Gå til innhold
Arkivverket

[#59623] Nye artikler fra http://wangensteen.net

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

alle kan laste filene ned til egen pc til eget bruk, men ikke spre dem digitalt til andre; - vis da heller til nettstedet hvor de er publisert så får andre laste ned sine egne filer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er både generøst og fint at Tore Vigerust har den holdningen.Det viser bare at seriøse genealoger som Tore Vigerust innser at publisering på nett er og blir en nødvendighet for at materialet/åndsverket blir lest av flest mulig.Og jeg tar gjerne i mot andre bidrag som gjerne er hypoteser som kan danne en diskusjon på brukerforumet.Men jeg vil igjen takke Tore for sitt bidragLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tillatelse av forfatter Kjell. T. Lund til å publisere et utdrag fra boken 'Han Far'- prestehistorie og bygdeliv i Vang i Valdres.Artikkelen 'Ove Ovesen, den mektige stamfar' (til Wangensteen-slekten) ligger nå på hjemmesidenLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å spørre dere i gårKunne det vært interessant om jeg publiserte flere artikler fra boken til Kjell. T. Lund? I så fall vil jeg ta kontakt med han igjen for å få tillatelseLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian Spangens minneord ved Leif Midthaugs bortgang i 1957 er nå lagt utLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArnfridJeg har sendt 'gammelpresten' i Vang og forfatter Kjell T. Lund en ny skriftlig forespørsel om jeg får publisere mer fra hans bok i dag.Når jeg snakket med 84-årige Lund på telefonen i går var han positiv, men jeg vil ha det skriftlig.Boken er forøvrig fyldig bearbeidet av statsarkivar Anders FrøholmMvh x-menningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg lagt ut noen gamle avskrifter fra gårdsarkivet på gården GRAFFER i Lom, skannet fra Leif Midthaugs privatarkiv.Litt diverse, en rettsak fra 1590 og en fra 1603Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg nettopp lagt ut (dårlige fotoer) av litt info om Midthaugs arkiv på SAH, ogen komplett innholdsliste over Midthaugs Gudbrandsdal-arkiv som befinner seg på Opplandsarkivet avd. Maihaugen, Lillehammer.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg fant også, for de spesielt interesserte:'Ligprædiken over Herr Provst og Rider A.Phil' fra 1822 som jeg har lagt ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein Botterud har sendt meg en liten biografi over ' lensmann Lars Nilsen Wangensteen'. Lensmann i Vang i over 50 år.Jeg har hørt rykter om at nevnte lensmann arresterte Gjest Baardsen en gang, og at Gjest Baardsen fikk særdeles gunstige 'sonings-forhold' den gangen. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hvis denne bibsys-lenka virker, så kan du blinke deg ut noe aktuell litteratur onm Gjest: Lenke Det ser ut til å ha blitt skrevet relativt mye om ham de siste åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

'Lensmannsgarden Kvam. Etter å ha passert Galden og vegen flatar seg ut, grasgrodd og idyllisk, kjem ein framom den gamle lensmannsgarden Kvam, der Gjest Bårdsen fekk sova utan 'jarn' på seg då han vart frakta til livsvarig slaveri på Akershus.Det hadde vore freistande og lett å røma, men eit ord var eit ord sjølv for Gjest Bårdsen. Han ville ikkje svike den snille lensmannen. Garden er i dag gardsmuseum og dei ni husa frå om lag 1780-1860 står enno godt bevart. Garden har servering og omvisning for besøkande.' (Kilde: http://www.vang.kommune.no/ )Om dette er korrekt vet jeg ikke, det er nemlig ikke tatt med i kronologien om Gjest Baardsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArnfridTakk skal du ha, jeg vet jeg hadde lest det en gang, men husket ikke hvor.Neste helg skal vi en weekend på Stele i Vang http://www.bondegard.com/, og da skal jeg jamen ta en tur til Kvam også. St. Thomas-kirken skal også avlegges et besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg gjorde et stopp ved Vangsteinen da vi kjørte Lærdal-Valdres i høst. Tok bl a bilder som ligger på Kari Thingvolds kirkefoto.blogspot.com og på min egen fotoside, som du finner på hjemmesiden min. Var ikke på Stele eller Kvam, men det skal jeg gjøre neste gang, da vi kjører ofte via Lærdal-Valdres. Der er mye spennede historie på Filefjell, St Thomas, Kongevei m.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg lagt ut en artikkel fra Thomle 'De ældste Led af Familien Undal (Undahl) i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en oversikt over 'diverse' i Spangens privatarkiv,samt 'Høvding Seattles tale til president Franklin Pierce i 1854' (uten slektshistorisk interesse, men en god tale.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Skulle bare si at du gjør en glimrende jobb.Gi folket brød og sirkus.Det har jo ingen hensikt å skjule vår felles fortid ! Jobber selv med et prosjekt som omhandler 15-20 kommuner i sør-Troms--nordre-Nordland. Det blir a la bygdebok som skal ut på nettet.Problemet er at ca.50 prosent av kommunene allerede har gitt ut bygdebøker.Som noen tjener på.Og da blir det bråk ! Papirene jeg jobber ut i fra ble samlet av Alfred Tangen fra Trondenes og Ålesund. har akkurat lagt siste hand på verket om kommunene Harstad-Skånland-Bjarkøy.Og i løpet av ca. 1 måned kommer Kvæfjord-Ibestad-Tranøy-Evenes-Gratangen. Det er bare 3 måneder siden jeg rørte en pc for første gang , så jeg må finne ut hvordan å legge det ut.Og hvis ikke det var jævlig nok så sliter jeg med et hjerneslag fra november 2007 med påfølgende lammelser.Ting tr tid , men jeg finner ut av det til slutt. Lykke til videre med arbeidet Hr.Wangensteen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

HeiFørst en stor takk til deg og dine hjemmesider. Helt topp. Kunne du lagt ut artikkelen 'Slekten Hudfat' ved Christian Spangen? Artikkelen er relevant for flere temaer, feks. nå sist vedk. Lund. Der omtales etterkommere av en gammel vestlandsslekt, Aga /Byre. Amund Torgilsson til Tjøtta brukte samme våben som Byreætten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karin (45)Det skal jeg gjøre, men rekker det ikke i dag. På tirsdag/onsdag (SAH er stengt mandager) så finner du den på hjemmesiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det lagt inn en hel bok (44,5 MB) om 'Stamtavler over Familien UTHEIM og med den beslegtede familien' Av T. Utheim 1899. Jeg takker SAB for velvilligheten og skanningen. www.wangensteen.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er lørdag og fridag for mange, så jobber jeg overtid. I dag har jeg lagt ut'Optegnelser om Sognepræst John Rørbyes og Martha Simonsdatter Wedselstofts Slægt' (over 50MB)Og det blir nok mer i løpet av helgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

jeg har endelig begynt å legge ut kilder igjen på min egen webside, - lenge siden sist (4 år og 1 måned), tror forøvrig ikke at jeg skal opprette en egen tråd i Brukerforumet for å fortelle det glade budskap om alle godbitene jeg forer allmennheten med ! Skjønt, litt fristet av det er jeg jo. Legger vel ut sånn ca 20 kilder til før jeg tar 'kvelden'. Kildene mine er transkriberte skattemanntall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.