Gå til innhold
Arkivverket

[#63133] For å holde http://www.wangensteen.net dynamisk, trenger jeg flere innspill/tips

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er både bra og ryddig. Når jeg sier 'knapt merket annen aktivitet' er dette en betraktning basert på det kompetanseomfang jeg antar man finner ved å lese NSF's medlemsliste. Jeg mistenker at hjemmesiden 'fra Hamar' er vesentlig bedre besøkt enn foreningens egen, det burde være et aldri så lite tankekors for NSF. (Jeg vet at noen ganske få enkeltpersoner nedlegger et stort arbeide til glede for medlemmene, men på 'sumnivå' ...??..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

I utgangspunktet skulle man tro at alle tiltak for å øke interessen for slektsgransking og tilgang til slektshistorisk materiale ble applaudert av alle.Dersom det nå hadde vært slik at det var et kappløp mellom NSF og Wangensteen for å legge ut Ovenstads, eller det var stor økonomisk gevinst å hente for den som gjorde det, hadde denne debatten hatt noe for seg. Når W ønsker å publisere materiale som NSF har rettigheter til, bør han muligens be om tillatelse? men i alle fall få en takk fra foreningen – som ikke taper noe! Så kan jo de bruke evt ressurser til noe annet. En link til NSFs sider bør være å finne på Ws sider. I hvert fall dersom Ovenstad blir å finne der.I det store hobbyuniverset er slektsgransking å regne som en sær liten sekt. Det er sterkt beklagelig at debatter i dette forumet stadig oftere bærer preget av krangling om uvesentligheter når hovedfokuset burde være meddeling av informasjon og hovedmålet for alle burde være å øke interessen for temaet og å lette tilgangen til kildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg vil gjerne slutte meg til dei synspunkta som Geir og Knut gjev uttrykk for. Å laga ei stor sak ut av at Lars vil publisera Ovenstad fordi verket ikkje er å få kjøpt lenger samt at det er vanskeleg tilgjengeleg på bibliotek synes eg eigentleg vi alle burde vera takksame for, også leiinga i NSF. Reint økonomisk er det ingen som verken tapar eller vinn på tiltaket. Vinnarane er likevel alle vi som likar å halda på med slektsgransking og som ønskar å ha kontinuerleg tilgang til kjeldene, ikkje berre den tidsavgrensa tilgongen eit lån frå bibliotek gjev.Eg vil difor koma med framlegg om at Lars Ove sender ein formell førespurnad til NSF der han ber om få publisera ein scanna utgåve av Ovenstad på nettsidene sine og at NSF svarar positivt på førespurnaden. Om NSF seinare vil publisera Ovenstad sjølv, enten ved nytrykk, digitalt eller på annan måte så skal Lars Ove fjerna den scanna utgåva frå sidene sine (slik han sjølv også har sagt). Framlegget kjem frå ein snart 40-årig medlem i NSF som forventar at framlegget vert teke på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg takke Geir, Knut og Finn for konstruktive og fornuftige innlegg. Endelig var det noen som i hvert fall tenker på samme måte som meg.I en annen debatt ble jeg sammenlignet med en bulldozer, noe jeg ser på som en ære. Bulldozere brukes til rydning av ny vei, og det er vel det jeg forsøker å gjøre. Jeg har vært provoserende i mange henseender når det gjelder opphavsrett, rettigheter og diskusjonen rundt innholdet på min hjemmeside, men egentlig er jeg en helt vanlig mann som bruker mange timer hver uke på å gjøre slektshistorisk materiale lettere tilgjengelig helt gratis.Helt fra jeg opprettet hjemmesiden (mai 2008) har jeg møtt motstand og fått mye kritikk fra enkelte som helt tydelig på en eller annen måte representerer NST. Først ble det en voldsom diskusjon om jeg hadde lov til å publisere artikler fra Thomle, noe jeg hadde. Så ble det en like voldsom diskusjon om Spangens materiale, som jeg også hadde rett til å publisere. Jeg innrømmer at disse diskusjonene provoserte meg kraftig da de var helt unødvendige. Jeg hadde retten på min side, og jeg så på dette som et forsøk på å stoppe mitt arbeid. Dette provoserte meg kraftig, og har nok vært med på å 'farge' diskusjonene siden.Jeg kan ikke med min beste vilje forstå at fremtredende personer i miljøet gjør alt for å stoppe min visjon om å dele med andre, så lenge jeg driver lovlig og ikke går andre i næringen. Da mister jeg også respekten og den er fortsatt borte etter denne diskusjonen i denne tråden.Men jeg skal følge Geir, Knut og Finns råd. Jeg skal i dag henvende meg til styret i NST hvor jeg informerer om mine planer, og jeg vil i første omgang be om en dokumentasjon når det gjelder NSTs rettigheter til Ovenstad.Når jeg har fått den vil jeg 'søke' NST om tillatelse til å publisere Ovenstads Militærbiografier, noe jeg regner med medfører et positivt svar.Jeg skal i denne tråden holde dere orientert om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Takket være innlegg 102 og 103 er denne diskusjonen endelig bragt inn på et konstruktivt spor, og fremgangsmåten som beskrives, er fornuftig - og ganske sikkert mer fruktbar enn den skittkastingen og kranglingen vi har sett i mange debatt-tråder. Det er også bra at det opprettes direkte kontakt mellom Wangensteen og styret i NSF, istedenfor at førstnevnte fortsetter sin monolog i et diskusjonsforum på internett!Rene idyllen, med andre ord. Man kunne nesten tro det nærmer seg jul...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Først vil jeg ønske Wangensteen vel tilbake til Norge, og gratulere med EM gullet.Når det er sagt så håper jeg at NSF gir et positivt svar på hans 'søknad' og at det ikke er gått prestisje i saken.Hovedmålet må jo tross alt være at mest mulig er tilgjengelig for alle, og om ikke NSF har resurser til å gjøre dette selv, så håper jeg virkelig at NSF gir dispensasjon til dette og bruker sine ressurser på andre ting.Tross alt så er det en bra forening med meget bra artikler, til glede for oss alle.God jul til både Wangensteen og NSF.Mvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sendt alle i styret i NSF en mail hvor jeg i første omgang ber om dokumentasjon angående rettighetene til Ovenstads materiale, og hvor jeg i tillegg opplyser at jeg vil komme med en formell søknad om publisering når jeg har mottatt dokumentasjonen.Tore Falch (105): Jeg håper du får rett i forhold til at julefreden nå bør senke seg.Roger (106): Takk for det, og God Jul til deg og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

. . . . hvilket igjen viser at det som driver deg, er ønsket om konfrontasjon med NSF, ikke å bidra mest mulig til slektsforskningsns fremme. Husk av NSFs trykte bidrag til slektsforskningsn kun utgjør promiller at alt som er publisert. Men på deg virker disse publikasjonene som rene fluepapiret.Men ha en riktig god jul !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore VigerustNå må du jammen gi deg! Hvis det å være korrekt ved å kontakte NSF er et ønske om konfrontasjon, da vet ikke jeg. Det er jo for å unngå konfrontasjon jeg tok kontakt.Hvis jeg ikke tar kontakt synes du det er galt, og når jeg gjør det, så er det også galt i dine øyne.Du provoserer meg ganske mye nå Vigerust, og jeg gidder ikke kommentere dine innlegg framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg skjønar heller ikkje Tore sitt utfall i innlegg (108), men det byrjar å demra....Kan det vera at NSF manglar dei formelle rettane til Ovenstad tru og at Tore mistenkjer Lars for å sitja inne med akkurat den kunnskapen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg registrerer at Knut S og Fonn O i innlegg 102 og 103 har foreslått for Lars W at han spør NSF om adgang til å legge ut skannede bilder, samt at Lars W har takket dem for deres konstruktive forslag.I neste omgang, innlegg 107, observerer vi at Lars W slett ikke har tenkt å følge forslagene i 102 og 103.Videre registrerer jeg at NSFs bidrag til slektsforskningene er meget liten i forhold til totalmengden. Statsarkivet på Hamar har betydelig mere. Noe av dette han Lars W skannet.Så registrerer jeg også at Lars W i omlag 20 tråder - minst - har ført korstog mot NSF, hva nå grunnen til det kan være: har vil så gjerne skanne og publisere NSFs produkter, først NST, så Genealogen, siden de ulike skriftene, hvorav Ovenstad er en del.Hvorfor bare skanne NSFs materiale når dette materialet kun er promiller av totalen ? Hvorfor ikke skanne arkivmateriale i statarkivene i steden ? Han har jo fått rikelig med tips om fremragende arkivmateriale som befinner seg der.Til slutt : *jeg* har ikke hevdet at NSF har noen retter til Ovenstads verk. Dette spørsmålet holder jeg meg utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av 2 gigabyte av materiale på min hjemmeside så kunne kanskje Tore fortelle meg hva av materialet der som har stått på trykk i NST. Jeg vet ikke om noe.Og jeg følger jo forslaget til Knut S og Finn i innlegg 102 og 103.Men det er jo ingen vits i å spørre NST hvis de ikke har rettighetene til Ovenstads materiale, det er bortkastet tid, og det må vel alle forstå. Svaret jeg får fra NSF blir vel ikke så overraskende tenker jeg.Og jeg kommer selvfølgelig også til å skanne mye annet materiale, fortrinnsvis det som befinner seg på SAH, men Ovenstad er interessant. Det har jeg fått mange tilbakemeldinger på.Men jeg ønsker Tore en God Jul, og mailer over en fredspipe. (Jeg har et par stykker i beredskap)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nei, du følger slett ikke forslagene du fikk - og takket for - fra Knut og Finn. Du har jo ikke sendt inn den forespørselen de foreslo at de sendte inn.Hvorfor skal jeg fortelle deg hva du har på din webside, Lars Ove ? Jeg har jo ikke kommet med noen uttalelser om hva du har på fin webside, så hvorfor spørre meg om det, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ToreJo jeg har sendt styret i NSF en mail dag. Men hvorfor skulle jeg spørre NSF om tillatelse hvis de ikke innehar rettighetene? Det må da selv du forstå? Jeg gjør bare ting i riktig rekkefølge.Og du skal få slippe å lete etter materiale på min hjemmeside. Det er ikke noe fra NSF der, og det var bare det jeg ville ha fram. Du uttaler deg på en måte som om jeg bare var interessert i NSFs materiale, og det beviser jo innholdet at jeg ikke er. Hadde jeg villet kunne jeg skannet mange artikler som hadde stått på trykk i NSF på en fullt lovlig måte. Det vet du godt.Ta pipa jeg sendte deg nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Javisst. Jeg fikk forresten tilsendt i posten idag et utklipp fra Arbeidets rett 7/11 2008, om ditt bygdebok-på-nett-forslag. (Du sier der et du har drevet slektsforskning i over 30 år, delvis på oppdragsbasis.)Selv har jeg de på kveldene siste uke arbeidet med en kildeutgave av Jordebok for Hedmarken 1/5 1616 - 1/5 1617.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore(116) Du skal ikke tro på alt som står i avisene, men...Neste år skal jeg konsentrere meg om:1) Ovenstads Militærbiografier2) Hedmarksregisteret3) Spangens arbeider Lenke4) Og sist men ikke minst; brukernes ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

For ordens skyld: Det er ikkje nødvendig å be NSF dokumentere at dei har rettane til dei to binda med militærbiografiar av Olai Ovenstad - det går eintydig fram av tittelbladet i begge bøkene (utg. Oslo 1948 og 1949).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Eg påstår ikkja anna enn at det på tittelsida i begge bøkene, som eg har framfor meg (utlånt frå biblioteket ved Høgskulen i Volda) står: 'Norsk slektshistorisk forening'.I forordet til bd. I (1948), skrive av Johannes Schiøtz, står det vidare: 'Det er overordentlig gledelig at Norsk Slektshistorisk Forening nu har tatt det svære løft å utgi dette kartotek i bokform til hjelp for norsk genealogisk forskning'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men da er det jo ikke noe tvil om at NSF mener de har rettighetene. Men dokumentasjon skal jeg ha.Are Gustavsen har ved flere anledninger sagt at loven må jeg følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Lare Ove Wangesteen:Det er betryggende at mine gjentatte oppfordinger om å respektere rettighetshavers rettvern blir husket. Det er imidlertid ikke jeg som lager lovene (selv om det unektlig ville vært spennende for samfunnet), men Stortinget.Samtidig er det slik den som ønsker å publisere materiale som andre kan ha rettighetene til, har en selvstendig undersøkelesplikt i forhold til lovverket. Om man ikke forstår lovverket, eller bestrider den allment godtatte lovforståelsen, så får man skaffe seg juridiske bistand.I dette tilfelle går det tydelig fram av publikasjonen at forfatter er Olai Ovenstad og at utgiver er Norsk slektshistorisk forening. Etter allmenn loveforståelse må derfor enhver som ønsker å publisere dette materialet innhente tillatelse fra både forfatter (Ovestand eller Ovenstads arvinger) og utgiver, i dette tilfelle NSF.Verre er det ikke.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AreHva som du sier 'tydelig går fram i publikasjonen' er jeg ikke opptatt av. Det jeg er opptatt av er om NST har rettighetene eller ei. Og det er jo veldig lett å dokumentere. Finnes det en kontrakt om rettighetene skal jeg respektere den.Og jeg vet utmerket godt hva rettigheter innebærer, og ikke. Jeg tror faktisk at jeg vet mye mer om dette enn redaktøren av Genealogen :-) (historien har vist det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Lars Ove Wangensteen:Du synes å glemme at rettsvern for rettigheter ikke betinger skriftelige kontrakter. Rettsvernet forholder seg til den faktiske utgivelsen, ergo er grunnlaget for rettsvernet allerede dokumentert. Publikasjonen er vitterlig utgitt, og omfattes dermed av det gjeldende lovverk.Vider hevder du å inneha en høyere kompetanse knyttet til rettighetsspørsmål enn hva undertegnde har. Ditt grunnlag for å mene dette kan vansklig anses som faglig objektivt, dog kan jeg kan ikke utelukke at dette kan være mulig. Sett i lys av debatthistorikken de siste 8 måneder er det likevel ikke din juridiske spisskompetanse på dette området som synes å være det mest fremtredende. Du har tvertimot fremmet svært avvikende og ikke særs velbegrunnede syn på hva som er gjeldende rett og allmenn lovoppfattelse på området.Jeg forventer nå heller ikke at du skal inneha spesialkompetanse på dette området, men om du ønsker å vinne frem med juridisk argumentasjon, så er du jo hjertelig velkommen til å fremme dine argumenter. Hittil har de ikke vært særlig gode, men dette kan jo endre seg.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Det er mykje underleg i denne debatten også, men eg skal lata det liggja, sjølv kor fristande det kan vera å kasta seg inn i kompetansediskusjonen:-) Særleg konstruktivt vil det nok neppe vera:-)Det som derimot er klårt er at den som har rettane til Ovenstad, er Ovenstad sjølv, eller arvingane hans. Olai Ovenstad døydde i 1954, noko som medfører at Wangensteen står heilt fritt til å skanna dette og leggja det ut, den 1. januar 2025 (70 år etter utløpet av forfattarens dødsår), altså om drøye 15 år. Skal det gjerast før den tid, må dette avklarast med Ovenstads arvingar. Sidan Wangensteen veit mykje meir om rettigheitar enn redaktøren i Genealogen, reknar eg med at Wangensteen også veit dette:-) For eg veit nemleg at Genealogenredaktøren veit det:-)Privatarkivet etter Ovenstad er i Riksarkivet, og består av kartotekkorta som den omtalte boka byggjer på. Desse let seg moglegvis skanna utan at det vert rettigheitsdiskusjonar, men her må jo Riksarkivet konsulterast først i alle fall.På den andre sida vil jo ei skanning av Ovenstads militærbiografiar ha ein stor nytteverdi, og for eigen del ser eg ikkje noko prinsipielt gale i at Wangensteen nyttar sin presumptive ekspertise til å skanna dette, og å få gjort det _lettare_ tilgjengeleg enn kva det er i dag. Gjerne i samarbeid med NSF. Eg ser jo nærast for meg ei arbeidsdeling her, som til dømes at NSF tek seg av rettigheitsavklaringane med Ovenstads arvingar, medan Wangensteen skannar det inn, og sørgar for at det vert lagt ut på ei eller anna nettside. Dette er likevel noko som de får avklara dykk imellom. Som t.d. kva for ei nettside det skal leggjast ut på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.