Gå til innhold
Arkivverket

[#68700] Noen som ønsker oppslag i Norges Prokuratorer, Sakførere og Advokater 1660-1905?


Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

(69:) Gårdbruker (i Fåberg ?) Torsten Thomasen Jørstad (1753-1832) og Anne Østensdatter Ovren/Owren f.1756 i Ø. Gausdal hadde visstnok 6 barn. Ovenfor er nevnt Thom(m)as 1787 og Østen 1794. I tillegg har jeg notert Johan Tostensen Jørstad (1803-c1866) som giftet seg til Moshus i Øyer, g. 18 Jun 1834 m. Kari Paulsdatter Moshus (1816-1856).Sistnevntes datter Pauline ble g.m. Halvor Johannessen Vedum (Nedre Nistugu) f. 1831 og fikk barna Kristian, John og Aksel, som ble g.m. min grandtante Thea Nermo (1883-1967).Hvem var de øvrige 3 barna til Tosten Tomasen Jørstad og Anne Østensdatter Owren ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Dragseth Brekke

Har du noen opplysninger om Diderich Adolph von Ely: Fuldmægtig i Bergen hos Byskriver, Justisraad Gärtner.Diderich var født i Stavanger i 1741.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, Carsten og Geir !Da har vi Thomas 1787, Karen 1792, Østen 1794, Amund 1797, Johan 1803 og Petter 1809. Ved dåpen i 1792 står det at Karen er født (18 Apr) på N. Jørstad. Hvilken Jørstad-gård er dette (hvor i bygda), og er det 'Nordre' eller 'Nedre' ?Tosten og Anne ser ut til å ha flyttet fra Jørstad (hans hjemplass ?) til Sørbø i Gausdal (hvor ?) mellom 1794 og 1797. Senere (engang etter 1801) skal de ha bodd på Grythe og Lunde. Hvor ligger disse gårdene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Geir ! Karen Tostensdatter Jørstad skal være født (18 Apr 1792) på ''N. Jørstad, Fåberg''. Kan det være Rundtom som her er kalt 'N. Jørstad' ? I så fall er vel snakk om 'Nordre' ? Eller er det 'Nedre' ? (Gården ligger altså på Jørstadhøgda/Rudsbygd ?).Hvordan er ev. Tosten Thomassen Jørstad (1753-1832) fra Rundtom i slekt med Berthe Christensdatter Rundtom (f. 1808), d. av Mari Pedersdatter Jørstad (Øvre) (1773-1849) og Christen Arnesen Roland ? (Mari var sønnedatter av Anne Pedersdatter Jørstad) ( ... og forøvrig 3. tippoldemor til min svoger i Roterud, Stein Olaus Svensrud).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Per, jeg har desverre ikke svar på noen av spørsmålene, bortsett fra at jeg ikke har registrert noe slektskap mellom Tosten og de du nevner i det siste avsnittet - men jeg kan ikke utelukke det - jeg har mye igjen å finne ut om denne slekta. Det har åpenbart vært flere Jørstadfamilier.Rundtom er Gnr 164 Bnr 10 i Fåberg/Lillehammer og er omtalt i bind 2 av bøkene om husmannsplasser i Fåberg. Christen Arnesen er omtalt der med barn, men intet opphav.Carsten, det er enda en prokurator innvolvert i denne slekta. Østen Jørstad hadde en søster Karen Tostensdatter 1792- som var gift med procurator Søren Has. Har du noe om han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

GeirSøren Melchior Hass. Underretsprokurator. Født 1780, døpt 17.mars i Christiania, søn av malermester Jens Hass og 2. hustru Kirstine Bøvre, blev tidlig forældreløs og kom med godtfolks hjelp saa langt at han i 1794 kunde ta til tjeneste hos en av byens embedsmænd.I 1798 kom han som 'dreng' til sorenskriver Boll paa Ringerike og avancerte hos ham til skriverkarl. Herfra drog han i august 1806 til Kjøbenhavn for at studere jus, men da de velgjørere, som her ydet ham understøttelse, reiste sin vei av frygt for den truende krig, og postgangen og de knappe pengetider gjorde det lille subsidium, han kunde vente fra Norge, meget usikkert, tok han fra utgangen av oktober 1807 et vikariat som underkancellist i Kancelliets arkivkontor og var saa heldig at beholde dette til mars 1808.Imidlertid blev han avskaaret fra at gaa paa forelæsninger og henvist til at drive studium i sine fritimer. Først 22.april 1808 blev han derfor examinatus juris, med bekvem for den theoretiske og temmelig vel for den praktiske prøve 28.april næstefter, hvorpaa han 26.aug. 1808 fik kgl. bevilling som prokurator paa prøve i Akershus stift. Han slog sig ned i Gudbrandsdalen og procederte siden fra Vardal, som det syntes uten senere at søke ny bestalling, og avgik her ved døden 9.april 1817 paa sin gaard Helgerud.Gift 27.mars 1811 i Gausdal med Karen Jørstad, født 18.april 1792 paa Nordre Jørstad i Faaberg og død 2.febr. 1815 paa Helgerud i Vardal, datter av gaardbruker Torsten Thomasen Jørstad og Anne Østensdatter Ovren og saaledes søster av prokurator, senere foged Østen Jørstad. Uten barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Oj, Oj - her var det mye snacs. Foruten å få svar på spørsmålet har jeg fått et par nøtter på kjøpet. Vi publiserte i fjor ei bok som omhandler både Helgerud og Bøvre (som trolig er Bøvre i Biri? - kun en Bøvre i 1886) - uten at vi fikk med noen av disse personene du nevner. Ser ut som det blir en avsporing fra Jørstad arbeidet.Takk skal du ha Carsten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Johan Arnt (Johnsen) Hindrum (født ca. 1800) tok juridisk embetseksamen i 1826 (tror jeg...). Jeg er interessert i alt som måtte stå om ham og hans familie i boken (og evt alle andre opplysninger som noen måtte ha...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

OveJohan Arnt Hindrum. 1800-1855. Underretsprokurator. Født 13.jan. 1800 i Christiania og død 1.novbr. 1855 i Vaage, søn av premier-valthornist John Arntsen Hindrum og Fredrikke Augusta Mortensdatter, kom i 1817 paa kontor, var i 2 aar kommandoskriver ved Generalstabens byraa, derfra i 2 aar ved Solør og Odalen sorenskriveri, saa ved Akers sorenskriverkontor i 3 aar, og tog en antagelig præl.-examen i 1819.Fra 1.septbr.1824 til 31.aug.1827 tjenestegjorde han i Justisdep.tet med rosværdig flid og nøiagtighet, først ved revisjonskontoret og fra 1.oktbr.1825 ved expeditionskontoret. Samtidig hørte han forelesninger ved Universitetet, blev examinatus juris 4.mars 1826 med ei ubekvem, hvorfor han gik op igjen og fik bekvem 11.septbr.1826; tok 20.septbr. s.a. den praktiske prøve med vel.I 1827 og 1828 var han konstituret i Rakkestad sorenskriveri under sorenskriver Smiths ophold ved Stortinget og utnævntes 23.mars 1830 til underretsprokurator i Christians amt, med bopæl i Vaage.Han fik vidnesbyrd for at være en duelig og retskaffen mand. 'hvis tænkemaate og stilling som husfar vil beskytte han for handlinger som kunde berøve ham den medborgerlige tillid og yndest, han hadde erhvervet sig i distriktet'.Gift 1.gang 10.mai 1824 i Asker med Anna Larsdatter Grav, f.11.april 1801 paa Haslum s.steds, skilt ved kgl.resol. 23.mai 1844; datter av gaardbruker Lars Larsen Grav og Marthe Torstensdatter. Gift 2.gang 22.aug. 1844 i Faaberg med Maria Magdalena Landgraff, f.21.mars 1809 s.steds, datter av Johan Landgraff og Birthe Simonsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Per ToreNorges advokater og sakførere 1932: Halfdan Fredrik Wexall Enger. F.1873, eks.art.1892, jur.emb.eks. våren 1898, o.r.sakf. 1899. Adr.: Bergen.I Norges statskalender 1918 har han bosted Sunndalsøren i Romsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

CarstenFinner du noen opplysninger om en Thorvald Pram? I ft. 1900 for Kristiania er han oppført som cand. jur., f. 1856.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Dessverre Oddbjørn, det eneste jeg finner er fra studentene i Christiania, utgitt 1893: Johan Thorvald Andersen Pram, f.1856, student 1874, embedseks. 1881. Stilling: Kopist i Revisions-Dpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Knut Sandblost

Hei!Jeg er på jakt etter en Peter Knudsen som var prokurator på Kongsberg til 1798/99. Det året kom han til Nes Jernverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.