Gå til innhold
Arkivverket

[#68700] Noen som ønsker oppslag i Norges Prokuratorer, Sakførere og Advokater 1660-1905?

Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Schanche

PerHan er søn av den med amtsbevilling i Bergen praktiserende prokurator Johan Simon Cramer fra Bremen og 1.hustru Maren Sophie Hoff. Johan Frederik døde i Bergen i 1761, begr. 13.mars.Gift 22.mars 1746 i Bergen domkirke med Mette Dorothea Thomasdtr., som døde 31.aug. 1776 i Bergen, 76 aar gml.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Skal tro om denne 'Johan Simon Cramer' fra Bremen også kan være far til én eller flere av - vertshusholder i Bergen, Friderich Christian Kramer (1706-1764) - handelsmann i Bergen, Ludof Kramer (f. ca. 1710 ?) (far til prokurator Johan Ludolf Cramer f. 1740) - høker Berent Ludvig Kramer, som tok borgerskap i Bergen 21 Mar 1741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Carsten.Jeg har slitt med å få noe hold på 'sorenskriver' Ole Jochumsen som er nevnt bl.a. i Stangeboka som bror til Maren som ble gift med generalmajor Peder Todderud [url="http://www.hedmarkslekt.no/Stangeboka/del1.htm>http://www.hedmarkslekt.no/Stangeboka/del1.htm. Han skal være fra Moss, men jeg finner ham ikke der og heller ikke i 'sorenskrivere'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Hej Carsten,Tak for at du kiggede efter. Per,Ludolph Kramer hører ikke til der. Han var søn af Johan Kramer i Bremen.Vh, Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

LeifOle Jochumsen var vel far til Maren. Ellers har jeg sett gjennom Sorenskriverne i Norge 1591-1991, men jeg finner han ikke nevnt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk Carsten.Ja, han var far til Maren. Veldig rart at en ikke finner noe mere om ham. Han var vel ikke utnevnt sorenskriver da. (Ole Jochumsen).Bakgrunnen til mitt spørsmål var egentlig basert på en assoiasjon til Ole Moss som også er en missing person. (Far til Abraham Olsen Moss).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Berit/205:) Jeg er litt usikker på hva du mener med at 'Ludolph Kramer hører ikke til der'. Hvor der, mener du ?Og den 'Johan Kramer i Bremen' du nevner, er det han som Carsten nevner i innlegg #202 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Jeg svarede på dit spørgsmål i indlæg 203. : )Ludolph Johan Kramer var søn af 'Bergensfahrer' Johan Kramer og Margreta Bierman i Bremen.Familien havde handelsstue i Bratten. Her blev Ludolph handelsforvalter efter sin bror Wilhelm. I 1739 fik han borgerskab i Bergen og slog sig ned i Dreggen. Vh, Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Carsten -Kan jeg få spørre om du finner informasjon om to advokater som praktiserte i Tvedestrand på begge sider av år 1900?Det gjelder følgende (opplysningene er fra ft. 1900 for hhv. Tvedestrand og Holt i Aust-Agder):1. Overrettssakfører Gotfred Milberg, f. 1862 i Dypvåg. Bosatt 1900 i Tvedestrand.2. Sakfører A. C. Svennevig, f. 1859 i Tvedestrand. Bosatt 1900 på Bakke (Egehaug) i Holt - tett ved Tvedestrands bygrense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Karlsen

HeiProkurator Elling Randulf, født 1767 Beitstad, N. Trøndelag, død 12.juni 1832. Finnes det noe informasjon om denne prokurator.Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

OddbjørnJeg var sikker på at jeg skulle finne noe om disse, men det gjorde jeg ikke, hverken her eller der.I studentbiografien til Søren Gottfried Angell Harris Svennevig står det at overrettssakfører A.C.Svennevig døde i Holt 1927.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

ThorElling Randulf. Underretsprokurator. Født 1767, døpt 14.juni i Beitstaden, søn av foged i Inderøen, Peder Randulf og Anna Dobbertine Rosted.Blev eximinatus juris med ei ubekvem 29.april 1791 og fik Kancellibevilling 11.april 1795 som prøveprokurator i Akershus stift og fik sig straks anvist Akershus amt.Han ønsket imidlertid at procedere i Hedemarkens amt, hvor han mente at opnaa bedre fortjeneste, men amtmanden her, Høyer, fandt at han hadde prokuratorer nok og vilde ikke ha ham.Da Høyer imidlertid hadde ansat to prokuratorer, hvis ansøkninger var av yngre dato end Randulfs, henvendte denne sig til Kancelliet og søkte samtidig om bevilling for alle Retter i Norge, Overhofretten undtat.Paa foranledning erklærte stiftsmanden at Randulf hadde vist sig duelig og vel brukbar og henstillet derfor at amtmanden maatte paalægges at meddele prøvebevilling. Høyer, som synes at ha havt personlige aversioner mot Randulf, svarte, at denne uten at begjære hans tilladelse hadde procedert baade i Solør, Odalen og Østerdalen, men saa længe amtmanden hadde sin ret til at beskikke de for distriktet fornødne prokuratorer, og denne ret ikke var han berøvet, agtet han at handle derefter.Forøvrig hadde han intet imot at anbefale Randulf. Under 21.oktbr. 1796 fik Randulf derpaa kgl. bevilling som underretsprokurator i Hedemarkens amt paa prøve i 2 aar. Som et ikke ganske enestaaende tilfælde fortsatte Randulf efter prøvetidens utløp at procedere videre uten fornyet bevilling. Han hadde sin bopæl i Hof i Solør, synes at ha været en jovial og gemytlig ungkarl, men en slem pikejæger. Han døde 5.juni 1832 paa Fredriksmoen i Namdalen. Ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Karlsen

Hei Mange takk for utmerket informasjon. Det må være riktig at Randulf ikke var gift, for jeg har ikke klart å finne noe ektskap. Derimot er han far bl.a. til Arnt Ellingsen Randulf, født 1807,død 1839. Arnt var gift, men ble far til min oldemor født utenfor ekteskap, så han var kanskje en pikejæger han også.Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(198-203:) Prokuratorer Kramer/Cramer i Bergen, slektsbånd til andre 'handels'-Kramer'e i Bergen ?Jeg skulle gjerne hatt hjelp til å binde sammen følgende slektsmessig (a med c, e el. f) :a) prokurator Johan Simon Cramer (f. ca.1685 ?) fra Bremen, g.1) Maren Sophie Hoff, g.2) Anne Kirstine Preen. Barn i 1. ekteskap: Johan Fridrich 1720, Mette 1721, Gedsche 1723, Johanne 1726.b) prokurator Johan Fridrich Kramer (1720-1761) (sønn av a), g.m. Mette Dorothea Thomasdatter (1700-1776).c) Johan Kramer (f. ca.1670 ?) fra Bremen, (g.m. Margreta Bierman), barn: Wilhelm Kramer og Ludolf Johan Kramer (f. ca. 1710), som begge (etter tur) drev handelsstue i Bratten, Bergen. Sistnevnte (Ludolf) var far til Johan Ludolf 1740, Cort (fullmektig hos sorenskriveren) og Elsebe Sophia 1746.d) prokurator Johan Ludolf Kramer f.1740 (døpt i Korskirken) (sønn av c).e) vertshusholder Friderich Christian Kramer (1706-1764), fra Bremen, tok borgerskap i Bergen 19 Jun 1738 (g.m. Beata Johansdatter Hammechen), mange barn (bl.a. Berendt 1741, Johan 1743 og 1753 og Ludolf 1747).f) høker Berent Ludvig Kramer (f. ca.1710 ?) (fra Diepholz, Westphalen), som tok borgerskap i Bergen 21 Mar 174 (bosatt i Strudshavn ?), sønn: Friderich Arent Kramer (døpt i Nykirken 1742)..Målet er altså å finne ev. slektsbånd mellom to eller flere av a), c), e) og f). Noen som kan hjelpe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Målet er interessant, men vejen er lang, for den går uden tvivl forbi Staatsarchiv Bremen.For det tilfælde at nogen har taget turen, bør du nok oprette et eget tema, der ses af flere. Vh, Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Carsten.Har du noe på denne kroppen?Peder Vium Egerus f. ca 1776, sansynlig på Sejersteen, Glemmen i Østfold. Prokurator for Fredrikstad By.Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Karlsen

Prokurator Elling Randulf (innlegg 214) var ikke ugift. Han inngikk ekteskap (nr. 2?)14.05.1829 (Leka) 60 år gammel, med 25 år gamle Anne Magrethe Olsdtr. Holm.Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carsten, står det noe om prukurator, sorenskr. i Follo fra 1742, Christian Behmann, og han forgjenger, Peder Axelsen And (1675 Christiania - 1742 Follo) (som komm fra tilsvarende stilling i Finnmark) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

PerChristian Behmann. Overhofretsprokurator. Sorenskriver. Født omkring 1711 i Danmark, tjente i sin tidlige ungdom hos to regimentsskrivere, den ene i Nykjøbing paa Falster, den anden i Odense, og blev examinatus juris med 'i alle maater velskikket' 11.decbr. 1736.Under 5.decbr. 1738 fik han kgl. bevilling som prokurator for alle Retter i Danmark og Norge, Høiesteret undtat, men nogen større praxis blev det ikke til, idet han, efter i 1739 forgjæves at ha søgt et av de nyoprettede landsfiskalembeder, fra 7.april 1741 blev fulmægtig i Drøbak hos sorenskriver Peder And i Follo, som med kgl. approbation av 25.jan. 1743 avstod sorenskriverembedet til ham mot underhold av sig og eventuelle enke for levetiden.Behmann roses da for flid og troskap i sin tjeneste, og han fik siden ord for at være en dygtig dommer. Fra 25.septbr. 1756 hadde han sin stifsøn og fuldmægtig Jens Rummelhoff Bærøe som adjunctus, og med kgl. approbation av 25.septbr. 1761 avstod han embedet til denne mot 200 rdl. i aarlig pension og 100 rdl. aarlig til sin eventuelle enke. Fra 4.november 1749 til 20.mars 1750 var ham tillike konst. tolder ved Sand toldsted. Behmann flyttet til Oslo og blev her begr. 9.juni 1771, 60 aar gl.Gift 1.gang 1741 i Drøbak med Else Wind Rummelhoff, begr. 29.jan. 1762 i Frogn, 57 aar gl., enke efter kjøbmand Søren Jensen Bærøe paa Husvik og datter av kommandant paa Munkholmen oberstløitnant Henrik Johan v. Rummelhoff og Anne Cathrine Wind.Gift 2.gang 14.juni 1763 i Christiania med Andrene Møller, døpt 16.decbr. 1743 s.steds og begr. 9.juni 1773 i Oslo, datter av mægler Bertel Madsen Møller og Cathrine Clausdatter Glücksteen. Med henne oprettet Behmann reciprokt testament 18.decbr. 1769.Hr. And er ikke omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.