Gå til innhold
Arkivverket

[#57287] Ole Fartegnson Tveit, kalt 'Ole Bagge'

Gjest Leif Erik Otterå
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

(49:) Innleggets verdi ville økt (ytterligere) om det hadde innholdt i det minst en _antydning_ om hvilke deler av innlegg #48 som etter debattantens mening ''ikke er riktig''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gilje Dale

Leif Erik. Du burde ikkje ta av her. Det er tydeleg at du har inne mange namn. Det er slekta me er inne i: I skifte etter Herborg får arvingane halve Øyerhavn, men berre fjerdedelen av skogen. Skogen(utmarka)hadde eige gardsnr. og bruksnr. Nb. Studer familien på Sundal.helsing Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Etter min oppfatning kan umulig Fartegn Matsson Ænes ha vært farfar til Gusskalk og Herborg Linga. Deres farfar må ha vært Samson Lodinsson (Ludviksson) Sundal, eller, for å si det på en annen måte, Fartein Matssøn Seims barnebarn må ha vært Anders, NN og Laurits. Dette bør du kunne rydde opp i, Ole, evt. kan det umulig være slik at debatten uten videre kan avsluttes av trådstarter Leif uten at man har fått svar på disse påstandene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 53 Det er riktig, Andreas Matsson Ænes, regnes som sønn av Mats Fartegnsson Skaga, som antas å ha vært gift med Guri Jacobsdatter, enken etter Lars Gauteson Dal. (Han kan også ha vært far til en Gunnar Matsson, som gifter seg med enken etter en Jon Greipsson, min merknad).Ref. Gards-og ættesoga for Kvinnherad 2.Hei Ole. På Spildo sitter etterkommerne etter Elin Simonsdatter på Voss g. med Eiliv Brynjulvsson, men hardingakåno er så opptatt for tida, at det blir lite tid til annet enn løsrivningsprosessen fra Østlandet. Planlegger nytt Operabygg nede i fjøro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Hollund

Til (54) Se debatt 12813. Mats Fartegnson Skaga har to kjente barn med Gyri Jacobsdt., Laurits Madsen og Endre Levågs mor. Hverken Anders Mattson Ænes eller Gunnar Mattson for den del, er nevnt som deleiere i noen av de eiendommene etterkommerne etter Mads og Gyrid arver. Hva er holdepunktene for at Anders og Gunnar regnes for sønner av Mats Skaga og Gyri Jacobsdt.?Til (49) 'Ikke riktig' er vel litt kategorisk. Går ut fra at det er koplingen av Fartegn Filippuson (Mads-sønnenes morfar) til Losna-ætten som er 'ikke riktig'. Ikke bevist' er vel mer korrekt. Koplingen er jo heller ikke motbevist, så da er vel status at noen mener at ikke er en kopling andre mener det motsatte, ingen vet hva som er rett.MVH Bjarne Hollund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Viser til ref. i innlegg 54,dvs. gards-og ættesoge for Kvinnherad, aner ikke hvilke ref. den bygger på. Mht. Gunnar Matsson makeskifter han Galteteigen på Ænes med etterkommere av den såkalte Dalætten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gilje Dale

Christian. Sjå nr.53. I tråden her nr 40443 er referert til ein strid om beiterett. I tvistesaka står det at Samson Ludviksson, far til Gusskalk Sundal, tidlegare hadde hatt Øyerhavn. Dette stemmer godt med at i skifte 1612 får arvingane etter Herborg halve Øyerhavn, men berre 1/4-del av utmarka. Det er også opplyst at Samson Fartegnsson, far til Herborg, ikkje budde på Linga, men på Børsheim. Han døydde der ca. 1597-1600. Kva er di meining om dette?. Ein eldre mann frå Hardanger sa at Sigrid på Norheim var av Samsonslekta. Eg berre registrerte dette då, men har ikkje gått nærare inn på kvifor 'Samsonslekta'. Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei, OleDebatt 40443, innlegg 9 sier at Godskalk Sundal og søsteren Herborg Linga arvet Øyerhavn etter sin far Samson Ludvigson. Arvingene etter Herborg (som døde i 1612) fikk 1/2 i Øyarhavn, saga og 1/4 av skogen (jeg har notert 4 barn: Magdalena, Samson, Fartegn, Philippus). Arvingene etter broren Godskalk (jeg har notert 3 barn: ) fikk vel senere den andre halvparten av Øyerhavn, og kanskje de resterende 3/4 av skogen.Jeg har tidligere notert Herborg som g.m. jordeiende bonde, sagbrukseier Samson Fartensson Linga Til Borssen (ant. Børsheim), På Store Linga. Han skal ha vært sønn av Fartein Matssøn (Olsen?) Seim (Ænes) Til Seim 1519, og Ænes i 1530-årene, der han bodde. At Samson er titulert som sagbrukseier skyldes vel saga i Øyerhavn, som jeg forstår kona arvet alene.Iflg. mine notater døde denne Samson Fartensson Linga først i 1627, bl.a. har vi seglet hans ved et diplom (UBB-1608-06-03) med 4 stående ruter, og han er muligens også s.s. Sambsing på Store Linga n. 1613 i en herredagsdom.Har jeg misforstått noe av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gilje Dale

Christian. Les innlegg nr 9 ein gong til. Det står ikkje at faren til Herborg heitte Samson Ludviksson. Eg kan ikkje sjå at far til henne og broren er nemnd med namn. Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Debatt 40443,innlegg 9:'I 1564 tok Godskalk Sundal tinvitne på kyrkjebakken på Ænes om beiteretten , og fikk fastslått at da far hans Samson Ludvigson hadde Øyarhavn...Godskalk og søsteren Herborg Linga hadde arvet Øyerhavn etter far sin.'Kanskje du, Karin Romstad, mente noe annet enn det jeg leser, da du laget innlegget? Kan f.eks. Herborgs bror ha vært en annen Godskalk enn Godskalk Sundal????mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gilje Dale

Eg prøver,så godt eg kan å dokumentera kvart slektsledd. Med tippoldemor mi, som kom frå Norheim, har eg i opplysingar frå bygdebøkene funne skiftebrev og eigedomstretter som klart fører til Spildo i Granvin. Ingebjørg Persdotter Øyerhavn var sonedotter til lensmann i 1629, Sjur Olsson Øyerhavn. Han var fødd omlag 1564 og gift med Guro Gusskalkdotter. Guro var dotter til Magdalena(Anna?) syster til Johannes Lauritsen Galtung på Valen. Kan kono og Christian ordna opp i dette, ville eg ha sikkert steg attover frå Sjur Olsson Øyerhavn, lensmann i 1629.Den nemnde Johannes Lauritsen fylgde Enno Rustung på svikarferd til svenskekongen. Johannes var nær ved å få dødsstraff og han er oppførd, saman med liste over slektningar,som Enno gav til svenskekongen.(eg er kkje heilt sikker her)Det er kanskje ikkje rart at det er vanskeleg å fylgja slektstråden med Enno på slep. Men for meg hadde det vore fantastisk moro å finna tråden her.Venleg helsing Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Du mener vel at hun trolig var født etter 1536, Ole, samme fødselsår som mannen Samson Fartenson Linga -. Og siden Karin igjen henviser til hele debatt 40443 Lenke passer vel en eventuell videre avklaring av lenkens innlegg 9 bedre der enn her. Eventuelt kan du jo opprette et nytt tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er ikke lett å følge med i en debatt som til stadighet referer andre debatter uten lenker, men her gjengir jeg litt av det som kom frem i debatt Lenke'Olav Gunnarson Bagge var sønn av Margrete Fartegnsdatter. Hennes far: Fartegn Filippussøn til Semeleng gm Magnhild Jogrimsdatter.' Margretes søster var Anna Fartegnsdatter gm Mats; foreldrene til 'Matssønnene', bl a Olav Matsson Tysse, som man antar kan være far eller farfar til Olav Bagge på Valen. 'At Olav Bagge på Valen er etterkommer etter Olav Matsson Tysse er vel bare en av flere antagelser om hevm av Matssønenen Olav ætter fra.' 'hvis det er korrekt at Olav Bagge til Valen enten er sønn eller sønnesønn av en av 'Matssønene' så har vel Olav Bagge på Valen og Olav Gunnarson Bagge felles forfedre i Fartegn Filippson og Magnhild Jogrimsdatter,' 'Olav Gunnarson Bagge er fetter til enten far eller farfar til Olav Bagge på Valen.' Foreldre: Fartegn Filippusson gm Magnhild Jogrimsdatter 1. Gudrun Fartegnsdtr gm Anders Jensson 1.1. Jens Andersson gm Anna Ivarsdtr Valen 1.1.1. Samson Jensson gm NN 1.1.1.1. Jens Samsonson 1.1.1.2. Samson Samsonson 1.1.2. Nils Jensson gm Lukretia Gautesdtr Dall 1.1.2.1. Jens Nilsson 1.1.2.2. Margrete Nilsdotter gm Christen Trane 1.1.2.3. Samson Nilsson gm Ingeborg Christoffersdtr 1.1.2.3.1. Nils Samsonsson Tjugum 2. Anna Fartegnsdatter gm Mats 2.1. Tord rådmann i Bergen 2.1.1. Olav Tordson 2.2. Fartegn gm 1) Karen Kold 2) NN Orm 2.2.1. Mats (Skage) 2.2.2. Samson (Store Linga) 2.2.3. Olav (på Valen) 2.3. Sigurd (Sjur) (Ryfylke) 2.4. Samson (fogd i Namdalen) 2.5. Olav Tysse 3. Margrethe Fartegnsdatter gm Olav (Gunnarson) Bagge 3.1. Anna barnløs 3.2. Magdalena barnløs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Beklager at det har sneket seg inn en feil; de siste i rekken; Margrete; skal selsagt være 3. Margrete Fartegnsdatter gm Gunnar NN 3.1. Olav Gunnarson Bagge gm Anna Pedersdatter 3.1.1. Anna 3.1.2. Magdalena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gilje Dale

Christian. Herborg Samsonsdotter Linga. Eg var ikkje noggrann nok i omtalen om henne. Eg ser no at eg har notert at ho var gift med Samson Fartegnsson Linga d.y. Eg har ikkje meir om han.Eg går ut frå at du er såpass interessert at du studerer henne betre enn det eg har gjort. Det var bror hennar eg interesserte meg for. helsing Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Uff da, Arnfrid, i (65) sauses mye sammen. La meg bare ta to ting:1) Noen 'Fartegn Filippussøn til Semeleng' finnes ikke. Det er en feilaktig konstruksjon.2) Dersom 1.1 Jens Andersson var gift med Anna Iversdotter, så kan ikke 1.1.2 Nils Jensson ha vært gift med noen Lukretia Gautesdtr. Dall. Her er det i beste fall et enten eller, aldri et både og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Uff og Uff, Lars, dette var ikke bra, og jeg ser hva som er feil; Lucretia skulle nok ikke stått der. Lucretias far, Gaute, er bror til Anna. Igjen en arv fra min etterhvert meget gamle slektstavle. Nils hustru er vel ikke kjent, så vidt jeg nå vet, -altså nok en hustru å jakte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Skal ikke unnskylde meg, men jeg har jo ikke tatt tingene fra eget bryst, - denne gangen ser jeg at Bakkevik har en datter av Gaute gm Nils Jensson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Endogami kan være noe videre enn bare inngifte - det var inngifte som var forbudt. Viktig her er imidlertid at noen Lukretia Gautesdotter vel aldri har eksistert, hun er en konstruksjon, ikke en person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.