Gå til innhold
Arkivverket

[#53912] Petter Christian HÖIER/HÖYER angivelig f. i Molde ca. 1790 - hans opphav sökes

Gjest Thomas Friis Konst
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

1765 Dom: Reminis. Boe (BUD MR) Commun. Bapt: Peder Aagesøn Skriverhougs Barn: Fædder Høyer, fødd 27de Februarÿ. Faddere: Segr. Jacob Friis; Hans Lund; Bastian Eriksøn; Mdme. Mÿllenphort; Martha Mallena Lund; Mdme Juel; Ingebor Blum; Mdtm Berit Rennie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

1763 Bededag. Bud (MR). Bapt: Peder Aagesøns Datter; Margrethe. Faddere: Johan Mÿllenphort; Jens Eriksøn; Mdme Maren Schielderups; Olava Maria Munthe; Christi Ravalds D: Vogen.1766 er Peder Aagesøn fadder for Segt. Johan Mÿllenphorts Barn Golla Andrea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Peder Aagesøn var gift med Ane Høyer.Mandag 30 August 1762 Bapt. i Boe kirke Inspecteur Aussigs Barn: Christopher Møllenphort. Fidejus: Segr. Ingver Iverssøn, Sgr. Gerhard Kloppenborg, Lars Pedersøn Thorhoug, Mdme Ane Høyer Peder Aagesøns, Jomfru Ane Kaasbøll Munthe.Kanskje den same vi finn att i Borgund 1801 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, takk for det, John!- og 1758 ...ma Trinit: Bud. Bapt: Segr: Peder Aagesøns Barn, Ane Cimber...1760, 7. juni Bapt i Bud: Peder Aagesøns Barn Aage. Faddere bl.a. klokkeren Neklas Mechelborg...1761, 2de Advent Boe (Bud). Bapt: Peder Aagesøns Barn Fædder Høyer - Mille Maria Møllenphort er en av fadderne..Men hvor gifter de seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

1767 Die Parascheves, Boe (Bud), Bapt: Peder Aagesøns Barn; Nicolava Hendrika; Fidejus (faddere); Klockeren Peder Isaksøn Drogen; Ole Taarvig; Ane Birgitta Høyer; Mari Sæmundsdtr Kipperberg; Inger Niels D: Ravnegaard.Her har vi altså dåpen til Nicolava Hendrika. Dessuten dukker det en annen interessant person opp som fadder; Ane Birgitta Høyer. Hvem er dette? Er det søster til barnemoren, (Maren) Anne Høyer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

1769, 30 okt Bapt i Boe, Monsr. Peder Aagesøns Søn, Niels; Fidejus hr(?) Fÿrstenbergs Kone; Martha Malena Lund; Ingebor Thores D: Kipperberg; Monsr. Johan Mÿllenphort; Monsr Lars Pedersøn Thorhoug; Anders Amundsøn Drogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Da har jeg denne oversikten over familien:1. Aage Pedersen død før 1767, gift med Anne Cimber skifte 1774 Molde, hun gift 2 ganger. Solgte huset sitt i Molde i 1770 til sønnen Peder Aagesen. 1. Aage Pedersen død før 1767, gift med Anne Cimber skifte 1774 Molde, hun gift 2 ganger. Solgte huset sitt i Molde i 1770 til sønnen Peder Aagesen. Datter av Niels Hansen Cimber2. Peder Aagesen bor i Bud (fadder der så tidlig som 1756) bor i Bud fram til 1769/70 - bor i Molde i 1770 (overtok morens hus der). Gift ca 1757 (ikke(?) i Bud) med (Maren) Anne Fæddersdtr Høyer f ca 1735 eller kanskje noe seinere (jfr tellinga 1801). Det er kanskje far til Anne Fæddersdatter som får et uægte barn i Trondheim i 1735 (som dør). Han kalles Fetter Høyer - i tieneste for Etats Raad Drejer. Ei Ane Birgitta Høyer er fadder for et av barna til Peder Aagesen og Anne Høyer. Jeg vet ikke hvem hun er - kanskje ei søster?.3 Barna) Ane Cimber f 1758 Bud (gift med Rønneberg i Borgund, død før 1801)b) Aage f 1760 Bud (ukjent skjebne)c) Fædder Høyer f 1761 Bud (antakelig død tidlig?)d) Margrethe f 1763 Bud (konf i Molde i 1781 - gift med Schjelderup i Ulstein)e) Fædder Høyer f 1765 Bud (ukjent skjebne)f) Nicolava Hendrika f 1767 Bud (32 år og ugift i 1801)g) Niels f 1769 Bud (ugift snekkersvend i 1801)h) Offe f ca 1773/74 Molde(?) (konf i Molde 1791 dro til sjøs da)i) Peder f ca 1775 Molde(?) (ugift kjøpmann i Borgund i 1801)Kanskje mangler det et barn f ca 1771?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg skal bare presisere at jeg har forsøkt å kartlegge denne familien, da den synes å være den eneste 'aktive' familien med tilknytning til Høyer-navnet på aktuelt tidspunkt i Molde.Jeg har ikke klart å finne noen av disse døpt i Molde, men det skal det egentlig være. Jeg er i denne forbindelse interessert i om det finnes et pikebarn døpt ca 1771. Dessuten er det interessant å finne ut noe mer om Nikolava Hendrika, som var 32 år og ugift i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

FS har forresten en Fedder Offesen Høyer f ca 1706 Uldrum, Vejle (DK). Han er oppført som sønn av Offe Mauridsen Høyer og Anne Ottesen.Ovennevne Anne Feddersdatter Høyer (i Bud/Molde) hadde også sønnen Offe Høyer, så det kan være at vi her har funnet denne Fetter Høyer som dukker opp i Trondheim ca 1735, og som er antatt far til Anne Høyer i Molde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Imponerende, - Arnstein! - vet ikke hvordan en kan takke nok for en slik innsats!Ser av ovennevnte fadderskap i M-R at MUHLENPORTs og SCHEDERUPs nevnes i flere sammenhenger, - kommer tilbake til dette i löpet av dagen.La oss håpe at det fremkommer ytterligere data vedrörende Nikolava Hendrika f. 1767.Er det önskelig å se naermere på den nevnte HÖYER-familien som omtales i forbindelse med Vejle, DK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Johansen

Siden Danmark nå er aktuell i PCH saken, har jeg sett igjennom mine gamle notater og har følgende:Peter Christian Høyer døpt 24.07.1791 Holmens Sogn, København. Foreldre: Christian Høyer og Frederica Roesner.Peter Høyer døpt 21.11.1784 Holmes Sogn, København. Foreldre: Andreas Høyer og Karen Christiansdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Alvin's innlegg # 373;Mange takk for ditt innlegg, - har jo i tidligere tråder registrert din enorme lokal-kunnskap vedrörende Troms!Interessant at du nevner GRÖNBECK, dette ifm Jekteskipper Jacob Simonsen GRÖNBECK d. 1765, på Brokskar i Troms.Vet du om denne Jacob er relatert til ovennevnte Sogneprest Ole MELDAHL ANGELLs hustru, Christina Helene GRÖNBECK f. 1764? Mor til hele 12 barn.Ser dessuten på et senere tidspunkt at en Marie GRÖNBECK f. 1847 er nevnt i forbindelse med Edvard KJELDSBERG f. 1848, - henvisningen er NST 25 (1975).Har du noe mer om den Karen HEGELUND/HEGGELUND i Finnmark som du omtaler? Jeg har en del om MÖRCK/MÖRK, men da i Ibestad, hvis etterkommere er inngiftet i PCH's etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er to opplysninger i denne saken som i hvertfall JEG synes er viktig å ha i bakhodet hele tiden. Det er to opplysninger som PCH selv gir til presten når han gifter seg for 3. gang (med et bitte lite forbehold om at tolkningen av kirkeboka er riktig):1. Han er født i Molde.2. Farens navn vet han ikke, men det var en engelskmann.Jeg kan ta med en ting til; han kaller seg Høyer, og dette navnet har han nok ikke tatt ut av lause lufta, men det må være et han har fra mora sin famile (som han nok vet hvem er/var).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk, Anne Lise.Interessant at du har 'just' de notatene i forbindelse med Holmens Sogn, Köbenhavn.Har faktisk arbeidet med data fra dette sogn en del. Flere KONST/KUNST aettlinger er döpt der. Dessuten skal det finnes en relativt stor Nederlandsk innflytelse i området, om jeg ikke tar helt feil. Skal söke etter notatene om dette.Arnstein påpeker jo det faktum at om ikke PCH finnes i FT av 1801 i Norge, - så kan han 'jo like godt' da oppholde seg for eksempel i Danmark.Eller England, for den saks skyld, - Arne BERG opplysewr jo at Mornes navn ikke var kjent, men at Faren var en Engelsk Sjökaptein osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Arne's innlegg # 375;- Hvem er denne ovennevnte Fredrik Fredriksen MEILAND, - som oppgis som far til Fredrikke Tomine f. 1842?Har også registrert 8 barn i Christian's 2. ekteskap. Der i blant Torger f. 1876 som angivelig hadde visse overnaturlige evner, og Susanna Eline f. 1884 - visstnok bosatt på Ibestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg tar det en gang til:Peter Christian Høyer opplyser SELV til presten at- han er født i Molde- faren er en ukjent engelskmann:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Som nevnt ovenfor i forbindelse med Arnstein og John's innlegg finner en ofte forbindelsen SCHELDERUP og MUHLENPORT i fadderskapene i Bud/Molde etc.Tidligere er det påpekt at i PCH's naermiljö i Nord-Troms også var en slik slekts-forbindelse. Av den grunn tar jeg med meget kort om MUHLENPORT-SCHELDERUPs i Strömfjord/Straumfjord.Jekteskipper og gjestgiver Johan Peter Rasmussön SCHELDERUP 1721-1786 var sönn av Presten Rasmus Anderssen (NYSTED) SCHELDERUP 1680-1757 og hustru Karen Jörgensdatter.Johan Peter var gift med Sofie Charlotte/Charlotte Sofie M:datter (MUHLENPORT) HEGELUND f. ca. 1710, datter av Karlsö-presten Michael Jenssen (SEEST) HEGELUND 1662-1729 og hustru Rebecka Elisabeth D:datter (VON BADENHAUPT) MUHLENPORT 1681-1760.Johan Peter og Sofie Charlotte/Charlotte Sofie hadde visstnok fölgende barn;- Rasmus f. 1739(?)- Caspar Fredrich f. 1748- Johan BROCHS f. 1750- Conrad Didrick f. 1753- Johan BROCHS f. 1756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dersom noen av PCH's etterkommere er interessert i å sjekke Peder Aagesens og Anne Høyers etterkommere nærmere, så kan jeg opplyse at han ble begravet i Molde 1/7 1799 - 72 år gml. Så da er det bare å sende en bestilling pr mail til Statsarkivet i Trondheim på kopier av eventuelle skiftepapirer. E-post: statsarkivet.trondheim@arkivverket.noDet koster noen kroner, men prisen er overkommelig, skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Det er i dag kl. 19.12 oversendt en formell forespörsel via e-mail til Statsarkivet i Trondheim vedrörende alle relevante skiftepapirer i.f.m. Peder AAGENSEN som ble begravet i Molde, den 1. Juli 1799, da 72 år gammel.Resultatet av forespörselen til Statsarkivet vil selvfölgelig bli gjort kjent i denne tråden.Imidlertid synes det åpenbart at det ikke er noen av (oss) mange PCH-etterkommere som har kommet frem til bakgrunns-materialet for forespörselen, - men Arnstein RÖNNING! Grattis nok en gang.Kostnaden - sett i dette perspektiv, er desto mer enn overkommelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Tidligere i denne PCH-debatten har slekten KJELDSBERG vaert nevnt i.f.m. inngifte blant PCH's mange etterkommere.I Arne's innlegg # 355 omtales også giftet til Karoline/Caroline Kristine Carlsadttter HÖIER f. 1874. Tore har dessuten påpekt interesse i samme sak i.f.m. NYGAARDs.I fölge mine notater så kan jeg opplyse fölgende;Saxe Olssen (HAUGEN) KJELDSBERG 1814-1881 fra Röros var en tid 'Super Intendant' ved Kjaekan gruver i Kvenangen, Troms. Han skal ha vaert gift med sösteren til Skogfogden i Finnmark(?), Ane Estensdatter HOEL fra Österdalen.Har registrert 4 barn i deres ekteskap som visstnok ble inngått i 1846;- Ole f. 1847- Edvard Gistan f. 1848- Geha Johanne f. 1850- Christian Magnus f. 1853Det ser dessuten til å vaere et slektsskap mellom disse KJELDSBERGs og familien til PCH's eldste svigersönn, Hans Martinius Johannessen (KURAAS) KONST 1818-1864. Hans Martinius var gift med PCH's eldste datter, Christine Marie var födt i 1818 og döde i 1850. Det var 3 barn i ekteskapet.Se i denne sammenheng mitt innlegg # 75 hvor Roger DE ROBELIN's bok om SCHANKE-aetten nevnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne jakten på tilgjengelige kilder for PCH's opphav i Molde, kan en mulighet være å spørre Romsdalsmuseet som ligger i byen. De har selv en del kilder samt oversikt over hva som kan være tilgjengelig. Der jobber bla Bjørn Austigard, et levende leksikon for brukerne av muséet. Når det er så mange som har hevet seg på er det større muligheter for å få hjelp enn om det bare hadde vært en enkelt slektsgransker....? Lenke: http://www.romsdalsmuseet.no/ Telefon 71 24 24 60Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk, Arne, - dette synes å vaere en interessant instans for videre utvikling i saken. Det gleder meg at også andre PCH-etterkommere viser initiativ, - jfr. Arnstein's innsats osv.Ser av ditt innlegg # 355 at du stammer fra PCH's datter Hlefrid f. 1827, og dermed også fra den såkalte Skjervöy-kongen Christen HEGELUND/HEGGELUND ca. 1635-1694.Undrer i så måte hvem du har som foreldre til Martha Johanna Henricsdatter f. ca. 1762 i Skjervöy, gift med ovennevnte Christer/Christian Rasmussen (ARILD) ODERUP 1753-1816? Hennes etterkommere inneholder jo mange PCH-ere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.