Gå til innhold
Arkivverket

[#59624] Genealogiske artikler og annet slektshistorisk materiale på nett!

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Jørgensen

En opprydding er vel ikke unaturlig.At det må gjøres krafttak er også naturlig og skyldes i hovedsak at brukerne, meg og deg og alle andre ikke melder fra om råtne lenker og om nye, gode linker til gode kilder.Som nevnt er det en dugnad til alle fra alle, men når noen bare høster og ellers kritiserer, blir desverre ikke resultatet så alt for gådt.Som andre har nevnt: På sidene til DISNorge er det og har vært adresse slik at alle kan melde fra om dårlige og gode lenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Siden du ikke har adressat i (203), 2. setning, antar jeg at den var til meg, som trådstarter. Hvis ikke, hvem er det du mener 'bare høster og ellers kritisererer'?Jeg ble oppfordret til å sende det arbeidet jeg nå gjør til lenker@... Det gjorde jeg umiddelbart, men har fortsatt ikke fått bekreftelse på at DIS har mottatt noe fra meg.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Mitt unnlegg 203 gjelder oss alle som er flinke til å klage og syte over både det ene og andre og forventer at andre skal sjøre jobben (uansett tema).De som føler seg truffet, får notere seg det og muligens etterhvert bidra til noe felles for oss alle.Nå er det nå slik at vi kun kan knytte oss til siste innlegg når vi legger et nytt innlegg, uten at det har noen betydning i dette tema.Synespersonlig det er utrolig mye kritikk over hva innsatsvillige mennesker gjør (stort sett på sin fritid) til set beste for oss alle.Til akkurat din siste linje så er sikkert DIS glad for dette, men hvis vi alle skulle ha respons på alle slike innsendinger, ville det gi my administrasjon. Jeg sender rett som det er forslag, men forventer heller at linker leggges på plass og feil rettes opp uten at jeg får takk for hver epost. ;) Men jeg har sett på de vedleggene dine og personlig ser jeg at mange av disse er his DIS fra før og det gir også en del arbeid å gå igjennom en slik oversikt. Det hadde sikkert vært greiere med konkrete linker som manglet hos DIS. (Dette er min mening og ikke DIS sin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har da ikke sagt at jeg forventer takk. Jeg skrev: 'men har fortsatt ikke fått bekreftelse på at DIS har mottatt noe fra meg.' Med det mener jeg at jeg ikke har mottatt kvittering på at de har mottatt min epost. Ikke verre enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Skal se at det blir laget et automatisk svarsystem på mottatt epost på noen av adressene, f.eks. til Lenker og Gravminneregistreringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå virker det som du går inn for å mistolke meg....Har du ikke vært borti at man får (kan be om) kvittering for at epost du sender er mottatt? Jeg har det installert. Det er helt vesentlig, når jeg lager masseutsendelser, å få vite hvem som mottar epost, hvem som leser den mottatte eposten osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Jeg får beskjed hos meg på de som har defekkte adreser. Jeg vil selv ikke ha svar på om alle i en masseutsendelse har mottatt, lest, slettet epostn. Det får være opp til mottaker å holde sitt epostsystem funsjonabelt. Som oftest er situasjonen at postkassen til folk går full fordi folket ikke leser posten gjevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Å fortsette denne diskusjonen i denne tråden er meningsløst! Høres ut som vi befinner oss i to ulike verdener. Gidder ikke å bruke energi på dette. OK?Jeg fortsetter heller med å samle på lenker, samt å legge inn mine slektsdata, artikler, avskrifter og fotoer på et dertil egnet sted.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg fatter ikke at Arnfrid gidder å gjøre den hun gjør. Det er så mange sure og intetsigende mennesker som må blande seg inn, og som sannsynligvis bare har et markeringsbehov, at jeg er imponert over at Arnfrid fortsatt gidder.Når man i denne 'bransjen' gjør en jobb, må man tydligvis tåle å bli kritisert. Det provoserer meg, og jeg vil i framtiden være den første som 'hugger' enhver som prøver seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Hvem kritiserer og hvem gjør dobbelt arbeid isteden for å gjøre det som enkelte fremhever: Samle kreftene for noe felles. Og da har ingen på nåværende tidspunkt kommet med noen 'orakel-messig' lsøning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

OttoEr ikke dette felles? Gjør Arnfrid dette bare for seg selv? Og hvorfor mase om felleskapet når alt hun gjør er til alles nytte? Og dobbeltarbeid? Hvem har gjort dette før Arnfrid? DIS? Nei... den listen er utdatert.Nå må dere for f... heller sette pris på at enkeltmennesker gjør en jobb for fellesskapet, og slutte med å sutringen. At deres hjertebarn (forening) ikke gjør en god nok jobb, skal ikke gå ut over enkeltmennesker som gjør det, uten medlemskontigent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Gjør DIS og alle andre dette for egen del og dreper de dermed alle andre initiativer?Jeg sutrer ikke. Jeg synes alle initiativ er positive, men jeg vil dermed si at noe er bedre enn andre og andre ikke har livets rett. Tiden vil etterhvert vise hva som er beste løsning og man bør gå sammen for bedre løsninger i fellesskap i stedet for å stille andre i miskreditt.Men bare for å si det klart så representerer jeg egen mening og ingen organisasjon som har vært omtalt under dette emne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Visst på tide å repetere innlegg (185): 'Arnfrid Mæland, Bergenhus, 6.6.2008 16:45 (185) Jeg gjentar intensjonen med tråden her; Samle og registrere digitale nettressurser innenfor genealogi og lokalhistorie. Utgangspunktet var de digitaliserte gards- og bygdebøker, slektsbøker, samt det nye nettstedet til Wangensteen. Dette resulterte i at man samtidig fikk info om mange flotte nettsteder, der det meste var kildebelagt, avskrifter mv. Dette er flott og det er bare å sette i gang å høste. Ressurssiden er altså ikke tenkt som en konkurrent til DA, DIS, NLI eller NSF, men et sted der disse kan hente info om ressurser de ikke allerede har registrert. Noen vil, slik som jeg, legge siden inn på sitt eget nettsted, på linje med lenkene til de ovenfor nevnte institusjoner / organisasjoner. Mvh Arnfrid' JEG BER VIDERE OM RESPEKT FOR DET ARBEIDET JEG HOLDER PÅ MED HER! PÅ FORHÅND TAKK! AM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Min genealogiside, http://www.geocities.com/dagtho/genealogy.html, inneholder i det minste noen lover m.m. av allmenn interesse for slektsforskningen. Noe mer på sidene royalty.html, nobility.html, navn.html, sonja.html (den siste siden vil bli oppdatert etter hvert). Kanskje noe for oversikten din, Arnfrid?Hvis det er interesse for flere (gamle, utdaterte) lover, forskrifter etc. som berører kirkebokføring osv., så må dere endelig si ifra, så skal jeg få lagt dem inn etter hvert.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Dag,Jeg foreslår at jeg gjør det på samme måte som for bl a Vigerust og Wangensteen. Netstedet ditt med hyperlenke under navnet ditt, og dessuten direkte lenker under til de primærkildene du har, det være sg avskrifter, traskripsjoner eller skannede dokumenter. Lovene er selvsagt interessante. Noen ligger vel allerede under lenken Kriminal- og sosialpoltiske Lover. Men, uten at jeg skal ta stilling til hva som er interessant, så vil jeg ihvertfall tro at mye kan være aktuelt. Men, det er vel kanskje du Dag selv, som kan vurdere det.Send evt epost til affi alfakrøll online dot no Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Til (217): Jeg var inne og kikket på dine sider, Dag og du hadde samlet masse stoff og mange linker. Men som et eksempel på at linksamlinger fort blir utdaterte, var en del av linkene på dine 'Kennedy'-sider. Her var det noen som ikke førte noe sted.Dette er ikke noe jeg tar opp som kritikk overfor deg, men bare som et lite eksempel på hvor vanskelig det kan være å holde slike lenkesamlinger oppdaterte til enhver tid. Det viser jo også hvor lite stabilt informasjonen ligger på nettet, og at sider forsvinner før en i det hele tatt rekker å oppdatere sine lenker.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 222: Ja, jeg oppdaget selv at det var mye lenkeråte på bl.a. Kennedy-siden. Den må jeg gjøre noe med snart... Jeg må nok også ta en større gjennomgang på royalty.html. EDr helt enig i faren ved større lenkesamlinger, det er vanskelig å holde dem ved like når man har så mange baller i luften hele tiden. Jeg bør vel jobbe mer med å legge til flere historiske dokumenter på mine egne sider, lenkene til disse skal ihvertfall være stabile! :-)DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott Rune,Dette støtter jo opp under behovet for at noen holder oss oppdatert på hvilke sider som fungerer og ikke. Derfor tror jeg at å holde denne tråden varm på BF er helt på sin plass. Jeg har ft tid til å sjekke nettstedene.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.