Gå til innhold
Arkivverket

[#67752] Slekt 1500-1600-tallet Håvik, Gjøn, Eikeland, Vik - Strandvik/Fusa

Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

I innlegg 78 har ein gammel feil sneke seg inn under gården Netland. Det skal være Arne Olufsen Netland g. enke NN Sveinsdatter 1g. Bård (Willumsen Nordtveit?) som er riktig, dette står i innlegg 76.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

I innlegg 79 har det også snike seg inn ein liten feil. I overskrift til Ragne Bessesdatter står det Mundheim i Strandebarm, det skal da være Berge/Skåre i Kvam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Oddvar.Jeg ser du har benyttet påsken godt.. Det var en fin fremstilling du har gjort her i de siste innleggene. Jeg må tilstå at jeg har litt problemer med å følge deg, men ikke fordi jeg har grunn til å tro at du tar feil. Det blir bare for mange navn å forholde seg til. Og uansett tror jeg det må leses grundig gjennom flere ganger, for at det skal synke inn (hos meg).Jeg skal imidlertid kommer med litt informasjon knyttet til det du skriver på slutten av innlegg nr.77. Der er skifte etter Herlov Skjelnes 28.11.1668.Yngve Nedrebø, SAB / DA, 18.8.2006 11:49 (2) Skiftet er datert 28. november 1668 og nevner enken Rangnilde Nielsdtr og tre barn: Osmund, Svend og Herborg, g.m. Mads Ness. Boet hadde jordegods i Skjelnes, Skeie i Hardanger, Eikenes og Gjesteigen. Og da tar jeg likegodt med skiftet etter Mads Torgersen Nes, mannen til Herborg Herlovsdtr.Yngve Nedrebø, SAB / DA, 12.4.2009 08:04 (2) Dato 18. feb. 1671, enke Herborg Herløffsdatter og barna Torgier, Maritte, Britte, Anne, Karj og Herborg. Alle var umyndige og farbroren Osmund Tvedt hadde tilsyn med deres arv. Boet eide 1 spann smør og 1 geiteskinn i Leknes i Mauranger og 1 1/2 merker smør i Gjeristeigen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Hei.Til innlegg 78.Når det gjeld første avsnitt, 'Frå Vossatraktene', og andre avsnitt, 'Gunnhild Askjeldatter......være' kan du nok seja eit stort kryss over begge, for dei er heilt feil. Det var dette eg nemde i inlegg 42, om ei samanblanding av Rike Torstein sin ættekrets og Gjerdekvålætta på Voss. Igjen anbefalar eg Odd Handegards` slektsbok/CD. Den har alle relevante opplysningar ei treng for dei omtala ættene.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hei Rune og Arne, takker for innspill.Arne når det gjelder headinga med Vossa-traktene, så var dette kun den gamle headinga. Innlegget mitt er kun ein teori laga utifra de kilder som eg til no har klart å finne. Teorien var å få fram at desse folka kunne være etterkommere etter denne søstera til Rike-Tostein. Hvis dette er feil, så beklager eg jo dette og at eg nok misforstod deg sist du skreiv om dette. Hovedstrukturen vil likevel stå fast når det gjelder dei som bur i Strandvik-området.Min hovedsak var/er likevel å finne ut hvem Oluf Thorbjørnsen Gjøn var, fordi hans etterkommere busette seg på Sotra. Einaste mulighet til dette er da å leite rundt denne gryta i Strandvik. Eg hadde kontakt med Odd Handegard i forbindelse med Injald Olufsen Gjøn og hans far Oluf Thorbjørnsen, som eg da er interessert i, eg fikk til svar at han ikkje hadde noe vesentlig om dette, dette kan du vel kanskje bekrefta siden du har denne CD. Dette er da mitt grunnlag for ikkje enda å gå til innkjøp av denne CD, fordi andre aner har eg ikkje funne der inne i Strandvik området.mvhOddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Handegård skriver kun at Ole Torbjørnsen Gjøn er en mulig far til Engel Olsen Håvik gm Inger Lauritsdatter (foreldre til Hans Engelsen Gjøn gm Kristi Knutsdtr Måge).Han nevner videre Gudrun Andersdtr Gjøn (gm Per Sjursen Øyerhavn), Engel Hansen Gjøn (gm Kristi Torgilsdatter Aga), samt disse to sin Gjøn-etterslekt, Marita Hansdtr Gjøn (gm Ivar Persen Hovland/Børve), ytterligere 6 Gjøn-søstre (søstre av Marita nevnt uten navn).Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Forts (85) 1. avsnitt:Johan E. Galtung/ Elin Galtung Lihaug har det samme i tavlen: Utdrag av Gjønslekten: Torbjørn Gjøn n 1519-1563↓Ole Gjøn n 1563-1592↓Engel Olsen på Håvik, lensmann i Strandvik 1592-1621, gm Inger Lauritsdatter som levde 1636↓Hans Engelsen Gjøn n 1645, d 1657. Eier av 8 gårder til samlet landskyld ca 10 løper smør. Gm Kristi Knutsdtr, f ca 1602, d 1684.↓Engel Hansen Gjøn f ca 1635 gm Kristi Torgilsdtr Aga↓Torgils Engelsen Gjøn f 1659, d 1716, gm Marta Torgilsdatter Mentz f 1659, d 1726↓Hans Torgilsen Gjøn f 1690, d 1760, gm Herborg Jansdtr f 1692, d 1753 (dtr av s pr i Strb Rasmus Pedersens datter Herborg Rasmusdtr og Jan Torgilsen Mentz på N Bolstad).↓Marta Hansdtr Gjøn f 1716, d 1803, g 1747 m Johan Daniel Galtung på Torsnes, f 1722, d 1772.så henvises det til tavle IX for de sistes etterslekt, men det er ikke aktuelt her, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takker for innlegget Arnfrid, som da bekrefter det eg fikk som svar fra Odd Handegard.Det som er interessant for meg å vite, er om noen andre har noen opplysninger som strider mot det utkast som eg har laga. For meg er ikkje poenget å komme hverken til Rike-Torstein eller andre, men å få belyst om min teori kan arbeides videre med eller må parkeres på grunn av feil. Hvor ligger så disse feil?Når det gjelder det som står i bygdeboka, så slåes det jo klart fast at Oluf Thorbjørnsen, må ha død før 1604, da sønnen Injald omtaler han som salig, likevel så skrives det at han er i live til ca1621. Dette må etter min meining være fordi den omtalte er Oluf Thorsteinsen Gjøn. Videre så står det jo at Gunnild Olufsdatter Gjøn er gift med Anders Injaldsen Gjøn, da er i følge bygdeboka tante Gunnild gift med sin nevø og dette kan definitivt ikkje være riktig. Dette er berre noen få punkt som ikkje stemmer.Eg vil svært svært gjerne ha tilbakemelding på om eg er heilt ute på jordet, men da må eg få tilbakemeldinger, som blandt annet Arne har bidratt med.Mvh Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 75:Sitatet fra bygdeboka er hentet fra Tingbok for Sunnhordland 1652, og dreier seg åpenbart om de to Kjellaug nevner, Kari Olavsdatter Håvik (død 22. jan. 1634 Håvik) g.m. Eyvind Lauritsen Håvik (før 1578-ca. 1599 Håvik), m.a.o. Eivinds fars foreldre.Iflg. mine tidl. notater skal Eyvind sen. ha vært sønn av Laurits Ingjaldsen Håvik og (den samme?) Kari Olavsdatter Gjøen (ca. 1580-22. jan. 1634).Videre i h.h. til mine notater var sistnevnte Kari datter av Olav Torbjørnsen Gjøen (1535-1621) og NN (korrigert i hht konklusjonene over).Innlegg 77 pkt. b.Iflg. Oddvar har vi nå å gjøre med en (ny?) Eivind Lassesen Vik g.m. Kari Olufsdatter Håvik/Vik som skal være søskenbarn, idet denne Eyvind sen. skal ha vært sønn av Lasse (Laurits) Eivindsen Vik og (igjen den samme?) Kari Olavsdatter Håvik. Et slikt slektskap kan ihvertfall ikke jeg se foreligger, men kanskje du kan oppgi kilden for dette?Og eiendomsoverdragelsene ca. 1634, gjaldt det Eyvind Lassesen Håvik og Karis 2 sønner Lasse og Johannes Eivinssønner, eller Laurits Ingjaldsen Håvik og Kari Olavsdatter Gjøens 2 sønner Eivind og Sten Lauritssønner?Her må vi tydeligvis ha en skikkelig opprydning--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det må jo helt klart dreie seg om evt. to ulike personer Kari Olavsdtr. Og selv om jeg tror på tilfeldigheter, så blir det litt for mye selv for meg at to personer med samme navn blir født og dør samtidig på samme sted.Dette har jo vært fremme før, men jeg sakser likevel to diplomer fra UBB som omhandler Gjøen og folket der.Det første er fra 1594 og forteller oss at Jon Tordssøn på Borgen i Os har solgt sin lodd og part i ødegården Kigedal til Oluf og Svend Torbjørnssønner på Gjøn.'UBB-1594-10-22 Tittel: 1594, 22. oktober Hordaland, Strandvik, Særvold vitterliggjøring ; (salg) Institusjon: UBB Depot: UBBHF Spesialsamlingene, Diplomsamlingen Sammendrag: Seks lagrettemenn i Strandvik skipreide vitterliggjør, at Jon Tordssøn på Borgen i Os skipreide har solgt sin lodd og part i ødegården Kigedal til Oluff og Svend Torbjørnssønner på Gjøn i Hålandsdalen. Betalingen har han mottatt'Det andre er fra 1612 og gjelder et makeskifte mellom Ingebret Olsson på Skogseid på den ene siden og Oluf Torbeinsen og Oluf Torsteinsen Gjøen på den andre siden.Det dreier seg om gårdene Eide, Aarre og Teigland.'UBB -1612-11 Tittel: 1612, [... november] Bergen skifte Institusjon: UBB Depot: UBBHF Spesialsamlingene, Diplomsamlingen Sammendrag: Ingebrett Olsen på Skogseid samt Oluf Torbeinsen og Oluf Torsteinsen på Gjøen i Hålandsdalen sogn inngår følgende makeskifte. Ingebrett Olsen overdrar til Oluf Torbeinsen en jordpart i gården Eide i Hålandsdalen og til Oluf Torsteinsen en jordpart i gården Arra. Til vederlag mottar han av dem jordparter i gården Teigland.' Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Er jeg helt på bærtur, eller er Oluf Torbjørnsen Gjøen onkel til Oluf Torsteinsen Gjøen . Dette fordi Oluf Torsteinsens far Torstein og Oluf Torbjørnsen begge er sønner av Torbjørn Gjøen (1490-1563)?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Rune (90),Såvidt jeg kan se stemmer det du sier, dersom det er riktig at Ingrid Bessesdatter Skogseide var Thorbjørn Gjøens hustru, og at Ingrids sønn Thosten var den s.s. var far til Oluf Thorsteinsen Gjøen. Fint!Og dersom Ingrids datter Botildes mann Ingebrigt var den s.s. Ingebrett Olsen på Skogseid, var han svoger av Thosten. Dersom i tillegg første forutsetning stemmer om at Inger var g.m. Torbjørn, blir de tre aktørene dermed Thorbjørn Gjøens sønn (Oluf Thorb.), hans nevø (Oluf Thos.) og hans svigersønn (Ingebrett Olsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, jeg glemte jo i farta at Ingebrigt var gift med Bothilde Torbjørnsdtr. Jeg har ikke registrert noe fødsel/dødsår verken på Bothilde eller Ingebgigt.Og jeg har kun registrert Siri Ingebrigtsdtr. som barn av dem. Hun var vel gift med Jon Lauritsson Berland. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ingebrigt Olufsson holdt vel til på Neteland i Strandebarm. Da omhandler vel dette brevet fra 1588 ham. Men hva dreier det seg om egentlig?Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Mens jeg putler med diverse og venter på ny inspirasjon vedr slektsboken, kommer stadig vekk denne tanken ti meg;hvordan skal vi sikre oss at den forskningen som bedrives nå vedr vestlandsslektene ikke skal gå tapt. er det noen som har laget et system for å sikre de data som samles inn i denne sammenheng for ettertiden?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takker for innspill fra dere alle, det er nettopp slike innspill eg ønsker for å belyse det eg har laga. La meg nok en gang få poengtere, at mitt utkast kun er å rekne som en hypotese og ikke rene fakta. Det er likevel ikke tilfeldig oppsett eg har laga.Eg har nå lest mange ganger gjennom denne saka fra 1652, der står det faktisk at Johannes Evindsen sin farmor er Kari Olufsdatter Håvik, dvs. i min hypotese blir da Kari Olufsdatter gift med Lasse (Eivindsen Vik?). Denne Kari Olufsdatter Håvik, har eg ingen grunnlag for å plassere, men likevel taler nok mye for at ho er søster til Johannes Olufsen Revne og derved ei datter av Oluf Alfsen Tveit, derfor plasserer eg ho der forløpig.Når det så gjelder Eivind Lassesen sin kone, som også heter Kari Olufsdatter, så er det saken om Årre i 1652, nevnt like under ovennevnte sak fra Johannes Eivindsen, som får meg til å reagere. Den beskriver da eierforhold til garden Årre på en slik måte at det må tolkes at Johannes Evindsen har arva denne store parten fra annet hold enn gjennom Oluf Thorsteinsen Gjøn. Johannes Evindsen sin kone Kari, er derved ikke datter av Oluf Thorsteinsen Gjøn, slik min hypotese viser. Oluf Thorsteinsen Gjøn har derimot ei datter Kari Olufsdatter, men ho er gift med lensmann Ingebrigt Hommelvik. Denne Kari Olufsdatter er nok også identisk med søster til Endre Olufsen Bjørndal, så han taes nå med. Dette tyder på at Eivind Lassesen Håvik sin kone Kari Olufsdatter, er datter til Oluf Thorbjørnsen Gjøn (det er vel også det som står i bygdeboka) og da søster til Ingjald Olufsen Gjøn. Johannes arver da en større part i Årra etter mor si, på samme måte som han arver i Berge etter mora si, tingboka syner at mora har odel, men farmora arver.Min hypotese om at Kari Olufsdatter Håvik skulle vært datter av Oluf Eivindsen Håvik/Vik var ett av de punkt, som eg bevega meg på svært tynn is. Skulle Eivind Lassesen senior, far til Lasse Berge og Johannes Servold, derimot være sønn av Lasse Ingjaldsen Håvik g. Kari Olufsdatter Gjøn, slik du skriv Christian i innlegg 88, da blir jo Lasse Ingjaldsen gift med si eiga tante Kari, så det kunne jo ikke stemme. Eg leste allerede i dag tidlig ditt innspill, men eg måtte bruke dagen for til å gruble, for å finne en god løsning. Det er jo likevel ikke sikkert at dette heller er riktig, men vi får ta innspilla etter hvert. Flere hoder tenker mye bedre enn ett hode.Oddvar

bilete6903.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har du sett i Herredagsdombogen for 1599 Lenke ff og dessuten s 144 og s 148 ff (kilde: Kap. 12: Vik - Brattabø-greina, Handgårds Vår felles slektshistroie)Det står en god del om disse folkene som du studerer, Oddvar. Bl a skal Anne Olsdatter gm Lasse Håvik, være dtr av Ole Asbjørnsen Hjartåker og hans kone, Sygni. De hadde også barna Halldor og Knut.Det blir vanskelig å vite hva jeg skal sitere, men ta evt kontakt pr mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hei ArnfridJa eg har fått med meg den du siterer der og meir til, men noe har eg nok kanskje ikkje fått med meg. Det er jo så utrulig mange like navn. Når det gjelder det du viser til, så er dette Thomas Håvik, med sønn Lasse Thomassen g. Anne Olufsdatter Hjertaker. Busett på Hammerhaug – Tysnes, Guri Thomasdatter g. Willum Andersen Nordtvedt. Guttorm Lassesen Håvik. Kanskje er det her Oluf Eivindsen Håvik kjem inn, ihvertfall går ein av mine hypoteser i den retning, men den er syltynn.Eg tar kontakt pr. mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nå datt jeg av lasset igjen. Jeg har registrert at Anne Olsdtr. Hjartåker var gift med Laurits Ingjeldsson Håvik, og at de hadde datteren Ingegerd Lauritsdtr. som igjen var gift med Ingjeld Olufsson Gjøen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det som står i innlegg 97 er enda lenger tilbake i tid og er ei anna Anna Olufsdatter Hjertåker. Du kan lese dette innlegget Rune LenkeUavhengig av dette, så forstår eg ikkje det som du har notert. Det er riktig at Ingjerd Lassesdatter Håvik gifter seg med Ingjald Olufsen Gjøn. Hvor har dere funnet at hennes foreldre er Lars Ingjaldsen Håvik g. Anna Olufsdatter Hjartåker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Oddvar, Innlegg 95 vs. 78:Før jeg event. kan gjøre meg opp en formening om dine forøvrig utmerkete forsøk på å rydde opp i div. Kari Olsdatter Håvik/Gjøen'er, vil jeg kort legge til noen kommentarer jeg brant inne med igår:Innlegg 78: Gjøen i Strandvik:a) Oluf Thorbjørnsen Gjøen g. NN, barn:a,a) Ingjald Olufsen Gjøn g. Ingri Lassesdatter Håvik a,b) 'Det er trulig fleire enn Ingjald'Ja, her hadde jeg ut ifra tidl. litteraturstudier allerede notert ytterligere 3 av de du istedet hadde under 78: Særvoll i Strandvik:c,a) Oluf Olufsen Orre g. Kari Lassesdatter c,c) Haldor Orre-Tvedte g. en Inger Hansdatter Gjøn c,e) Bjarne Olufsen Gjøn g. NN, datter NN g. Oluf Thorsteinsen Skote Gjøen, igjen m. sønnen Halvor Olufsen Orre g. MagdeleI tillegg til disse til sammen 4 hadde jeg som tidl. nevnt en 5. Kari Olavsdatter Gjøen g. Laurits Ingjaldsen HåvikVet ikke om dette får noen innvirkning på dine nevnte vurderinger, men dog allikevel!Innlegg 95: Gjøen i StrandvikSer nå at du under Gjøn i tillegg til a,a) Ingjald har lagt inn a,b) Kari Olufsdatter Gjøn g. Eivind Lassesen Håvik, en interessant hypotese!Men under 95: Særvoll i Strandvik b) Oluf Thorsteinsen Skote/Gjøn g NN Bjørnsdatter Gjøn mener jeg ut ifra ovenstående at følgende 2 (a og e) med fordel kan flyttes opp under Gjøn i Strandvik som barn av Oluf Thorbjørnsen Gjøn:a) Oluf Olufsen Orre g Kari Lassesdatter b) Kari etc...? c) Nei, Halvard beholdes som sønn av Oluf Thorsteinsen d) Nei, Gunnilde beholdes som sønn av Oluf Thorsteinsen e) Bjørne Olufsen Gjøen f) Endre etc...?Håper dette kan være til nytte, og ikke skaper for mye forviklinger--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

100: Oddvar,Ved nærmere ettersyn ser det idag ut for, også for meg, sett med nye friske øyne, at dine oppføringer er de mest korrekte, også når det gjelder a) Oluf Olufsen Orre g.m. Kari Lassesdatter (som sønn av Oluf Thorsteinsen), men jeg er fortsatt usikker på Bjørne.Vedr. min c,c) Haldor Orre-Tvedte g.m en Inger Hansdatter Gjøn tror jeg han skal strykes som sønn av Olav Torbjørnsen, da det synes som en sammenblanding av han dere diskuterte i innlegg 63-64.Beklager hvis jeg har skapt forvirring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.