Gå til innhold
Arkivverket

[#53912] Petter Christian HÖIER/HÖYER angivelig f. i Molde ca. 1790 - hans opphav sökes

Gjest Thomas Friis Konst
 Del

Recommended Posts

Gjest Thomas Friis Konst

- det 'slaget' er deg vel undt, Arnstein. Mange takk for nye interessante innlegg.Hva angår Henrik Johan KLAEBOE så finnes det en del data om hans familie hos NERMO, www.nermo.slekt.noHar noen ytterligere informasjon om hans hustru, - den ovennevnte Susanna Margrethe HESS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Johansen

Henrik Klæboe og Susanna giftet seg i 1793. Se kirkebok for Skjervøy nederst på side 417. Etternavnet hennes begynner på He..., men resten klarer jeg ikke å tyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Hva angår KLAEBOE så kan fölgende sitat fra Skjervöy Bygdebok Bind II av Maurits FUGELSÖY nevnes;- 'Slekte Klaeboe, - Den förste person med dette navn som er nevnt i kirkebökene, er Anna Margrethe Klaeboe av Helgeland, som ble konfirmert i Skjervöy kirke i 1771. Fra samme tid er kjent at Axel Rasch ble gift med Sidsel Klaeboe, og deres sönn Anders båret for dåpen i 1773. Samme år finnes innfört Hartvig Klaeboe, Eidet, som konfirmant. Videre finnes i kirkebökene som konfirmant i 1779 Ingeborg Cathrine Jentoft Klaeboe av Eidet, hun var f. 1763. Men her var også eldre folk av slekten, således ble enke Marit Klaeboe begravet i 1809 og hun var da 86 år.' -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Som nevnt ovenfor (via Anne Lise's innlegg nr. 127) gifter Susanna(a) Margrethe seg i 1793 med Henrik(ch) Johan (SCHELDERUP) KLAEBOE 1765-1812, i Skjervöy, Nord-Troms.Finner på nettet at foreldre til Susanna Margrethe oppgis å vaere;- Johan Kristoffer Michel HEBSCH og hustru Susanne Marie COLBAN! (ser i farten ikke årstall og bo/föde-sted.)Kjenner noen til disse HEBSCH og COLBAN's bakgrunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Johansen

Fant følgende på Family search: Johan Kristoffer Michael Hebsch f. ca. 1719 Dresden, Deutchland, død 1782 Trondheim. Susanne Marie Colban f. 1734 Trondheim, død 1784 Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Takk, Anne Lise, - hvem har du som foreldre til Susanne Marie COLBAN, gift HEBSCH, f. ca. 1734 og död ca. 1784 i Trondhjem?Ser på nettet en James Williamsson COLBAN ca. 1731-1769 - gift MÖRCH. Hans to barn, er Martinius og Anne, begge oppgitt å vaere födt ca. 1767.Skal legge ut et spörsmål om Johan Kristoffer Michael HEBSCH f. ca. 1719 i Dresden, Tyskland, på en Be-Ne-Lux side en av dagene.Det kan jo vaere av interesse å vite mer om disse slektene om det nå var slik at PCH vokste opp hos ekteparet (SCHELDERUP) KLAEBOE og (COLBAN) HEBSCH i Straumfjord, Nord-Troms, - men angivelig var födt i Molde.Se ikke minst innholdet i Arnstein's innlegg nr. 120 - kanskje ligger noen av svarene om PCH i de kilder/arkiv det henvises til!Alle innspill mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Johansen

Til Thomas. Det er ikke opplyst hvem som er Susanne Colbans foreldre. Imidlertid er det mange med etternavnet Colban både i Trondheim og Møre og Romsdal, men jeg har ikke funnet ut om hvem som er Susannes foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Anne Lise, se mitt innlegg nr. 124.Har du fadderskapet til Susanne Margrethe, PCH's datter, som var födt den 27. August 1821?PCH's antatte pleie/foster-mor, Susanne Margrethe (COLBAN) HEBSCH döde vel i 1812?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Johansen

Susanne Margrethes faddere: Md. Angel, S. Klæboe, Anne Malene Nilsdtr.,Mathias Angel, Jacob Nilsen, Per Angel, SiaavigenI kirkeboka fra Vår frues kirke, Trondheim fant jeg følgende: År 1734 døpt Susanne Marie Colban. Far: William Colben. Mor: Else Margrethe Eliasdtr. Hoff.I Family Search: William Colban f. ca. 1704 Balstad i Lofoten. Død 1753. Else Margrethe Eliasdtr. Hoff, f. ca. 1728 Balstad i Lofoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Overrådmann i Stavanger, Cort Høyer (1653-1710) sin 2. svigermor hadde jo også LIND-navnet : prestedatter fra Bø, Karen Lauritzdatter Lind (c1655-1697) (g.m. prost og sogneprest i Bø på Jæren, Peder Iversen Eriksen Leganger). (Men dette er antakelig allerede nevnt i innleggene over ....?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Sogneprest i Nærøy, Peter Høyer (1702-1756) skal ha endt sine dager på Lauga i Nærøy, som han eide. Før han kom til Nærøy og Namdalen var han conrector ved Trondhjems skole til ca.1734. Han var prost i Namdalen fra 1751.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Anne Lise's innlegg nr. 135;Takk for data om fadderskapet til Susanne Margrethe HÖYER i 1821 - mange interessante navn å se der, bl.a. ANGELL. Skal også se på dåpen til hennes mange sösken og halvsösken, - kanskje en eller annen indikasjon å finne.Vet du om det var holdt skifte etter Gjestgiver Henrik Johan (SCHELDERUP) KLAEBOE som omkom på sjöen i Mars 1812? - hans sönn Johan som da var 18 år omkom samtidig.Kanskje kan Susanne Marie COLBAN, f. ca. 1734 og gift HEBSCH, og ovennevnte James Williamsson COLBAN ca. 1731, vaere sösken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Johansen

Jeg vet ikke om skifte etter Henrik Klæboe. Iflg. Skjervøyboka døde hans kone Susanne Hebcsh året etter at Henrik omkom, så det må da bli i 1813.James Williamsen Colban f. ca. 1729, d. 1769 og Susanne Marie har samme foreldre iflg. Family Search.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg har notert kona til Henrik Klæboe (1765-1812) i Strømfjord (f. i Leirvik, Engeløya, Steigen) (gift 6 Sep 1793 med kongelig bevilling) som Susanne Margrethe HESS (1768-1813). 'Hess' stavet med (deutches) 'scharfes s' kan muligens se litt uvant ut, men 'Hebcsh' ? Men for alt jeg vet kan det være 'Hebcsh' som er rett og 'Hess' feil .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Johansen

Jeg fant i kirkeboka over ektevidde 1786 (side 64) fra Vår Frues Kirke i Trondheim en James Willum Colban som gifter seg med Maren Norman Morch. Er det noen som kan tyde hele teksten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Johansen

Til Per. Navnet Hess fant jeg i folketellingen, men etter å ha sett i kirkebøkene er jeg ikke sikker på at Hess er riktig. Jeg har også sett navnet skrevet Hest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Til 141. Jeg har alltid ment navnet måtte være Heß, helt til jeg så denne: Permanent bildelenke Lenke Skjervøy 1793 nederst side 417 (nevnt i innlegg 127).Jeg får det ikke til å bli annet enn Hebsch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(132:) Jeg har skipskaptein James Williamsen Colban (c1731-1769) (død i Laukvik borgerleie) g.m. Kirsten Eriksdatter Grøn (1733-1795 Trondheim) (ikke MØRCH !), med 5 barn: Erik A., Else M., James, Martinus, Anna. Kan han også ha vært g.m. en MØRCH ? Kirsten ble 2.g. g. i 1770 m. John Nielsen Normann (f.1716 på Elgsnes, Trondheim) og fikk med ham barna John Andreas, Ole, Niels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Johansen

Til Per. James Williamsen Colban og Kirsten Eriksdtr. Grøn hadde 5 barn, bl.a. en som het James. Det er sikkert han som gifter seg i 1786 med Maren Norman Mørch. Innlegg 142. Det stemmer at Susanne Marie og James Williamsen Colban var søsken. Innlegg 139.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(142:) Jeg tipper at James Willum Colban (g. 1786 m. Maren Norman Mørch) er sønn av omtalte James Williamsen Colban og Kirsten Eriksdatter Grøn, og at kona Maren Norman Mørch er en slektning av Kirsten's 2. ektemann John Nielsen Normann. Sistnevntes brordatter Anna Nicolaidatter Normann (1760-1783) ble g.m. skipskaptein Søren Jenssøn Mørch (1752 Trh-1796 Molde) (men Maren kan ikke være deres datter).(146: Elgsnes ligger i Trondenes, ikke Trondheim !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.