Gå til innhold
Arkivverket

[#59624] Genealogiske artikler og annet slektshistorisk materiale på nett!


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Bra Kristian, og jeg gir meg ikke med dette. Jeg synes dere burde gi plass til alle oppgavene ved UIB og sikkert også flere ved de andre Universitetene. Her er svært mye spennende stoff. Ellers kommer jeg med mer bl a Åsane historielag, Kjelda m.v.Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Vi har faktisk en database over hovedfagsoppgaver 1907-2000, se Lenke.Noe av årsaken til at den ikke har blitt oppdatert med de siste 7-8 åra, er at vi har planer om å omorganisere nettsidene og databasesøkene. Men så er dette med å ha tilstrekkelige ressurser, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Som Tore også nevner i (47), man ønsker ikke å være negativ. Men i dette arbeidet må en tenke langsiktig, og da er jeg av den meining at denne type nettsteder ikke kan fungere hos private - i det lange løp. Det må inn hos en eller annen sentral institusjon/forening, slik at man er sikret kontinuitet. Dis- Norge er som nevnt av andre ei slik forening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Angående hovedoppgaver: Legg merke til tjenesten fra Universitetsbiblioteket i Bergen: https://bora.uib.no/ Der kan en søke fram hovedoppgaver, doktoravhandlinger og andre akademiske artikler. Disse legges ut i fulltekst.Tilsvarende tjeneste i Oslo heter DUO: [url="http://www.duo.uio.no/>http://www.duo.uio.no/I Tromsø finner en Munin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Vedr. Arild K.s innlegg (#56):Kontinuitet er helt klart viktig, men for mange (inkludert undertegnede) ligger en stor del av registreringsarbeidets glede i muligheten av å publisere det på eget nettsted. Den ene hobbyen gir næring og substans til den andre, og resultatet blir som det blir.Resultatet blir kanskje ikke ultraprofesjonellt, når alt skal baseres på minimale tilganger og driftes innenfor hjemmets fire vegger, - men for mitt vedkommende må tankegangen bli at de som ser noen nytte i det jeg har gjort er velkommen til å bruke det. Om det at jeg troligvis er senil eller død om x antall år, medfører at noen mener det jeg har gjort ubrukelig, så er det jo bare å ignorere det.Jeg skulle aldri finne drivkraften til å drive registreringsarbeide for en forening som jeg med mine halve pensjon ikke engang ser meg råd til å være medlem i.En annen side av saken er jo at alle ikke er institusjons- eller foreningsmennesker, og derfor velger andre veier og løsninger. Personlig finner jeg stor glede i det mangfoldet som finns på nettet, og tror hverdagen blir gråere den dagen alt er institusjonisert.Nei, la de tusen blomster blomstre, så får vi heller håpe de har sørget for noen form av backup som kan videreføre materialet når de visner.--PIN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå var ikke min mening å legge dette på eget nettsted, men et sted må det jo plasseres når man jobber med det.Tanken var at de institusjoner / organisasjoner som allerede har slike ressurssider kan benytte seg av opplysningene.Der ligger ingen annen tanke bak eller visjoner i så måte.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Per Inge (59) -Når man legger noe ut antar jeg at ønsket er at det skal nå fram til flest mulig. Det er da en fordel at stoffet er samlet et sted folk vet om. Eksempel: De skannede kirkebøkene er samlet her på Digitalarkivet. Man vet hvor man finner dem. Det er vel ingen som ønsker de skulle vært fordelt på f. eks. 100 forskjellige nettsteder?Og dessuten - det er ikke noe i veien for å legge noe ut både hos Dis og på eget nettsted. Og argumentet om medlemskap holder ikke. Det kreves ikke noe medlemskap for å bruke Dis' Genealogiske Ressurser.At du ikke ser noen drivkraft i å registrere for Dis får være opp til deg. Men poenget er at du ikke registrerer for Dis, men for alle de som Dis formidler stofffet til. Det er ei tjeneste som er åpen og kostnadsfri for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Oppdateringer i dag; Lenke Digitale utgivelser ved UIO UIT: Vitenarkiv for faglig og forskningsrelatert materiale Fra boken 'Han Far' av Kjell. T. Lund: 'Ove Ovesen den mektige stamfar til Wangensteen-slekten' ------- Aust-Agder: Vestre Moland: Fogdernes og Sorenskrivernes Manntall 15/3/1664 -------- Hordaland: Bergensposten Åsane Historielag Åsane lokal: Glimt fra Fortiden Arna og Osterøy: Lokalhistorier Arna: Mål og Miljø Fyllingsdalen: Dalen før blokkene Fana Historielag Os: Os før i tio Voss: Verda sett frå Vassvøre Fusa: Fusa i gamledager ----- Oppland: Vang Historielag ------- Sogn & Fj.: Fylkesarkivet Kjelda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Helt overraskende oppdaget jeg at det nå går å lagre som nettside direkte fra tekstdokument. Det er jo helt utrolig! Man slipper altså å skrive i html, som er et ork. I nettsideutgaven er også æ, ø og å kommet med. Dere finner den her LenkeJeg har sjekket at den kan leses med Mac. Windows antar jeg går bra, men jeg har ingen Windows-maskin hjemme, så tilbakemeld om det ikke går.Den er oppdatert med mange lokale lenker og med siste fra Wangensteen.netMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Beklager, i Opera: @page { size: 20.999cm 29.699cm; margin-top: 0.9cm; margin-bottom: 0.9cm; margin-left: 0.9cm; margin-right: 0.9cm } table { border-collapse:collapse; border-spacing:0; empty-cells:show } td, th { vertical-align:top; } h1, h2, h3, h4, h5, h6 { clear:both } ol, ul { padding:0; } * { margin:0; } *.Frame { font-size:12pt; vertical-align:top; text-align:center; } *.Graphics { font-size:12pt; vertical-align:top; text-align:center; } *.OLE { font-size:12pt; vertical-align:top; text-align:center; } *.Caption { font-family:Times, 'Times New Roman'; font-size:12pt; text-align:left ! important; margin-top:0.212cm; margin-bottom:0.212cm; font-style:italic; } *.Footnote { font-family:Times, 'Times New Roman'; font-size:10pt; text-align:left ! important; margin-left:0.499cm; margin-right:0cm; text-indent:-0.499cm; } *.Heading { font-family:Helvetica; font-size:14pt; text-align:left ! important; margin-top:0.423cm; margin-bottom:0.212cm; } *.Heading1 { font-family:Helvetica; font-size:16pt; text-align:left ! important; margin-top:0.423cm; margin-bottom:0.212cm; margin-left:0cm; margin-right:0cm; text-indent:0cm; font-weight:bold; } *.Heading2 { font-family:Helvetica; font-size:14pt; text-align:left ! important; margin-top:0.423cm; margin-bottom:0.212cm; margin-left:0cm; margin-right:0cm; text-indent:0cm; font-style:italic; font-weight:bold; } *.Heading3 { font-family:Helvetica; font-size:14pt; text-align:left ! important; margin-top:0.423cm; margin-bottom:0.212cm; margin-left:0cm; margin-right:0cm; text-indent:0cm; font-weight:bold; } *.Index { font-family:Times, 'Times New Roman'; font-size:12pt; text-align:left ! important; } *.List { font-family:Times, 'Times New Roman'; font-size:12pt; text-align:left ! important; margin-top:0cm; margin-bottom:0.212cm; } *.P1 { font-family:Times,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette var merkelig. Nå prøvde jeg igjen på Mac, og nå går det ikke. Får ikke lest med Firefox heller.Ja, ja. Du Kristian vet kanskje hvordan det fungerer med den direkte lagringen som xhtml.....Jeg har spurt min sønn, Kristian, men han har jo ikke tid til å komme å se på det.Ok, den gamle .doc filen er fortsatt tilgjengelig; Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg har ikke peiling, men dersom du lagrer din doc. fil som Web-side så fungerer linkene på min maskin direkte uten ctrl - click

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Kan bekrefte at det ser slik ut i Opera som ovenfor, men også i IE. Det jeg ser er at du har lagret som .xhtml. Prøv å lagre den som webside, da skal du få .htm eller .html.Dersom jeg laster ned dit word.doc og lagrer det som webside, funker det helt fint i både IE og Opera. Du skal kunne gjøre det samme på server.PS! Flere alternativer for webside. Velg den som kun heter webside. Da får du .htmMvh Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

De valgene jeg får i OpenOffice er, foruten .xthml og de andre dere ser i skjermbildet, og de ulike tekstformatene, .html, .pdb, .xml og .psw. Men jeg har prøvd .html også, men det lot seg ikke åpne etterpå fra lokal disk.Bjarte, kan du sende meg den web-siden du fikk lagret og åpnet? affi alfakrøll online dot noMvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Ikke for å vær vanskelig, og det er jo selfølgelig en smaks sak, men jeg synes det hadde vært litt mer oversiktlig dersom du ved neste oppdatering hadde flyttet alt fra og med overskrift Hele Landet, en Tab til høyre. Hvis ikke virker det veldig trengt opp i margen. Noe som kan være en ulempe for de som kanskje ikke har optimale innstillinger på skjermen.Ellers ser det bra i Opera, men jeg får blank side i IE 7, merkelig, mulig det er en feil hos meg. Mvh Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.