Gå til innhold
Arkivverket

[#64325] Ritmester Jacob DANNEFAER f. ca. 1630 og hustru Mette HOLSTEIN, Möen, DK


Gjest Thomas Friis Konst
 Del

Recommended Posts

Gjest Thomas Friis Konst

Takk for det, Christian.Hva angår Karen STORM 1741-1794, 2. hustru? til Jacob C:sön DANNEFAER 1734-1808, så ser jeg at Maurits FUGELSÖY (forfatter av den såkalte Skjervöy-boken, bind I og II) omtaler henne også med navnet STÖRKERSEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

I #148 skulle det stått at jeg har notert Anna Grethe som datter av RASMUS CLEMETSEN ODERUP f. 1658, lensmann i Skjervøy inntil 1739 og bosatt på Rotsund søndre (som ligger tversover fjorden for Havnnes) (mao. at hun altså ikke var en Clemetsdatter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Christian's innlegg # 153;- mange takk for lenken til FT av 1801 vedrörende Jacob C:sön DANNEFAER, - f. ca. 1734 d. ca. 1808.Det synes å herske en viss usikkerhet hvorvidt Jacob var gift en eller to ganger.Av lenken (FT 1801) i ditt innlegg omtales han som enkemann etter 1. ekteskap, da i en alder av 60 år. En Maren SJURSDTR. oppgis i ulike kilder som hustru til Jacob.Undrer på hva som er korrekt her, - og undrer fortsatt på hvem Karen (STÖRKERSEN) STORM var. jfr. ditt innlegg # 140 angående fadderskapet hvor Karen forekommer.Kan det vaere tale om en og samme person?Imidlertid har jeg notert en eventuell söster av Jacob, - nemlig Mette DANNEFAER, som så sent som rundt 1802 skal ha vaert gift med en Ole ISRAELSEN.Sist men ikke minst, - når er Jacob's far födt, Clemet Holgersön (ODERUP) DANNEFAER? Jfr. innlegg # 125.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Ettersom vi sliter med å komme fram til 'hyggelige' konklusjoner vedrørende en del av forfedrene til våre aner - får vi kaste fram hypoteser:Jeg kastet fram en slik rundt Maren Juuls opphav - og vi har fått dødliggjort den ettertrykkelig.Nå drister jeg meg til en ny: Ved en anledning har jeg sett at noen har ment at Mette Holstein er barnebarn av Mette Reventlow født ca 1605 Ziesendorf, Rostock, Mecklenburg, Deutschland gift med Joachim Friedrich von Holstein født 1579 død 20.12.1665. Mette R er da datter av Henning Reventlow som igjen er sønn av Lorenz Reventlow. En del av argumentasjonen her er at Mette H er oppkalt av bestemor Mette R... og selvsagt Holstein tilhørigheten.Jeg kaster bare fram dette i tilfelle noen har forsket på Reventlowfamilien -- om disse kunne kaste lys 'mot' eller 'for' hypoetesen?Fortsatt hvit jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Per's innlegg # 149 og # 157;- som påpekt i mitt innlegg # 147 var opplysningene om Michael HEGGELUND SCHELDERUP i Strömfjord relatert til Hulda S. FIGENSCHOU's materiale.Som nevnt har jeg selv ikke sett naermere på dette og jeg kan derfor ikke besvare spörsmålet uten naermere granskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Thomas/158:) Kona til Ole Israelsen på Årøy har jeg notert som Mette Dannefær Nilsdatter Høyer f.1768, datter av Nils Høyer (c1733-c1679) og Karen Andersdatter Borch (f.1733) fra Nordre Rekvik på Skjervøy (g. 30 des 1763).Det har vært reist spm. om hvorvidt denne Nils høyer kan være i slekt med Petter Christian Høyer f. ca. 1793 i Molde. Nils hadde jordeiendommer på Skjervøy, og det var skifte etter ham den 10 Aug 1769.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

I nr 93 spør du Per om Gamst-slekta. Her er det jeg har funnet ut fra Hans Figenschous papirer: Jørgen Sørensen Gamst, f 1695, jordet 1757. Gift m/Birgitte Hansd Kaaby. I 1730 bodde han på Alteidet. Ca 1750 flyttet til Valen. Barn: Hans Henrik, f 1731, d. 1811 Hammervik, gift med Margrethe E Dahl. De hadde en dtr som døde ung. Denne Elisabeth hadde da vært gift med Clemmet H Danefær. Hans Henrik hadde søskene: Alette, g m/Peder Claussen, Søren, f. 1733, d 1802, Olderfjord, gift med Dorthea Erichsd Strøm, Johan Petter, f. 1736, kone Trine Mortensdt Heggelund. Den Jørgen du spør etter var sønn av Johan Petter og Trine. Jørgen ble 1810 gift med Inger Margrethe Røde, Alta. Hans, Peder og Knud var iallefall søsken. Får ikke mere tid nå. Svarer senere på resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Johansen

Hei!Til innlegg 158.Sieleregister for Tromsø og Helgøy menigheder av 15.aug. 1769.Bruker av Hersøy, Helgøy sogn: Jacob Danefær 51 år og hustru Maren Sieursd. 60 år.Tjenere: Kristopher Ivers. 29 år, Hans Everts. 19 år og Maren Jacobsd. 19 år.Mvh. Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Kjell's innlegg # 159;- takk for din 'nye' hypotese.Selv har jeg ikke forsket på VON REVENTLOW slekten.Imidlertid har denne 'saken vaert oppe' - dröftet - tidligere, ikke minst i tiden för utgivelsen av FIGENSCHOU-boken i 1987.I den forbindelse fikk en fra Danmark og Tyskland en god del materiale om (VON) HOLSTEIN-slekten. Det er lenge siden jeg arbeidet med dette men jeg mener å minnes at en Adam Christoffer VON HOLSTEIN da var omtalt. Han skulle visstnok vaere gjevngammel med Mette, Jacob DANNEFAER's hustru. Hvorvidt det var tale om et eventuelt slektsskap vet jeg ikke (mere).La oss håpe at noen kan kaste lys over din 'nye' hypotese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Dagny/162:) Jeg tipper at Johan Petter Jørgensen Gamst (f. 1736) sin kone Trine Mortensdatter Heggelund var datter av Margrethe Torbensdatter Gamst (f.1725) (gjestegiverbevilling i Havnnes som enke) og henns første mann Morten Mortensen Hegelund (1698-1751) fra Bakkeby ? (Hun var 2.g. g.m. klokker og skolemester Jens Christian Stabrun).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(164:) Den Jacob Dannefær (f. ca. 1718) som var gift med Maren Sjursdatter (f. c. 1709) var altså ikke Jacob Clemetsen Dannefær (1741-1808) (g. i 1782 m. Karen Storm Størkersen, skifte 1794), men snarere (og kanskje) sønn av byskriver i Nykøbing, Jacob Jacobsen Dannefær (1662-1725) og hans 1. kone (g. 1707) Anne Clausdatter Heiche, med hvem han hadde 4 barn, bl.a en Jacob.Jacob Jacobsen Dannefær (1662-1725) var bror av bl.a. Holger (i Havnnes, lensmann i Skjervøy) og Fredrik (toller i Arendal).Den Maren Jacobsdatter (f. ca. 1750) som i 'Sieleregister for Tromsø og Helgøy menigheder' i 1769 er oppført blant tjenerne til Jacob Dannefær f. ca. 1718 kan kanskje være hans datter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

For å ta det siste innlegg først, nr 168: Jacob Danefær f. 1718 vokste opp hos sin tante Grete Holgersdtr Danefær. Om han var sønn av Clemet evt hans søster vet jeg ikke nå. Vær OBS på at det fins minst 3 stk Jacob Danefær i og omkring denne tiden.Svar på 167: Trine står oppført sammen med barna til Morten Mortensen Heggelund og Margrete Torbensd Gamst og at hun var Johan Petter Jørgensen Gamsts første hustru (1736-1802). Det står videre i tavlene til Hans Figenschou at Morten M. H. ved farens skifte ikke er nevnt, men alt tyder på at han er en sønn av Morten Sørensen Heggelund. Margrete hadde 5 barn med neste mann; Jens Chr Stabrun.Per, du har spurt tidl vedr Anders A. Moursund om han var gift med Birgitte Hansdtr Røst. Det anføres flere plasser at hun hadde navnet Røst, men så ser jeg av mine notater at Ingeborg og Hans J. Kiil har ei dtr : Birgitte Hansdtr Kiil, f 1698. H. Berg s 360 anfører at Birgitte Hansd Røst er gift med Per Andersen og i 1676 heter det at PA, nordlfarer m/fam er avreist Nordland. Det er Steinar Olsen som på sitt oppsett anfører at Ander, f. ca 1704 er gift med Berit H Røst. For egen del tilføyer jeg at far av Ander var gift med ei Røst, Viveke.Maren Juul fant også jeg i Skjervøy kirkebok søndags kveld og var overbevist om at det var denne Maren. Niels Røyert som er nevnt er vel den Høyer som også ble skrevet 'Røyert' som Arnstein skriver tidligere.Mht Maren. Kan hun være født utenfor ekteskapet og slik må skjules. Eller er faren omkommet på sjøen det året hun fødes og derfor oppfostres av andre. Kan Maren være datter av Wiwicke Johansd Wormhuus (1718, død av koldbrann i foten 1762) før hun gifter seg med Erich Johansen Lorck, f. 1718, jordet 1781. Denne Erich var bror av Niels Johansen som tidligere nevnt. Niels var handelsmann og ikke 'smed'. Nevnte Erich forlover seg i 1765 med Alette Margrethe Mortensdtr Heggelund.Eller er Maren en 'Figenschou' siden hun bruker Juul-navnet!Ser at Reinert Wormhuus er gift med Pernille Troye i Bergen (ki: Family Search).Mht Niels Nielsen Juul så anføres han å ha bosted Rødgammen. Når dør han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Dagny/169:) Iflg. mine notater så var det Jacob Clemetsen Dannefær (c1734-1808) som vokste opp hos sin tante Grethe. Og han var altså såvidt jeg kan se kun g.m. Karen Storm Sørkersen (ikke først med Maren Sjursdatter).Den Jacob Dannefær (f. ca.1718) som var g.m. Maren Sjursdatter kan muligens være sønn av Jacob Jacobsen Dannefær (1662-1725) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Svar til Per vedr Gamst-søsken og nedenfornevnte er barn av Margrethe Torbensdtr, sk i Loppa 20.4.1719 og hennes mann Søren Pedersen Gamst evt at det er Sørens barn fra et annet ekteskap. Kilde: Hans Figenschou. -Hans, f. 1758, -Peder, kom bort på sjøen i 1710 -Reier, f 1684, begr 1756. Klokker i Loppa gift med Karen -Thomasdtr Arild, f. 1694, jordet 1758 -Søren, ingen oppl -Anne Katrine , levde ennu 1750 -Henrik, død før 1750, 'og med flere barn som ikke medtas her' -Knud, skifte på Årøy 1749 -Torben, f 1682, død 1769. Først gift med Trine Rasmusd Oderup, skifte 1728. Den andre var hennes søskenebarn Abel Cathrine Holgersdtr Danefær, sk 1754 -Jørgen, f 1695, jordet 1757Peder Pedersen Gamsts (omkom 1710) enke Marianne giftet seg med Johan Peter Pedersen Gamst som hadde brødrene Jørgen og Hans Henrik som hadde 2 barn i Bergen i live da han dør før 1803. HF skriver at disse barna kan være fra Peder Pedersen Gamst første ekteskap og betyr at denne Johan P Gamst kunne ha giftet seg med sin stemor Marianne !!! Dette i følge HF's nedtegnelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Per'sinnlegg # 161;- ja, jeg hadde også 'over lang tid' Trondheimsborger Niels HÖYER 1733-1769 som far til Mette DANNEFAER.Imidlertid viste det seg 'allerede' i den såkalte PCH (Petter Christian HÖYER) - tråden ¤ 53.912 - at Niels's etternavn skal vaere RÖYER(T). Jfr. her Kjell HÖYER's innlegg # 110. Dessuten også Dagny MADSEN's kommentar i innlegg # 169.Den evetuelle slekts-relasjonen mellom PCH og Niels RÖYER(T) faller derved, - om det nå ikke dreier seg om en feilskrivning.Dog er hustruen, Karen Andersdtr. BORCH f. 1733, av samme miljö som diskuteres i denne tråden, bl.a. LORCH osv.Jeg skal derimot se naermere på mine notater hva angår ISRAELSENs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Johansen

Hei Dagny!Reinert Wormhuus (av tysk herkomst) kjøpte handelsstedet Rødgammen i Helgøy sogn. Våren 1696 kom han til stedet for å drive handel, men døde samme år og ble begravet på Helgøy kirkegård.Enka, (som du har funnet ut var Pernille Troye) satt igjen i Bergen med 6 barn i alderen 15 mnd til 13 år.Allerede året etter at Reinert døde, giftet enka seg med dansken Niels Nielsen Juul. Han drev jekta og handelsstedet til han overlot det hele, i 1707, til sin stesønn Johan (Jan) Wormhuus.Niels Nielsen Juul døde i 1723 som en fattig mann.Dette er hentet fra Karlsøy og Helgøy bygdebok av Hårvar Dahl Brattrein.Mvh. Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.