Gå til innhold
Arkivverket

[#59623] Nye artikler fra http://wangensteen.net

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

For ordens skyld bør det opplyses at publiseringen av Ovenstads biografier, slik de idag fremstår på Wangensteens nettsider, ikke er gjort med tillatelse av verken Ovenstads arvinger eller Norsk slekshistorisk forening.Dette er andre gang på under et år at Lars Ove Wangensteen har utnyttet et produkt finansiert av Norsk slekhistorisk forening til skade for rettighetshaverne.Det er trist at Wangensteen mener seg hevet over både norsk lov og vanlig atferd i slike saker. Tilsynelatende betyr ikke rettigheter noe for Wangensteen, ei heller later det til at hensyn til en god presentasjon ønskes hensyntatt.Styret i NSF har etter det jeg fortår ikke behandlet denne saken ennå, og dagens aktiviteter fra Wangensteens side viser at han uansett ikke har vært interessert i noe samarbeid fra foreningens side.Vi står altså ovenfor et tilfelle av det misforståtte mindretalls diktatur, hvor selvtekt opphøyes til aktverdig og publiseringsmoralen er henimot tilintetgjort.Dette nærmer seg det tarvelige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Gustavsen mener jeg er i nærheten av å være sjofel, ussel eller tarvelig ved å publisere et verk som sist ble publisert for 61 år siden, og hvor utgiver ikke kan etter min oppmoding vise til en gyldig avtale om enerett til publisering, og hvor utgiver heller ikke har gitt uttrykk for planer om re-publisering, er meg revnende likegyldig.Jeg forstår fortsatt ikke at noen fremtredende personer tilknyttet genealogiske foreninger så helt tydelig viser forakt for at flest mulig skal få tilgang på vanskelig tilgjengelig materiale.Og jeg regner med at Gustavsen svarer på dette innlegget, og jeg skal la han få siste ordet. Ordkløveri med Gustavsen gidder jeg ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Forakten får i dette tilfelle stå helt og holdent for Wangensteens regning. Wangensteen utviser nemlig stor og gjennomtrengende forakt overfor vanlig fremgangsmåte i rettighetsspørsmål.Det er ikke opp til Wangesteen å publisere hva han ikke har rettighetene til, og det er heller ikke opp til ham å påtvinge rettighetshavere å danse etter hans pipe når han finne det for godt å komme med et nytt utspill til skade for disse.Hvis det er slik at Wangensteen ønsker at man skal kunne ta i bruk anarkistiske virkemidler hver gang han ikke får viljen sin, så har han med dette opphevet rettsstaten.Hva blir det neste? Ja til væpnet revolusjon og oppheving av privat eiendomsrett? Det hele smaker av ideologisk maktkamp, hvor utdeling av roller helt og holdent avgjøres langs mjøsbreddene.For ordens skyld: Skal jeg siteres eller refereres så vær vennlig å ikke tillegg meg ord eller meninger jeg ikke har benyttet. Vanligvis uttrykker jeg meg klart nok til at man skal slippe undring. Ordkløveri mesterer andre bedre enn meg, også Wangensteen.Dette innlegget og sannsynligvis svært mange andre vil derimot aldri komme til å bli det siste ordet fra undertegnede. Jeg tviler samtidig på at Wangensteen evner å frastå fram ytterligere kommentarer. Men uansett godt nytt år, måtte du få et langt et!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Hvis det slik at det virkelig fra Wangensteen fokuseres på å utgi vanskelig tilgjengelig materiale, er det for meg helt uforståelig at det på død og liv skal gjengis materiale som allerede er gjort tilgjengelig i bokform. Om meningen hadde vært å bistå slektsforskere med materiale ville det vært hundrevis av hyllemeter på Statsarkivet på Hamar og på museer rundt omkring lokalt som aldri har sett dagens lys og ihvertfall ikke er publisert som hadde vært tingen.Den eneste grunnen til at Ovenstad publiseres må være for å provosere Norsk Slektshistorisk Forening. Søknaden som ble sendt om tillatelse til å publisere var nok langt fra alvorlig ment. Svaret fra foreningen turde være tydelig nok til at Wangensteen avventet behandlingen før noe ble publisert på sidene hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første 200 sidene er publisert (til og med B).Jeg har brukt 1 1/2 time hittil, og da gjenstår ca 7 timers jobb.Og jeg har absolutt evner (Are tviler på det (155) og det grenser vel nesten til personangrep) til å svare både Are og Rune, men jeg skal la herrene få sitte der og irritere seg.Synes oppriktig talt at de bør avstå fra å kritisere meg offentlig. Jeg oppfordrer derfor de som synes jeg er kriminell til å iverksette tiltak for å stoppe meg. Kjeft og kritikk her i debatten har motsatt virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Imens du venter på, at nogen tager imod opfordringen, så kunne du måske vise Olai Ovenstad den respekt, at skrive hans navn korrekt.Hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Siden kjente NSF-representanter stiller seg så uforståelig til at Wangensteen.net legger ut materiale som er tilgjengelig i bokform, synes jeg det ville være betimelig med en forklaring på NSF's egen hjemmesides innhold som til forveksling er like interessant/uinteressant (hold Ovenstad utenfor så ikke avsporer en gang til). NSF har hatt 'et par år' mer enn Wangensteen.net på å få gjort noe med dette, men..... Unnskyld, men i mine ører singler det i glasshus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit (156)Kanskje du heller skulle være vår rettskrivningslærer her inne? Da fikk du nok brukt tiden din og vel så det til korreksjoner.At jeg glemte en 'n' i Ovenstad i et innlegg har ikke noe med mangel på respekt å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir (157)Det er ikke så lurt å kaste stein ut når man sitter i glasshus, sa min onkel som drev gartneri i Hurdal.Og hvis NSF hadde villet så hadde de brukt 8-9 timer på å skanne Ovenstad. Så det er ikke snakk om store kostnader og mye arbeid. Det er etter min mening snakk om likegyldighet og en arrogant oppførsel. Verket ble utgitt i 1948, og er i dag nesten umulig å få kjøpt/lånt. Her i Hedmark fylke er det 1 (ett) eksemplar til låns på 1 (ett) bibliotek. Så de bør ikke argumenter med god tilgjengelighet.Og interessen for dette verket er det ingenting å si på. Bare siden i formiddag har det vært 196 sidevisninger/nedlastinger av Ovenstad fra www.wangensteen.net. Bare på bokstaven A og B !Og jeg vil gjerne sende en stor takk til et 'ihuga' mangeårig NSF-medlem som tilbød meg å få låne verket slik at jeg kunne skanne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Are innlegg (151)I dette innlegget skriver du som følger, 'Dette er andre gang på under et år at Lars Ove Wangensteen har utnyttet et produkt finansiert av Norsk slekhistorisk forening til skade for rettighetshaverne'.Kunne du være mere konkret angående dette skadeomfanget. Hvilken skade er det snakk om og hvor mye utgjør det anslagsvis i kroner og øre. Med noen tall på bordet ville det jo være enklere for oss andre å bedømme hvor stor kjeltring Lars Ove egentlig er ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

(LOW 152) I inlegg 151 sier ASG at du ikke har tillatelse hverken fra Ovenstads arvinger eller NSF. Du kommenterte bare NSF. Har du tillatelse fra Ovenstads arvinger? Hvis ikke, mener du det ikke er nødvendig med tillatelse fra dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

(LOW 152) I inlegg 151 sier ASG at du ikke har tillatelse hverken fra Ovenstads arvinger eller NSF. Du kommenterte bare NSF. Har du tillatelse fra Ovenstads arvinger? Hvis ikke, mener du det ikke er nødvendig med tillatelse fra dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit (162)ASG vet overhode ikke hvilke tillatelser jeg har, og de skal jeg heller ikke utdype her. Men jeg har holdt meg godt innenfor loven med alt det andre jeg har publisert, så det hadde jo vært rart om ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har ikke til hensikt å forsvare eller forklare noe i denne tråden. Den er opprettet kun for å informere om hva jeg publiserer.Mener noen at jeg gjør noe ulovlig skal det behandles/vurderes av de rette myndigheter, ikke av debattantene.Og det er fortsatt helt frivillig å bruke hjemmesiden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

(LOW163) Hva NSF vet eller ikke vet var ikke spørsmålet. Jeg spurte om du hadde tillatelse fra Ovenstads arvinger. Av svaret forstår jeg at du ikke vil svare på det, noe jeg finner underlig. Har du tillatelse kunne du ved å svare på det spørsmålet avsluttet denne debatten for lenge siden. Ei heller behøvde du be NSF om dokumentasjon, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit (165)Det er nok mye som er underlig her :-), og for ikke å lage denne tråden som en 'ordkløveri-tråd', så henviser jeg til innlegg 164.Jeg avventer en reaksjon fra de som påstår de har rettighetene ved en privat henvendelse til meg. Og den diskusjonen/saken skal foregå mellom partene, ikke her på forumet.Berit (166)Jeg ser det nå, og beklager skrivefeilen. Jeg er bare et menneske :-) Det blir rettet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Godt Nyttår . Fantastisk dette materialet du har lagt ut her. Dette er jo en skatt av personopplysninger for oss slektssamlere. Har allerede funnet flere interessante navn for meg. Dette er jo en manns livsverk 30 år har han brukt på dette. Han ville sikkert vært kjempefornøyd at så mange som mulig får lese dette. Takk til deg også Lars Ove at jeg får se hvilke skatter som finnes.Det er ikke sikkert alle vet det. Gleder meg . Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Er det en eller annen diffus ære som står på spill her? Jo, jeg skjønner også at det er noe som heter rettigheter. Men å ha rettigheter betyr ikke nødvendigis at man skal holde igjen og motarbeide. Rettigheter kan også gis eller overføres. Så hvorfor arbeider ikke NSF for å hjelpe Lars Ove? At noen frivillig vil ta et tak bør støttes, og NSF burde kanskje heller løpe etter Lars Ove og rope - skann dette, og dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Det må være noen utbredte misforståelser her.Slektsinteresserte har i svært mange år hatt fri tilgang til alle landets arkiver. I tillegg har det i løpet av 1900-tallet kommet til en stor genealogisk litteratur. Det finnes bibliografier som tar for seg dette. Flere kjenner kanskje Morten Hansen (1965) og Jan og Jana Solem (2001)?Man finner de fleste utgivelser ved å benytte søketjenesten: [url="http://ask.bibsys.no/ask/action/stdsearch>http://ask.bibsys.no/ask/action/stdsearchI tillegg har Norsk slektshistorisk forening utgitt et vell av tidsskriftsartikler gjennom snart 82 år. Et personregister over de 36 første bindene finnes her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Til innlegg 150:Uansett hvilken oppløsning du bruker i det du legger ut, så skann ikke med mindre oppløsning enn 200 d/ppi. Det finnes funksjoner i f.eks Acrobat pro for å redusere oppløsningen og optimalisere filstørrelsen før du legger ut.På denne måten kan du gå tilbake til 200 senere hvis du velger å legge ut med lavere oppløsning - uten å skanne på nytt.Hvis du har mye server plass kan du også legge ut to versjoner, høy og lav oppløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er C, D, E og F publisert.anita (168): Takk for det. Hyggelig at du får glede av dette :-)Arild (169): Det er noen som løper etter meg, men jeg føler ikke at de er vennligsinnede akkurat :-)Geir (171): Takk for tipset. Da er alt bortsett fra 'B' skannet i 200 ppi.Ares innlegg vil jeg ikke kommentere. Hver og en kan gjøre seg opp sine tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Lars OveJeg er av de som henger meg på med en stooor takk for det du gjør både med Ovenstad og andre ting. Når det gjelder Ovenstad-som du sier vanskelig å få tak i. Så jeg er også en av de som allerede har tittet mye i det du har scannet.Andre tar seg visst i høy grad av spørsmålet rundt lovligheten av dette her.Hjemmesiden din er forøvrig kjempefin. Du bruker mye av din tid på å dele av ting som bl.a er vanskelig tilgjengelig og ellers av stor interesse for mange.Du burde fått en blomst for mye av dette og ikke en vegg av massiv kritikk.Lykke til videre med alle dine prosjekter.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er hele bind 1 av Ovenstads Militærbiografier skannet (til og med bokstaven H) med tillegg og rettelser. Over 500 sider og over 520 MB.Håper noen av dere kan dra nytte av dette.Anne Lene (173): Takk for du setter pris på dette. Det er selvfølgelig viktig med anerkjennelse for det arbeidet jeg gjør.Og det har på ingen måte vært massiv kritikk. Det er et par stykker som bråker litt og bruker noen store fine ord, men de bryr jeg meg ikke noe om. De får meg bare til å arbeide enda hardere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Hei Are (170) m.fl.Eg vil gjerne gjera merksam på mitt eige innlegg nr. (160) der eg spør om ei konkretisering av skadomfanget for NST av det som Lars Ove har publisert. Eg kan ikkje sjå at du gav noko svar på det i ditt innlegg (170).Elles ser eg at du meiner det er viktigast for styremedlemmane i NSF å bruke tid på å publisere sitt eige materiale og at det slik vert nedprioritert å gjera eldre artiklar og stoff tilgjengeleg (digitalt?). Kan hende har eg misforstått deg her, men meinar du at nye artiklar i NSF berre skal produserast/skrivast av styremedlemmar, event. av dei som bur i gåavstand frå eit av dei store biblioteka. I den samanhengen kunne det jo ha vore av interesse å sett ein statistikk over bustaden til forfattarane som er representert i NST (og Genealogen) dei siste 10 åra. I same andedrag kunne det kanskje vore av interesse å ha fått ein statistikk over korleis artiklane i dei to nemnde tidsskrifta er fordelt på dei ymse landsdelane. Ideelt sett burde vel artiklane dekkja heile landet så nokolunde likt?Dei siste spørsmåla kjem vel litt på siden av det denne tråden handlar om, men sidan vi er inne på dette med NSF sin utgjevnadspolitikk, så hadde det vore av interesse å fatt svar på slike spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.