Gå til innhold
Arkivverket

[#59624] Genealogiske artikler og annet slektshistorisk materiale på nett!

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, det er det samme hos meg. Første lenke kommer opp med en blank side.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vedr tab; det var enklere sagt enn gjort. Å bruke tab på lenker får ikke jeg til å fungere. det blri jo slik _______http:// osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Hvis du 'merker' alt under Hele landet ved å holde inne høyre muse knapp og dra deg ned over siden (Windows).Alternativt Ctrl A i Windows (men du har vel mac du?), men da nerker du også hoved overskriften din.Når du har merket alt trykk tab, funker fint hos meg...PS! nå har jeg problemer med IE igjen....Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da vet ikke jeg hva det kan være. Nå har sønnen min vært her i dag og sagt hvordan jeg skal gjøre det, men selvfølgelig kan det fortsatt være en feil.Prøv å oppdater hjemmesiden min først; http://home.online.no/~harmell/Jeg har jo samme problemet på LapTopen (Mac). Der får ikke jeg lest .doc-filen, men .html-filen, og også den jeg først hadde, .xhtml går fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Nå så det veldig fint ut i Opera i allefall...Skjønner ikke hav som er galt med min IE 7, men hvis ikke det er et problem for andre, så bruker jeg konsekvent Opera.Opera ingen over ingen ved siden....heheBjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det der har jeg ikke greie på. IE er vel Windows, noe jeg ikke har brukt på 6 år. Opera mener jeg at jeg har vært borti tidligere. Men nå er det Firefox jeg har på Linux-basemaskin. På Macen er det Safari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har oppdatert og kommer inn på hjemmesiden din, men linken gir fremdeles en blank side. (har W- Vista)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Har nettopp blitt oppmerksom på dette innlegget og har oppdaget en del linker som er av interesse. Ville det ikke vært til det beste for oss alle om stoffet ble donert til NSF,som kvalitetsikkret stoffet og la det ut på en søkbar måte, enn at man tilfeldig skal finne nye filialer av NSF? Det vil ta litt lengre tid før det er tilgjenglig men fordelen er at man kan få med andre tolkninger av samme tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Både NSF og NL (Norsk lokalhistorisk institutt) er oppmerksomme på ressursregistreringen vi gjør her ft. NLI har allerede oppdatert sin ressursside med flere lenker herfra.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Kai (91) du mener vel ikke at det er nødvendig for NSF å kvalitetssikre en lenkesamling ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Blank side i Internett Explorer (IE).Har sjekket litt rundt på nettet, og i utgangspunktet ligger nok problemet hos Microsoft og IE som ikke altid følger web-standarder. Dette skaper problemer for web-designere, fordi de fleste bruker IE (6 & 7). Web-designere må da ta hensyn og ofte lage spesial-løsninger, som ofte går ut over de andre nettleserne. Men IE 7 skal jo være bedre enn IE 6 (som er et hel...e), og IE 8 (er vel ikke kommet enda) skal visstnok følge standardene fullt ut.Microsoft har vel antaglig skjønt at det er et problem, for de har kommet med en 'Hotfix' for problemet:http://support.microsoft.com/kb/933006Denne kommer vanligvis automatisk ved vanlige oppdateringer via 'Windows update' hvis ikke kan den lastes ned via linker fra denne siden, men da bør man holde tungen beint, slik at en får riktig fix i forhold til versjon av IE og operativsystem.PS! For min del virket det ikke alikevel, men kanskje andre er heldigere...Løsningen på problemet er nok at 'web-disigneren' bruke en annen web-editor enn (Open Office i dette tilfellet), som antakligvis ikke fungerer så bra mot IE, eventuelt at alle bytter til en annen webleser enn IE. Det siste hadde nok vært det beste, men er og forblir en drøm....Mvh Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. Det blir mye krøll når vi benytter ulike operativsystem, men nå har jeg gjort det som følger på min nettside http://home.online.no/~harmell/'Genealogiske og lokalhistoriske ressurser på nett' er nå lagt ut i tre ulike formater; .doc, .PDF og .html. De to første skal kunne leses med Windows-programmer, de to siste med Mac-programmer, alle med Linux-programmer.I PDF-dokumentet har jeg omgjort æ, ø og å til andre gangbare koder.Lykke til!Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

http:home.online.no/~harmell/genealogiskeRessurser.htmlSlik ser den ut, adressen til den linken som gir blank side, Problemet ser ut til å være det som kommer etter 'harmell/', fjerner jeg det funker linken. Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

(93)Nei, det går ikke. tenkte mest på alle kommentarene til artiklene fra Thomle, Spangen, Vigerust osv.. Noen kommentarer kommer gjerne tiår etter hovedartiklen og inneholder ofte nye opplysninger som forfatterne ikke var oppmerksom på da de skrev. For min egen del har jeg laget en stikkordliste på ca. 9000 navn som omhandler Gudbrandsdøler fra bind I til XXXV. Kan på denne måten finne en person omtalt i andre bind av andre forfattere. Etter at NSF kom ut med sin innholdsfortegnelse sluttet jeg å registrere. Kan selvfølgelig sjekke navnene i artiklene opp mot NSF og få en masse henvisninger, men hvem skanner disse opplysningene og legger ut på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg kan legge innholdsfortegnelsen til NST inn på ressurssiden. Så blir det jo opp til den enkelte om de vil sjekke hva som er omtalt i det enkelte hefte. Jeg kan også legge inn listen over hvilke NST som er tilgjegelig, men da håper jeg at NSF først oppdaterer den listen (hvis de ikke allerede har gjort det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

KaiJeg er enig med deg i at det hadde vært mest hensiktsmessig om feks NSF kunne lagt ut alt av feks Thomle på sin hjemmeside. Men det skjer jo ikke. Det var først etter at jeg proklamerte at jeg ville skanne det jeg fant av Thomle (i feks Personalhistorisk Tidsskrift) at NSF la ut sine trykte artikler av Thomle, slik at alle kunne lese og laste de ned. Når det gjelder Spangen og Midthaug så har nok undertegnede den beste tilgangen til dette materiale, i og med det finnes på SAH.Så jeg kan ikke se at det er mulig å 'sentralisere' dette. Men hvis hver og en lagrer Arnfrids lenkesamling, så er det etter min mening et utmerket verktøy.Og jeg fortsetter å skanne og legge utLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.