Gå til innhold
Arkivverket

[#59624] Genealogiske artikler og annet slektshistorisk materiale på nett!


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Totalt nærmer vi oss 500 lenker på siden. De fleste ligger hos Wangensteen, Vigerust og historisk institutt ved UIB.Oddvar Søreide, jeg har ikke Skoge Vels side. Kan du sende meg linken.Det er etter hvert mange aviser som har fotosider, gjerne med historiske fotos. Fant bl a en på Bygdeposten [url="http://www.bygdeposten.no/bildeserier/article2375216.ece>Lenke som var flott. Kjenner dere til flere slike sider? Skal vi ta dem med på ressurssiden?Så gjelder det spesialsider innenfor jernbanehistorie, bilhistorie, bunadshistorie, skipshistorie mv. Hva synes dere om det? Kom evt med tips! Jeg har i kveld testet lenkene, ikke på denne arbeidsmaskinen som er stor og rask, men på vår MacBook. Alle lenkene lar seg åpne, men to lenker tar SVÆRT LANG TID med MacBook, nemlig DAs Digitale Bøker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Strengt tatt skal det jo ikke være nødvendig å legge det ut verken i PDF elle DOC så lenge du gjør det i html/htm. Dersom det er noen som ikke kan lese html/htm, så er det enten en feil hos dem eller den som har laget siden. Alle har jo en eller anne web-leser, og den skal takle html.Det fungerer helt fint i IE7 nå, så da skulle man vel nesten tro at det fungerer hos alle. Opera takler det helt fint også.Mvh Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Kunne ikke se at du hadde denne, Arnfrid, men kan jo være at jeg ikke så den i skumlesingen.....Fødsel-, bryllup- og dødsannonser fra Aftenposten i løpet av siste år: LenkeHilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg hadde denne www.dodsannonser.no har vel kanskje trodd det var den samme, men ser at det ikke er det. Vet du om andre aviser som har det samme tilbudet, Remi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott. Skal også legge inn noen private ressurssider, bl a Hans Cappelen sin. Men nå drar jeg til Sunnfjord for helgen, i morgen tidlig, så vi får se hva jeg kan få gjort i kveld. Ellers så oppdaterer jeg over helgen, dersom det er innevær. Er det noen flere synspunkter på det jeg skrev i (228)?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Roger, takker for dem.Har du noen avskrifter eller andre primærkilder på din flotte nettside?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Nei, Arnfrid. Jeg vet dessverre ikke om flere aviser som legger ut født-, vielse-, og dødsannonser på samme måten som Aftenposten, men det betyr ikke at andre aviser ikke gjør det. www.dodsannonser.no har stort sett dessverre bare sine annonser der fra de blir skrevet i avisene til begravelsesdatoen, mens hos Aftenposten står de i et helt år.Når det gjelder menighetsblad så kan du legge til denne linken for menighetsbladet Yttersia tilhørende Berg og Torsken menigheter i Berg prestegjeld på Senja i Troms (Berg kommune og Torsken kommune): LenkeHer står det om hvem som blir døpte, konfirmerte, viede og begravede i perioden for hvert nummer i menighetsbladet. Hadde bare alle meninghetsblad vært like flinke. Alle nummer siden 2002 er lagt ut i pdf.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Per Inge Nilsen

Vedr. innlegg #154:Den 15. mai sendte jeg melding til lenker@disnorge.no om at jeg hadde lagt ut Balsfjord gamle bygdebok på nett.Den er fortsatt ikke registrert og jeg har heller ikke fått bekreftet at mailen er mottatt.Jeg tror nok vi som gjør egne hjemmesider skal være evig takknemmelig ovenfor Arnfrid og andre som ikke har denne typen 'nåløye' for utlegging av lenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for det, Per Inge,Jeg kommer til å oppdatere ca annenhver måned, som nevnt tidligere, og vil da samtidig sjekke og rydde i alle lenker. Oppdatering vil altså skje ca uke 33.Inntil da, ha en fortsatt fin sommer!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jorunn Stenberg

Henger meg på her med en gledelig nyhet: Fåberg og Lillehammer Historielag er i ferd med å legge ut Hattestad-manuskriptene på nett. Lenke Dette er rene julepresangen for meg og andre som har etterspurt bygdebok for Fåberg (Oppland). Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg håper bare at historielaget MYE sterkere påpeker og markedsfører dette som et manuskript, sånn at ikke noen vil tro at det er en nyutgitt bygdebok.For det kan bli misforstått når et Historielag i 2009/2010 legger ned mye arbeid med å skrive av og å publisere gårdshistorie som de VET inneholder feil.Noen vil nok spørre seg hvorfor ikke åpenbare feil blir rettet opp i avskriften, mens andre igjen vil ta alt for god fisk, og det synes jeg er synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Stenberg

Ja, dette var virkelig en kalddusj! For ordens skyld: Jeg representerer ikke historielaget. Min hensikt var kun å dele informasjon som jeg allerede har stor glede av. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Uansett må man sjekke originalkilder når man driver slektsforskning. Til og med helt nye bygdebøker og gardssoger har feil. Har nettopp oppdaget en feil i den nye Jondalssoga. En feil som ikke burde ha vært der, da det er mange kilder som viser hvem den aktuelle personen var. Slik er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

241:Kalddusj er for meg litt ekkelt.Men at jeg deler ut kalde dusjer er feil. Jeg deler informasjon jeg har, og ikke produserer.Men jeg kan godt si hva jeg mener her, og det er at jeg synes det blir helt feil at det nevnte slektshistorielaget sitter og skriver av, og bruker mye ressurser, på å skrive av noe de vet mye av det er feil!Det blir omtrent som om jeg ska skrive av Hougens, Thomles, Spangens osv manuskripter og 'signere' de med mitt navn. Alle vet at disse manuskiptene inneholder feil, så hvorfor skulle jeg skrive de av?Jeg velger å publisere 'originalen'. Da skjønner alle at dette ble produsert for noen tiår-siden, og verden har gått videre.Men et pdf-dokument laget i 2009 med opplysninger om en gård i Fåberg vil nesten alle lesere tro er troverdig, noe det absolutt ikke er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.