Gå til innhold
Arkivverket

[#59624] Genealogiske artikler og annet slektshistorisk materiale på nett!

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har fortsatt problemer med å forstå hva som er motforestillingene fra DIS og Broback Rasch mot å ha en dugnad her på DF med å samle inn digitale genealogiske og lokalhistoriske ressurser.Kan noen forklare meg hva som er så galt med denne dugnaden?Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

'Motforestillingen' er at det som nå blir laget her allerede finnes gratis for alle og enhver på adressen www.disnorge.no/genress/Det er ikke fra min side ment som noe negativt, men jeg ser ikke hvorfor man lager noe som allerede finnes.Jeg ser at Arnfrid er i vinden for tiden, og kunne kanskje hjulpet Genealogiske ressurser til å bli ennå bedre ved å bli med i crewet bak tjenesten? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

For egen del foretrekker jeg Arnfrids lenker. Jeg prøver i det lengste å unngå DIS, da jeg alt for mange ganger er blitt møtt med krav om brukernavn og passord på sidene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til 178: Ingen behøver passord for å komme inn på nevnte sted. Det går lenke dit under nyttige lenker i DA. Nederst i kategorien Kjelder:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(177) din påstand i 1. setning er ikke korrekt. Ved søk etter ressurser av kjente nålevende og døde genealoger og historikere på DIS gir få treff. Jeg får bra med treff på Vigerust, men eller er det dårlig, f eks ingen treff på Spangen og Thomle.Men jeg forstår fortsatt ikke problemet. Det må da være bra at vi setter i gang en stor dugnad med å fremskaffe genealogiske og lokalhistoriske ressurser. Folk kan bruke denne listen akkurat som de selv ønsker.For eget vedkommende har jeg listen liggende på min nettside. Der har jeg selvsagt også direkte lenker til DIS, NSF, DA, NLI, FS, samt noen private slektssider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til (179)Av en eller annen grunn krever DIS det av meg. Samme kravet kom da jeg skulle prøve en av Arnfrids lenker dit også. På grunn av dette orker jeg knapt å prøve lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Johnsen

DIS krever ikke pålogging til Genealogiske ressurser, det er en helt åpen tjeneste. Hvis noen opplever at de der blir avkrevet passord ville jeg gjerne motta en skjermdump som viser at dette skjer.Ellers har vi identifisering med brukernavn og passord til de sidene som er for medlemmer. Det er det opplagt at man må ha i en medlemsorganisasjon.Innlogging på Slektsforum krever også pålogging, men her kan du være registrert som gjest. Hvis jeg skal utveklse informasjon om slekt syns jeg faktisk at det er god fokeskikk å fortelle hvem man er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Er det ikke bedre å fortsette debatten om DIS på LenkeDenne tråden var tenkt for dem som vil være med å registrere ressurser til glede for oss alle, enten dere nå legger det inn på egen nettside eller på organisasjonene/institusjonene sine ressurssider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg stusset også, i lihket med Lars Ove, over Per-Olavs tall i innlegg 170 (1,6 mill brukte ressurser siden 1/5 2002). Er det ikke mere ? Det er faktisk mye mindre enn det jeg har selv på Vigerust Nett, der snittet gjennom siste 3 år er 1300 sideoppslag daglig, dvs nesten det dobbelte. I så fall er DIS-Norges wbside mindre brukt enn den fortjener.Jeg er også klar over at Arnfrids webside har et formål som allerede er dekt opp gjennom DIS-Norges'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg gjentar intensjonen med tråden her;Samle og registrere digitale nettressurser innenfor genealogi og lokalhistorie. Utgangspunktet var de digitaliserte gards- og bygdebøker, slektsbøker, samt det nye nettstedet til Wangensteen. Dette resulterte i at man samtidig fikk info om mange flotte nettsteder, der det meste var kildebelagt, avskrifter mv. Dette er flott og det er bare å sette i gang å høste.Ressurssiden er altså ikke tenkt som en konkurrent til DA, DIS, NLI eller NSF, men et sted der disse kan hente info om ressurser de ikke allerede har registrert. Noen vil, slik som jeg, legge siden inn på sitt eget nettsted, på linje med lenkene til de ovenfor nevnte institusjoner / organisasjoner.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Arnfrid, ditt tiltak er høyst prisverdig og velkommen, men du må ikke late som det ikke er en konkurrent til DIS-Norges Genealogiske ressurser. For det er åpenbart at den er (har vært) det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hva er vitsen med å fortelle oss hver bidige dag - det være seg Lars Ove W og Arnfrid M - at deres nye og enestående sider er oppdatert. Det kunne klare seg med annen hver dag eller hver uke etcEr dere PR-kåte eller? Jeg har så langt ikke sett maken når det gjelder å markere seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Berg

Til (188): hvilke av DIS-Norges nettjenester er du ikke får full funksjonalitet på ved bruk av andre operativsystem enn Microsoft Windows?Selv bruker jeg Linux (Ubuntu) og har ingen problemer med Statens Arkivers Arkivalieronline (Danmark) når jeg bruker Mozilla Firefox. Jeg har Sun Java Runtime Environment 6.03 installert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei Arnfrid.Jeg synes det er et prisverdig tiltak du har begynt med. Det bør ikke være vanskelig for andre, det være seg foreninger eller privatpersoner, å få oppdatert sine egne lenkesider (genealogiske ressurser) så lenge de ansvarlige for dette følger med, og du klarer å identifisere når de forskjellige lenkene dine ble lagt inn på din side. Da kan de andre gjøre sin jobb f.eks en gang i uken/måneden så lenge de vet hva som har skjedd på din side siden sist gang de var inne og så på den.Ellers til (184) sitat: 'Jeg stusset også, i lihket med Lars Ove, over Per-Olavs tall i innlegg 170 (1,6 mill brukte ressurser siden 1/5 2002). Er det ikke mere ? Det er faktisk mye mindre enn det jeg har selv på Vigerust Nett, der snittet gjennom siste 3 år er 1300 sideoppslag daglig, dvs nesten det dobbelte. I så fall er DIS-Norges wbside mindre brukt enn den fortjener.'Det er nok ikke antall besøkende på genealogiske ressurser hos DIS-N som dette tallet viser, men antall personer som fysisk bruker linkene for å komme videre til nevnte sider de vil til. Jeg bruker ofte Genress for å finne en ressurs, det være seg i Norge eller utlandet, men det er sjelden jeg bruker linken direkte fra DIS-N sine sider. Jeg åpner heller et eget vindu og kopierer og limer inn selv eller bare ser hva de har for kilder nevnt om det stedet jeg er interessert i.Tallet har dessuten økt til 1612663 nå ved midnatt natt til 7. juni 08. Men som sagt dette er neppe antall besøk, men antall personer som har brukt linkene videre til et annet sted, altså brukte ressurser som der står i statistikken.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Berg

Remi (190): du har rett i det at det antallet som står under Genealogiske ressurser (http://www.disnorge.no/genress) er antallet brukte ressurser. Antallet stiger altså ikke for et besøk på sidene til Genealogiske ressurser. Det stiger bare om man klikker seg videre ut i verden til en av ressursene (lenkene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensenn

(183) sier 'Denne tråden var tenkt for dem som vil være med å registrere ressurser til glede for oss alle, enten dere nå legger det inn på egen nettside eller på organisasjonene/institusjonene sine ressurssider. 'Jeg tror også at GENRESS i regi av DIS-Norge har samme målsetning :) I hvertfall lagt på veg når det gjelder kilder, om ikke alle privatpersoners egne sider, f.eks hører ikke mine hjemmesider hjemme hverken her eller der. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Takk til Reni og Espen for oppklaring angående tellemåten av besøk for Genealogiske ressurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Astrid (187)Ja jeg er ekstremt PR-kåt, og bruker en hver anledning til å markedsføre min hjemmeside her på DA.Den er mitt eneste levebrød, og jeg tjener for å si det mildt, ekstremt mye på dette. Som du sikkert har registrert er alt reklamefinansiert, og prisene på nedlasting er nesten latterlig dyrt.Men jeg skal legge inn en advarsel. De som er veldig plaget av dårlig ånde, dårlige dager eller PMS, de bør egentlig avsky alle som gjør som meg, og ikke lese noe av det. Skal forsøke å få lagt inn et filter slik at det ikke blir plagsomt for enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Bjerke

With your permission I'll respond to innlegg nr. 121, and thank Svein Botterud for his kind words regarding my book and my Web site.I only printed 200 copies of Manitowoc-Skogen, and it soon sold out. I had no interest in being in the book trade, so I decided to post the entire book on a Web page. The interesting result was that people who found the book on the Web page also wanted to buy a paper copy.And I have been gathering information on my own families all my life. I knew I would never publish it in book form. The Web page is an ideal way to make it all available to interested parties.The difference between publishing on paper and publishing electronically, is that pulling the plug terminates the existence of the latter. My Web page will be there as long as I'm around to pay for it. A friend looking for a business opportunity for himself suggested a business which offered to keep Web pages up indefinitely.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Harry:Jeg har ombestemt meg. Jeg beklager ingenting. Jeg synes derimot synd på mennesker med et syndrom. Jeg skal ikke fleipe med det mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Det er nesten litt rart at ikke Cyndi's List er trukket frm som eksempel på oppbygging av lenkelister http://www.cyndislist.com/Av totalt 264400 lenker er 325 regnet som norske. Noen er kjente og allerede nevnt her, mens andre er perifere.I følge sidens Historical timeline er dette i hovedsak en persons verk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.