Gå til innhold
Arkivverket

[#63133] For å holde http://www.wangensteen.net dynamisk, trenger jeg flere innspill/tips

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Jeg føler meg ganske trygg på at NSFs styre vil svare på min henvendelse. Noe annet vil jo være arrogant.Hva svaret blir er jeg også ganske trygg på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NSFs styre har etter min mening nå hatt nok tid på å fremskaffe den dokumentasjonen jeg ba om, men jeg har fortsatt ikke fått en formell tilbakemelding. Dette vitner om en arroganse jeg ikke kan finne meg i. Dette viser bare at NSF ikke har rettighetene.Jeg vil derfor starte skanningen i romjulen, og regner med at Ovenstads Militærbiografier er lesbar på min hjemmeside rett over nyttår.Hva mine kritikere mener er helt uinteressant for meg, og vil selvfølgelig ikke ha noen innvirkning på min beslutning.Ovenstad blir på nett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Ja, det er jo klårt at NSFs styre må innkalla til ekstraordinært styremøte når Wangensteen kallar... Jul eller ikkje, ingen er viktigare enn Wangensteen. Makan. God jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo RuneJeg regner med at ditt innlegg var et spark til NSF, noe annet hadde jo vært utrolig.Nå har jeg sittet i mange 'styrer' opp i gjennom årene, men å måtte innkalle til noe 'ekstraordinært' i dette tilfelle blir jo bare dumt.Mener du seriøst at det kreves et ekstraordinært styremøte for å svare meg?Så dum trodde jeg ingen var. Og det mener jeg seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Jeg synes ikke det er urimelig at Lars Ove kunne forvente ihvertfall en melding fra en representant fra NSF om at forespørselen var mottatt med eventuelt en tidslinje om når dokumentasjonen Lars Ove spurte etter kan fremskaffes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokumentasjonen finnes nok ikke. Are Gustavsen er den eneste som påstår at den finnes, og man trenger ikke et ekstraordinært styremøte for å finne ut av det.Så jeg har i alle fall vært korrekt i forhold til påstanden om at NSF hadde rettighetene, så da regner jeg med at de fleste her inne er fornøyd med det, bortsett fra et par stykker som alltid må kverulere og diskutere med meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg hørte i 2. del av november at neste styremøte skulle være et stykke ut i januar måned.Når henvendelser sendes foreningen, tas de imot av sekretæren, som deretter formidler dem til formannen. Jeg vet ikke om Wangensteens innspill til foreningen av sekretæren var blitt merket 'haster' da den ble oversendt formannen, hvis ikke, tenkte man seg vel at saken ikke måtte realitetsbehandles før januarmøtet.Normalt, og da sikter jeg til kommuner og etater, er en tidsperiode på én måned fra et innspill sendes inn, til innspillet er styrebehandlet (når dette er nødvendig) å regne som en meget kort periode. Må ikke saken styrebehandles, skulle 14 dager være tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg epost-adressene til alle i styret, også varemedlemmene. Så alle har fått min mail.Og denne henvendelsen skal jo ikke styrebehandles. Den består av et enkelt spørsmål og kan lett besvares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er ikke sikkert at hele styret ennå har fått tilsendt Wangensteens forslag. Av innlegg ovenfor går det frem at hans innspill er sendt torsdag 18/12 ved 13-tiden. Sekretæren var på jobb denne dagen, men hadde på dette klokkeslettet antageligvis allerede lastet ned dagens epost og drev annet arbeide. Neste arbeidsdag for sekretæren kan ha vært i dag. Eller han hadde fri og får neste arbeidsdag først til mandag 29/12. (Sekretæren arbeider to dager per uke, ikke på fredager).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Innleggene krysset hverandre . . .Lars Ove, du skriver at din henvendelse ikke skal styrebehandles. Men at en eller annen kan svare. Det innebærer at du egentlig ikke trenger svar fra NSFs styre i det hele tatt. (Styret kan jo ikke svare uten å ha trådt sammen for å bli enige om en svartekst.) Da skulle det rekke med de svar du får her i denne diskusjonstråden. Hvis det bare er for en eller annen (som er medlem av NSF) så kan de svare her (f eks Are), og dermed har du fått svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå sikker på at hele styret har fått min henvendelse, og at de snakker sammen også utenfor styremøtene. Å gi svar på en enkel henvendelse kan ikke være så vanskelig.Are representerer ikke NSF så hans svar er ignorert.Men nå er jeg lei av å være så korrekt og så åpen i denne debatten om mine planer. Det blir bare utidige diskusjoner og kritikk uansett hva jeg foretar meg, så jeg velger herved å la tastaturet få hvileGod Jul!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til Lars Ove Wangensteen.Ditt løfte om å la tastaturet hvile tar jeg ikke særlig alvorlig - i innlegg 94 i denne tråden avsluttet du også diskusjonen, og vi ser jo alle hvordan dét gikk...Jeg vil bare kommentere din utålmodighet når det gjelder svar fra NSF. Jeg skjønner jo at du forlengst har bestemt deg for hva du skal gjøre, uavhengig av det svaret du måtte få fra foreningen, men jeg kan ikke forstå med hvilken rett du forlanger svar etter to virkedager midt i julestria, og kaller andre for arrogante som ikke hopper umiddelbart når du ber dem om å hoppe. Hvis du virkelig hadde vært interessert i den dokumentasjonen du har bedt om, hadde du hatt tid til å vente. Dette er tross alt ting som ligger mange år tilbake i tid.Jeg kan jo minne deg om at jeg selv sendte deg en privat mail med et enkelt spørsmål den 24.april iår, og jeg fikk svar fra deg først den 12.mai (og dét etterat jeg purret deg), altså etter nesten tre uker ( - forøvrig uten at jeg kalte deg arrogant av den grunn). Da synes jeg du kan være raus nok til å innrømme andre den samme svarfristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har ikke til hensikt å kritisere noen når det gjelder kommunikasjon seg i mellom, eller viljen til å svare eller gi tilbakemeldinger på mottatt henvendelse. Jeg bare registrerer hva jeg opplever, og jeg er i min fulle rett til å stille spørsmål om det meste.Jeg sitter selv i styret i 6 bedrifter så jeg vet utmerket godt hva som er gjeldende praksis blant styremedlemmer. De snakker sammen, enkelt og greit, og har aldri problemer med å svare på enkle spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore S. FalchNei jeg innrømmer at tastaturet ikke får hvile her så lenge det finnes kritikere jeg vanskelig kan unngå å svare.Nå kan ikke jeg huske din private mail 24 april, kanskje fordi jeg ikke umiddelbart så at den var viktig, kanskje fordi den ble liggende i køen av de mange mailer jeg får daglig, eller fordi jeg var utenlands i det tidsrommet. Men jeg tror at de fleste jeg hjelper her på forumet får svar, og jeg ser ikke helt sammenhengen med dette og min mail til styret i NSF.Men du har helt rett i en ting; jeg har forlengst bestemt meg.Og jeg beklager samtidig at det gikk en tid før jeg svarte deg, men jeg beklaget kanskje dette i mailen også?Hvis jeg hadde rettighetene til Ovenstad hadde jeg umiddelbart reagert hvis noen hadde forsøkt å skanne verket. NST er klar over at jeg vil gjøre dette, men fra den kanten er det ingen reaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Ironien i (153) gjekk tydeleg Wangensteen hus forbi, men i motsetnad til Wangensteen, vil ikkje eg ta stilling til om dette har med dumskap å gjera (jf 154). Ut over det er det vel like greitt å avstå frå øvrige kommentarar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Tastaturet ditt fikk altså hvile i 29 minutter!Jeg skjønner ikke hva du mener med at du ikke har ''til hensikt å kritisere noen når det gjelder kommunikasjon seg i mellom, eller viljen til å svare eller gi tilbakemeldinger på mottatt henvendelse''.Hvis det å kalle andre for arrogante ( -se ditt innlegg 152) ikke er å kritisere, hva er det da? Du har også bedt om en formell tilbakemelding fra foreningen, ikke private mailer fra hvert styremedlem, og da må du gi dem en mulighet til å gi deg det.Jeg har mange ønsker til jul, og det blir nok bøker, slips og lommetørklær iår, også. Ett ønske blir nok derimot ikke oppfylt: At du fortsetter din scanningsvirksomhet på Statsarkivet på Hamar i ro og mak, til glede og nytte for mange, uten alltid å måtte støye så forferdelig. Du behøver ikke føle at du må påta deg rollen som den lille mann som kjemper en kamp mot overmakten og alskens styggedom - det er bra nok det du gjør, og du får din velfortjente og tydeligvis etterlengtede ros til gagns, blant annet i dette forumet. Kan du ikke være fornøyd med det?Forresten skal jeg hverken kalle deg arrogant eller løgnaktig, men ingen av dine påståtte styreverv i seks bedrifter er registrert i foretaksregisteret i Brønnøysund. Men nå merker jeg at jeg faller for fristelsen til å bli usaklig, så jeg stopper der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ovenstads verk er altså hans rullebladskort som ligger i Riksarkivet, og som sikkert kan lånes ut til Statsarkivet i Hamar hvis noen søker om det. NSF har laget sin egen utgave ved å redigere innholdet på kortene ned til den teksen dere ser i de to bindene. At dette er NSFs versjon av Ovenstads verk (dvs rulleblad) er det neppe grunn til å dokumentere ytterligere. Dokumentasjonen ligger i tittelbladet.Wangensteen sier han har organisasjonserfaring. jeg lurer i den forbindelse på hvilke foreninger har har erfaring fra, som har økonomisk evne til å holde daglige styremøter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore S. FalchÅ kalle noen for arrogante må ikke være kritikk. Det er bare fakta.Og ditt juleønske blir sikker oppfylt. Jeg er sikker på at det blir både bøker, slips og sokker under juletreet ditt i år også. Men ditt ønske om hva jeg skal gjøre neste år blir nok bare delvis oppfylt. Men at det blir mange som blir fornøyd er jeg sikker på. De få som kritiserer meg får heller nøye seg med slips og sokker, sånn er det bare. Å bruke min hjemmeside vil alltid være frivillig, men jeg registrerer at noen gjerne vil bestemme hva den skal inneholde, uten at det hjelper det grann.God Jul til deg også Falch !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

At de to bind har utkommet som Tore beskriver, tror jeg ingen bestrider. Men selv med denne utgivelsen er det ikke uten videre gitt at NSF har rettigheter idag, 'bearbeidelsen' til tross. Å dele kunnskap om at foreningen faktisk har rettigheter tilknyttet de to bind også idag, skulle være et enkelt ja/nei spørsmål som neppe krever mange minutters 'behandlingstid'. (Kan ikke dette såpestykket forsvinne snart?).Hvis ja vedr. rettigheter, kan man jo rykke tilbake til (102) og (103). Men det er så f.... vanskelig å få svar på dette enkle spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore VigerustJeg vil i tillegg til de to bindene også vurdere å skanne disse kortene, men jeg har fått høre at det er en grunn til at disse ble bearbeidet. Jeg vil derfor be om å få sendt dette materialet til Hamar for å vurdere det.Ellers ser jeg ingen grunn til å liste opp foreninger jeg har etablert eller har erfaring fra, bortsett fra at man overhode ikke trenger økonomi for å snakke sammen. Det viser jo denne diskusjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Til (169): Korleis veit vi at NSF sine styremedlemmar har kompetanse til på ståande fot å avgjera kor vidt NSF har nokre juridiske rettar til Ovenstad? Så vidt eg veit sit det ikkje ein einaste jurist i styret til NSF. Så om spørsmålet er enkelt, er det ikkje naudsynleg det same tilfelle med svaret.Personleg (og eg understrekar, personleg) trur eg ikkje NSF har nokre rettar til Ovenstad per i dag, men sikker er eg ikkje. Eg har for lite spisskompetanse på feltet til at eg vil seia meg sikker på denslags. Eg er også av den oppfatninga at ei skanning og nettpublisering av Ovenstad er flott. Men det kan då gå an å gå fram på ein litt annan måte enn kva som er gjort her? At det må vera meir som ligg bak enn berre eit ønskje om å skanna Ovenstad, er etter kvart blitt overtydeleg frå Wangensteens side. Han yndar jo fleire stader i denne tråden å omtala seg sjølv som ein trussel:-) Eg veit eigentleg ikkje om eg skal le eller gråta av ei slik framferd:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

At det foreligger en avtale mellom NSF og daværende rettighetshaver tilknyttet utgivelsen, regner jeg som gitt. Denne avtale bør kunne leses og forstås også avstyremedlemmer uten juridisk kompetanse, jeg har vanskelig for å tro at denne avtalen i sin tid var en betydelig inntektskilde for et eller flere advokatkontor.Om det ligger et annet motiv for å scanne Ovenstad, ser jeg antydet noen ganger. For en utenforstående synes også andre skjulte agendaer mulig temperaturen på begge sider tatt i betraktning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Ja, her går da framleis friskt for seg.No så tett oppunder jul bør det vel eigentleg vera eit mål i seg sjølv at at toleranseevne- og nivå var noko høgare og at trusselnivået var tilsvarande lågare (aller helst fråværande). Lurar på kva salig Ovenstad hadde sagt om han hadde visst at det skulle bli så mykje strid om militærbiografiane hans. Eg vil med dette nytta høvet til å ønskja hovudaktørane i dette ordskiftet ei God og Fredfylt jul - det kan kanskje koma vél med ;-))Elles sluttar eg meg til siste innlegget til min sambygding Jo Rune Ugulen, og konstanterar at her heima i Os har vi lange tradisjonar for å ringja inn jula, medan ein tydelegvis 'truar' inn jula andre stader i landet. Ja, ja .... tradisjonar er no så mangt. God jul til Jo Rune og hans hus frå underteikna - og pass deg for småhissige austlendingar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo Rune (171)Det gleder meg at du ser at Ovenstads Militærbiografier nettpublisert ville være et godt og viktig bidrag til miljøet.Nå har det seg sånn at jeg ikke har noen egeninteresse av å skanne dette, det som er viktig er å gjøre det tilgjengelig.Hvis NSF ønsker å gjøre jobben selv, er det selvfølgelig bra det. Det vil spare meg for både arbeid og penger.At noen ser på www.wangensteen.net som en trussel er vel ikke å overdrive. Reaksjonene på hva jeg publiserer og skal publisere viser jo nettopp at noen få her på brukerforumet mener jeg er en trussel mot det etablerte miljøet.Og så til spørsmålet ditt; Hvis NST påstår å ha rettigheter så er det en skriftlig sak, og man må ikke være jurist for å finne den avtalen.Og jeg kunne gjerne gått fram på en annen måte. Jeg ser i ettertid at det var dumt å informere forumet om mine planer. Jeg skulle bare ha skannet og informert når det lå klart på hjemmesiden.Det lover jeg blir gjort i framtiden.Geir (169)Ja det er nok vanskelig å svare på noe man egentlig ikke har svar på :-), og kanskje ikke vil svare på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.