Gå til innhold
Arkivverket

[#59624] Genealogiske artikler og annet slektshistorisk materiale på nett!

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Johnsen

Det syns jeg var en veldig konstruktiv tilnærming og det er jo ikke værre ennat vi kan stille krav til oss sjøl og si at nye lenker skal legges ut innen en bestemt tid.Hvilket krav vi skal sette bør vi nok diskutere før vi kunngjør det, men hva er forventningen: 1 dag, 1 uke eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg nevnte Genealogiske ressurser på Dis-Norge allerede i mitt innlegg 13, noe som ble fullstendig ignorert. Lenke til dette ligger forresten også under Nyttige Lenker her i DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bakgrunnen for denne tråden var å oppdatere oss på hva som finnes av digitaliserte tidsskrifter, slektsbøker og bygde- og gardssoger. At det har tatt fullstendig av viser vel kun at dette var nødvendig. Landslaget for lokalhistorie har med bakgrunn i denne tråden satt i gang med oppdatering av sine ressurssider. Flott om DIS gjør det samme.MVH Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Johnsen

Vi er avhengige av at de som kjenner til nye ressurser gir beskjed om dette. Så da forstår jeg at initiativtaker er enig med DIS at det er en fordel med et samlingssted for slike ressurser.Dermed oppfordrer jeg nok en gang til at dere formidler informasjon om nyttige lenker for slektsforskere til lenker@disnorge.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg skjønner bakgrunnen for Arnfrid sitt utgangspunkt til initiativ, da det i dag ikke er noen egen kategori for akkurat digitaliserte artikler/tidsskrifter på DIS-Norges Genress. Men, de digitale bygdebøkene, de bør da være på plass allerede i DIS-Norges Genealogiske Ressurser? Mangler bør meldes!Å snuse opp nye lenker trenger Lenkegjengen hjelp til - (i DIS-Norge altså) - det er jo også kun frivillige som holder på.Det å ha en samling her og en samling der, det blir håpløst for de fleste.Jeg tror at grunnen til at 'det tar av' her på DA skyldes at det er mange som leser trådene her, og det er lett å melde ønsker og tanker i et debattinnlegg, mens mange ikke helt vet hvordan DIS-Norges Genress som sådan bygges opp - nemlig ved tips fra alle om lenker som bør være med. Det er håpløst å sitte og lete opp sider, så der er man avhengig av tips! Det er tusenvis av oppslag i lenkesamlingen til DIS, så det er ikke det at den ikke blir brukt!http://www.disnorge.no/genress - og øverst til høyre ser du en 'Tips oss' - der kan du melde inn lenker! Man trenger ikke å være medlem for å være med på å bygge opp samlingen, det er jo til beste for alle, enten man er medlem eller ikke, da den jo også er åpen for alle!Tenk om vi kunne fått til en skikkelig felles lenkesamling som alle er med på å samle inn til!Og - en ting- flott at Landslaget for Lokalhistorie har tatt tak, sidene deres har trengt en oppdatering lenge :-) (og - det trenger sikkert DIS-Norges Genress og - tips mottas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

.. og jeg har uttallige ganger i denne debatten skrevet;'Her er det bare å laste ned!' Derfor lagrer jeg også siden flere ulike formater.Jeg regner med at DIS, DA, NSF, på linje med NLI, har merket seg det.Men jeg kommer til å fortsette å lete frem nyttige kilder, og det vil bli annonsert i denne tråden.Nå når DIS er på banen, har dere gjort dere noen tanker om hvordan man kan sikre det arbeidet vår generasjon nå gjør for etterslekten? Se også debatt Lenke Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Johnsen

Jeg tror du misforstår Arnfrid.For at lenkesamlingen Genealogiske ressurser skal vedlikeholdes, vokse og være et godt tilbud til slektsforskere, så er vi avhengige av at de som kommer over disse nyttige lenkene sier ifra.Vi har ingen ressurser til å lete etter lenkene. Oppbygningen av en slik base er et dugnadsarbeid. Det innebærer at du bidrar med informasjon, som vi kan sammenstille og ivareta, sørge for å lete etter og skifte ut råtne lenker osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Torill (157)Da forstår jeg ikke hvorfor dere i DIS ikke sender en stor takk og en bukett roser til Arnfrid. Dere får jo alt servert på et sølvfat her, gratis og meget oversiktlig.Og det skal bli interessant når (eller om) Arnfrids lenkesamling blir å finne på Dis sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Johnsen

Lars Ove da skjønner du ikke poenget mitt.Skal vi være fornuftige lager vi EN lenkesamling, den er der i dag og den heter Genealogiske ressurser. Den kan du og Arnfrid og alle andre som kommer over nyttige ressurser bidra til.Det som er dumt og bortkastet tid og ressurse er å starte uendelig mange lenkesamlinger som så noen skal lage nye samlinger for at vi skal finne fram til dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

et lite spørsmål : hvor ofte blir epostadressen lenker@disnorge.no lest ? Er f eks min epost din for 6 døgn minus 5 timer lest ? Jeg har jo ikke fått tilsvar eller meldinger om at den er lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

Jeg har litt problemer med å se behovet for enda en ny lenkesamling som inneholder mye av det samme gamle, men litt nytt som man ikke finner igjen i andre oversikter.Denne samlingen dekker på langt nær hele Norge, noe som kanskje heller ikke er meningen, men hva kan man forvente å finne her? Oversikten blir jo mer og mer uoversiktlig med en fil som skal ramse opp alt av ressurser på nett.Jeg har følelsen av at når man kommer til et visst antall lenker så blir det ikke så lett å bruke denne oversikten, og hva gjør man da?I DIS-Norges samling kan man i hvertfall søke i gjennom alle ressursene, og da kan de være aldri så godt gjemt, men man finner dem allikevel.Det jeg også spør meg om er hvordan skal man holde lenkesamlingen til Arnfrid aktiv i lengden? Ingen lever evig, og hvem vet hvor lenge Arnfrid vil holde på med dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Per-Olav; hvilke deler av Norge er det jeg har utelatt?Poenget med denne tråden er å oppdatere oss på hvilke digitale ressurser som er tilgjengelige. Så kan hver og en laste ned til egen disk, evt bruke tekstdokumentet, legge til eller trekke fra det man selv har behov for. DIS, NLI, DA og NSF kan likeså hente opplysninger her om nye ressurser og få dem inn på sine egne ressurssider. Sånn sett er denne tråden en del av dugnaden vår.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man dekker ikke Norge ved å ha noen ressurser fra et fylke, og på den måten dekker du ikke hele Norge Arnfrid.Hvis du skal dekke hvilke ressurser som er tilgjengelige, så lykke til, det blir en lang tråd og noen store og tunge filer som etterhvert vil komme ut, hvis du mener at det er planen.Du er ikke den første som har satt i gang lignende prosjekter, og i starten kan det se bra ut, men som en rød tråd i det hele er det slik at når alt hviler på en privatpersons initiativ, da lever verket på den ene personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per-OlavNå synes jeg du er ganske utakknemlig og usaklig, og jeg vil gjerne stille deg et spørsmål:Hvem av foreningene har en mer oppdatert oversikt over ressurser enn det Arnfrid har?Og slutt å klage på det Arnfrid gjør, sett heller press på de som du mener skulle ha gjort det! Og sett for all del pris på at det finnes privatpersoner som er villige til å ta på seg en slik oppgave. Det skulle jo være en enkel sak for de foreningene som ønsker å videreuvikle det arbeidet Arnfrid har gjort. Hun har jo i mange innlegg oppfordret til det.Jeg synes det er synd at folk alltid skal og vil tenke negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Johnsen

Jeg syns verken Per-Olav tenker negativt eller på noen annen måte feil. Faktisk ser jeg at han tar poengene ganske godt.Det fornuftige her er ov blir at Arnfrid kunne bidra til å gjøre Genres bedre, ikke starte en alternativ tjeneste som har de framtidsutsiktene Per-Olav påpeker.Har du lyst Arnfrid, så er du hermed invitert til å delta i viderutvikling av Genres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Genres' må være det minst kjente begrepet innen slektsforskning. Googler man får man i hovedsak opp utenlandske sider som ikke er realtert til genealogi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Ove:Her stiller du deg lite vitende til hva som faktisk er fakta.Ressursene du snakker om bør være alt som finnes av slektsressurser på nett, og da har jeg ett, kun ett, svar på det og det er DIS-Norge genealogiske ressurser. Hvordan kan du sammenlikne Arnfrids oversikt med Genealogiske ressurser, eller kanskje du ikke har det? Finner du noen større lenkesamling på nett kanskje Lars Ove?Her er statistikk for Genealogiske ressurser:Antall ressurser 24231 Antall brukte ressurser siden 1 mai 2002 1610240 Sist oppdatert 05-Jun-2008Jeg kommenterer ikke resten av innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg forstår ikke problemstillingen her;men OK, jeg kan alltids sende filen til administrator for Genealogiske ressurser på DIS. Men det enkelste er vel at vedkommende laster ned .doc-filen som jeg har laget lenke til her i debatten mange ganger.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Arnfrid :-) Men hvordan skal man vite hva som er nytt i filen din? Kan det markeres på noen måte slik at man slipper å gå igjennom alt? Eventuelt bare sende det nye over til lenker@disnorge.no?Tror du finner ut av det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har sendt flg epost til DIS;Til DIS Genealogiske ressurser;Her er en lenkesamling over genealogiske og lokalhistoriske ressurser som er samlet inn på Digitalarkivets Debattforum [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=59624>Lenke :dokumentet finnes i .doc Lenke i .PDF Lenke og i .html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per OlafJeg skjønner du ikke vil forstå, men det er greit.Jeg er overhode ikke imponert av tallene dine. Jeg har bare en (1) ressurs å tilby, www.wangensteen.net, og jeg har hatt et gjennomsnittlig besøk av 143 personer hver dag siden jeg åpnet siden 13 mai. Det er også lastet med i gjennomsnitt 512 filer hver dag.Dere har til sammenligning et gjennomsnittlig besøk av 735 personer hver dag, med i alt 24231 ressurser!Man skal ikke være økonom for å forstå at her er det en gedigen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det ikke være slik at der man finner en lenke så bokmerker man ofte den? Det er nok en god årsak til besøks-stattistikken til DIS (ikke meg), men du som har en egen ressursside såklart vil få besøk av de samme, uavhengig om de kom fra DIS-Norgse side eller egne bokmerker. Ser du forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.