar meininga. Kanskje nokon kjenner dette ordtøkje ? Eg vaks opp i Kvam i Gudbrandsdalen. Helsing Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Til 193. Det er mye man erfarer når nøden er størst, f.eks. 'Når nøden er størst, er hjelpen nærmest''Nød lærer naken kvinne å spinne', som vel har vært nevnt før.'Hunger er beste kokk''Det er godt når endene når sammen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til Trine i 194, 'Inne blank og ute krank' var nok en del brukt om biler før, jeg husker det var sagt i blant når bilkjøpere med bildilla ble pålurt nylakkerte og blank-polerte biler, de kunne være blanke og fine utenpå men skrøpelige maskinelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Kristin Grøthe

Til Reidar i 196. Forklaringen med biler høres også riktig riktig ut. Bestemor brukte det om påkledning. Hun ønsket å påpeke hvor viktig det var og være like hel og ren i klærne som man hadde under som de man hadde utenpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.