Gå til innhold
Arkivverket

[#63616] HO; Etterkommere etter søstrene Herborg og Ellen Ivarhus Rasmusdøtre Linga!

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

(149) Nei, jeg tror bare det betyr ugift. Se også på den siste tenestekaren. De kan vel ikke ha vært tilbakestående begge to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Arnfrid, du har rett m.h.t. at hun var hans niese, men begge deler, niese og tremenning en g. forskjøvet stemmer.Dessverre klarer ikke mitt program PAF 4.0 å se begge deler, det viser bare blodslinjer.P.S. Tror Likesaa har en annen betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

123) Kom tilfeldigvis over Jan Engelsen (Gjøen) Rognestveit død 50 år gl i 1805: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1805, side 118. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11622&idx_id=11622&uid=ny&idx_side=-121>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

AD 1.2.1.1.3.3. Jan Engelsen Gjøn 1746 - 1805Hvem var far til hans ektefelleAnne Dagsdatter f på Revne i Strandvik i 1753? Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11616&idx_id=11616&uid=ny&idx_side=-158>Lenke Permanent bildelenke: Lenke midt på vesntre side.AD 1.2.1.1.3.3. Marte Engelsdatter Gjøn 1749 - 1825Kan hennes ektefelle Lars Olsen Helland 1723-1815 ved dåpen ha vært (tvillingen) Lars Olsen Eikeland, og hvem var hans foreldre? Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

(155) Jeg har Lars Olsen Eikeland gift 1. med Martha Hansdtr. Helland 28.oktober 1747 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11618&idx_id=11618&uid=ny&idx_side=-52>Lenke Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Os, Ministerialbok nr. A 7 (1723-1760), Kronologisk liste 1748-1749, side 51., 2. Marthe Engelsdtr. Gjøen 25. juni 1769. Trolovelsen i 1769 viser at Lars da var enkemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Lars, da får jeg det til å stemme. Helland-nevnet hadde han altså fra sin 1. kone. Men hvem kan hans foreldre ha vært?Og så var det Anne Dagsdatters foreldre... Noen som vet?Er det noen som vet hvor barna til Jan og Anne Ragnhildstveit ble av, Ellen f 1794 og Engel f 1798? Finner en god kandidat til Ellen på Skåtun. Kan noen med Fusa-bok sjekke der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

AD 1.2.1.1.3.8. Børge Engelsen Gjøn f 1759Han ble gm Anna Engebrigtsdtr i 1801. De var bosatt på Skåtun. I 1801 Lenke ser vi at begge er 44 år og at hun har vært gift tidligere med en Torgils eller Torjel. Børge og Anne har barna Engebrigt 10, Torjels 6, Elen 12, Anna 4 og Martha 2 år. Anne har fra før datteren Syngie Torjelsdatter på 17 år.Jeg finner ikke noen av Annes ekteskap i databasen over vielser i Os.Hvem var hun? Hvem var hennes 1. ektemann? Hvor forgikk hennes vielser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei i Paris,hvordan har du det der? Bra vær?Ja det er nok trolig Anne Dagsdatters foreldre. Anne var jo født på Revne i 1753.Mvh Arnfrid i en stormfull by

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. Kanskje vi visste dette fra før, men det hadde i hvertfall gått meg hus forbi.Hva kan grunnen ha vært til at de bosatte seg på Skaatun. Kan det stemme at det er 'vår' Børge, 31 år, jeg finner på Sørtveit i 1789 (Sjeleregisteret)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Anne Ingebrigtsdatter er etterkommer etter Katarina Galtung;1) Katarina gm Ander Andersen Riber prest i Eidfjord, fra Jylland2) Anna Katarina gm Hans Olsen Brekke (fra Sogn, ukjent opphav, se min debatt Lenke ) Bosatte på Unneland i Ulvik.3) Ole Hansen gm Brita Monsdatter Aksdal. Bosatte på Fatland. Eide mye.4) Signe gm Ingebrigt Simonsen Hammersland, klokker i Fjelleber, Stammet fra sogneprest Peder Andersen i Fjellberg.5) Anne Ingebrigtsdatter gm 1) Torgeir Olsen Sjo 2) Børge Engelsen Gjøn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og da er vi atter tilbake til mine røtter. Jeg stammer fra Katharina og Anders Andersen Riber gjennom Anna Katarina og Hans Olsen Brekke og deres sønn Anders Hansen gift med Anna Catharina Conradsen (datter av Conrad Biering og Margrethe Scherenbeck.)Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. Og jeg har henne ikke selv, men mine fetre og kusiner Rieber Jebsen har henne og mine fetre Tesdal har henne via Anna Katarina, Elisabeth Marie, Gunnar Nilsen Garatun. Jeg har imidlertid ikke funnet linken fra Martens (Rieber Jebsen) til Katarina, men jeg mener tante Kari har sagt at det via Hagelsteen, men er litt usikker på det. Kanskje du vet. Her er tantes rekke i 4 gen fra hennes bestefar på morssidenGenerasjon 1 1. Rieber, Gottlieb Christian. Generasjon 2 2. Rieber, Paul Gottlieb Lebrecht. 3. Martens, Johanne Catharine.Generasjon 3 4. Rieber, Gottlieb Christian. 5. Raiblind, Anna Maria. 6. Martens, Johan. 7. Rulffs, Anne Sophie. Generasjon 4 12. Martens, Johan. 13. Hagelsteen, Maren Mallena. 14. Rulffs, Boycke Johan. 15. Reusche, Karen Sofie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tilbake til1.2.1.1.3.8. Børge Engelsen Gjøn og hans koneAnne Ingebrigtsdatter hadde tre barn med lensmann over Halsnøy Klostergods, Torgeir Olsen Onarheim 1735-1785, Ole f 1780, Johanne f 1781 og Signe f 1785. Bosatte på gården Sjo i Eid sogn, Fjellberg prg.Torgeir Sjo hadde vært gift med Johanne Pedersdattter Hjelmervik 1701-1778, enken etter hans forgjenger Johannes Knudsen Sjo, ca 1670-1751, og Torgeir hadde en datter, Mari, med henne.Anne Ingebrigtsdatter skal være f 1758 på gården Hammersland, Fjellberg sogn, Fjellberg prg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

159 og utover: Fin avvekssling! Ikke desto mindre må vel Torgeir Olsen Onarheim 1735-85 være bror av Niels (død e. 29. mai 1777) som var g.m. Christi Rasmusdatter Linga (1745-e. 1777) - Peder Rasmussen og Eline Nilsdatters tipp-tipp-oldebarn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fant henne 1.2.3.1.3.5. Christi Rasmusdtr Mentz Holdhus (1745 - † etter 29.5.1777 ) gm Nils Olsen Onarheim ( - † etter 29.5.1777)Kanskje hun var f på Linga...Skal se om jeg kan finne de to Onarheim-guttene i mine bøker-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

172: Det må vel bli 1.2.3.2.3.5.Hun og søsknene blir vel:1.2.3.2.3.1 Hans Rasmussen Linga1.2.3.2.3.2 Hans Rasmussen Linga & Kristi Bergesdatter1.2.3.2.3.3 Marthe Rasmusdatter Linga & Ole Olsen Litlafosse1.2.3.2.3.4 Lisbet Rasmusdatter Linga & 1.3.3.10.8 Knut Knutson Tysse d.e1.2.3.2.3.5 Christi Rasmusdatter Linga & Nils Olsen Onereim1.2.3.2.3.6 Malene Rasmusdatter Linga & Niels Skipenes Sørvigen1.2.3.2.3.7 Margrethe Rasmusdatter Linga1.2.3.2.3.8 Peder Rasmusen Linga1.2.3.2.3.9 Anne Rasmusdatter LingaMed forbehold om at numrene vil stemme med de du lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

172-173: Ser at jeg har en Ifver Pedersen Linga (Galtung) døpt 16. mars 1679 i Strandebarm som 1.2.3.1 i motsetning til søsteren Elisabeth som er min 1.2.3.1, og det forklarer vel nummerforskjellene. Hvorfor? Jo: Norske Kongebrev Bd. III.: 23. juni 1683; Benådningsbrev for Peder Rasmussen Linga og Margrete Eliasdatter etter at de for noen år siden (1679) fikk et barn sammen. Samtidig fikk de tillatelse til ekteskap, der det sto at de er beslektet i 2 og 3 ledd, mens de i virkeligheten var søskenbarn.Merkelig at det skulle gå 5 år fra de fikk tillatelse til å gifte seg, og til det faktisk gjorde det. Men likevel, det var vel det som skjedde, og forholdet var vel aldri noe særlig å skryte av heller siden de faktisk ble skilt i 1702.Men dette har vel du også notert, Arnfrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.