Gå til innhold
Arkivverket

[#67720] Tråd nr. 37440 (Schwanner, Francke osv). Hvor er alle innleggene?

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Roar Aalborg

Grunnen til at jeg så raskt har 'fastslått' resultatet her er at min tidligere gjennomgang av dataene har ført til akkurat samme konklusjon som det Støren er kommet frem til for 70 år siden. Det tyder jo ganske mye på at den faktisk er riktig, men en bør selvsagt finne støtte for dette i så originale kilder som mulig. (Litt har jeg jo basert meg på Størens egne data, f.eks. at Andreas Francke er Jonas Räfvels svigerfar, som også sannsynliggjøres av Räfvels to sønners navn.)Odd Prytz har nylig vært innom arkivet i Trondheim, så det går jo an å spørre om han har funnet noe mer der ang. dette. Vigerust har vel tidligere nevnt at det finnes en del arkivalia etter Støren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Grunnen til at jeg så raskt har 'fastslått' resultatet her er at min tidligere gjennomgang av dataene har ført til akkurat samme konklusjon som det Støren er kommet frem til for 70 år siden. Det tyder jo ganske mye på at den faktisk er riktig, men en bør selvsagt finne støtte for dette i så originale kilder som mulig. (Litt har jeg jo basert meg på Størens egne data, f.eks. at Andreas Francke er Jonas Räfvels svigerfar, som også sannsynliggjøres av Räfvels to sønners navn.)Odd Prytz har nylig vært innom arkivet i Trondheim, så det går jo an å spørre om han har funnet noe mer der ang. dette. Vigerust har vel tidligere nevnt at det finnes en del arkivalia etter Støren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det går jo eigentleg ikkje an å resonnera seg fram til førenamn på konene berre ut frå uskrivne attkallingsreglar. Til ein viss grad kan ein gjera det når kyrkjebøkene er komplett, men før den tid er det jo heilt umuleg, då vi ikkje veit kven som døydde og som aldri er nemnd i noko kjelde. Eg kan ikkje forstå anna enn at dei tre kvinnene må vera nemnd i ein eller annan samanheng, - kanskje eit skifte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Anniken er vel ikke så mye brukt som oppkalling her at det kan dreie seg om resonnement ut fra det, så antagelig er hun nevnt et eller annet sted. Ser at kirkeboken for Meldal begynner i 1682, så hennes dødsfall er neppe kommet med der.Når en enkemann med mindreårige barn gifter seg på nytt, skal det vel skiftes offentlig, men jeg vet ikke hvor tidlig slikt kan være registrert der i trakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Finn i at konene mest sannsynlig må være kjent fra et eller flere skifter. Det er tvilsomt at han har diktet dem opp. I brevet til John Prytz 8/1 1940 (gjengitt i innleggene 63 og 64) virker det jo som om Støren er opptatt av kildedokumentasjon (jf. siste spørsmålet i brevet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Som et apropos til navnet Anniken kan jeg nevne at Kannelken også sporadisk er brukt i verksmiljøet, om ikke akkurat hos disse. I tillegg finnes det vel også en Anniken Johansd. Schwanner i samme familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ang. (82): Synes nettopp brevet ovenfor viser at Støren prøver å gjøre skikkelig arbeid med disse tingene. Derfor er det viktig at det vises her.Manuset til Kvikneverkets historie fra 1946 tyder jo også på det samme, men alt er ikke absolutt ferdig bearbeidet der, så enkelte mindre avsnitt kan vel være svakt 'uryddige'. Men mitt generelle inntrykk er at mye av personopplysningene til Støren stemmer godt overens med virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til (83): Jo, i hvert fall ifølge Leiv Skjerves hjemmesider var det ei Annichen Johansdtr. Swan, f. ca. 1650 - som var datter til Johan Andreassen Swan og Kari Arnesdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Regner med at Skjerve her oppgir Annichen noenlunde riktig, men jeg tar med dette også:Skjerve påstår at Petter Frantzen Francke er født rundt 1610, og at han har en sønn Petter Pettersen Tallerås, f. ca. 1631, og dertil Peder Pettersen Hongslo, f. ca. 1635.Folketellingen for Orkdal 1701 forteller at Petter Frantzen Tallerås er 70 år (og postbonde) og (sønnen) Per Pettersen Hongslo 42 år og garmaker. Sistnevnte har sønnen Petter Pedersen, 14 år.Litt avvik i alder og navn her, og jeg holder en knapp på folketellingen, selv om slike også har en del feil.Konklusjonen er at Petter Frantzen Francke er yngste sønn av stamfaren og født rundt 1630. Han er garmaker før han blir postbonde og har kun en sønn med navnet Petter, og han er født rundt 1660 og bor på Hongslo, der han er garmaker som sin far. Hongslo-Petters alder passer nok også ganske bra med andre data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Sidan det her er folk med god kunnskap om bergverksslekter, så nyttar eg høvet til eit lite sidesprang.Ei av formødrene mine heite Sara Torgersdotter Laushus b. 3. des. 1714 og gravlagd 24. okt. 1762. Ho var gift (1737) med Tore Eriksson Dombu. Denne Sara skulle vera dotter til Torger Iversson Laushus (Bergangjeret) og kone Sara Mikkelsdotter Hartug (f. 1682).Er det nokon her som har kunnskap om Hartugslekta. Det må vel også vera ei av bergmannsslektene på Løkken?. Laushus var den garden som no er vorten til tettstaden Løkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Sidan det her er folk med god kunnskap om bergverksslekter, så nyttar eg høvet til eit lite sidesprang.Ei av formødrene mine heite Sara Torgersdotter Laushus b. 3. des. 1714 og gravlagd 24. okt. 1762. Ho var gift (1737) med Tore Eriksson Dombu. Denne Sara skulle vera dotter til Torger Iversson Laushus (Bergangjeret) og kone Sara Mikkelsdotter Hartug (f. 1682).Er det nokon her som har kunnskap om Hartugslekta. Det må vel også vera ei av bergmannsslektene på Løkken?. Laushus var den garden som no er vorten til tettstaden Løkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok personer som ligger utenfor det jeg har jobbet med, men det er vel sannsynlig at Hartug er det navnet som også noen steder skrives Hartung? Mikkel Didrikshaug nevner en Lorentz Hartung blant de tyske gruvearbeiderne som kom til Kvikne i 1632.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Om vi ser på oversikten i (69), så ser vi at Margrethe Johansdotter (Schwanner) vart gift med ein Oluf Lovitzson Hartug. Dette måtte vel vera ein slektning av Mikkel, kanskje brorson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1663-/1666-manntallet finner vi blant 'Løckens Brugsfolk i Melldall' bergoffiseren Lorentz Hartung, 56 år (som må være han som kom til Kvikne i 1632) - samt dagarbeiderne Michel Hartung og Valentin Hartung (begge med oppgitt alder 19 år). Det er vel sannsynlig at Michel og Valentin var sønner av Lorentz?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten korreksjon (92): Valentin Hartungs alder manntallet er 16 år - ikke 19.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ein annan debatt om Hartug m.m. finn ein her LenkeEg ser at Lorentz Hartug vart gravfest den 7. jan. 1683 i Meldal. Dette var da kanskje den Lorentz som var ca 50 år kring 1664 og var rekna som ein av offiserane på gruveplassen. Den Mikkel/Michael Hartug som eg etterlyste må ganske sikkert vera identisk med den Michel Hartung som var født i 1640-åra og nemnd som dagarbeidar blant gruvefolket på Løkken i det same manntalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (88):Overraskende at du har aner på Dombu -- det har jo jeg også.Det dreier seg vel helst om en annen linje hos deg, men jeg tar med at Sara er svigernmor til mitt opphav Mille Hansd. fra Voll i Meldal (og Espås i Orkdal) i hennes andre ekteskap.Det er denne Mille som er datterdatter av Petter Johansen Schwanner. Hennes første mann er ætling av slekten Schaar, hvorav flere er hyttemestere og smeder ved Kongsberg sølvverk. Dermed blir det godt med verksslekt videre på denne Dombu-gården. (Schaar, Francke, Schwanner, Räfvel.)Størens manus fra 1946 nevner på s. 106 Lorentz Hartung (f. 1614) som garmaker ved Grutseter med sønner Michael (f. 1645) og Valentin (f. 1648). En datter skal være gift med hyttemester Arne Jørgensen ved Grutseter. Støren antyder at Lorentz Hartung kan være sønn av hytteskriver Valentin Jacobsen ved Kvikneverket. (Tror jeg har nevnt han i debatten om Hals i Kvikne).Tar med at navnet Valentin også er en gjenganger i slekten til min 7-tipp Lorentz Lossius, men den har neppe noe med Hartung å gjøre. Det er vel ikke av de mest vanlige tyske navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Korrektur:På den nevnte Dombu-gården er Schaar ikke opphav, mens resten er med. Schaar-linjen finnes i en annen slekt på nabobruket, som også ætter fra den ene av to embetsslekter Tostrup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til (95)Farslekta mi har delvis sitt opphav i Meldal. Det var tipp-tippoldefar min, Fredrik Jonsson Ree med Marit Rasmusdotter Ramsem som kom frå Meldal og busette seg her i Aure i starten på 1800-talet. Namnet mitt har også sitt opphav i denne Fredrik, da det seinare har vore Fredrik og Ola i annakvar ledd fram til dags dato (far min heitte Fredrik og eg er oppkalla etter han).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (97):Har ikke funnet noe mer felles på de angitte stedene, men har tidligere antydet en mulighet for at Mille Dombus første svigermor fra Løkken (altså mitt opphav) kan ætte fra den Dombu-slekten som Sara er gift inn i.Siden du har interesse for Schwanner / Francke: Har du noe opphav i denne kretsen? (Prøver jo å få litt oversikt over dette svært så forgrende slektstreet, som fortsatt minner mest om en temmelig uoversiktlig krattskog.)Til (98):Denne slektssiden gir en innholdsrik oversikt, som er nyttig nok for mange, men jeg hadde gjerne sett at enkelte data kunne bli litt mer oppdatert. Som jeg nevner i (86) er det et godt misforhold mellom de gjetninger som der er gjort om Petter Frantzen Francke og hans nære familie og de faktiske forhold som fremgår av folketellingen 1701, som jo må sies å være en mer primær kilde enn en privat slektsside normalt er.Irriterende er det også at faktisk motbeviste forhold (f.eks. opphavet til slekten Hals i Kvikne) forblir værende, mens andre og langt mer sannsynlige løsninger ikke tas inn så lenge det gjenstår en svært så ørliten tvil. (Kfr. også Svend Rasmussen Skamfer i Rennebu.) En slik slektsside blir gjerne benyttet av andre som kilde for deres studier, og da vil feil og mangler som de jeg nevner bare spre seg videre i stedet for å bli korrigert. Det er da uansett nok arbeid med slikt, så dette bør være unødvendig.Til slutt vil jeg ta med at slektssiden din nå fungerer langt bedre enn tidligere og er rask og enkel å besøke rent teknisk. Det er utmerket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. Hartung (88-94): Mens jeg lette etter noe annet, fant jeg en Frantz Hartu(n)g begravet i Meldal i november 1692 (alderen er ikke oppgitt):Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Tillegg til (71):Navnet Kari i denne familien virker ganske norsk. Siden Johan smelter skal være født i 1629, altså før faren hentes hit til landet på 30-tallet, så må en vel anta at også moren er tysk. Da er det mindre sannsynlig at Kari kan være navnet til den eldste Johan Schwanners kone. Kanskje kan varianten Karen være aktuell, men Kari kan like gjerne være navnet til den Francke-datteren som skal være Jonas Räfvels kone. Hennes foreldre er gift såpass sent at moren, Ingeborg Johansd. (ifølge Leivs nettside), kan være norsk (hvis ikke hun også er en Schwanner da -- som ikke er helt usannsynlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.