Gå til innhold
Arkivverket

[#57287] Ole Fartegnson Tveit, kalt 'Ole Bagge'


Gjest Leif Erik Otterå
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Lenka mi i (23) vart litt feil. Prøver på nytt. LenkeDen første av desse gardane ligg i Frosta, medan den andre ligg i Værdalen. Også dei andre gardane i brevet frå 1483 ligg i det same området.Knut (21). Brevet frå 1526 omhandlar truleg garden Stein i Vikør på Vestlandet. Det er vel også mest naturleg sidan saka vart handsama av Gulatings- og Bergens-lagmannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

(Finn) Jeg ser bort i fra de andre gårdene som er nevnt.Er enig i at de trolig ligger i Nord-Trøndelag på linje med Bråstad gården.Men trolig bodde vel Trondheimslagmannen i selve Trondheim så bosted var vel uansett ingen av disse gårdene.Men den nevnte Steine gården mener jeg er den samme i begge Diplomene.Det blir for utrolig at 2 menn med samme navn innehar en gård med likelydende navn i samme periode.Samtidig med at Tord Matsson bror av Fartegn er tilstede og bevittner og besegler i diplomet ovenfor nr.b.XI s.472.Tord Matsson innehadde så og si ett nesten identisk våpen med Lagmannen Erik Amundsson.Tord brukte dette i perioden 1512 til 1530. (1512- III.1055) (1520- III.1082) (1529- XVI.525) (1530- II.1101)og trolig Tords (1524- VI.693)Dette seglet fra Histografisk Samling i Norsk Historisk Kildeinstetutt viser likheten.Det er uansett mer som taler for enn i mot.Mvh Knut

bilete4347.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ser nok at du har eit poeng ja, men på den andre sida så kan nok tilfeldigheitene spela oss eit puss av og til også. Stein i ein eller anna variant var og er framleis eit særs mykje nytta gardsnamn i Noreg. Om garden Stein hadde lege ein annan stad enn dei andre gardane i dokumentet frå 1483, så ville eg ha venta at det på ein eller annan måte hadde vorte opplyst i brevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Fartegn Samsonsson Linga, har ingen sønn kalt Olav. Her er barna hans:UBB-1634-11-03 Tittel: 1634, 3. november Hordaland, Strandebarm (Varaldsøy), Skjelnes kunngjøring ; (salg) Institusjon: UBB Depot: UBBHF Spesialsamlingene, Diplomsamlingen Sammendrag: Halgeir Samsonssøn på Meland (?) i Ullensvang sogn, Aksel Samsonssøn på Meland i Skjold skipreide i Ryfylke, Torgeir Siverssøn på Lille Fosse, på vegne av sin hustru Dorthe Samsonsdatter, samt Christen Fillipssøn på Stusvik i Onarheim sogn i Sunnhordaland, kunngjør at de har solgt til søsteren og fasteren Madalene Samsonsdatter på Nes i Varaldsøy sogn, sine odelsparter i gården Øvre Spilde i Granvin sogn. De får hver 60 riksdaler pluss 3 riksdaler i skjøtningsøre. Lensmann og fem edsvorne menn i Strandebarm skipreide blir anmodet om å besegle brevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Jøss for noe tull jeg skrev.Det er barna til Samson Fartegnsson Linga, som er nevnt i diplomet. Men uansett, legger inn en lenke til et tema jeg opprettet, for å prøve å finne ut av etterkommerne til Samson Fartegnsson Linga. Som du ser der, er det ulike opplysninger i ulike bygdebøker.Lenke ad&nr=12&antinnlegg=19#ankerKnut Handeland har nok rett i at forbindelsen må ligge i Valo ætten. På Valen er nevnt Olav Fartegnsson Bagge fra Ænes, bosatt Valo g. m. Birgitta Larsdatter Galte. Samtidig skal søsteren til Birgitta, Karen Larsdatter g. Jacob Knutsson Jørstad Ombo i Ryfylke, ha en datter Sissel g.m. Fartegn Olafsson Bagge i Valo. Ref. Gards- og ættesoge for Kvinnherad b. 5.Det hele er temmelig forvirrende, men det finnes flere saker i tingbøkene for Sunhordland vedk. disse personene, så det lar seg nok gjøre å finne ut av detMvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Otterå

Takk for nyttige lenker, Karin! Når det gjelder Ole Fartegnson Tveit, kalt 'Ole Bagge', som jeg startet med i innlegg nr (1), så forstår jeg det slik at han var den Ole som er nevnt i skattelisten 1645 Lenkehan var gift med Inger Larsdotter Tveit (1618-1670) og han var sønn av Fartegn Samsonsen Linga (1569-1657).leif erikPS: En litt pussig ting er at et par generasjoner senere dukker Bagge opp som fornavn: Ole Fartegnsons dattersønn blir kalt Bagge (Bagge Pederson Nedrevågen), og Bagges datter Alis kaller sin sønn igjen for Bagge (Bagge Ingebrigtsen Kleppe (1741-1808) på Tysnes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

HeiHar du Strandebarmboka?. Jeg husker ikke hvem som stod oppført som foreldre til Inger Larsdotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Otterå

Nei, har ikke sjekket Strandebarmboka på dette. Asgaut Steinnes refererer til kirkeboka (Norsk Slektshistorisk Tidsskrift VIII, s 337):'Cand.jur. Henning Sollied opplyser at kjelda er kyrkjeboka for Strandebarm. 'Inga Larsdotter Tved, Ole Bagge hans Quinde' vart gravlagd 23. januar 1670, 52 år gamal, 'Ole Fartinsen Tued' 24. juli 1670, 60 år gamal. Jfr Sunnhordland skiftebok for 9. april 1670, der det m.a. vert opplyst at 'Ole Fartinsen' var enkjemann etter Inga Larsdotter'leif erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Laurits Olsen Sunde var sønn av Ole Tveit og Anna Olavsdtr Bagge, iflg mine opplysninger. Jeg kjenner ikke Ole Tveits herkomst, men Anna skal ha vært datter av Olav Bagge på Valen og Birgitte Lauritsdtr Galte. Alt dette iflg min sal. far. Her snakker vi om Tveit i Skånevik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei ArnfridDette er gjelder skiftet 1 mai 1632 etter Fartegn Olavson. Birgitte Larsdatter var g.m. Ola Fartegnson Bagge Valen iht gards og ættesoga for kvinnherad b. 5. Men opplysningene i tingboken for Sunhordland ser ikke ut til å stemme med opplysningene i gards-og ættesoga.Mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Otterå

Jeg har fått med meg at det var flere 'Olav Bagge' som på et eller annet vis kan knyttes til hverandre. Såvidt jeg har forstått kan Olav Bagge på Valen ha vært onkel til 'min' Ole Bagges far, altså bror til Samson Fartegnson på Linga.leif erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Hei Leif og dere andre.Her dukket det opp flere ukjente ting for meg.Da tror jeg jammen den Olav Olavsson Bagge i tingboka er sønn av Olav Fartegnsson på Tveit. Men da blir spørsmålet om det var Olav Olavssons mor eller farmor som var datter av Olav Bagge på Valen ? Det ser nå unektelig ut som det må være farmor navnet kommer fra ?Det at feks Bagge navnet kommer inn senere som mellomnavn, er brukt i etterslekten hos flere Adelslekter. Von Aphelen ble bla. nevnt tidligere i en tråd her på debatten med eksempelvis en Nils ' Von Aphelen ' Olesson Flerenget i Nord Trøndelag.Det var vel viktig for 200 år siden å markere sin herkommst.Nå kan vel du kanskje se frem til å søke kongen om å få kalle deg Bagge-Leif heretter ? He-heMvh Teflon Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

(Koppskatten 1645)4550 Faeten * Zigne Olle, Madlene, Marte mfmff 8 Linge St. Strandebarm SunnhordlandKan Fartegn på Store Linga,s 2 kone Signe (Zigne) ha vært Olav Bagge på Valens datter eller Olav på Tveit i Skåneviks datter ?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Ref. innlegg 31 og 33. Jeg har tidligere notert (ant. fra Standebarmboka) at Ole (Olav) Fartinsen Bagge Linga (Tued)s hustru Inga Lasses(Lars)datter Tved f. ca. 1618, begr. 23. jan. 1670 i Strandebarm var datter av Lasse Sjurson Tveit (1605-51) og Ingrid NN (og sønnedatter av Sjur Erlendson Tveit og Anna NN). Håper dette kan være til nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gilje Dale

Kone! Mi tipp....tippe heitte Kristi Larsdotter Spildo d.e. Ho arva Norheim og ho og mannen,Sjur Larsson Erdal, flytte til Norheim.Kristi var fødd på Spildo 1669 og døydde på Norheim 1733.Foreldre til Kristi var: Lars Nilsson Nes f. på Varaldsøy 1638 og døydde på Spildo 1716. Kona hans:Ingebjørg Persdotter Øyerhavn, dotter til Per Sjursson Øyerhavn(skifte 5. november 1656)Herborg på Linga var oldemor til Lars Nilsson. Ingebjørg og Lars Nilsson var firmenningar. Merk derfor salet av odelsgods på Spildo jfr nr. 29.Eg har notert at Herborg, gift på Linga, var dotter til Samsson Fartegnsson i 2. ekteskap.Eg har elles sans for det Knut Handeland skriv. Når Sigrid kjem til Norheim, så er ein slag ring slutta. Det starta med Sigurd på Torsnes, Hallbjørn på Våge, Varaldsøy. Finne, Rokne, Lydvo på Voss fekk jenter frå Torsnes. Merk kva jente som åtte halve Ænes. Venleg helsing Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Otterå

Men var ikke Herborg kona til Samson Fartegnson da ?? (eller er dette en annen Herborg?)leif erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gilje Dale

Leif Erik. Det er lett å trø i graset her. Eg ser det som viktig at dei tre 'kånena' engasjerar seg.Slå opp på tråden 40443, innlegg nr 9. Her er Herborg nemnd saman med broren, Gusskalk. Har notert i mine papir at Samson Fartegnsson d. mellom 1597 og 1600 på Børsheim, Strandebarm. Gusskalk Samsonsson hadde ei dotter, Guro, som gifte seg med lensmann Sjur Olsson Øyerhavn. Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Sunnhordlandslekter av Erik Bakkevig: Bagge-slekten. På Hatteberg (Rosendal) i Kvinnherad bodde Olav Nilsen Bagge (d.e.), hvis mor var av Losna-ætten. Han var gift med Anna Pedersdtr, dtr av Peder Karlsen og Botilda Svalesdtr Smør, og arvet Hatteberg med konen. Han etterlot seg såvidt man vet kun 2 døtre, og disse var ugifte.1. Olav Bagge (d.y.) er nevnt på Valen 1563 og like til 1613, gift med Birgitte. Det er søskenskifte i 1624 etter Olav og konen. De hadde barna a) Fartegn Olavsen Valen (selv skrev han Valentin Olsen) b) Anna, g.m. Ole Tveit c) Karine.Olav var sønn av Fartegn Madssen Ænes, og er oppkalt etter Fartegns søskenbarn, den forannevnte Olav Nilsen Bagge, som ikke hadde sønner.I de 2 bøkene kan du lese videre om linjen opp til Losna-slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gilje Dale

Unni. I mine notatar hadde Fartegn Matsson på Ænes fleire born. Eg har notert Samsson på Børsheim.Fartegn Matsson Ænes var farfar til Gusskalk og Herborg Linga. Sjå mitt innlegg nr. 45. Helsing Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Er ikke komt så langt i slekta at eg har leita etter søsken av mine aner, men ville bare henvise til Bakkevig's bøker Sunnhordlandslekter som jeg bruker flittig. Her er det som står:'Da det er bevist at Olav Bagge d.y. var sønn av Fartegn Madssen kan mange ha interesse av å følge linjene tilbake til Losna-slekten. Den første vi kjenner er: Filippus Erlendsen på Odensland (Osland) i Kyrkjebø i Sogn. Han er nevnt 1322 og døde 1340. Han var gift med Ingeborg Erlandsdtr. Sønnen: Fartegn Filippussen er ikke nevnt i diplomatiet. Hans sønn: Filippus Fartegnsen er nevnt 1411 og 1415, og syns å høre hjemme i Sogn. Hans sønn: Fartegn Filippussen på Simling i Valdres er nevnt fra 1415 og til 1451. Han var gift med Magnhild Jogrimsdtr, datter av Jogrim Audunsen, lagrettemann i Valdres 1422. De hadde tre dødtre: Margrete, som var mor til Olav Bagge d.e. på Valen. Anna, som var mor til Tord Madssen og hans brødre (altså farmor til Olav Bagge d.y. på Valen). Og Gurid, som var mor til Jens Anderssen, hvis etterkommere bodde i Sogn.'Vet ikke om dette var av interesse, men ville bare nevne det :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Otterå

Ole. Jeg forstår deg slik at du ikke er enig med Asgaut Steinnes slik han argumenterer for i NST, bind 8, s. 322-325, : 1) Herborgs og Gusskalks far var Samson (Ludvigsson?) i Sundal 2) Herborg var gift med Samson Fartegnson på Linga 3) Samson Fartegnson på Linga var sønn av Fartegn Matzson 4) Samson på Linga og Samson på Børsheim var ikke samme person.Som amatør på området må jeg stole på det genealogene har forsket seg fram til. Selv om det er mye usikkerhet og ubesvarte spørsmål har jeg forstått det slik at heller ikke nåtidens aktive genealoger tilbakeviser hovedtrekkene i dette.Nå var hovedessensen i mitt spørsmål (innlegg nr 1) etterkommerne til Samson Fartegnson på Linga. Hvis det ikke er nye opplysninger om dette, eller misforståelser som må oppklares, kan gjerne dette debatt-temaet avsluttes. Jeg sier takk til alle som har bidratt med mye nyttig informasjon!leif erikleif erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.