Gå til innhold
Arkivverket

[#53912] Petter Christian HÖIER/HÖYER angivelig f. i Molde ca. 1790 - hans opphav sökes

Gjest Thomas Friis Konst
 Del

Recommended Posts

Gjest Thomas Friis Konst

- Mange takk for god service fra D-forumet! - også når det oppstår tekniske problemer.De beste gratulasjoner i forbindelse med det forestående 10-års jubileum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Den 9.12 streifet jeg sammenheng mellom Høyer og Rønneberg i Moldeområdet. I etterkant før jeg dro på juleferie til Thailand fant jeg ut sånn ca det samme som Arnstein Rønning har nevnt rundt denne Høyer.... så skal ikke repetere noe av dette.Dog er det et lite tillegg: Søster til Elias Rønneberg, nemlig Christiane Margrethe Rønneberg født ca 1771 har tilknytning til Nord-Troms. Hun er i et av ekteskapene gift med Ulrich Wedel Wasmuth født ca 1756. De gifter seg 3. juni 1790. ... og får året etter på Karnes i Lyngen sønnen Georg Henrich Wasmuth - som 'selvsagt' gifter seg med en Figenschou.,,, som selvsagt også er Borch og Danefær etterkommer.Vet ikke om dette kan være nevnt.. men nevner det som en liten oppfølger til de øvrige tilknytninger.Godt årKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Georg Hendrich Uldrich v. Wasmuth var født i Mechlenburg i 1724, Han hadde eksamen fraTheatrum Anatomico-Chirurgicum i Kjøbenhamn. Han ankom Trondhjem i1748 som “stadskirurg”. Han var den første som utførte koppevaksinasjon her i landet Som 39-åring solgte han stillinga si i Trondhjem og flyttet til Eikli i Orkdal. Der ble han boende i to år og opprettet et lasarett for stæroperasjoner. Etter krigsretten i Trondhjem i 1771 og oppholdet på Munkholmen flyttet han nordover hvor han kjøpte hele Lyngengodset Min kilde er “Eikli-boka” og “Orkdalsboka “ bind 2 ,som har flere sider om Wasmuth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Kurt's innlegg # 416;- mange takk for ditt interessante innlegg. Jeg har også hatt mindre tid for denne 'maratondebatten' som du uttrykker det, - i de siste ukene. Men det finnes jo heldigvis mange eksperter som bidrar med ypperlig informasjon.Dessuten venter en på naermere data fra Statsarkivet i Trondheim.Giftermålet til Handelsmann Niels SCHELDERUP i Ullsteinsvik med VON CAPPELEN, för det med AAGESEN, var jeg ikke klar over. Har sökt etter en link til Gjestgiver KLAEBOEs mor, Martha SCHELDERUP, - men jeg er ingen kjenner på dette området.Samtidig med ditt innlegg som omtaler HÖIER/HÖYER i Sverige fikk jeg også fra annet hold en del tips i den retning.Först og fremst vedrörende Borgmästeren i Arboga, Västmanland, - Reinhold HOYER d. 1630.Dessuten et par med henvisning til Flensburg, men med skrivningen (VON) HOIJER. Dette i ulike 'län' i Sverige.Sist men ikke minst også en referanse om 'din' HÖIJER i Torneå, Norrland, i forbindelse med bakgrunns-dokumentasjon for LINNEUS feiringen i 2007. Samme Häradshövding HÖIJER som du nevner.Oversender gjerne dette til deg om önskelig, - og legger det ikke ut her som mer 'off topic'.Selvom jeg var klar over HÖIJERs fra Hökmark i Lövånger, hadde jeg ingen aning at det her var en link til Norge.Nok en gang mange takk, - og fortsatt Godt Nytt År.MvhThomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Leiv's innlegg # 428;Tore nevner i sitt innlegg # 423 at Statskirurg/Feltskjaer WASMUTH var 'beryktet'. Bind II av 'Orkdalsboken' har tydeligvis også en god del data om samme person.Imidlertid vet jeg ikke om samme WASMUTH var 'berömt' for innföringen av koppervaksinasjon i Norge så tidlig som i 1755, og at han som den/en av de 'förste' kirurg(er) i landet utförte staeroperasjoner!Kanskje her litt 'off topics' - men som Kjell utrykker det i sitt innlegg # 427 er det her tale om en mer eller mindre 'selvsagt' link til både BORCH, FIGENSCHOU og DANEFAER osv.Og for å benytte John's uttrykk 'kretsen rundt han' - når det gjelder WASMUTH, kan en vel ikke unngå å nevne Herr PFLUEG.Under WASMUTHs 'opphold' på Munkholmen hadde han tydlig laert kjenne Löytnant Bendix Ludevig PFLUEG. Visstnok av 'bedre' Dansk stand, men involvert i 'vekselfalsk', - slapp fri noen måneder etter GOdseier WASMUTH og ble 'inom kort' hans svigersönn midt oppe i uroen rundt Troms-godset.Dog oppfattet Svensken FORSSTRÖM som var på reise i Lyngen like etter 1788, - WASMUTHs sönn som 'en munter og driftig mann'. Jfr. Tore's innlegg # 423.Imidlertid var sönnen, Ulrich W. WASMUTH, gift med en annen fra 'samme krets', - nemlig ovennevnte Christiane Margrethe RÖNNEBERG, Krigsholmen i Heröy, Sunnmöre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg siterer fra Eikli-boka:'Det han tol til med da han kom til Eikli, har vorte første kapitlet i ei bok i samband med at landsforeninga for norske augelegar var femti år.'Kapitlet har denne overskrifta: 'Det begynte i Ørchedalen i 1763'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Masse fin informasjon om Wasmuth. Det er fortsatt mer off-topic enn jeg er bekvem med, men jeg unnskylder meg med at vi venter på svar fra Statsarkivet :-)Jeg har i mine notater opplysningen om Koppervaksinen, men stær-operasjonene var nytt for meg. Det ser ut til at den salige sønn Ulrich delte sin fars farlige lynne, jfr 'Drapet i Lyngen' som beskrevet ovenfor. Jeg har følgende barn på Ulrich Wedig Wasmuth og Christina Maria Rønneberg g omkr 1790:Georg Hendric Wasmuth g.m Nielle Cathrine FigenscougJens Kaasbøl Wasmuth g.m. Margrethe F. KiilChristian Fredrich Wasmuth g.m. Cristine Frederike Elisabeth Mecklenborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Bare noen 'Høyer-strays':S.T. Dahl skriver at Andreas Svannichen Høyer, kjøpmann i Trondheim, ble gift i 1686 med Else Margrethe Skancke.I Trondhjems borgerskap 1680-1730 (NSF), finner jeg bl.a.:I 1684 blir det opplyst at Svend Højer skal handle med Læret, Bolsterwer, traad, Cartun, Hvide Kniplinger, floer og alle slags Linnen grof og fin Kram.I 1686 blir det opplyst at den samme Svend Høyer skal handle med Hamp, Hør, Blaar, Humle, Læret, Bolster, Traad, Catun, Hvide Kniplinger, Floer oc alle slags Linnen grof oc fiin, Kram, saavelsom alle slags victualier.I 1686 blir det også oplyst at Anders Høyer (samme år som han gifter seg, se over) skal handle med Papier, Pergament, Penne, Voxstabler, Blechhorne, Bliaspenne, Skriftauler oc indbundne Regnschabs bøger.Samme år (1686) blir det opplyst at Riborg Saal: Lutke Høyers, skal handle med Sæbe, alle slags Krud, Uld-Kaarder, Hegler, Vox, Svovel, Slibesten oc alle slags olie.I 1697 får Peder Haussen Høyer borgerskap som kjøpmann i Trondheim.I 1702 skriver C. Johan Wibe at både Andreas og Peter Høyer er Flensborgere.I 1708 skriver den samme Wibe: 'Peter Høyer har og et godt Lov, er og en temmelig vel bemidlet Mand, Det er ham som har kjøbt, dog med Laan og Fremmedes Penge, Bache Klosters Gods af de Marselier'..og samtidig: 'Andreas Høyer, Kirkeværge ved Domkirken, har et godt Lov, en flittig Mand og trænger til Jngen'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til innlegg 434.Svært interessant det du har funnet om Høyer her. Selv sitter jeg med boken 'Andreas Svennichsen Høyer og hans slekt. En slektskalender utarbeidet av Theis Høyer' utgitt i 1985.Her står det blant annet i innledningen:'... Andreas Svennichsen Høyer som kom til Kristiansand i 1702 eller et av de nærmest foregående år. Man har innen slekten antatt at han kom fra grensebyen Højer i Slesvig. Innskrift på hans kiste som ble nedsatt i domkirken i Kristiansand , viser at han var født 6. januar 1669. Kirkeboken for Højer er ikke bevart før 1673, og man har heller ikke andre kilder (skiftesaker o. lign.) som kan være til hjelp. Fra Højers nærmeste nabosogne er kirkebøker før 1669 bare bevart for Møgeltønder og Emmerslev, men Andreas S. Høyer sees ikke født der.Han skal ha vært - uten at man nu har kunnet påvise hvorledes - i slekt med borger og vertshusholder Svennich Jensen Høyer, som i likhet med Andreas Svennichsen Høyer var en av 'de 12 eligerede menn' i Kristiansand.Det er ingen holdepunkter for slektskap mellom Andreas S. Høyer og de øvrige Høyere som på 1700-tallet levet i Kristiansand og andre steder i landet.'Jeg lurer på om det er flere personer Andreas Svennichsen Høyer - altså både i Trondheim og Kristiansand - som lever omtrent samtidig?Denne omtalte Andreas S. Høyer som sies å være født 6. januar 1669 og død 17. mars 1750 i Kristiansand, fikk 1702 borgerskap for handel med krambodvarer, og i 1704 for alle varer.Han var gift1) i 1705 eller 1706 med Else Christensdatter Brøger, død 1723.2) ved årsskiftet 1724/25 med Anna Maria Larsdatter Madsen, død 1755.Andreas Svennichsen Høyers etterslekt er således kjent, men vedrører vel neppe denne tråden. Skal likevel se gjennom de nærmeste generasjoner i løpet av dagen.Er etterslekten til Svend Høyer og Else Margrethe Skancke nevnt i noen av de 434 innleggene?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Ser også at Per NERMO har Sven(d) HÖYER i relasjon til RIIBER, - og da kommer jo FALCH inn i 'kretsen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Kjell's innlegg # 427 og Tore's innlegg # 433, - bare helt kort;- ja, det hele blir 'ikke bedre' - når PCH's dattersönn, Henrik Simon f. 1872, gifter seg med en datter av Peder Bernhard J:sön (FYHN) HAGE JOHANNESSEN f. 1864.Peder Bernhard var nemlig sönnesönn av Anne Martha Olsdtr. (JUUL) HAGE 1793-1867 og som var en kussine til ovennevnte Nille Cathrine Hansdtr. (HAGE) FIGENSCHOU 1797-1842, gift (RÖNNEBERG) WASMUTH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Høyer og Molde: S.T. Dahl (Embetsmenn i Midt-Norge i tiden 1660-1700): Jacob Mortensen Schultz: Født ca 1693. Ble godseier og kjøpmann i Molde. Ble gift i 1722 med Hillborg Tanke Høyer (1705-1792).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ei datter, Hilleborg Margrethe Schultz, var gift med Peter Jacob Sverdrup. Jfr også at Petter Sverdrup i Nærøy kaller en sønn Petter Høyer, jfr innlegg 74 og 92.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Inger's innlegg # 435;- Boken om Andreas Svennichsen HÖYER 1669-1750 har jo med interesse vaert nevnt her i PCH-tråden et par ganger.Interessant at du stiller spörsmålet om hvorvidt det kan ha eksistert to ASH, i Kristiansand og Tronheim, - og som lever samtidig! Spennende å se hvilke synpunkter som kommer frem her.Deenne tråden hadde tidligere SCHANKE med i tittelen, men ble på et senere tidspunkt justert etterhvert som Molde-området kom mere sentralt frem i ulike sammenhenger.Jeg kan ikke se at etterslekten til Else Margrethe SKANCKE har vaert nevnt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Fra FS - artig å se at vi her finner navnene Else Margrethe og Andreas:Husband Richard Høyer Birth: 14 NOV 1688 Trondhjem Marriage: 05 MAY 1720 Trondheim Death: 30 DEC 1746Wife Lucie Lyder Death: 06 AUG 1746Children1. Else Margrethe Høier Birth: 17212. Johan Lyder Høier Birth: 1723 Death: 17933. Sophie Magdalene Høier Birth: 1724 Death: 17924. Andreas Høier Birth: 17255. Lorentz Andreas Høier Birth: 1727 Death: 27 DEC 17846. Hans Høier Birth: 1728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Richard er sønn av Andreas og Elsebe. I tillegg har jeg notert Anna født ca 1689 og Henrich Olai ca 1691 som barne av denne Andreas Svennichsen Høyer. (Men det var vel det du regnet med utfra oppkallingen på barnebarna ;-¿God nattKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk til Arnstein og Kjell for denne nye informasjonen som nevnes i innleggene # 443 og # 444.MvhThomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Arne's innlegg # 414;- med henvisning til innlegg # 417, kun en kort kommentar;Fikk fra annet hold en del opplysninger om de JENSENs som omtales i disse to innlegg.Ovennevnte Henrik Benjamin (TORNE) Jenssen (ifm utskiftingen av Sjåvik) og Peder/Peter GRUE Jenssen (ifm utskiftingen av Akkarfjord) synes å vaere brödre.Peder GRUE/GRUBE oppgis å vaere födt i 1793 og broren Henrik Benjamin i 1802. Deres foreldre var Jens TORNE Jenssön 1763-1821 og Ane Cathrine Bertelsdatter f. 1761.Jens TORNE Jenssen som var födt i 1763 dattersönn av den her ofte omtalte Maren BUGGE Henrichsdatter TILREM 1698-1788? fra Brönnöy i Nordland.Med andre ord var disse JENSSEN-brödrene naert beslektet med PCH's 3 hustruer. Fikk ellers mye annet materiale om (TORNE) JENSSEN slekten som jeg kan oversende deg om önskelig.Uansett disse nye data lykkes jeg fortsatt ikke å plassere den Henric JENSSEN AARVIG som oppgis som far til Martha Johanne f. 1764.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Henrich Klæboes mor Marith Andersdatter Schjelderup er firmenning av Wilhelm Schjelderup, farfar til Nils Stevelinsen Schjelderup i Ulsteinvik (g.m. Margrete Aagesen). Felles ane er Peder Jenssen Schjelderup (Nils' tipp-tipp oldefar). Wilhelms farfar var Ole Mentzen darre, og Mariths var Jens Nielsen Schjelderup.Nils Schelderup var Margrethe Aagesen's fjerde og siste ektefelle, og hun var hans andre av tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(406/407:) Jeg har som det framgår av 'den andre' Hysing-debatten skjønt at jeg må 'flytte' brødrene Johan og Ahlert Hysing til 'andre foreldre', så det er nok (fremdeles) Johan H. f. 1732, død 1769, som i 1764 kjøper halve Tromsøgodset, som hans eldre bror Ahlert altså overtar i 1770 etter hans død. Deres far er vel Johan Albertsen Hysing (1689-1739), klokker i Molde (etter Niels Cimber og før Anders Søbye).(Det var forresten i 'den andre' Hysing-debatten du fortalte om Bergitte som var fadder i 1721 til Johan Hysing sønn Michel, John !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.