Gå til innhold
Arkivverket

[#68700] Noen som ønsker oppslag i Norges Prokuratorer, Sakførere og Advokater 1660-1905?


Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Schanche

KnutPeder Knudsen. Overretsprokurator. Verksinspektør. Født 1761, døpt 22.april i Vor Frue kirke i Kjøbenhavn, søn av konceptskriver Knud Knudsen og Sara Margrethe Pedersdatter, hadde øvet sig i juridiske materier hos flere embedsmænd og i seks aar hos sorenskriver Styhr paa Kongsberg, da han 5.mai 1792 blev examinatus juris med ei ubekvem; for den praktiske prøve 10.mai næstefter fik han temmelig vel.Da han samme aar søkte prokuratorbevilling, erklærte overberghauptmand Brünnich at kan kjendte Knudsen som et flittig og veltænkende subjekt og gjerne vilde ha ham paa Kongsberg, hvor der paa forhaand kun var en prokurator, som tillike suget til sig hvad der kunde falle av saker i Numedal og Sandsvær op paa Eker.Knudsen fik da 26.oktbr. 1792 kgl. bevilling som prokurator paa Kongsberg. Da han snart fant det vanskelig at leve av hva der faldt paa selve bergstaden, søkte han s.a. sit distrikt utvidet til Akershus stift, hvilket imidlertid blev avslaat, men 28.juni 1793 fik han det utvidet til Buskerud amt.Det maa dog fremdeles ha faldt ham vanskelig at skaffe sig existensmidler, siden han 4.juli 1798 mottok en stilling som verksinspektør ved Nes jernverk i Holt. Medens han var her, fik han paa ansøkning kgl. bevilling 14.febr. 1800 som prokurator 'overalt' i Norge. Siden søkte han forgjæves juridiske embeder i Norge og drog i 1807 til Kjøbenhavn for at finde en utvei.Under englændernes bombarderment blev han der 2.septbr. 1807 dræpt av en bombe, mens han sat i sit logi i gaarden paa hjørnet av Nørregade og Studiestrædet. De faa effekter, han hadde med sig, brændte op med gaarden, og ved Skifteretten 9.mai mødte hans bror kontorist Christian Knudsen og meddelte at prokuratoren var enkemand, hadde en søn og en datter i Norge og intet efterlot til registrering.Gift 6.septbr. 1795 paa Kongsberg med Louise Antonette Amalie Rømcke, døpt 18.mai 1773 s.steds, datter av overførster Johan Christian Rømcke og Anna Cathrine Olsdatter Rendalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Tollefsen

Hei 1) Jeg skulle gjerne vite om det står noe om prokurator Werner i Ullensaker. Han var en av mine aner. 2) Iflg. Ullensaker bygdebok bind III var Ingeborg Elisabeth Werner, f. Kyhn, enke etter prokurator Werner. Dette kan vel ikke være den samme Ingeborg Elisabeth Kyhn som du har omtalt i et tidligere innlegg (gift med byfoged Jacob Gjønge Tønder i Kragerø) ? Vennlig hilsen Wenche Tollefsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

WencheHan er ikke omtalt. Har du alle Ullensakerbøkene? Du kan lese om Werner under Holt og andre steder. Her er det noe som ikke stemmer vil jeg anta. Noen steder står det Ingeborg Elisabeth Kyhn og et annet sted står det Johanne Elisabeth. Får se nærmere på det senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Tollefsen

Jeg har dessverre ingen av Ullensaker-bøkene, men fant noe om Werner da jeg bladde i dem på et bibliotek. Fant det under gården Sundby nedre. Sjekket det mot FT 1801 for Ullensaker (Sundbye Nedere), og opplysningene så ut til å stemme. Denne Ingeborg Elisabeth Kyhn giftet seg først Werner, deretter Brøcher. Hun var født ca. 1750 og døde 1810. Noen flere opplysninger har jeg ikke om verken henne eller Werner, prokuratoren (hvis det var det han faktisk var.) Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(107/106:) Var det Johanne Elisabeth Kyhn eller Ingeborg Elisabeth Kyhn som var g.m. byfoged Jacob Gjønge Tønder i Kragerø ?Jeg forusetter at det her ikke er snakk om den Ingeborg Elisabeth Kyhn i Ullensaker som først var gift Werner, deretter Brøcher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

WencheHer er noe av det som står i Ull. BB under Holt:Jocum Werner, som blev eier og bruker av Holt fra 1763 blev her til sin død i 1792. Han var sønn av sorenskriver Werner på Gislevoll og f. ca. 1720. Som prokurator hadde Werner en betydelig praksis og blev en meget velstående mann.I 1750 ektet han Rebekka Lund, f. Ingier, løitnant Ole Lunds enke. De fikk 2 barn som nådde voksen alder, Bergitte Kirstine, døpt 1751, gm kapteinløitnant P.Hiorth og Gudbjør Agnethe, døt 1756. Rebekka døde 1771, 57 år gml.Omkring 1774 blev Werner gift igjen med Ingeborg Eilsabeth Kyhn, en søster av foged Kyhn. Her var såvidt sees 3 barn, Hans Joakim, døpt 1775 (officer), Anne Margrethe, døpt 1776, gm sin nære slektning løitnant P.Hiorth og Berte Kirstine, døpt 1777.Prokurator Werner døde vinteren 1792, og blev således ca. 72 år gml. Hans enke brukte gården 2-3 år efterpå. I 1795 blev Ingeborg E. gm major Louis de Brøcher og de flyttet til Nedre Sundby.Hvem foged Tønder var gift med? Ja si det, det var i alle fall ikke denne Ingeborg Elisabeth. Kanskje en søster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Tollefsen

Tusen takk til Carsten Schanche for verdifulle opplysninger. Jeg forstår at jeg må konsultere bygdeboka for Ullensaker noe nærmere ved en senere anledning. Men boka om Norges prokuratorer m.m. er tydeligvis ikke helt til å stole på. (Og det er vel egentlig ikke bygdebøker heller.) Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(110:) Byfogd i Kragerø, Jacob Gjønge Tønder, sin kone Ingeborg Elisabeth Kyhn skal være f. på Bragernes (?) og (også) søster av fogd på Romerike, Jens Christian Kyhn.Disses foreldre skal være prokurator på Bragernes (Drammen) (fra 1734), Hans Jacob Kyhn (1696-1772) og Anna Margrethe Ruhland (1706-1769) fra Kragerø (g. i Kragerø 1724), som også hadde sønnen Hans Ulrik Kyhn (1739-1784), prokurator på Bragernes han også (fra 1772).Kan det ha vært to søstre med samme navn, Ingeborg Elisabeth Kyhn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Her er dåpen til Ingeborg E. 1745LenkeNår hun døde i Ullensaker 1810 var hun 65 år gml. Hr. Tønder og Ingeborg døper en datter i Bragernes i 1770 som døde 1 mnd. senere. Da gjenstår det å finne ut når Tønder døde og ev. vielse med Werner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hallo Lars OveHans Bach. Overrettsprokurator. Født omkring 1761, søn av garnisonsbaker paa Fredrikshald Hans Bach og Anne Margrethe Blom, hadde i længere tid tjenstgjort ved Rakkestad sorenskriverkonror, da han i 1793 drog paa studium til Kjøbenhavn, hvor han 24.jan. 1794 blev examinatus juris med bekvem og tok den praktiske prøve 8.febr. næstefter med vel.Under 1.aug. 1794 fik han kgl. bevilling som overrettsprokurator og nesatte sig i Fredrikstad, fra 1798 paa Bossum i Onsø. Gift 25.oktbr. 1795 i Rakkestad med Johanne Bassøe, f.25.april 1765 s.steds og begravet der 19.mars 1811, datter av sorenskriver Hieronymus Bassøe og Else Hiorth; hun blev gift paa ny 25.jan. 1806 i Eidsberg med klokker Johannes Johannesen paa Vestre Vestby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

God mor'n Lars OveMå nok skuffe deg der. Hans Peter Rested, sønn av Frederik Hansen Rested og Marthe Bassøe er omtalt hvis det er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nei for så vidt ikke. Det var faren jeg var mest interessert i, men han var byfogd og sorenskriver og jeg trodde at han også hadde vært sakfører, men den gang ei :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Carsten, jeg tar alle 4 hvis du har tid. :)Har ikke slektsbasen min tilgjengelig nå, men det skal i alle fall være:Olaf Hannibal Sommerfeldt Klingenberg f 1811Sverre Klingenberg f 1844 (overrettssakfører)Odd Sverressøn Klingenberg f 1871 (høyesterettsadvokat)Olaf Sverressøn Klingenberg f 1886(overrettssakfører/høyesterettsadvokat)Det kan da se ut som at Sverre mangler? Hvem er det som er født i 1850?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.