Gå til innhold
Arkivverket

[#53912] Petter Christian HÖIER/HÖYER angivelig f. i Molde ca. 1790 - hans opphav sökes


Gjest Thomas Friis Konst
 Del

Recommended Posts

Gjest Thomas Friis Konst

Til Per's innlegg # 598;Nei, - det er ennu ikke funnet 'noe' direkte som kan tyde på at disse HÖYER/HÖIER/HÖJER har tilknytning til andre med samme etternavn som tidligere er omtalt i denne såkalte PCH-tråden.Imidlertid er det det totale materialet (ca. 2.300 sider)som 'studiebesöket' på Sönder-Jylland resulterte i så omfangsrikt at det vil ta en viss tid för alt er behandlet. Bare ovennevnte bok av Claus Christian ROLFS omfatter mer enn 500 sider interessante data.Dog kan allerede nå nevnes at under del II i samme bok, pkt. 2 'Laererne i Höjer' fölgende notat er å finne;- 'Antonius Klüwers efterfölger har måske vaeret den *Andreas skolemester*, som naevnes i Höjers gamle kirkebog. Han er födt i 1540 og döde i 1637 i en alder af 97 år. Han naevnes et par ganger i kirkens regnskapsbog for 1638. Deri heder det under omtalen af en gave til kirken på 20 mark 1. fra pastor Peter Brodersen: (Står hos Andresz Skolemester).Senere er tilföjet; (Denne Andress Skolemester er död i stor fattigdom. Derfor er denne kapital slettet anno 1668).Hans sön Andreas Höyer, der blev födt her i 1586, og som tog familienavnet Höyer efter sin födeby, blev praest i Braderup i 1610 og kom i 1617 til Karlum, hvor han blev til sin död.Hans sön, der ligeledes hed Andres Höyer, blev i 1648 hans efterfölger i Karlum, hvor han döde den 20. juni 1689 efter 41 år i embedet.Han blev efterfulgt af sin sön Johannes Höyer, som döde den 12. februar 1726. Hans sön igen, Wilhard Höyer, blev ligeledes sin fars efterfölger; han flyttede i 1747 til Sönderborg som praest og provst, men han döde allerede året efter.Blant de Mollerske håndskrifter i Flensborgs byarkiv er der en stamtavle over familien Höyer: Genealogia Hoyeranorum.Der findes også den Andreas Höyer, der blev födt i Karlum i 1654, og som i 1724 blev överste biskop i Slesvig-Holsten, han döde den 10. juli i 1728.Faderen til Andreas Skolemester, som i stamtavlen fejlagtigt kaldes Johannes Skolemester, het Nicolaus, og det er måske den ovenfor omtalte Clawes Koster. Det hedder videre (Johannes Höyer, skolemester i Höjer. hvor han var födt i 1540, og som han tog navn efter, havde studeret og döde i 1637, 97 år gammel; hans kone hed Christina Hansdatter, hun var födt i 1558, og döde i 1626, 68 är gammel.)I mellomtiden har jeg fra 'annet hold' mottatt ytterligere informasjon om etterkommere av den i innlegg # 597 nevnte Andreas Tycossön HÖYER 1631-1693 som giftet seg den 26. juli 1652 med biskopdatteren Angneta(e) Stephensdatter RUNGE KLOTZ 1634-1678.Kommer tilbake med nytt innlegg om dette. MvhThomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Arnsteins innlegg # 599;Ja, jeg har også registrert at just Svend/Sveno finnes i Tröndelag-grenen av HÖYER.Så langt har jeg kun funnet ett av de to barna til Pastor Sven Hanssen i Höjer som döde meget ung i 1592. Hvis enke er omtalt ovenfor.Nemelig sönnen Tycho Sveno/Svenonis HÖYER 1592-1650, men jeg leter videre i det store kildematerialet.Når det gjelder Tycho's barn med Margarethe Andersdatter (död 1644) så heg jeg registrert 2 barn så langt;- Est(h)er f. 1624- Andreas f. 1631 (omtalt ovenfor)Ester giftet seg i 1651 med Pastoren i Höjer, Paulus PETREAUS 1619-1698. Om hans slekt står det i fölge Claus C. ROLFS; 'i Th. Hauch Faustbölls slaegtshåndbog s. 769; - Gammel sönderjysk patricierslaegt, der i flere generastioner har vaert anset for adelig, uden at det dog hidtil er lykkedes at påvise nogen bestemt hjemmel derfor. Dens aeldste kendte mand, Paulus Erasmi fra Flensborg, döde 1604 som praest i Adsböl'.Jeg ennu ikke noen klar oversikt over barna i dette ekteskapet. Imidlertid må det ha vaert minst en datter, da deres svigersönn, Casparus PETRAEUS, tjente som Kappelan og Prest i Höjer i hele 54 år!Esters bror derimot, Andreas f. 1631, - har jeg så langt funnet en datter av. Andreas hadde studert i både Köbenhavn og Köningsberg, - ser at han omtales som Magister i teologi. Som nevnt var han gift i 1652 med Bispedatteren Agnete(a) Stephensdtr. RUNGE KLOTZ 1634-1678. Ser navnet KLOTZ også skrevet som KLOTZIUS.Deres datter, Eva Maria var födt i 1665, - men det er muligens flere barn i dette ekteskapet.Eva Maria giftet seg den 12. juni 1679 med Pastor Christian Detlev Albertssön VON AHLEFELDT RODE® 1653-1717 i Barmstedt. Christian hadde tidligere vaert gift med Emertina Hedvig QUEISSEN 1656-1677.Christian og Eva Maria hadde i allefall fölgende barn;- Andreas Albert f. 1682- Stephen Samuel f. 1687- Hinrich f. 1688- Eva Maria f. 1695Har ennu ikke overiskt over den neste generasjon, men kan se at sönnen Hinrich hadde hele 10 barn. Han giftet seg den 7. Oktober 1717 med Maria Gerdruth Georgsdtr. RAHLF VON GIEBELN.Hinrichs söster, Eva Maria, var gift to ganger, men antall barn er jeg ikke sikker på.Med andre ord er det ennu ikke fremkommet hvordan Claus C. ROLFS's omtalte 'link' til HÖYERs i Norge er, - men det er fortsatt mye materiale å studere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Hei Per,- takk for ditt innlegg og spörsmål vedrörende VON AHLEFELDT.Ovennevnte Eva Maria Andreasdatter KLOTZ HÖIER/HOYER 1665-1726 var som nevnt gift i 1679, visstnok den 12. Juni. En ung brud! Hennes far omtales som Generalsuperintendent D. theol.Eva Marias make, Pastoren i Bramstedt, Christian-Detlev Albertssön VON AHLEFELDT ROD(H)E var f. i 1653 og d. i 1717.Christian-Detlevs far, Albert ROD(H)E® 1620-1676 omtales som 'Kaufman und Kirchengeschorener' i Itzehoe. Etternavnet synes å finnes med flere forskjellige skrivemåter.Hans hustru var om jeg har tolket alt rett i denne enorme datamassen, - og som svar på ditt spörsmål;- Kapteinlöytenats-datteren Elenore Johansdtr. EVERT VON AHLEFELDT f. i 1624 i Ahrensböck og d. i 1698 i Münsterdorf.Ved förstegangs lesning av dokumentene synes det som om at det var hele 10 barn i ekteskapet til Elenore og Albert, bl.a. Johann f. 1657, og som senere ble Borgermester i Itzehoe.Imidlertid kan jeg se navn som VON SÄDINGE, WULF VON POGWIESE, VON SCHESTED og STAKE nevnt.Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Til informasjon;- da 'alle' tre hustruer til hovedpersonen i denne tråden, Petter Christian HÖIER/HÖYER, var av BUGGE aett kan det kanskje vaere av interesse å se på tråden;63.127 'Bugge Familien'ved Bente Elisabth LIER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Til informasjon;- da 'alle' tre hustruer til hovedpersonen i denne tråden, Petter Christian HÖIER/HÖYER, foruten å vaere av BUGGE-aett, også er av SCHANKE-aett, - kan det kanskje vaere av interesse å se på tråden;22.840 'Skanke aettlinger'ved Christina L. FRÖYSLAND.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Fra annet hold har jeg blitt gjort oppmerksom på en tråd som er lagt ut påwww.troms_slekt.com- og som har relevans for et innlegg her, nemlig # 21.Temaet på www.troms_slekt.com er 'Berg slekt fra Lenvik',ved Jan Kyrre BERG OLSEN, - under den delen som behandler Troms fylke.Her omtales bl.a. familien til hustruen til lensmann i Astafjord, Jacob Bastian Christian B:sön MUNCH FRIIS, - Johanna H:dtr. BERG f. 1774, Lenvik i Troms. Det nevnes 5 barn i deres ekteskap.En sönn av hovedpersonen i denne PCH-tråden, - Jörgen f. 1842, var nemlig gift med en etterkommer av Jacob FRIIS og Johanna BERG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Tilleggsopplysninger til innlegg # 607;Foruten at det henvises til innlegg # 21 i nevnte sammenheng kan også innlegg # 199 og # 202 vaere av nytte.Dessuten kan fölgende (i relasjon til PCH) nevnes om foreldrene til omtalte lensmann Jacob Bastian Christian (JBC) B:sön MUNCH FRIIS 1768-1822 fra Molde;- Hans far var Bastian J:sön JOHNSTON FRIIS 1733-1796 og hustru Else Cathrine S:dtr. LEGANGER MUNCH 1736-1813. Slektsrekken til begge foreldrene kan fölges langt tilbake i tiden. I fölge mine notater var det 4 barn i deres ekteskap.JBC MUNCH FRIIS var som nevnt gift med Johanna H:dtr. BERG fra Berg på Bjarköy. Hun var datter av lensmann Hans J:sön BERG 1738-1776 i hans 2. ekteskap med Abelone J:dtr. 1744-1819. Det var 4 barn i det ekteskapet. Hans BERG hadde tidligere (ca. 1764) inngått gifte med lensmanns-datteren Berit Maria J:dtr. LIND 1731-1767, og det var visstnok 2 barn i det ekteskapet.Her dukker navnet LIND opp 'igjen', - men jeg kommer tilbake til dette senere.Etter at Johannas far, Hans BERG, döde i 1776, giftet Abelone seg på ny den 26. oktober 1777 med Hans Petter H:sön HAARDER. Det skal visstnok vaere 4 barn i Abelones 2. ekteskap.JBC FRIIS og Johanna BERG giftet seg i Ibestad, Troms, den 5. Juni 1793. Fölgende barn oppgis;- Jens HOLMBOE f. ca. 1794- Else Cathrine f. ca. 1799- Hans BERG (I) f. 1801- Abelone f. 1803- Hans BERG (II) f. ca. 1806Likesom sin far, så var Johanna BERG FRIIS også gift 2 ganger. En sönn ved navn Jacob Christian nevnes, men jag har ikke naermere data om han og hans far.JBC og Johanna BERGs datter, Abelone, som var födt i 1803 var også gift 2 ganger. I hennes 1. ekteskap med Andreas E:sön GRAAGAARD f. ca. 1801 i Karlsöy i Troms, var det mange barn. Fölgene kan nevnes, men dog med en viss usikkerhet;- Jens Johan Christian f. 1827- Ovedie(a) Margrethe INDAHL f. 1829- Elias Severin f. 1831- Lovise f. 1834- Anna f. 1834- Hans Johan HERTEL f. 1839- Johan ODERUP f. 1841Abelones 2. ekteskap var med en meget yngre mann med navn -Hans Peder Anderssön HEGGELUND f. 1821.Abelone's datter, Ovedie Margarethe INDAHL f. 1829 var også gift HEGGELUND. Nemlig med en yngre bror av morens 2. mann (om jeg ikke tar helt feil!), - Otte Kristian A:sön HEGGELUND f. ca. 1825. Otte var bosatt på Brattrein i Karlsöy. Fölgende barn oppgis;- Lovise Amanda f. 1855- Anthon (Edvin) Edevard f. 1857- Ludvig Martin f. 1861- Hansina Andrea - usikkert födselsår- Abelone - usikkert födselsår Ovedie og Otte's datter, Lovise Amanda giftet seg i Skjervöy, hvor hovedpersonen (PCH)i denne tråden holdt til. Ekteskapet med PCH's sönn, Jörgen f. 1842, er jo som nevnt omtalt i innlegg # 21.Imidlertid giftet også Ovedie's bror, Anthon f. 1857, seg i Skjervöy. I samme innlegg, # 21, nevnes også at hans sönn, Jörgen Leonard f. 1896, var gift med en datterdatter av Jörgen HÖIER's söster Else Margrethe f. 1840, nemlig - Emma Marie H:dtr. HÖIER KONST f. 1903.Bare for å avslutte denne lange 'omtalen' så kan det nevnes at Emma Marie's far, Johannes H:sön HÖIER KONST 1847-1927, - også var et barnebarn av PCH! Johannes var gift med Maren BUGGE Mathiasdtr. HÖIER 1861-1951, se her tråd nr.- 37.060 'Mogens BUGGE f. ca. 1535, fogd i Nordhordland, gift med Anne PIHL, - död i Vardö'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til orientering;- vennligst se tråd nr. 44.239 - ved Inger EIDE vedrörende'Kristine Höier, Mogens Kiernaess med hustru Karen, - Kongsberg rundt 1790'.-her behandles bl.a. söskene Kristine (Kongsberg) og Hans (Bergen) HÖIER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

i innlegg # 608 henviser jeg til en tråd på www.troms-slekt.com under Troms som bl.a. behandler BERG FRIIS i Astafjord. Der dukker navnet LIND opp via lensmann LIND.Også i denne PCH-tråden har ofte vaert referet til navnet LIND. Som for eksempel;- innlegg # 2 - Ellen LIND, en av PCH's tre hustruer- innlegg # 28 - Christian LIND HÖYER i.f.m. Naeröy i Tröndelag- innlegg # 29 - tvillingene LIND HÖYER i.f.m. presten Ole HÖYER som var gift KIEMPE- innlegg 36 - LIND navnet på Strand i Kvaefjord- innlegg # 247 og innlegg # 468 - Hanna Marie Chr:dtr. LIND gift KLAEBOESe dessuten Arnfrid MAELANds interessante tråd nr. 55.672 hvor LIND utförlig behandles.I tellingen av 1763 finner jeg en person ved navn Erich(k) LARSSEN/LASSESEN på Elven i Skjervöy i Troms. Han omtales i ulike kilder med navnet LIND og PCH's andre hustru (Ellen LIND) er en direkte etterkommer av ham.Jeg har så langt funnet fölgende barn til han og hans hustru Anne Henrichsdatter;- Anne f. 1745?- Trine f. 1749?- Henrich f. 1749- Henrich f. 1750- Lars f. 1751- Berit(h) f. 1754- Anders (LIE eller LIND) f. 1757- Aleth Mallena f. 1761OBS - denne rekken er meget usikker, - jeg tror nemlig det kan finnes flere barn i ekteskapet til Erik og Anne.Söskene Anne, Henrich, Berith og Anders gifter seg alle med barnebarn av Maren BUGGE Henrichsdtr. TILREM f. 1698 på Vega i Nordland. Hennes etterkommere behandles i tråd ¤ 37.060 - fogden Mogens BUGGE f. ca. 1535.Mitt spörsmål er - kjenner noen til Erik og Anne og hvordan LIND navnet dukker opp her?Er dessuten usikker på hvorvidt det var bedre å opprette en ny tråd for denne saken!Til slutt kan nevnes at Simon Ellefsen via NOSE også omtaler en Ellen Eriksdatter LIND under slekten FALCH.Denne Ellen skal visstnok vaere födt ca. 1780 og gift med Hans Sörensen STABELL FALCH i Helgöy i Troms.Forelderne til Hans er Sören Jörgensen HEGGELUND FALCH og Anne Marth(a) Chr:dtr. HOMBLE STABELL.Ellen (LIND) og Hans har i allefall en sönn ved navn Daniel HVEDING H:sön FALCH f. 1814.- er det noen som vet mer om dette?Jeg skal selv se litt naermere på fadderene til 'LIND' barna på Elven i Skjervöy.På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg vet ikke om denne tråden tåler flere innlegg. Jeg må tilstå at jeg ikke har lest alle innleggene, bare skumlest de første 100. Jeg ser på Terje Skrolsviks innlegg nr 74 angående Jørgen Carlsens sønn Peter Christian Høyer døpt 29/9-1745 i Nærøy. Det stemmer at han i sin helhet er oppkalt etter sognepresten i Nærøy. Mora het Magdalene Christina Hansen, vielsen mellom henne og Jørgen Carlsen finner man i Nærøy 22/8-1743. Jeg tror at Peter Christian Høyer muligens ble konfirmert i Kolvereid i 1761 sammen med sin eldre bror Peter Carlsen døpt i Nærøy 22/7-1744 (jeg tror ikke sognepresten PCH hadde noen barn). Jeg vet dessverre ikke mer om PCH's videre liv. Er for tiden midt oppi dette, for Jørgen Carlsen er min svogers ane. Jørgen Carlsen hadde et meget beskjedent opphav (født i Trondheim av borgerlige foreldre i følge Geistligheten i Trondhjems stift). Han ble døpt 8/4-1710 i Domkirken med foreldre Carl Pedersen og Malena Jonasdatter. Jørgen Carlsens første kone Magdalena Kirstina Hansen vet jeg så langt ingen ting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Astrid RYENs innlegg # 612;- mange takk for ditt innlegg om HÖYERs i Naeröy.Som du ser hadde Terje SKROLSVIK i sitt innlegg # 73 allerede nevnt ditt navn i.f.m. Röros-slekter. Jeg gjorde det samme i innlegg # 75 hvor jeg henviste til din KURAAS-tråd på DIS-Norge som nå i dag tidlig har hatt mer enn 12.200 treff! Grattis!Via denne tråden fant en jo opphavet (SCHANKE) til Lauwrentzia Hansdtr. KURAAS f. 1780, gift KONST, svigermor til PCH's eldste datter, Christine Marie 1818-1850.Vi er mange som er deg en stor takk skyldig for det 'mesterverket' - Lauwrentzia-saken påminner mye om denne PCH-tråden.Mange ganger er jeg også usikker hvorvidt denne tråden 'tåler' flere innlegg, men jeg forsöker å holde litt liv i den i det håp om at en lösning skal 'dukke opp'!Jeg skal med glede se naermere på det om Naeröy og det blir spennede å se hva du stöter på videre i arbeidet med Jörgen CARLSEN.Nok en gang mange takk.Med vennlig hilsen, Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Vennligst se tråd nr. ¤ 50.606ved Astrid RYEN,- 'Jörgen Carlsen, sogneprest til Björnör, ST 1765-1772'dette i.f.m. innleggene # 612 og 613.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Finn OLDERVIK's innlegg # 614 og 615;- takker så meget for din henvisning til tråd ¤ 63.906, hvor en HÖIER-slekt på Hitra omtales.Interessant!Personlig har jeg ikke kjennskap til 'just' disse HÖIERs. Imidlertid finner jeg lensmann Rasmus P:sön HÖIER på Hitra (Honnes) hos Per NERMO.I det HÖIER-registret som Arnfrid MAELAND nylig har lagt ut på sin homepage kan jeg ved en förstegangs lesning ikke se ham.Om jeg forstår alt rett så er det via 'HÖIER-lensmannen' på Hitra forbindelser til bl.a. slektene BERNHOF(F)T og NETTELHORST.Når det gjelder BERNHOFT/BERNHOFF så er det registrert en person med det navn i det området hvor PCH levde, - nemlig en Anne Johannesdatter BERNHOFT som döde i Skjervöy i 1806.Jeg har ikke sett naermere på dette, men det er det kanskje andre som har.PS - Finn, - jeg fölger dine innlegg i ulike tråder med stor interesse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Hei igjen Finn,- ved naermere ettersyn ser jeg at BERNHOFF/BERNHOFT navnet også fårekommer på et tidligere tidspunkt i PCH's naerområder. Jfr. innlegg # 617 hvor 1806 nevnes i.f.m. Anne J:dtr. BERNHOFT - som dör i en alder av 56 år.En Martha BERNHOFT f. 1741 nevnes som hustru til fogd LIDEMARK i Finnmark.Om det skulle vaere av intersse for noen kan jeg se naermere på dette.MvhThomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Thomas/611:) Nevnte Hans Sörensen (Stabell) Falch må være id. med Hans Kiil Sørensen Falch f.1726, g.1. 1756 m. Ingebor Pedersdatter Kraknes (1740-1786) og g.2. m. Anna Margrethe Kristoffersdatter.Det virker ikke sannsynlig at han også skal ha vært g.m. noen (Ellen Eriksdatter Lind) som er f. ca. 1780.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg ser jo nå at det at Hans Sörensen Falch (i Helgöy i Troms ?) (g.m. Ellen Eriksdatter Lind f. ca. 1782) skulle være sønn av Anne Martha Stabell og Søren Jørgensen Falch er en ren gjetning fra Simon Ellefsen's side (http://www.nose.dk/Norge/falch.html#327), og dette passer etter min vurdering også dårlig kronologisk, da f.året for denne Hans S. Falch vel snarere må ligge rundt 1770, altså over 40 år senere enn den Hans Kiil Sørensen Falch (f. 1728) som var sønn av Anne Martha Stabell og Søren Jørgensen Falch.Iflg. Simon Ellefsen er Ellen datter af Erich Michelsen Lind og Ane Olsdatter, og han gjetter at hun er identisk med Erich Lind på Grundfjord sin datter av samme navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Per innlegg 619): Du nevner Hans Sørensen Kiil på Nord-Langnes Tromsøya. Var han en 'Falch'?, jeg vet ikke. Men jeg kan ikke se at han selv noen gang brukte Falch. Han hadde en stor barneflokk, men ingen av disse var døpt med Stabell eller Falch. Hans var født på Klauvnes i Skjervøy. Han var født omk. 1730. De fire tidligste aldersangivelsene på ham viser: 1728. 1729, 1730 og 1731.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg har dessverre ikke notert kilden til informasjonen om at Hans skulle være sønn av Søren Jørgensen Falch (1695-1745) fra Lille Follesøy. Søren skal ha vært bosatt på Follesøy, senere Karlsøy, og dødd på Klauvnes, Skjervøy. (Jeg har riktignok også sett Ringvassøy oppført som Søren's føde- og bosted).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Pers innlegg # 619 og 620;- takk for avklaringen vedrörende giftermålet til datteren av Erik (LIND) i Grundfjord. Hadde nemlig også fölelsen av at noe ikke stemte i den slektsrekken, - derav mitt spörsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

At Ellen Eriksdatter Lind (g.m. Hans Sørensen Falch) skulle være datter av Erich Lind i Grundfjord er også en ren gjetning, iflg. anførsel av Simon Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Alvin's innlegg # 621;- har först nå anledning å kommentere ditt innlegg om Hans (FALCH) som jeg takker så mye for.I mellomtiden har jeg også sett Per's svar til deg.Selv vet jeg ikke mye om denne Hans, men har en registrering via ett av PCH's mange barnebarn, Henrik Simon 1872-1963 (fra PCH's 3. ekteskap). Han var bror av Maren BUGGE Mathiasdtr. HÖIER 1861-1951, gift HÖIER KONST, også omtalt i MOgens BUGGE-tråden. Henrik Simon var gift med en etterkommer av FALCH i Skogsfjord, Ringvasöy, via JUUL HAGE grenen.Det dreier seg om en av etterkommerene til Anne Margrethe Sörensdtr. KIIL (FALCH) f. 1729 på Lille-Follesöy i Skjervöy, som angivelig var gift med Andreas Pedersen ARENSBERG FYHN f. 1724 i Molde.Kan denne Anne Margrethe vaere en söster av Hans?Ved naermere ettersyn har jeg som hennes foreldre oppgitt Sören Jörgensen HEGGELUND FALCH f. 1696 på Ringsvasöy og hustru Mart(h)a Malene Hansdatter MOURSUND KIIL f. 1699 fra Maursund i Skjervöy, - i hennes 2. ekteskap. Stemmer dette?Takknemlig for kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.