Gå til innhold
Arkivverket

[#59624] Genealogiske artikler og annet slektshistorisk materiale på nett!


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai M Kveum

Det ser ut til at NSF allerede har begynt arbeidet med å scanne eldre artikler. Jeg sender økonomisk bidrag i morgen. Vi kan vel alle sammen være enige om at NSF må være det rette stedet til å ivareta genealogiske utgivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ja NST hadde vært en utmerket 'bank' for publisering av slektshistorisk materiale på nett.Så det er bare opp til NST å gi meg et godt tilbud på min base, så kan jeg selge jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Lars Ove, hvis du vil selge databasen din, bør du kontakte NSF og andre eventuelle aktuelle kjøpere direkte. Jeg tviler på at noe styre vil eller kan realitetsbehandle en slik sak utelukkende på basis av din ytring her i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

En annen sak er at NSF for tiden har nedgang i inntektene, og blir derfor avhengig av nye inntektskilder før de kan starte oppkjøp av databaser, websider mv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

ToreDet var bare en tanke jeg hadde, og hvis NST har nedgang i inntektene ville jo en slik base fort kunne snudd det. Så jeg avventer om de er interessert. De følger nok med på debatten her. Jeg kan drive denne databsen lenge jeg, men ser jo helt klart at den helst burde hatt adresse NST.Forøvrig er jeg i sluttforhandlinger med en forfatter som ga ut en bok i 1997. Mulig jeg får skanne hele boken, og det slektshistorie med store bokstaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Vil du være interessert i å drive en slik database i samarbeid med NSF, da, Lars Ove? Jeg kunne i så fall koble deg sammen med nettredaktøren til NSF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Lars (106)Det begynner å bli en stund siden jeg tok personlig kontakt med nettreaktøren. Det skjedde etter min tildels heftige diskusjon med Are Gustavsen i forbindelse med Åndsverkloven her på debatten. Jeg oppfordret rettreaktøren til komme med en uttalelse, noe som etter vel en måned er helt fraværende.Jeg startet min hjemmeside nettopp pga av NSFs negative holdning og uvillighet til å publisere vanskelig tilgjengelig matriale på nett. NSF publiserte dog noen av Thomles artikler ETTER at jeg hadde gått ut og sagt jeg ville gjøre det samme.Derfor er min hjemmeside en slags 'protest' til NSFs holdning til ikke å gjøre mest mulig tilgjengelig for folk flest. Jeg bruker mye tid og resurser til å skanne og la siden være dynamisk. Jeg bruker i tillegg en del penger på dette.Håpet mitt var at NSF en gang ville forstå at det som Are Gustavsen betegner som 'delvis uttadert materiale' i høyeste grad er aktuelt også i dag. Jeg har nesten 3000 besøkende fra 13 mai (telleren er feil) og det er blitt lastet ned over 9900 filer (pdf). De besøkende kommer fra 15 land, og bare i Norge kommer de fra over 115 steder.Dette beviser at det er behov for et slikt nettsted, så hvis NST vil være med, så er det bare å ta kontakt. Men jeg ønsker at det skal være et nettsted med plass for notater og andre ting, ikke bare kvalitetssikret mateiale. Det skal være en ressurs for vanlige brukere.Men hvis NST vil være med, så er de velkommen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Det bør ikke være et spørsmål om kjøp eller salg i dette tilfellet. NSF skal være den kilden vi søker til. jeg har respekt og forståelse for det arbeidet dere har gjort og har ofte hatt glede av det, har lagt dere inn som snarveier, men hovedkilden bør være NSF. Hvis ingen kommenterer denne linken så er den borte på en dag og nye slektsgranskere vet ikke om den. Har selv brukt mye tid å penger på å opparbeide en kunnskapsbase jeg kan øse av og var litt lei meg da NSF fikk innholdsfortegnelsen for X antall bind. Så jo fort at mine snevre interesser for Gudbrandsdalen, ca 8-9000 referanser ikke ville ha dekket behovet for hele Norge. Genealogy er hobbyen vår og vi roter alle i de samme kilder som er kirkebøker, arveoppgjør og hva de nå heter alle sammen. Har nå sendt mitt bidrag på en årskontigent til til ' pdf av frigitt artikkel NST'. Kontonr.: 0532 19 80424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Lars Ove, hvis du mener at NSF ville få økte inntekterav å erhverve databasen din, så mener du altså atden ikke lenger skal være gratis ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Tore (110)Hva NSF vil gjøre med betalingen, vet jeg ikke, men jeg har en mening om det.Jeg mener at NSF vil tjene på å bli mer 'internett-vennlige'. Som bedriftsøkonom mener jeg at NSF ikke bare skal se på 'tapte' inntekter, men derimot se på mulighetene for økte inntekter ved at de blir mer publikumsvennlige. Med det mener jeg at NSF ved å legge ut mer materiale for nedlasting blir mer synlige for folk, og det skulle forundre meg meget om ikke NSF ville få flere medlemmer og økt sympati. Det er vel strengt tatt ikke så mange av oss som ikke vil betale noen kroner for relevant informasjon. Vi betaler TV-lisens og gjerne 10 kroner daglig for en avis.Så jeg mener bestemt at NSF ville tjene på å komme på banen nå og bli mer synlige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Kai (109)Ja hadde det bare vært så enkelt. Men nå viser det seg at det holder ikke med NSF, dessverre. At det er mer tungvint at flere av oss tilbyr lenkesamlinger eller databaser er jo ikke vår feil. Vi ser og har bevist behovet for det. At NSF ikke gjør det, er jo leit, men en realitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Lars Ove, siden du er bedriftsøkonom (som du sier): hverken TV-lisensen eller avispengene betales frivillig. Begge deler fordi den vare vi ønsker, ikke ellers er tilgjengelig.Det er derfor merkelig at du mener at folk vil betale frivillig for en gratis vare. Hvordan forklarer du det bedriftsøkonomisk ?Er det mange bedrifter du kjenner, og som du f eks jobber for, som tjener penger på å dele ut gratis varer ? (Og tjener penger på akkurat de samme varene som de deler ut gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Tore (113)Mulig jeg forklarte meg uklart, men alternativet er:1. At jeg fortsetter å drifte min hjemmeside så lenge jeg gidder, og samtidig bruker penger og tid for å spre materialet gratis. Den dagen jeg dør vil hjemmesiden dø også.2. At NSF som den ledende foreningen innen slektsforskning i Norge innser at de har en slags plikt til å gjøre frigjort materiale tilgjengelig for alle ved å legge det ut på nettet slik at det i all framtid blir liggende der.Sånn bedriftsøkonomisk kan vi se dette fra to sider. Gratis er selvfølgelig gratis, altså ingen inntekter. Men ved å vise godvilje (tenk på de som gir gratis vareprøver) så vil den som gjør det, uten tvil på sikt få inntekter. NSF vil få det ved at de 'viser godvilje', og derved vil flere melde seg inn i foreningen, eller betale for tjenestene. Her er det snakk om å tenke langsiktig. (Og ja, jeg kjenner flere bedrifter som tjener penger på å dele ut gratis varer og samtidig tjener penger på de samme varene....mye penger.)Men hvis ikke NSF innser dette, så vil min hjemmeside bestå så lenge jeg består, uansett om noen her mener at det er uklokt. Jeg har inntrykk av at mange ønsker å få 'servert' slektsrelatert materiale på en enkel måte (internett), men jeg er også sikker på at noen er villige til å betale for det. (Kai (109) er jo beviset på det)Så hvis NSF fortsatt ønsker og vil være ledende, så må de etter min mening snart komme ut av 'mørkerommet'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nasjonalbiblioteket tar jevnlig kopi av hele .no-domenet for arkivering, men ikke av .net-sidene, så dermed vil disse gå tapt hvis websiden nedlegges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Finner du noe på nettet som interesserer og som plutselig kan forsvinne - ta en kopi til egen maskin, brenn en CD e.l. - det koster nesten ingen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Det er litt interessant å følge denne debatten slik den nå dreier m.h.p. det å få ting 'varig' tilgjengelig. Jeg legger merke til Lars Ove's egen presisering av hvor lenge dette vil være tilgjengelig. Det at 'haugevis' av iherdige 'samlere' setter opp en egen webside med masse informasjon som ettertiden sikkert hadde hatt lyst til å ta vare på men som dør når eier har mistet motet/interessen eller i verste fall dør, burde jo egentlig føre til at de som virkelig har et ansvar for å smale historisk materiale her i landet, dvs. de offentlige arkiver virkelig tilbyr mulighet for disse småsamlerne å legge igjen sitt materiale lett tilgjengelig for ettertiden.Jeg tenker også på dette forumet som samler masse historisk interessante tanker, ord og sammentillinger men hvor alt drukner i 60.000, ja sekstitusen, andre tråder fordi det ikke er lagt opp til katalogisering. Noen av oss er kanskje litt flinkere enn andre med å legge inn søkeordene, men timer av historisk interessant arbeide forsvinner som dugg for solen fordi det er nålen i den berømmelige høystakken.Tenk om NSF og andre hadde fått av Arkivverkets dataressurs til disposisjon slik at alt arbeidet kunne lagres av det offentlige og tilgjengeliggjøres gjennom dette.Et eksempel på at en ressurs er blitt tilgjengelig har gjennom at jeg fikk utdrag av en bok som en av dette forum's aktører hadde skrevet. Robert (Bob) Bjerke forfattet en bok som for meg viste seg å være et alter ego til Valdres Bygdebok vedr. emigranter fra Valdres på 1800 tallet. Jeg tok kontakt men dessverre var boken utsolgt. Jeg gråt. Så en dag får jeg e-post fra Robert og der har han lagt ut boken på nettet. Jeg har for egen del nå lastet ned boken til egen maskin (fy skam meg) da Robert en dag kanskje skulle legge ned siden. Siden er jo privat.Og for de som er interessert er Bob's webside her http://www.rbjerke.net/Foruten Valdres er jo Gjerpen, Bygland, Kragerø, Arendal, mm. plasser i NOrge som er nevnt i boken, Manitowocskogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Svein:Artig det med Manitowoc-skogen. Det er nesten så man blir litt nostalgisk. Vi pleide nemlig å reise dit, altså til byen Manitowoc, for å gå på kino det året jeg bodde i USA midt på 80-tallet. Forbindelsen til Valdres var også svært tydelig på landet utenfor Manitowoc, skolen jeg gikk på het Valders High School, og fotballaget (american football) selvfølgelig Valders Vikings.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Hei Are,betyr det at du er fra en av Gustavsønene i Bob's bok? I stedet for å bo på Vestlandet burde du flytte til det vakre Valdres, vet du! Med tid og stunder håper jeg å flytte tilbake.Ellers var Valders full av mine 'nære' slektninger og folk fra grenda Volbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og for å snakke om ValdresJeg og min samboer reiser fredag til Ste(i)le gård, min stam-mors gård i Vang. Og fiske i Vangsmjøsa er obligatorisk samt et besøk på min stamfar Ove Ovesens hjertebarn; kirken på fjellet; St.Thomas på Filefjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.