Gå til innhold
Arkivverket

[#67752] Slekt 1500-1600-tallet Håvik, Gjøn, Eikeland, Vik - Strandvik/Fusa


Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Karin. Jeg skjønte jo sammenhengen bare jeg fikk lest gjennom det på nytt. Men jeg lurer sterkt på hvem denne Håvard kan være?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Her har du Askjell Håvardson Kvalvig Indre,i 1604, han finnes ikke i skattelistene etter dette. Han kan jo være født både før og etter 1550. Jeg venter med hans fars navn til jeg finner igjen dok. Gards-og ættesoga holder Askjell opp som mulig far til Jon som overtok bruket, far til flere bl.a Besse og Håvard, men det er ikke dok.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Lønøy

1598. Askil Haaverson, Kvalvik i Ullensvang, selger i Gjøn/Kikedal til Oluff og Svend Torbjørnsønner. Askil var gift med en datter til Torbjørn Gjøn. Dette iflg. Fusaboka III side 340. Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er fortsatt noe som skurrer hos meg. Dersom Askjell Håvardsson nevnt 1598 er sønn av Ragne Bessesdtr. Skogseid, kan vel han neppe være identisk med den Askjell på Berge som er nevnt der i 1521. (Se innlegg nr.29 og nr.16) ' Ragne Aufflede - 1 Søn Hed Aschild. Hand Aufflede Omund Aschilds.'Eller er det noe jeg overser her?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hei alle sammen.Veldig flott at dere drøfter dette, har i grunnen ikkje så mykje å tilføye. Eg noter meg det som dere drøfter og sitt å prøver lage noen konstellasjoner, noe har eg ett klart inntrykk av, men eg lar debatten rulle videre. Det eg likevel ser, er at det ikkje er noen direkte kobling mellom desse Skogseid søstrene og Oluf Thorbjørnsen Gjøn, det seier forsåvidt Hans Engelsen sjøl i den omtalte sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Olaf Brynjulvson Kvalvik er i 1615 ført med jord i Berge i Øystese, 3 1/2 sp.sm.3 l.salt. Denne parten eier han sammen med sin stesønn Amund som er bosatt på Berge.Amund Askjellson er i 1615 ført med jord i Skåre i Øystese i Øystese, Spildo i Granvin og Bolstad.Ref. Fortegnelse paa Oddelsgods udi Hardanger lehn Anno 1615. Til Marit. Det var spennende. Her er et salg til. Jon Torddson på Borgen i Os, selger i 1594 jord i Kigedal til Oluf og Svein Torbjørnson på Gjøn.LenkeVedk. Skogasel. Olaf Torbjørnson Sandvin Kvam er i 1615 oppført med odelsgods i Skogasel i Strandebarm i hr. Peter sitt bruk. Hvem kan hr. Peter være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Kan det være snakk om Hr. Peder Rasmusson 1590-1648 store Linga, gift med Eline Nielsdtr.Skjelvik?.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

God morgen, tenkte eg kunne prøve å slå Yngve sine åpningstider. Det klarte eg visst idag. Her ett par teorier, som eg ikkje har bøker for å kunne sjekke ut. Dette går litt på oppkalling av barn i ettertid eller annet fellesskap.Teori 1. Oluf Torsteinsen er trulig gift med ei NN Torbjørnsdtr. Gjøn. Oluf Torsteinsen er igjen sønn til denne Torstein, sønn av Ingri Bessesdtr. Hvis Oluf T. da døde og enken giftet seg med Askil Haavardsen Indre Kvalvik. Så kan de igjen fått sønnen Åsmund på Berge. Da er arven tilkommet fra enke etter Oluf Torsteinsen.Teori 2. Oluf Tosteinsen Gjøn hadde en søster NN Torsteinsdtr. g. Askil Haavardsen Indre Kvalvik. Så får de sønnen Åsmund Berge. Da er arven tilkommet fra en datter til Torstein, sønn av Ingri Bessesdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Lønøy

Til Oddvar. Fine teoriar i ditt innlegg 58. Her kommer litt flere tanker om problemstillingene.På Tveit i Mundalsheimen finner vi følgende personer: (ref. Strandebarm og Varaldøy II)1563: Lasse (? Vigleikson) kjente barn: Hallvard og Vigleik 1590: Halvard Lassesson kjente barn : Peder, b. Gjerde S 1590: Vigleik Lasseson: Kjente barn: Lasse 1601-52 Lasse Vigleiksson, g.m. Kari På Gjøn finner vi i 1624, Peder, Gjerde i Strandebarm, som er eier av 11 mrk. sm. i Gjøn. Kjente barn: Engel og Brita. Barnas navn tyder vel da på at han hadde kone fra Gjøn og at dette var av Torbjørn sin slekt.Oluff Torbjørnsson Gjøn kjøpte Bustadtun i Odda. Oluff døde ca 1621). Iflg. Diplom nedenfor hadde Lasse Vigleikson odelsparter i Bustadtun. Kan vi klare å finne ut hvordan de har tilkommet han ? Hvem var Oluff Torbjørnsson gift med ?Tittel: 1641, 19. april Hordaland, Tysnes, Hovland skifte Sammendrag: Axel Mott (Mowat) til Hovland kunngjør et makeskifte med Lasse Vigleikssøn på Tveit i Mundheimsdalen i Strandebarm skipreide. Han overlater til Lasse sin odelsjord i gården Eide i Hålandsdalen i Strandvik skipreide og mottar til vederlag hans odelsjord Bustetun (i Odda sogn) i Sørfjorden. I mellomlegg betaler Lasse 40 riksdaler. Axel Mowat har underskrevet brevet.Til slutt: Lauritz Galte solgte odelparter i Bustetun i 1632. mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Innlegg 59. Marit eg har lenge lurt på nettopp den problemstillingen som du beskriver. Hvorfor kjøpe i Bustatun i Odda og ikkje ein eller annen gard i Strandvik? Det ligg ei kobling her som eg ikkje ser akkurat nå, da trulig gjennom kona til Oluf Thorbjørnsen. Den koblinga vil eg også tru ligg til grunn for det forhold at Hans Engelsen Gjøn gifter seg med Kristi Knudsdtr. Måge.Når det gjelder Håvik/Gjøn så hadde eg tenkt å studere dette litt nærmere før eg la det ut, men min neste ikke ferdige teori er følgende: Eivind Vik, nevnt 1519 har følgende sønner alle nevnt i 1563. ... 1.Lasse Eivindsen g. (trulig Kari Vig, nevnt i ett skjøte sammen med Oluf Olufsen Vinnes i Våg (der budde også ein Torstein), Oluf Olufsen Hovland i Kvinnherad)... Barn1.Eivind Lassesen Gjøn g. Kari Olufsdtr. Håvik (datter til Oluf Eivindsen Vik, de er da søskenbarn) ... Barn2. Ingjerd Lassesdtr. Håvik g. Ingjald Olufsen Gjøn2.Oluf Eivindsen Vik. Busett på Håvik g. (trulig datter av Lasse Thomassen Hammerhaug)... Barn1. Kari Olufdtr. Vik/Håvik g. Eivind Lassesen Vik (søskenbarn) ... Barn2. Peder Olufsen Nygård i Strandebarm g. NN ... Barn. Magdele Pedersdtr. Nygård g. Sæbjørn Pedersen Viki (han kan være sønn av Peder (Hallvardsen?)Viki i Strandebarm, mulig seinare på Gjerde g. NN Olufsdtr Gjøn (ikke funne koblinga enda) ...3. Asbjørn Eivindsen g. Siri Ingebrigtsdtr. Netland. 2g. Jon NN. Busett på Teigland i Strandvik.Stopper der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Om noen skulle lure, så skulle det stå Eivind Lassesen Vik/Håvik g. Kari Olufsdtr. Vik/Håvik. Busett på Håvik. Gjøn kom feil inn her, de er da fremdeles søskenbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ett lite tillegg: Trulig finnes det også ei NN Lassesdtr. g. Anders Brynildsen Eikeland.Busett på Vik (Lillevik/Storevik). Anders Brynildsen hadde ein bror Alf Brynildsen g. NN Bjørnesdtr. Gjøn. Han får ei datter Ragna (kan det være kobling mot Skogseid?).Når vi er inne på Eikeland, så står det at Haldor er nevnt 1590-1615 -. Her er to ting som peiler seg ut, enten at Haldor Olufsen Hjertåker har budd her, da må ein sjekke at desse årstall ikkje kolliderer med de år han er oppført på Vik i Jondal.Det andre er at denne Haldor kunne vært gift med ein NN Brynilddtr. Oluf Haldorsen N. Eikeland g. Anna Clemmetsdtr. Opsal? (Det finnes ein Clemmet på Hjertåker, som kunne være faren)..... Sønnen Haldor Olufsen N. Eikeland/Busett på Tveit g. Inggjerd Ellingsdtr Gjøn, datter til Elling Andersen g. enke Ragna Alfdtr. Gjøn. .... En sønn heter Knud Olufsen N. Eikeland (Haldor Vik hadde også ein bror Knud) ..... Sønn til Knud Olufsen N. Eikeland: Oluf Knudsen Eikeland g. Guro Bergesdtr. Brattebø i Jondal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er ikke lett å holde tråden, men du skriver i siste innlegg at Haldor Olufsson Eikeland var gift med Inggerd Ellingsdtr. Gjøn. Men var ikke han gift med Ingegerd Hansdtr. Gjøen d. aug 1672 ( datter av Hans Engelseson Gjøen 1592-1658 og Kristi Knudsdtr. Måge 1602-1684)Det skal ha blitt skiftet etter Hans Ingjaldsen Gjøen (1592-1658) 3. juni 1658 mellom enken Kristi Knutsdatter og deres barn; Engel g.m.Kristi Torgilsdatter Gjøn, Kari g.m. Ole Vincentsson Hamre i Sund i Nordhordland, Marite g.m. Ivar Petersson Børve i Ullensvang, Ingegerd g.m. Halldor Olson Tveita i Strandvik, Gudrun g.m. Anders Hansson Bildøen, lensmann i Soter i Nordhordaland, Bothilde g.m. Bård Havn i Strandebarm og to ugifte døtre, Kristi og Anna.Derimot har jeg notert meg at Elling Andersson og Ragna Alfsdtr. Gjøen hadde barna Alf Ellingsson Gjøen 1625-1697, gift med Siri Torbjørnsdtr. og Lisbeth, nevnt i koppskatten av 1645.Vet vi noe mer om Elling Anderssons og Ragne Alfsdtrs. opphav?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

63) Jeg har det samme som deg her, Rune. Det går jo tydelig fram etter skiftet til faren hvem hun var gift med.Vi har og skifte etter Inger / Ingjerd Hansdtr Gjøen:Skifte etter Ingjer Hansdtr Tveit, Strandvik, s.425, protokoll A.1.b, tidsrom 1668-1673 'Skiftet er datert 15. september 1672 og nevner enkemannen Haldor Olsen og barna Hans, Olle, Ingild, Aagatte, g.m. Gietke Skougseid, Maritte og Christj. Som formynder nevnes barnas morbror Ingild Giøen.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Poenget mitt var å finne far til Haldor Olufsen N. Eikeland. Eg er sjølvsagt heilt enige med dere begge to i det dere skriver, eg hadde det til og med sjøl, men akkurat den kvelden brukte eg bygdeboka, der det da står feil. Haldor Olufsen N. Eikeland var gift med Ingjerd Hansdtr. Gjøn. Busett på Tveit.Ragna Alfdtr. er datter til Alv Brynildsen g. NN Bjørnesdtr Gjøn (i følge bygdeboka), hvis far trur eg er Brynild på N. Eikeland. Anders Brynildsen er bror til Alv B. Gjøn, han er busett på Vik (Store/Lillevik). Personlig trur eg at Elling Andersen Gjøn er hans sønn, og at Elling og Ragna derved er søskenbarn.Så vil eg samtidig også legge til at Oluf Andersen Ø. Eikeland er gift med Elisabeth Lassesdtr Berge. Far til Oluf Andersen Ø. Eikeland trur eg er den føromtalte Anders Brynildsen Vik (nevnt sist 1627 på Vik, mens da en Anders er nevnt på Ø. Eikeland fra 1632 -58, trulig samme mann). Når det gjelder far til Elisabeth så er dette Lasse Eivindsen Håvik g. Sissela Villumsdtr. Nordtvedt. Busett på Berge. (Foreldre til Lasse er Eivind Lassesen Vik/Håvik g. Kari Olufstdr. Vik/Håvik. Busett på Håvik. Dette er omtala ovenfor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg får vel poengtere at det da var farfar til Haldor Olufsen Tvedt eg var på jakt etter. Om de legg merke til tidspunkt for de ulike innlegg, så har de kanskje litt forståelse for navneblanding. Mine forslag er jo kun teori, som eg håper noen kan hjelpe meg å klare opp i.Siden eg skriver, så kan eg jo nevne at Kari Lassesdtr. Berge (søster til Elisabeth) var 1g. Oluf Kolleid 2g. med Eivind Pedersen. Eivind sin bror er Peder Pedersen Våge, Jon Pedersen Nordtveit. Faren deira er Peder Jonsen, hvis far igjen er Jon Thorbjørnsen Ø. Børve g. Marta Sveinsdtr. Maage. Dette tatt ut av bygdeboka, men siden eg ikkje har Hardanger bøkene, kan eg ikkje verifisere dette. Hvem var far til Jon Thorbjørnsen, mener eg har vært borti han før, men akkurat i kveld husker eg ikkje dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for fin oppsummering Oddvar. Jeg må åpent innrømme at der er så tette bånd mellom alle disse familiene så en stakker tror det går rundt. Man skulle nesten tro at Adam og Eva holdt til i dette området. :-))Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Lønøy

Viser til Oddvar sitt innlegg nr 58. Din teori nr 1. Oluff Torsteinsen som du mener trolig er gift med NN Torbjørnsdtr. Diplomet vist i mitt innlegg nr 23 viser at både Oluff Torbjørnsen og Olluf Torsteinsen eide jord i Teigland. Dette underbygger din teori. Dersom gamle Torbjørn Gjøn hadde jord i Teigland så har nok både Oluff Torbjørnsen og NN. Torbjørnsdtr. arvet.mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Klepsvik

Hei Oddvar. Kan ikkje sjå at det er kome svar på spørsmålet ditt i innlegg 66 om kven som var far til Jon Torbjørnsen gm Marta Sveinsdtr. Foreldra hans var Torbjørn Jonson Børve/Hovland d. 1638 - kanskje gm Margreta Helgesdtr. Eitrheim? Torbjørn var av Dall-ætt. Far hans var Jon Ivarson Hovland, 1525-1595, gm Kari Torbjørnsdtr. Måge f l530. Herfrå kan slekta følgjast attover i mange ledd.Mvh Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takk Odd for svaret. Eg held akkurat på å sjekke ut denne biten, finn eg ein teori så vil eg legge denne ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Christian Arentz

Marit (59): Jeg har tidl. notert at Olav (Oluff) Torbjørnson Gjøen (1535-ca. 1621 Gjøen) var g.m. en Kari Lauritsdatter Håvik (-1631).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

71) Jeg har notert dette om Olav / Oluf Torbjørnson Gjøen:'Han var nemd i 1563-1592. Oluff er nemd brukar før 1590 - 1627. Han la leidangsskatt av 9 mrk. talg m.m. til Strandvik skipereide. Han skjöytte i 1594 ein part og sköyte Kikedalen i 1594.LenkeHer står det: 1594: 'Sammendrag: Seks lagrettemenn i Strandvik skipreide vitterliggjør, at Jon Tordssøn på Borgen i Os skipreide har solgt sin lodd og part i ødegården Kigedal til Oluff og Svend Torbjørnssønner på Gjøn i Hålandsdalen. Betalingen har han mottatt.'Oluff kjøpte Bustatun i Odda.'Det kommer vel fra et innlegg her på DA (kanhende Karin Romstad), men jeg hadde ikke kone til han.Var denne Kari søster til Eyvind og Steen Lauritssønner Håvik? Oluff Torbjørnsson skal være min 9.tipp og Eyvind og Steen er begge blant mine 8.tippoldefedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

71) 72)Jeg har heller ikke noen kone til Oluf Torbjørnsen Gjøn, n fra 1563 til 1594. Jeg har imildertid hans datter Kari, død 1632, som gm Laurits Håvik. Men her har jeg lite dokumentasjon. Dette er trolig hentet fra familiens gamle slektstavle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Arnfrid, jeg har hans datter Kari Olsdtr Gjøen Men jeg vet ikke om det er rett heller. Jeg har sikkert noe rot her for jeg har og Eyvind Lauritsen gift med Kari Olsdtr Håvik - død 1634 gift med Eyvind Lauritsen Håvik - hun nevnt i 1634 i forbindelse med eiendomsoverdragelse til sønnene. Far hennes skal ha vært Oluf Eyvindsen Håvik:'Sannsynligvis far til Kari O. Håvik. Han og Oluf på Gjøen og Ingjeld i Håvik er n. som lagrettemenn i 1592.Kari var først gift med ein Laurits/Lars.' Det siste stemmer jo for så vidt med det du har. Så har jeg notert fra Samnanger bygdebok om Johannes Eyvindsen Sævell/Utskot:'Då gjorde Johannes krav på ein gardspart, 1/2 laup smør og 1/2 hud, i garden Berge i Fusa. Denne jordi hadde han fenge i arv etter farmor si ho Kari Olavsdtr Håvik. bror til Johannes, han Lasse Eyvindsson hadde til dessar brukt denne jordi; men no var han død, og Johannes krov, at enka ho Seselia Villumsdtr. skulde fara frå jordi; fyr di han sjølv ville taka eigedomen sin i bruk. Han tykte nok sjølv, at det var noko hardvore å jaga enkja frå garden; men han orsaka seg med at han so og segja var husvill sjølv, med di at borni hans åtte garden han no bur på. Sævell var nemleg morsodalen deira, to søner og tre døtre hadde fenge morsarven sin i garden Sævell. Retten tykte nok ikkje at han Johannes var så ratt husvill helder og dømde at enkja burde sitja med jordi so lenge ho vilde. Av dette skynar me at den fyrste kona hans var død um bil 1644; men han var gift upp att i 1644 eller 45 fyr koppskattmanntalet 1645 nemner han og kona hans som heitte Kari. Av kvægskattmanntalet i 1657 ser ein at Johannes og sonen Eyvind brukte kvar sin lut av garden. Johannes fostra ein hest, 10 kyr, 4 ungnaut, 12 geiter og 12 sauer; men Eyvind fostra berre 1 øyk, 4 kyr, 3 ungnaut, 6 geiter og 6 sauer. I 1658 er ogso Johannes uppført som eigar og brukar garden; men um bil 1660 skifte han jordi på dei to eldste sønene og flutte sjølv til Utskot og budde der sidan.' Så ett eller annet jeg har stemmer ikke her. Det blir jo litt mange Kari Olsdtr!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det vart så mykje informasjon og rot da eg prøvde å legge det inn, at eg laga det som vedlegg i stadenfor, da kan dere skrive det ut. Eg vil svært gjerne ha tilbakemeldinger på dette og eg veit at eindel blir nok kanskje umulig å bevise.mvh OddvarGod lesning og God påske

bilete6885.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.