Gå til innhold
Arkivverket

[#59624] Genealogiske artikler og annet slektshistorisk materiale på nett!


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Kan du lese den med IE, så er det flott, men jeg har fått melding om at den ikke lar seg lese med IE..... se bl a (94)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

er .htm greit eller bør jeg gå over til xml ? (jeg vet ikke forskjellen, men jeg skal ihvertfall gå fra .html til .htm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er vel ikke meg du spør, Tore... Jeg gjør bare som jeg får beskjed om.Ellers hadde jeg håpet å komme til Oslo til helgen og være med på arrangementet på Hovedøya, men det må jeg dessverre avlyse. Hadde spesielt gledet meg til nachspielet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

nachspiel nå i dette juni-været er ikke å forakte; jeg var ute på Hovedøya med øl i ettermiddag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Det er ingen forskjell på .html og .htm, så det er ikke noe poeng å endre fra det ene til det andre. Det er strengt tatt bare snakk om forskjellige filendelser på samme format. Og IE leser nok i utgangspunktet begge deler, det er vel helt andre grunner til at Arnfrids ene side ikke vil åpnes i IE.Som et eksempel kan nevnes at Arnfrids startside: [url="http://home.online.no/~harmell/>http://home.online.no/~harmell/ også er et .html-dokument, det ser du hvis du går inn via denne adressen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

At noen klarer å lese dokumentet i IE skyldes nok kanskje at dere ikke bruker IE7, men en tidligere versjon, eventuelt at dere fått på plass en fix fra Mirosoft (MS).Det er antaglig en feil i IE7 (ikke IE generelt) som forårsaker dette. IE (alle versjoner) kan selfølgelig lese html/htm, men Open Office/Star Office som Arnfrid bruker til å lage sidene, produsere antagligvis en 'tag', 'script' eller kode som gjør at IE går i hvit. Det kan jo henda at feilen ligger i Open Office/Star Office også, eventuelt en gammel versjon av Open Office/Star Office?Jeg lastet f.eks ned word dokumentet, og åpnet det i MS Word 2003, og lagret det som htm. Jeg la dokumentet på en server, og det virket helt fint i IE7 (PS! Jeg har tatt det vekk fra serveren, så jeg har ikke stjålet siden din...hehe).Arnfrid sin startside ser ut til å være produsert i Netscape/Mozilla, og dermed fungerer den helt fint, også i IE7.Se forøvrig (94) med link til MS.Mvh Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Liv, jeg skal fikse det i kveld (oppdaterer hver kveld), men nå må jeg være ute i solen.... det er jo syden

bilete4956.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Digtalarkivet har i dag lagt ut boken om familien Munthe. Boken er på ca 700 sider, og kan leses her: LenkeLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Er ikke ved min 'kjære' PC akkurat nå, men den jeg er på har IE6, og det virker i hvertfall på den. Sier de det virker i IE7 så tror jeg folk på det.To ord om hva du gjorde annerledes denne gangen, hva var årsaken? Byttet du til nyere versjon av Open Office?Ser at htm/html kodingen har ett litt enklere oppsett denne gangen. I det forrige var det en del merkelige koder.Mvh Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I stedet for å bruke det samme dokumentet, skrevet i OO 2.2,, men som jeg lagrer som .doc (for at dere skal kunnellese det), kopierte jeg nå hele tekstdokumentet over i et tomt OO dokoment, som jeg på forhånd hadde valgt ny HTML. Vet ikke om dere forsto det.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK.Ja, jeg har tatt med historielag, men ikke private slektssider. I utgangspunktet skulle det kun være digitale ´primærkilder´ som skannede bøker og avskrifter, samt digitaliserte bygde- og gardsbøker. Så er der en god del nettressurser som befinner seg mellom primærkilder og egne slektstavler. Jeg er usikker på hvor jeg skal sette grensen. Poenget var at det som ligger på denne ressurssiden er til å stole på, men at det selvsagt må ses i forhold til sin tid, f eks slik det er med en del bygdebøker. De fleste slektssider, slik jeg ser det, har ingen kildehenvisninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, det var slikt jeg mente med denne setningen: 'Så er der en god del nettressurser som befinner seg mellom primærkilder og egne slektstavler.' Men jeg er avhegig av at dere tipser meg om slike, -så legger jeg dem inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Johnsen

Det er en ting jeg ikke forstår med de diskusjonene og initiativene som oppstår her på Brukerforum og det er de tendensene til oppsplitting og fragmentering av slektsinformasjon.Når vi har http://www.disnorge.no/genress/ som er en ganske omfattende samling av lenker med interesse for slektsforksere, er det min mening at den beste hjelp samtlige slektsforskere kan få er at den samlingen utvides og gjøres bedre.Det må være vår hensikt at vi skal lette arbeidet for alle dem som driver med slektsforsking ikke at vi skal strebe etter noen personlige 'likes or dislikes'.En adresse som kan være et oppslagssted er en god løsning, fragmentering og mange steder med mer eller mindre vedlikeholdte lenker vil aldre bli noen god løsning.Hva er problemet med å bidra til å forbedre genress og sende lenker til lenker@disnorge.no så snart du ser en lenke som ikke fins i samlingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Som nettsideeier synes jeg selvfølgelig at 'genress' er bra. Men det tar ofte lang tid før det blir noen reaksjon etter innsendt mail. Når man legger ut stoff vil man jo gjerne at folk skal begynne å bruke det uten at det oppstår et glapp på noen uker eller måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.