Gå til innhold
Arkivverket

[#67720] Tråd nr. 37440 (Schwanner, Francke osv). Hvor er alle innleggene?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lindis rokstad

hei. Min Ole Knutsen Franke er med på voksen listen fra 1740 da kirkeboken fra Kvikne startet. Peder og Ole Frank er å finne i voksen listen etter 1750, før det står de oppført på ungdomslisten. Og her dukker også opp Johan og Knut opp. Maren finnes tidlig på voksen listen.Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg finner en 'Olle Franch' med kone ('qv.') i kommunikantlistene for Kvikne i 1740 - men har du også funnet ham innført som Ole KNUTSEN Frank?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ellers finner jeg både en 'Olle Knudtsen Meldhal' og en 'Olle Joensen Meldhal' i kommunikantlistene for Kvikne senere samme år (altså 1740) - begge med koner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis rokstad

Hei. Nei han står mest oppført som Ole Frank og Maren Frank dukker opp på voksen listen allerede 1740. Jeg ser også at i noen føringer er Frank etternavnet streket under. Johan Olsen Frank står på ungdomslisten i 1740.Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Mange takk for artikkelen! Selv om den ikke inneholder særlig nytt mht. det genealogiske - får man jo her mye interessant og detaljert informasjon om Kvikneverkets drift og omfang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Lindis 127: Peder som du nevner her var vel sønn av Frantz Johansen Franck (begge mine aner). Peder døde i Skogn i N-Trlag i 1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis rokstad

Hei. Den Peder jeg har er oppført som Peder Olsen frank ,bror av Ole Olsen Frank. Begge kom til Folldalen rundt 1760 og ryddet plassen frankmoen i Folldalen. Jeg har prøvd å finne forfedre til brødrene i flere år, men er ikke kommet noe nærmere løsning enn at det kan se ut til at de kom fra Kvikne. Bestemte meg for å tråle kirkeboken , brukte flere timer på dette og heldigvis så var der noe iallefall.Men det er mange Franker så hvem tilhører mine det blir nok et puslespill. Det jeg vet er at Ole giftet seg i Folldalen og bel boende, men Peder flyttet fra Folldalen ca 1770-75.Hilsen Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ole Knutsen Frank er i 1724 29 år og da født rundt 1695 om alderen er noenlunde riktig. Hvis faren faktisk heter Knut Frank, så må han i tid enten være barnebarn av Andreas Francke i Innset eller sønn av dennes godt yngre bror Petter Francke ved Svorkmo. (Deres bror Gudbrand har antagelig hele sin etterslekt nær Eidsvoll.) Vet ikke om noen slik Knut kan finnes, men patronymet kan som nevnt evt. være feil oppgitt eller Ole kan være gift med datteren til en Frank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Gudbrand Frank er omtalt i denne tråden:Lenke verk&nr=8&antinnlegg=25&startnr=&antall=&spraak=#ankerAntakelig var Annichen Gudbrandsdatter, som 24/10 1688 ble trolovet med hytteskriver ved Eidsvoll verk, Andreas Petersen Bøglun, hans datter. Her dukker altså igjen navnet Annichen opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Interessant. Hvis både Andreas og Gu(l)dbrand Francke har en datter Annichen, så har en kanskje oppdaget navnet til Frantz Franckes mor eller svigermor i Tyskland? (Han kan jo selv tenkes å være en Andreassen som er gift med en (Barbara) Petersd. -- Gudbrand er vel ikke aktuelt som patronym der sør.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå er jo, som kjent, de eldste kirkebøkene for Eidsvoll gått tapt - men en del innførsler fra 1690-årene og tidlig 1700-tall er likevel bevart p.g.a. Lassens avskrifter. Han foretok et skjønnsomt utvalg - antakelig med utgangspunkt i sine særinteresser, og i dette utvalget er det svært mange av innførslene som gjelder verks-folk. Ved en systematisk gjennomgang av disse vil det kanskje være mulig å avdekke en større slektskontekst rundt Gudbrand Frank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Vet i alle fall at Gudbrands slekt gav navn til gårdsbruket Frank der i strøket. Det gårdsnavnet ætter operastjernen Kirsten Flagstad ganske nært fra, men ikke slekten Frank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Odd Prytz

Da har jeg vært i Riksarkivet og funnet svaret fra John R. Prytz til Ragnvald Støren vedr. hans brev vedr. Francke (PA 335, boks 11). Her lå flere brev vedr. Francke og Schwanner, men de var av eldre dato enn disse to som er datert hhv. 8/1.1940 (jfr. bl.a. innlegg nr. 63) og 14/1.1940. Om dette gir noe nytt vet jeg ikke, men her er det (2 sider):

bilete9151.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Takk for brevkopiene.Brevet viser at skriveformene Schwanner og Francke for de to aktuelle slektsnavnene er ganske riktige. Her staves de Svanner og Franche, men siden navnene antagelig er tyske, er vel førstnevnte versjoner mest korrekte.Dette tyder også på at den senere benyttede varianten Svan ikke skyldes at navnet egentlig er svensk. I så fall hadde det sikkert vært skrevet i kortform helt fra begynnelsen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

150: Legg inn Franche i FamilySearch og du får opp 24 stk i Tyskland. Legg inn Francke (exact spelling) og du får opp tusenvis. Det samme forholdet ser ut til å gjelde mellom Franch og Franck. Så kan man jo lete f.eks i Sangerhausen for å se om det er Franck eller Francke som er rådende der på aktuelt tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.