Gå til innhold
Arkivverket

[#63133] For å holde http://www.wangensteen.net dynamisk, trenger jeg flere innspill/tips


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Med fare for å bli utsatt for et nytt angrep fra personer som kun er opptatt av sitt eget 'ry' som selvutnevnte 'guruer' her på debatten, så skal jeg sent på lille julaften komme med følgende opplysning:Jeg kommer selvfølgelig til å skanne Ovenstad. Svaret fra NSF er intetsigende, og er vel mer enda mer kritikk av utenforstående som ønsker å tilgjengelig-gjøre interessant materiale for miljøet her i Norge.Enhver som kan lese innlegg 191 bør skjønne dette.Jeg er derfor 'frekk' nok til å utfordre NSFs rettigheter, selv om det nok kommer til å falle en del 'gamle (unnskyld eldre) menn' tungt for brystet. Ovenstad blir publisert lenge før NSFs styremøte, og det kan de takke sine kanskje mest trofaste medlemmer for.Så enten blir hjemmesiden min flott neste år, ellers så sitter jeg på Ullersmo. Men det blir uansett verdt det;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Neida,det vil gå godt til slutt. Du får bare overse den bunten med eldre menn som har litt for god tid. Det skulle ikke forundre meg om de har bergrensa datakunnskap også. hilsen anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Ovenstads verk betraktes gjerne som Bibelen selv fordi det har vært ansett umulig å etterprøve hans opplysninger. Men hvor presise er egentlig Ovenstads bøker? Den eneste offiseren jeg har gått litt etter i sømmene, Jacob Albrecht, står i Ovenstad med feil personnavn. Og mens Jacob deltok i beleiringen av Namur, påstår Ovenstad at han var med ved Lamur. Slike småting får meg til å undres på om korrekturen i bøkene har vært god nok. Og det er i så fall et vesentlig problem i en framstilling som i stor grad består av datoer, år og stedsnavn.Ovenstads rullebladkort skal etter sigende inneholde kildehenvisninger, og gir dermed muligheter for etterprøving i kildemateriale som vel de færreste kjenner til. De skal også inneholde fakta som ikke er medtatt i bøkene. Slik sett framstår Ovenstads bøker som annenrangs materiale i forhold til rullebladskortene. Det må da være andre enn Lars Ove som - gjerne i samarbeid med NSF - kunne bidra til å få disse kortene skannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ovenstad visste selvsagt hvor Namur var, så her må det dreie seg om en trykkfeil oppstått unden settingen av NSFs bearbeidede tobindsverk. Rullebladskortene - og dermed det trykte verket - kan inneholde feilidentifiseringer av enkelte offiserer der hvor kildene kun inneholder offiserers grad og etternavn, men ikke fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.