Gå til innhold
Arkivverket

[#69332] HO Samnager Kvitingen/Høysæter Cecilie Nilsdtr. f. 1821, far Nils Nilsen?


Gjest Kjell-Arne Mellum
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Arentz

24 25: Takk for den avklaringen, Kjell-Arne. Hadde grunnlaget liggende i skifter etc., men ikke lagt det skikkelig inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette er vel en god kandidat som Anders Olai 10 år i 1865, Sissel og Oles sønn; Anders Olai Vaksdal, Makanikus egen Foretning, f 1856 i Haus Herred, g og bor i Nøstegade 13b og han har verksted på samme adr [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f01301&gardpostnr=12064&personpostnr=56025&merk=56025#ovre>Lenkedette er ikke like kjekt, -Nilsine på Nevengården i 1900 Lenke men hun er oppført som gift. Hvordan kan vi finne ut av det? En kandidat til Anna f 1851 i Samnanger Lenke g med Anders Tvedt fra Meland.et par andre kandidater til Anna Olsdtr f 1851 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

FT 1891 viser at det er den Anna Nilsdatter som var gm Anders Tvedt fra Meland.Kristianne Nilsdatter dør på Vaksdal i 1934. Hennes mann i 1930.Nilsine bruker etternavnet Vaksdal i 1900. Var det vanlig at en gift kvinne brukte 'farsnavnet' eller kan hun ha vært gm en Vaksdal? Tror vi skal lete etter henne i Vaksdal / Bruvik.Anders Olai har et par barn som dør som små, fant jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

23)Du har jo fått svar av Kjell-Arne, men legger dette ved allikevel da jeg har dåpen til disse Siriene.Siri / Sigrid Pedersdtr gift med Sjur Monsen Høysæther: Dåp: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1790, side 9. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11622&idx_id=11622&uid=ny&idx_side=-10>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Død: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 17 (1860-1873), Døde og begravede 1870, side 266. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeForeldre Peder Pedersen Langeland 1765-1794 og Margretha Samuelsdtr Gjerde 1767-1854Siri Pedersdtr Langeland gift med Ole Olsen Lauskard: dåp: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1801, side 92. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tilbake til Brita Nilsdatter Høysæter;Hun må vel ha blitt født etter 1801, eller var hun allerede utflyttet? LenkeStår det noe i Samnanger-boken om når hun ble født og hvor hun ble av?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå ser jeg at hun jo het Kristi, ikke Brita, slik det står i innlegg (1) og som jeg repeterte i (15).Men, uansett, hun er ikke i fam i 1801.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Og da har vi dåpen også, 1803. Og jeg som har leitet i lang tid etter en Brita i KB. Ja, ja, sånn var det.Da er altså Christi f 1803 og g 1831 med Tomas Tomassen Hisdal / Årland.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Denne Christi/Kristi Nilsdtr (innlegg 3) var datter til Nils Knutssen Høysæter og Kristi Lassedtr Austestad og da søster til Siselia Nilsdtr.Legger ved dåp og konfirmasjon: Dåp (litt under midten, venstre kolonne): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1803, side 104. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11622&idx_id=11622&uid=ny&idx_side=-107>Lenke Permanent bildelenke: LenkeKonfirmert 14 år gammel i 1817. Faren står som Nils Lassesen, men presten har vel stokket moren og farens farsnavn: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 12 (1816-1825), Konfirmerte 1817, side 237. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da det ble klart for meg at Brita var identisk med Christi gikk jeg til boken 'Jakthavnsfolket', for jeg visste jo at Christi og Thomas var Anders' foreldre.Der står det at Christi døde i 1877, og her er den i KB Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8298&idx_id=8298&uid=ny&idx_side=-96>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gilje Dale

De er så flinke med å grava i gamle dokument, at eg tenkte ikkje å blanda meg inn i diskusjonen. Men eg hadde lenge problem med tip-oldemor, Synneva Monsdotter Høyseter.(sjå nr 23 og 24) Eg trur ho var fødd på Norheim i Kvam og kom med foreldra til Høyseter. Ho var fødd i 1795 og døydde på Dale i Bruvik 1861. Familien kom frå Norheim til Høyseter ca 1600.Tiptip-oldefar var gardsguten på Langeland. Namnet var Peder Pedersson Langeland f. 1765. Peder var gift med Margreta Samuelsdotter Gjerde f. 1767. Peder drukna i Storelva 1794. Margreta gifte seg oppatt med Olav Johannesson Tveit.Peder og Margreta hadde to born, Sigrid f. 1790 g.m. Sjurd Monsson Høyseter, og Samuel Pederson Langeland g. m. nemnde Synneva. Dei, mine tip-oldeforeldre kjøpte garden på Dale i 1850 og flytte dit. Dei fekk 9 born.Eg prøver å finna heile tråden frå Synneva Høyseter til Lars Nilsson Nes på Spildo og vidare(sjå 57287) Alle som er etterkomarar etter Sjurd Monsson Høyseter må hjelpa til. Med opprømt helsing Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei Ole (innlegg 42), vet ikke om jeg kan hjelpe, men,jeg har tidl. notert at din tippoldemor Synneva Monsdotter Høyseter var datter av Mons Torbjørnsson Øystese (ca. 1748-1834) og Marta Sjursdatter Norheim (ca. 1752-1824). De skal ha flyttet til Høysæter da han fikk skjøte på dette bruket 9. okt. 1789 av Nils Pedersen Høysæter, og var selveier der i 1801. Har notert 5 barn: Sjur, Olav d.e., Torbjørn, Synneva, Olav d.y., hvorav Synnøve og Sjur hadde søskenbytte, og Olav d.e. og d.y. ble g.m. to innbyrdes tremenninger.Men dette hadde du vel fra før.Kanskje identiteten til denne Nils Pedersen Høysæter kan gi en videre indikasjon?Men det er vel helst Marta Sjursdatter Norheims foreldre du letter etter-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ole) Mons Torbjørnsson ble født i 1750 i Øystese: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Øystese i Kvam, Ministerialbok nr. A 4 (1743-1795), Kronologisk liste 1750, side 25. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11541&idx_id=11541&uid=ny&idx_side=-27>Lenke Permanent bildelenke: LenkeFaddere fra Torpe.Mora er nok Brita Olsdtr Torpe, hun dør 27 år gammel etter å ha fått en datter Brita.Brita Olsdtr Øystes død: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Øystese i Kvam, Ministerialbok nr. A 4 (1743-1795), Kronologisk liste 1752, side 32. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeMen jeg finner henne født i 1725: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Øystese i Kvam, Ministerialbok nr. A 1 (1690-1741), Kronologisk liste 1725, side 128. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeDe fikk en annen Brita i 1721 som døde rett etter fødselen.Torbjørn Monsen Østensø og Brita Olsdtr Torpe blir trolovet i 1749 (oppe til venstre): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Vikøy i Kvam, Ministerialbok nr. A 3 (1743-1795), Kronologisk liste 1750, side 26. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeFar til Mons skal da være Torbjørn Monsson Øystese f 1720 (dåp oppe til venstre): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Øystese i Kvam, Ministerialbok nr. A 1 (1690-1741), Kronologisk liste 1721, side 110. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeForeldra til Torbjørn Monsen Øystese skal være Mons Larsen Øystese og Herborg Sjursdtr Sandven som ble gift i 1713 (høgre side nede): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Øystese i Kvam, Ministerialbok nr. A 1 (1690-1741), Kronologisk liste 1713, side 79. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gilje Dale

Takk, Christian,men alt skulle vera greitt både i Samnanger og i Kvam og vidare til Spildo. Men du har vel også vore innom 57287 og veit korleis det ber hen? Elles meiner eg å ha kome på sikker veg på Amla gard i Kaupanger og forfedrane til Eufemia Andersdotter. Sjå 65026. Du minnest sikkert Per Tysse og forfedrane hans. Lars Spildo på Nes er kanskje litt eldre enn Per Tysse, men ikkje meir enn at dei kunne ha møttest i mange bryllaup.Det er same slektsgreiner som møtest på Linga? Peder Pedersson Langeland etter Per Tysse og Synnesva Høyseter etter Lars Nilsson Nes på Spildo. helsing Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.