Gå til innhold
Arkivverket

[#53912] Petter Christian HÖIER/HÖYER angivelig f. i Molde ca. 1790 - hans opphav sökes

Gjest Thomas Friis Konst
 Del

Recommended Posts

Den i #648 omtalte Hilleborg Livsdatter Borch var søster av Ehm P. Høyers' hustru Margrethe. Disse hadde en bror Ole som var lensmann på Jevnaker, bosatt på Bjellum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Dagny/648, siste avsnitt:) Denne omtalte kordegn i 'Frue-kirka' 'Sig. Peter C.(hristian) Højer' (c1709-1758) 'Begiered Copulation' den 4 Apr 1748 med Elsebe Jørgensdatter, og de skal ha blitt gift (i Trondheim ?) samme år. Var dette da hans 3. kone ? (Niels Tønder og Hans Hagerup 'caverte' ved copulasjons-begjæringen).Jeg har ham forøvrig notert som død 28 Sep 1758. Kan 21 Nov 1758 ha vært begravelsesdagen ? Han er gravlagt i/ved Vår Frue kirke.Fra (denne ?) Høyer-debatt er ellers notert :26 Apr 1745: Fadder i VF for Jacob Colban's datter Bergitha ReginaApr 1757 : 'P. C. Højer' skriver (som klokker) inn konfirmantene i Vår Frue kirke. Presten heter Lund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Hallo Per,Mht Hilleborg (651) så var hun iflg nevnte bok datter av Margrethe Livsdatter Borch og Ehm Pedersen Høyer. Dette står på side 260. Øvrige barn av dette ekteparet var; Peter, f 1702, Liv (må være mannsnavnet), f 1703, så denne nevnte Hilleborg Tanche Høyer, f. 1704, død 26.3.1792 i Bolsø-Molde. Gift 1. g. med kjøpm Jacob Mortensen Schultz, 2. g. med Hans Hansen Wingaard, f 1686 på Lolland. Ingen barn i 2. ekteskap, mens i 1. ekte dtr Hilleborg Margrethe Schultz, f 1743 på Molde, død 17.3.1828 på Laugen. Gift 7.7.1761 i Nærø (selvsagt er Nærøy i N-Tr) med Peder Jakob Sverdrup.Videre hadde ekteparet Margrethe og Ehm P Høyer dtr Helene, Johan og nok en Peter som omtalt. Ingen Ole er nevnt, men han kan vel også ha vært en sønn som ikke er kommet med i denne boka.Svar til 650: Denne Hilleborg Livsdatter Borch var datter av Liv Alexandersen Borch (barnebarn av Alexander Borch, f,1596, død 1661) og Hilleborg Hansdatter Tanche, f. ca 1635 i Kluge, Vang i Hedemark? dtr av sorenskr Hans Tanche Carstensen i Elverum og Lisbeth Thomasdtr. Hilleborg og Johan Nerenst bodde på Narum (eide flere eiend på Toten) hadde bl a sønnen Caspar, Johanna og dtr Hilleborg gift med Bolle Berentsen Fallencamp. Caspar gift med Christine Elise Sommerfeldt, Johanna gift 1730 i Christiania (20.9) med Hans von Kampen. Hilsen DagnyOle, er anført født 1670, lensm og gårdbr på Bjellum, som du nevner hadde søsteren Hilleborg, f 1664 gift med Nerenst, videre søsken Anne Catharine, død 2.2.1697 i Trondheim og Hans, død 24.2.1697 i Lade. Videre står det at gjennom Ole Borch på Bjellum har sorenskri en vidt utbredt etterslekt.652: I boka står (side 278) at 'Han døde 21. november 1758 i Trondhjem'. Og videre 'Gift 2.g i Trondhjem domkirke med Elsebe Jørgensdatter? Kjembler? Mortensen.' Det står en kilde som jeg ikke kan tyde; SF-GS, side 40. JHS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Døde Hildeborg Tank Høyer i Bolsøy/Molde?Ifølge ''Molde og Romsdalen'' av J. A. Schneider (s. 98) døde hun 1792 hos datteren i Namdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Dagny/653:) Mener du at det iflg. nevnte bok (s.260) var TO stk. døtre Hilleborg i ekteskapet mellom Margrethe Livsdatter Borch og Ehm Pedersen Høyer ? Hva var den første Hilleborg's fulle navn og når skal hun være født / død / ev. gift (med hvem) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(653:) Hvis Hilleborg Hansdatter Tanche var datter av sorenskriver Hans Tanche Carstensen og Lisbeth Thomasd., så må hun være født senere, da disse giftet seg i slutten av februar 1747. Første kone var Karen Hansdatter Jessen (gift 1632, død 1643), og det er vel helst hun som er moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Svar til Kjell, 654; Side 263 i 'Claus Mortrensen Borch' står: Hilleborg Tanche Høyer, datter av nr 528 (Margrethe Livdatter Borch og Ehm Petersen Høyer), tipp-oldebarn av [A] (Alexander Borch, prest til Elverum). Hun er født 1704 og døde 26. marts 1792 i Bolsø-Molde. Kanskje dette er ei feilskrift og at det du nevner er det riktige!Svar til Per, 655; Nei, det er oppført bare en Hilleborg i ekteskapet til Margrethe og Ehm P Høyer. se svaret for 654. Det er henne det er snakk om.Svar på 656; Du mener selvsagt at de giftet seg 1647! Side 257 nevner barn av Liv A Borch og Hilleborg Hansdatter Tanche, datteren Hilleborg, født 1664; og da er vel Lisbeth moren. Hilsen Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(658 / 2. asvnitt:) Hvordan skal man da tolke ''Mht Hilleborg (651) så var hun iflg nevnte bok datter av Margrethe Livsdatter Borch og Ehm Pedersen Høyer. Dette står på side 260. Øvrige barn av dette ekteparet var; Peter, f 1702, Liv (må være mannsnavnet), f 1703, så denne nevnte Hilleborg Tanche Høyer ....''.Her er det da vitterlig nevnt to Hilleborg i samme søskenflokk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(658 / 3. avsnitt:) ''... Side 257 nevner barn av Liv A Borch og Hilleborg Hansdatter Tanche, datteren Hilleborg, født 1664; og da er vel Lisbeth moren''.Hva ER det du mener her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Til Pers spm i nr 661. Her overså jeg fødselsdatoen på Livs kone Hilleborg - noe jeg beklager. Dersom det stemmer at Hans Tanche i Elverum og Lisbeth Thomasdtr først ble gift i 1647 - da er hun av 1. ekteskap siden Hilleborg H. Tanche ble født 1635. I boka er bare nevnt ei kone og det er Lisbeth.Barna til Liv Alexandersen Borch og Hilleborg Hansdtr Tanche. Iflg boka er det nevnt 6 barn som er Alexander (her står: litt usikkert om han er sønn av Liv evt hans far A.C.B.), Margrethe, Hilleborg, Ole, Anne og Hans.659: Margrethe og Ehm P Høyer hadde 6 barn og bare ei Hilleborg som også kalles Hilleborg Tanche Høyer, f 1704 og død 1792. Hun var som nevnt gift 2 ganger, med Schultz og 2.g. med Wiingård.659: Om jeg har uttrykt meg slik at det oppfattes som to søsken med navnet Hilleborg skal disse være kusiner.Født hhv 1664 og 1704.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

662, korreksjon. Navnet på datteren til Liv Alexandersen Borch og Hilleborg Hansdatter Tanche skal selvsagt være Hilleborg Livsdatter Borch. Derav Pers spm om det var to stk Hilleborg Tanche Høyer. Det er datteren til Ehm og Margrethe som kalles Hilleborg Tanche Høyer. Beklager forvirringen jeg skapte her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk til Dagny og Per for nye innlegg (vedrörende TANCHE og BORCH m. fl.) i denne 'tunge' og kompliserte PCH-tråden.I den forbindelse vil jeg gjerne henvise til NOSE-sidene hvor Simon ELLEFSEN har en oversikt over BORCH II, sist oppdatert 21. August 2003.Dessuten til tråd ¤ 9.070 'Niels Pedersen Borch (1607-53)' ved Hermond MOURSUND fra 2002.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg har lest igjennom denne tråden flere ganger og håpet på at det skulle dukke opp noe om mine Høyer-aner.I (536) finner jeg da også Johan Høyer, toller i Moss, Kråkstad og Son. Han er en av mine tipper og jeg har gravd frem litt info om ham:Han ble gift med datter av Arnt Torstensen og Maren Nielsdatter, men dessverre har jeg ikke fornavnet (født ca 1683). Imidlertid er søsteren til hans hustru godt kjent, nemlig Ellen Arntsdatter (1665-1726) som først var gift med fogd i Moss og Våler, Hans Knutsen Holst. Han døde i 1715. I 1719 ble hun gift med den kjent lagmann i Tønsberg og Fredrikstad, Nicolas Bergh (1664-1725).Foran nevnte søster av Ellen, var først gift med overtollbetjent i Drammen, Niels Lauritsen som døde ca 1703. I 1705 ble hun gift med Johan Høyer.Kildene til dette er Moss bys historie, Moss - personalia fra det gamle Moss og Våler bygdebok, samt en tråd på DIS.Det er lite kjent om deres barn, unntatt Ragnhild Høyer som ble født i 1722 og som ble gift med Toller Paul Rasmussen Thrane (1714-1772), sønn av Rasmus Michelsen Landby og Bente Sophie Holgersdatter Thrane i Ski (Kråkstad). Bente Sophie var som kjent søster av kjøpmann Samuel Holgerson Thrane i Moss. Forbindelsen mellom Ski og Moss er relativt åpenbar.Ragnhild (Ragnild) Høyer og Paul Rasmussen Thrane fikk 11 barn, alle født i Asker og har en meget stor etterslekt.Jeg ser i nevnte innlegg at det antydes nær familie mellom Peter og Melchior Høyer og 'min' Johan Høyer. Dette håper jeg på få vite mere om. Hvem kan faren til Johan Høyer være ?I mine kilder påpekes det konkret at Johan Høyer ikke var fra Moss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif (665).Det stemmer at det var kjennskap eller et slags slektskap mellom brødrene Moritz og Peter Høyer, fogd Melchior H. og toller Johan H. jfr. brevutdragene jeg kom med i innlegg 536.Moritz og Peter var født i Højer (1674 og -77), og var sønner av skipperen Peter Boyesen og kona Karen (*Mourtzdatter). De tok altså først navnet Høyer når de rundt 1700 forlot byen for å søke lykken i Norge. Høyer var da en liten by med ca 800 innbyggere.Jeg tror derfor at du må søke Johan H.s opphav i Højer. Han var vel trolig født der og kjente de andre Høyerne derfra - muligen svar de i slekt, ikke unaturlig i en så liten by.Du kan se etter i kirkeboken fra Højer, som ligger lagt ut her: http://www.arkivalieronline.dk/. Det er bevart kirkebok fra Højer landsogn fra 1673 til 1701, og fra 1734 av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Ola.Tusen takk for dette. Jeg er nå inne og ser på Højer, og det slår meg at dette er et lite sted med få barnedåp i året. Da er det ganske klart at alle måtte kjenne hverandre, særlig de i samme alder. Dette forklarer ordlyden i brevene nevnt ovenfor. Skriften i kirkeboken er grei nok, bortsett fra noe svak og utydelig. Foreløpig har jeg ikke funnet noen 'Johan', så det kan være at han ble født før 1673 (tidligere antatt ca 1670).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Beste Leif SALICATH,- takk for din interesse i denne langslepende tråden hvor en ennå ikke har kommet frem til PCH's opphav.Jeg er glad at Ola TEIGE allerede har lagt inn et svar til deg. På hans anbefaling har jeg besökt Höjer, - byen bak dikene.Utrolig interessant, - har av den grunn en god del informasjon fra og om Höjer.Om önskelig kan dette gjerne oversendes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Thomas.Jeg holder fortsatt på å fin-lese kirkebøkene for Højer og tar med alle sogn under Højer herred for sikkerhets skyld. Mye utydelig og svak skrift gjør dette utrolig vanskelig, og tar tid.Jeg er selvsagt interessert i det som evt. kan gjøre mitt søk lettere, eller om det er mere knyttet til området og historien der på 1600-tallet. Du kan nå meg på broadpark.no med fornavn og 1 bokstav av etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gjenta min litteraturtips fra tidligere.En interessant bok om Højers historie, som dessverre er vanskelig å skaffe i Norge, er denne: Rolfs, Claus Christian, ”Geschichte des kirchspiels und fleckens Hoyer”, Aabenraa 2002, oversatt: Rolfs, Claus Christian, ”Højer sogns og flækkes historie”, København uten år.. Denne kan skaffes fra biblioteker eller antikvariater i Danmark (for eksempel gjennom: http://www.antikvariat.net ).Her var flere personer i Højer på 1600-tallet nevnt ved navn. Men siden du ikke har farsnavn på Johan Høyer blir det vanskelig å knytte ham til eventuelle personer her.Forresten. Det kan være verdt å se i Rentekammerets arkiv, om det er noe materiale knyttet til hans ansettelse som toller i Moss i 1697 (med bekreftelse etter tronskiftet i 1699). En søknad, eller opplysninger om tildigere karriere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Dagny/662:) De to Hilleborg er ikke kusiner; den eldste er den yngstes moster (se Lenke).Hillborg Livsdatter Borch f. 1664 er soster av Margrethe, g. m. Ehm P. Hoyer, foreldre til Hilleborg Tanche Hoyer f. 1704.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Per 671: Ja her vet jeg at jeg tok feil og det er slik du har skrevet.Mht denne Høyer-debatten; ser av tidligere innlegg at Bugge/Schancke/Høyer har en familiær forbindelse. Andreas Høyer ble gift med ei dtr av Ole Fastesen Schancke. Ser man forbindelsen videre!Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Godt Nytt Aar!- og nok en gang takk for all oppmerksomhet som denne langslepende traaden har faatt.Se gjerne Kjell HOYER's 'nye' traad * 74.985'Jan Jansson Hoyer fodt ca 1698 sine etterkommere'.Kanskje har noen relevant informasjon som kan hjelpe til aa besvare Kjell's sporsmaal.Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivert Perry Nerland

Det oppgis forøvrig ved giftermålet til enkemand Peter Christian Høier, da 53 år. Han er fød i Molde. Hans Fader er en Engelænder, hvis Navn ei vides. Faren er trolig en Skottlender, ettersom det var de som i hovedsak seilte til Molde i denne tida. Håper at dette kan være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Beste Sivert Perry NERLAND,- mange takk for ditt innlegg vedrorende Skottland ifm diskusjonen om PCH's (Peter Christian HOIER/HOYER) far.Skottland har tidligere vaert nevnt i denne traaden, ogsaa ifm COLBAN og JONSTON, - og det finnes flere interessante innlegg om dette.Imidlertid er det av stor interesse om det foreligger data om Skottlendere som seilte til Molde i angitte tidsrom.Saa mange har allerede bidratt med saa mye i denne gaatefulle traaden at jeg tor nesten ikke haape paa ytterligere innsatser, - men takk endog.Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.