Gå til innhold
Arkivverket

[#67752] Slekt 1500-1600-tallet Håvik, Gjøn, Eikeland, Vik - Strandvik/Fusa

Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

Innlegg 176Ja dette er eg heilt enig med deg i, denne Haldor Olufsen kjem fra Nedre Eikeland gifter seg med Ingjer Hansdatter fra Gjøn og de flytter til Tveita. Det er nok samme Haldor som i bygdeboka er oppført som sønn av Oluf Thorbjørnsen Gjøn, DETTE ER DA FEIL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 177: Den s.k. Haldor Orre-Tvedte (1616-88) g. ca. 1640-45 m. Inger Hansdatter gjøen skal m.a.o slettes som sønn av Olav Torbjørnsen Gjøen. Olavs øvrige barn er jo født mye tidligere, Bjørne ca. 1561, Ingjald ca. 1565 og Kari ca. 1580.Og dersom Haldor egentlig er den s.s. var sønn av Oluf Haldorsen Eikeland kan det også passe at han ble g.m. Inger Hansdatter Tveit noe tidligere enn før antatt, 1640-45 isdtf. 1656, da deres datter Aagatte g.m. 1) Gitle Mortensen Skogseide, 2) Nils Samsonnsen Brathus Skogseide ble gravfestet Dom 14. post Trin, hele 94 1/2 år gml.: Hålandsdal i Os, Kronologisk liste 1741, side 67. Lenke, m.a.o. var hun f. ca. 1647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Innlegg 1781 avsnitt. Enig, slik er også min hypotese. At de andre barna til Oluf Thorbjørnsen er mykje eldre, tilseier jo at han er for ung til å være hans barn2 avsnitt. Det er skifte etter Inger Hansdatter, som bekrefter at ho er gift med Halvor Tveita. Tidspunkt for giftermål har eg ikkje gjort meg opp noen formeining om, da dette blir for detaljert opp i dette.Samtidig må vi ikkje glemme Haldor Olufsen på Årra, som er ein annen Haldor, som eg da meiner er sønnen til Oluf Thorsteinsen.Igjen dette er kun ein hypotese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Om vi ser på gården Orre i 1645 (koppskatten) så finner vi følgende personer der.Det er Halduor med hustru Madelle og tjenestejente Alissamt Olle med hustru Kari, samt barna Ragne og Søneued.De førstnevnte er vel da Haldor Olufsson 1590-1659 og hustruen Madele som jeg ikke vet noe mer om.Men hvem er den neste familien, og vet vi vilke barn Haldor og Madele hadde?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Innlegg 180Det står at Haldor og Madela var barnlause i bygdeboka. Oluf har derimot flust med barn. Kanskje kjem vi borti i desse seinare. Det blir for mykje om eg skal begynne å ramse opp dette no. Da må det heller lages ett eget innlegg om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror jeg kan prøve å svare selv Oddvar. Oluf Olufsson Skote/Orre 1602-1683 var gift med en Kari Lauritsdtr.1601-1684. De hadde i alle fall disse barna.1.Laurits Olufsson Orre 1626- e 1706 gift Ragnhild Pedersdtr. og eller Siri Mortensdtr. Skogseid 1631-17292.Johannes Olufsson Orre f. ca. 16283.Oluf Olufsson Orre 1636-17064. Ragnhild Olufsdtr. Orre/Skogseid 1639-1702 (nevnt i koppskatten 1645) g.m. Engel Nielsson Skogseid 1621-16845.Synnøve Olufsdtr. Orre født før 1645 (nevnt i koppskatten 1645)Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det står to til, med de er født så seint at de sikkert er sønner av Oluf d.y. a) Elling Årre g. Kari Svendsdatter b)Kari g. Endre Larsen Næs. Busett på Haugen i Strandebarm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 180-182: At Hallvor og Olle var brødre fremgår her (ant. fra Tingboka): Jttem Fremblagdes Olle Aare och hans Brodr. Sal. Haluor ibm Deriss Breff paa Deriss Odelss Rett Till Forn. Boelsta. Acterit. 8 Aprilis Anno 1657.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg hadde notert Haldor som død i 1659, men dette brevet fra 1657 omtaler jo ham som sal(ig) vilket vel tyder på at han var død før 08.04.1657.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

184-85: Her er det som står over (da drar vi jo kjendsel på de samme to):Anno 1661. Den - 8. Maii. Waare Wi Effter schreffne Christenn Bertelsen Soernschr. Offuer Sundhorlehn, Lasse Aase, Joen Øustesta, Thorchild Boelsta, Haldor Tuedte. Siffuer Reffne och Erich Sund Fiord laug Rettess Mend i Stranduigs Schibrede, Effter louglig Till Neffnelse forsamblet paa Ø. Boelsta Retten At betiene, Anlangende - 1 Spd. Smør och - 1 giedschind. ibm. som Samson Schielssnes haffde Den - 23. Aprilis Nest Forschinnet. Steffnt Anne Tofft i Strandui

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er et brev som omhandler salg av part i Skogseid til Johan Frantsson Vevatne hvor Halvor/Haldor Olufsson Orre er en av partene.UBB-1637-02-20 Tittel: 1637, 20. februar Hordaland, Strandvik kunngjøring ; (salg) Institusjon: UBB Depot: UBBHF Spesialsamlingene, Diplomsamlingen Sammendrag: Halvor Oloffssøn på Orre i Hålandsdalen, på egne og tjenesepiken Marit Svendsdatters vegne, Engelbrett Svenssøn, Haldvor Jonssøn på Solbjør i Samnanger, Oluff Jonssøn på Kilen, på vegne av sin hustru Siri Askildsdatter, og Sven Toressøn på Mosvold kunngjør, at de har solgt til Johan Frantssøn på Vevatne på Tysnes sine odelsparter i odelsgården Skogseid.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 186: Brevet av 1657 ble m.a.o. fremlagt i 1661, og det var kanskje først i 1661 Haldor var salig.I linjen under står forresten en ledetråd som kanskje kan føre oss til Ellings hustru, idet Ellings søster Anne Tofft er nevnt Med Hendess Suogre Hans Windeness, Hans och Anders Tofft: http://digitalarkivet.uib.no/da/SHL7TGB.htmDette ble litt springende, men dog, spørsmålet har jo vært oppe før (169).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 186: Brevet av 1657 ble m.a.o. fremlagt i 1661, og det var kanskje først i 1661 Haldor var salig.I linjen under står forresten en ledetråd som kanskje kan føre oss til Ellings hustru, idet Ellings søster Anne Tofft er nevnt Med Hendess Suogre Hans Windeness, Hans och Anders Tofft: http://digitalarkivet.uib.no/da/SHL7TGB.htmDette ble litt springende, men dog, spørsmålet har jo vært oppe før (169).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 187: Der fant du brevet, jo! Johan Frantsson Vevatne er s.s. Johan Frantzen Mentz n. i innlegg 107 og 111, g. 1) m. NN, 2. før 1640 m. en Marta.Ref også innlegg 161, der hustruen NN antaes lik Kari Olufsdatter Skogseid:Særvoll i Strandvik:b) Oluf Thorsteinsen Skote/Gjøn g. NN (Halvordsdatter Vindenes?)Barn. a) Oluf Olufsen Orre g. Kari Lassesdatter. b) Kari Olufsdatter Skogseid g. Johan Frantzen Mentz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Er det Johan vi finner her i 1645 med hustru Maritte? I så fakk har han en sønn Svend som jeg ikke har vært klar over tidligere.LenkeMvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 187 og 191:Enig i at det må være Johan, som skal ha hatt ihvertfall 4 sønner, bl.a. Ingebrigt Johansen Hummelvik (Mentz) som bl.a. 1647 eide en part i Skogseide og som 1661 eide (ant. mer?) i Skogseide etter sin far, og nå altså Suend, ant. fra 2. ekteskap. Kjenner du til den 4. sønnen?Johan er nevnt siste gang 16. okt. 1649: 'Høsteting paa Hommeluig i Oppedals schibred'Dermed er det vel klarlagt at Ingebrigt eide en part i Skogseide minst par år før han arvet farens kjøpegods der.De jeg gjenkjenner av selgere er bl.a. tidl. nevnte Halvor Oloffssøn på Orre i Hålandsdalen (bror av Oluf, begge n. over), og Siri Askildsdatter, ant. en datter av Halvors farbror Askild Torsteinsen Skogseide.Men hvem kan tjenestepiken Marit Svendsdatter, Engelbrett Svenssøn, Haldvor Jonssøn på Solbjør i Samnanger, og Sven Toressøn på Mosvold være, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Christian.Jeg kjenner ikke til hvem den fjerde sønnen til Johan var. Og Svend var ukjent for meg inntil igår. Når det gjelder navn på selgerne, så må vel dette være slekt av Haldor. Jeg vil kanskje anta at Marit og Engelbrett er søsken. Kan de ha noe med Svend Torbjørnsson å gjøre (sønn til Torbjørn Gjøen), eller kan de være barn av Sven Toresson Mosvold? Men hvem var han gift med? Nei, dette var ikke enkelt. Vi får håpe noen andre drar kjensel på disse personene.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

192) I Samnanger I skriver Lauvskard at det var en Jon på Solbjørg i 1614: han 'fekk ein sagefalds-dom på seg i 1614, fyrdi han ikkje hadde møt på tinget, og laut bøta med 2 dalar'Det er alt om han.Så skriver han om Halduard (Halvard) Solbjørg: han 'er uppført som brukar her i 1632. I 1634 fekk han sagefaldsdom på seg, fyrdi han sat ei 'stevning overhørig oc botte derfor efter sin ydderste formuge' 5 riksdalar, og i 1642 var han 'forarmet' og skattefri.'Ellers ingenting mer om han.Før disse er det nevnt en Rasmus og Styrk som busittere i 1597, men i 1612 er Rasmus nevnt allene.I 1321 er det og nevnt en Siffuer Solbjørg og i 1630 en Mogens Solbjørg.I 1645 er det nevnt en Lauritz Solbjørg som busitter med kone Kari.Vet ikke om dette kan være til noen hjelp.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takker for mange innspill.Når det gjelder det som eg tidligere har skrevet i innlegg 161, så står det meste av dette ved lag, bortsett fra:Mulige aner I, Mulige aner II, Nettland i Kvinnherad og Gjøn, dette er omtalt i det nye innlegg i den vedlagte link. LenkeI tillegg vil da kone til Besse Skogseid fremdeles være ukjent. De rettelser som er kommet inn etter innlegg 161, må jo taes med. Samtidig vil eg at debatten rundt de som bur i Strandvik, blir lagt inn i dette tema siden det andre tema omfatter veldig mange andre slekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 161: Hvordan tror du slektskapet var mellom disse: e) Martha Mikkelsdatter 1g. Jon Jensen 2g. Isak Lassesen Austestad og a) Jon Jensen g. NN Askildsdatter, trulig ei søster av Steingrim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hei ChristianEg har rett og slett ikkje hatt tid å studere dette nærmere, men saka i tingboka om garden Tveit i 1655 var jo utgangspunktet, den er omfattende. Steingrim i seg sjøl er jo ganske uvanlig og Askild-navnet kjem vi jo borti på garden Tveit. Så her ligg ein kobling som eg ikkje enda kan sei med sikkert hvordan henger sammen.Ett lite klipp: Anno 1655. Den 14 Junii. Waere Wi Effterschr. Christen Bertelsen Soerenschr. offuer Sundhorlehn, Effuind Haugland Laurss Stoerem, Anders Samøen, Peder Reffswold, Hans Lønningsdall Laug Rettess Mend i Ouss schibrede. Och Samuell Kleppe laug Rettess Mand i Stranduig schibrede. Effter lauglig Anfordring forsamblet paa tued i samme Schibrede Retten at Betienne, Anlangende Prouff och Widnessbiurd Om Merchesteen och Jorde schiffte paa samme Jord, Huor paa Jørgen Olss. For, och S. Joen Jenss. Øuststad | Effterleffuersche | Haffde Ladet i Rette Citere Jan Anderss paa Eness

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei, Oddvar,jeg har lyst til å gå tilbake til utgangspunktet: Innlegg 76, 157 og 161:Tveit i Strandvik:Alf TveitBarn a) Oluf Alfsen g. Herborg Brynildsdatter (For) Arver brorparten, altså halvparten c) Ingrid Alfsdatter g. Anbiørn Arnesen Vik (Lille/Storevik). Arver søsterdel b) Gjertrud Alfsdatter g. Amund Kielsen (Askildsen?) Berge f. på Helleland. Arver søsterdel 2g. Ragne Bessedatter Skogseid 2g. Oluf Brynildsen N. Eikeland/KvalvikIflg. Sunnhordland Tingbok A13, 5. februar - 21. desember 1666 http://digitalarkivet.uib.no/da/TB13SHL.htm 'indgaff Olle Tuett szit schrifftelig jndleg at tuende søstre wed naffn Giertrud Alffsdatter och Jngred Alffdaatter for wngefer 150 aar (siden: dvs. før 1666) haffuer eigett Tuett och dennem werett imellom bytt vdj tuende lige deelle. Siden er den ene søsterpartt aff standett till Herborg Brynilldtzdatter huilchen hindis mand daa hun bleff gifft till szig anammede,'Olle Olufsen Tveit, som i Stranduig den 3 January 1654 'hadde giffuet Jørgen Forr och Joen Jenszen Oustesta i den gaard Bustatun i Hardanger 3 spand och 4 mercher smør och 3 spand hud med sambt 40 Rixdaller in specie, for den jordepartt i Tuett hand nu paa boer som er 2 spand smør och 3 gedschind,' har neppe tatt feil her siden saken verserte på tinget i en årrekke.Dette betyr ant. at Olav ant. ikke var sønn av Alf Tveit, som eide gården 1519, men giftet seg til en part.Innlegg 196-97:Jeg har også studert alle tingbøkene både før og etter de to nevnte, og har kommet til at dine e) Jon Jensen g.m. Martha Mikkelsdatter, hun g. 2g. Isak Lassesen Austestad og a) Jon Jensen g. NN Askildsdatter må være samme person.Problemet er at dersom han var g.m. Martha Mikkelsdatter, hvilket vel er noe usannsynlig, og samtidig var sønn av Anna Mikkelsdatter Tveit, ble han g.m. sin mors søster!Det stemmer bedre om han var g.m. NN Askildsdatter, og fortsatt sønn av Jens Austestad og Anna Mikkelsdatter, hvilket gjør ham til dattersønn av Mikkel Andersen Tveit som gjennomførte disse transaksjonene: ..Jt pandtebreff Dat. Ao. 1604. Aff (svigerfaren) Aschild Helleland til Michell paa Tuedt Vdgiffuet, Liudende paa - 5. Spd. 2 Spd. Smør och - 3. parter i Wahre (ant. i Tveit på Revnestrand i Strandvik sogn)...it pergamentz kiøbe breff aff Joen Helleland, Joen Oustestad och Siffuer paa Lunderwig wdgiffuett till Michell Tuett paa 2 spand smør och 3 spand hud i Tuett som Aschell paa Helleland hannem till foren haffde panttsatt...Pergaments kiøbebreff Dat: Tuedt den 14 Apr: Anno 1629 aff Joen Helleland Joen Øustesta och Siffuer Lunderuig till Michell Tuedt Vdgiffuet liudende paa 2 Spd. S: och 3 Spand i en hud, liggende i bete Tuedt,..Kiøbe breff. Dat. 31. 8bris. Ap. 1631. Aff Michel Mattisen Onnerimb Till Michell paa Thuedt Vdgiffuet, Lydende paa - 1 løb S. och - 1 Hud i Forne. Tuedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hei ChristianNår det gjelder første delen av innlegget ditt, så reagerte eg også på at det stod Oluf Olufsen Tvedt i tingboka 1654 og forfatter av bygdeboka har nok også gjort seg en mening utifra Oluf Olufsen Tvedt, men senere i samme sak så står det i 1655 at han heter Oluf Alfsen Tvedt. Derved trur eg at det er feil der det står Oluf Olufsen Tvedt på den ene plassen i tingboka 1654. Dette bekreftes da igjen ved at han kalles Ole Tvedt og søstrene da for Alfsdøttre i 1666.Tingboka 1655: Ao 1545 formellende at Anbiørn Arnesen haffde Steffnt Ostmund kielsen paa hans hustrues och Olle Alffsen paa sin Egen Wegne i Rette om en Søster deel i Øffre tuedt, och haffde berett at deris Søster deel i bete Tuedt Når det gjelder siste delen av innlegget ditt, så har eg ikkje hatt tid å studere dette nærmere, da eg er ganske opptatt for tiden. Eg er ikkje uenig i det du skriver og at dette nok kan være riktig. Det var mye under dette punkt som eg lurte på, der eg ikkje heilt klarte å få kabalen til å gå opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

199:Vi har jo to Oluf Tveit, den ene n. i Tingboka 1654 var nok Ole Olssen Tveit Nordtveit (1616 Nordtveit Hålandsdalen-1714), bosatt på Tveit på Reffnestrand v. Bjørnafjorden tvers overfor Strandvik kirke etter å ha kjøpt av bl.a. sin tremenning Jørgen Olufsen Foer.Han var ant. den s.s. Olle Olsen Tvet 86 år gml. husmann på Tvet i Strandvig 1701.Den andre er jo Oluf Alfsen Tveit død e. 1545 g.m. Herborg Brynildsdatter som fikk hennes søsterlodd da de ble gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det er saken som det refereres til i 1543, som er sakens kjerne. Det er Herborg som da får en gave i faste og løsøre i Tvedt, imot gjengave etc. fra sine svigerinner.Lenger nede beskrives da de ulike lodd på bakgrunn av dom i 1545, som da motgår denne gave som Herborg skal ha fått. Det er da Anbjørn Arnesen(Askildsen)som får medhold dvs. at Herborg sin gave fordi hun var gift Oluf Alfsen Tvedt er blitt kjent ugyldig. Slik tolker eg dette.Stranduig Schibredes ting Ao 1543 fredagen Effter Quartio pauljdag, formellende at giertrud Alffs datter och Jngrj alffsdatter haffde giffuet Herborig Brynilds datter En gaffue i faste och løsøre i tued, Jmod igienngaffue som Herbog till kom, som giertrud haffde, med Widere diss Jndhold, Der Nest fremblagde de En domb Dat: Bergen Ao 1545 formellende at Anbiørn Arnesen haffde Steffnt Ostmund kielsen paa hans hustrues och Olle Alffsen paa sin Egen Wegne i Rette om en Søster deel i Øffre tuedt, och haffde berett at deris Søster deel i bete Tuedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.